Skip to main content

Onlangs is ons XS4All account omgezet naar KPN. Dat ging automatisch niet goed. Ook met instructies van KPN lukte het niet. Een KPN monteur heeft met veel hulp van 2nd line support het basisstation weer aan de gang gekregen. De instellingen waar mee het lukte wijken behoorlijk af van wat KPN in het service tool en in de “specificaties voor vast bellen” aangeeft. In ieder geval voor dit Yealink basisstation en software revisie.

Omdat ik nergens op internet iets kan vinden dat in de buurt komt van de settings waarmee de Yealink nu werkt heb ik dit topic aangemaakt. Op verzoek kan ik de verschillen aangeven. Dat kan andere IP / SIP basisstations gebruikers misschien van nut zijn.

De instellingen waar mee het lukte wijken behoorlijk af van wat KPN in het service tool en in de “specificaties voor vast bellen” aangeeft. In ieder geval voor dit Yealink basisstation en software revisie.

Daar heb ik nooit iets van gemerkt dat het zo afwijkend zou zijn?  Gegevens / specificaties op de website van KPN en binnen de servicetool zijn voldoende om alles in te kunnen stellen.

Heb zelf een Yealink W60p basisstation, en een bureautelefoon SIP T41S in gebruik. Upgrade de firmware van tijd tot tijd. De basis gebruiksinterface verandert met die updates echter nauwelijks.
Ook onderling is er weinig verschil in beide soorten apparatuur. Verbaast me dat je er zoveel moeite mee had? Heb instellingen voor 4 verschillende VOIP providers vastgelegd, waaronder die van KPN.

(Je kunt KPN nummer voor één apparaat / basis station registreren. Niet voor 2 VOIP apparaten).
Hieronder de instellingen in een W60p basisstation.

 


Bedankt voor je screenshot. Het is natuurlijk mogelijk dat in onze Yealink nu teveel settings / meer dan nodig gewijzigd zijn.

In de service tool en in die specificaties wordt de term ‘gebruikersnaam’ gebruikt voor die @ims.imscore.net. En in de servicetool als tel. nr. 020 etc. en niet +3120 etc. In je screenshot en in onze Yealink staat het tel.nr. bij User Name en dat is toch echt Gebruikersnaam in het engels. Bij XS4All was register name en user name hetzelfde, nl. het tel.nr. 020 etc.

(En verwarrend in de Yealink is dat een password van bijv. 16 tekens door 8 puntjes wordt weergegeven.)


Bij XS4All was register name en user name hetzelfde, nl. het tel.nr. 020 etc.

Maar bij KPN (en vroeger ook Telfort) NIET
De te gebruiken “registreren” gebruikersnaam wordt gewoon in de KPN-tool aangegeven.
Als zijnde een tekststring gevolgd door @ims.imscore.net.
 

(En verwarrend in de Yealink is dat een password van bijv. 16 tekens door 8 puntjes wordt weergegeven.)

Dat is om veiligheidsredenen een gebruikelijke opzet bij apparaten in zijn algemeenheid van welk merk of type apparaat dan ook. Er wordt als weergave van een wachtwoord een vast aantal puntjes of sterretjes gegeven, ongeacht de lengte van een wachtwoord. Dus niets nieuws onder de zon.

Verder zal elk merk VOIP apparaat - softphone programmaatje - VOIP app voor smartphone etc.
zijn eigen menu's - en bewoordingen gebruiken die allen op dezelfde VOIP functies neerkomen.
Daar moet je gewoon even doorheen prikken, wat en waar je iets moet invullen. Met zeer uitvoerige gebruikshandleidingen die er voor Yealink producten zijn, tezamen met de handleiding / specificaties die KPN zelf uitgeeft, lijkt me dat toch niet te ingewikkeld?


Nou ja, ik hoop nog steeds dat een ander nog iets aan deze topic kan hebben. Wat mij betreft einde discussie.