Skip to main content
Beste mensen,



Zojuist krijg ik een email van KPN met de mededeling dat over twee dagen er in mijn regio onderhoud wordt gepleegd.

Mij wordt geadviseerd voor bellen en internetten mijn mobiele telefoon te gebruiken.



Ik heb geen mobiele telefoon - ik gebruik een telefoon om te bellen en een vaste telefoon is véél goedkoper.



Klantenservice biedt me de mogelijkheid hen te bellen : maar voegt eraan toe dat ik een mobiele telefoon dien te gebruiken .....



Okay, het is 2019 - maar is het werkelijk zó vreemd wanneer iemand een laptop/PC gebruikt voor 'online zaken' en een vaste telefoon om 'life' met iemand te praten ?



(de tikfout in de kop laat zich niet bewerken - sorry ..... )
Goedemorgen McCoy, welkom op het Forum en bedankt voor je bericht!



Ik begrijp je reactie, en dat niet iedereen een mobiele telefoon heeft of deze regelmatig gebruikt. Echter, denk ik niet dat het op die manier opgevat moet worden. Wanneer er namelijk onderhoud gepleegd wordt waar jouw adres iets van zal merken, kan het dus zijn dat je even zonder diensten zit. Daarom raden we aan om een mobiel toestel te gebruiken in de tussentijd, zodat je wel bereikbaar bent. Wanneer je dit niet hebt is dat geen probleem, maar dan kan het dus zijn dat je een dag geen vast internet en vaste telefonie kan gebruiken vanwege dat onderhoud. Hou hier dus rekening mee!



Uiteraard worden vaste computers en vaste telefoons nog volop gebruikt, maar tegenwoordig steeds vaker naast een mobiel toestel.



Heb je hier nog meer vragen over, dan hoor ik het graag!
Hallo Susan,



Hartelijk dank voor je reaktie !



Waar ik me een beetje aan stoor (eufemisme) :



KPN Klantenservice biedt me de mogelijkheid hen te bellen : maar voegt eraan toe dat ik een mobiele telefoon dien te gebruiken .....



Ach, wellicht een beetje 'muggenzifterij' van mijn kant, maar er zijn zoveel mensen die geen mobiel hebben, simpelweg omdat ze geen geld willen verspillen.

Mensen die bijvoorbeeld zelden telefoneren, daar (zoals in mijn geval) familie en (meeste) vrienden in the US wonen.

Mailen via de laptop/PC is veel goedkoper.



Maar ik snap het wel, hoor - men gaat ervan uit dat 'bijna iedereen' een mobiel heeft.

Op welk 'onderzoek' dat gebaseerd is ...... (?)



Maar nogmaals hartelijk dank voor je reaktie - waardeer ik enorm !

En nu ga ik zelf aan de slag op het Mozilla support forum (Firefox browser), waar ik contributor ben.



Heb een fijne dag !
Deloitte onderzoekt dit jaarlijks en begin 2018 had volgens hun onderzoek 93% van de Nederlanders een mobiele telefoon. Zie deze site.



Overigens is het hebben van een vast nummer nog altijd zeer voordelig bij Internationale gesprekken.

Bellen naar een vast nummer in de VS kost bij CheapConnect 2 Eurocent per minuut, terwijl bellen naar een mobiel nummer in de VS 10 Eurocent per minuut kost.



Ik weet niet of je veel belt met familie en vrienden in de VS, maar bij 2 cent per minuut kan je bijna 8 uur aan de telefoon hangen voordat je duurder uit bent dan "belonbeperkt avond en weekend" en in vergelijking met "belonbeperkt altijd" is dat zelfs bijna 14 uur.



Heb je de optie "belonbeperkt altijd" of "belonbeperkt avond en weekend" aan staan?
Hi 'wjb',



Ik weet van die onderzoeken zoals Delloite, maar ik sta altijd uiterst sceptisch tegenover de resultaten, daar niemand mij, mijn buren en mijn collega's ooit heeft benaderd ..... (snap je wat ik bedoel ?).



Ik vind online chatten met familie en vrienden in the US nog steeds goedkoper , maar vooral gezien het tijdsverschil te preferen boven bellen.

Ik bel hier in Nederland alleen wanneer het absoluut noodzakelijk is - nou, om daarvoor nou een mobiel abonnement aan te schaffen ...... (want de abonnementskosten vergeet men gauw bij de gesprekskosten mee te rekenen).



Een andere reden waarom ik persoonlijk geen mobiel wil : zo kom ik niet in de verleiding om constant met dat ding in m'n hand te zitten en heb ik plenty tijd om andere dingen te doen.



Zoals nu : ik ga nu weer verder met zoeken naar oplossingen voor mensen die op het Mozilla support forum problemen posten.



"Be positive, avoid negativity and enjoy life! " - Helemaal mee eens !



Heb een fijne dag iedereen - groetjes van Amy.
Ik snap je scepticisme, maar die 93% zou mij, als ik zo om me heen kijk, helemaal niets verbazen. Ook ik ben nog nooit benaderd voor zo'n onderzoek, maar dat is ook wel logisch. Natuurlijk werken dergelijke onderzoeken met steekproeven en daar is niets mis mee zolang de omvang van respondenten maar voldoende was en de selectie random is geweest.



Ik geef je overigens groot gelijk dat je met een vaste telefoon belt in het geval dat het echt noodzakelijk is. Wat ik je wel wil meegeven is dat je via een andere VoIP provider waarschijnlijk veel goedkoper uit bent dan bij KPN.

Zonder "belonbeperkt" betaal je bij KPN 30 Eurocent per minuut naar vaste en mobiele nummers in de VS terwijl je via CheapConnect 2 resp. 10 Eurocent per minuut betaalt. Via CheapConnect kan je dus heel wat langer bellen voor hetzelfde geld.
@McCoy Het gaat m.i. erom dat KPN voor een enkele vaste verbinding geen 100% uptime kan leveren. Er is in de loop van een jaar of meerdere jaren, laten we zeggen 1000 dagen, altijd wel een keer onderbreking. Meer realistisch is denk ik 100 dagen. Of misschien elke dag (nachtelijke Zwangstrennung principe). Er zijn ook mensen (zoals ikzelf) die helemaal geen vaste verbinding hebben.



Er is dus af en toe onderbreking van de vaste internetverbinding (inclusief bellen) en zoals Susan_ ook al aangeeft, het is maar hoe je er mee om gaat. Wil je toch altijd internetverbinding hebben, dan kan je b.v. als backup een USB 4G dongle kopen en een prepaid SIMkaart een daarvoor een dagbundel kopen, zie b.v.

https://www.kpn.com/prepaid/bundels.htm

Om dan ook nog te kunnen blijven 'vastbellen', kun je je nummer naar een onafhankelijke provider porteren zoals wjb al aangeeft, dan kun je zonder problemen bijven bellen en bereikbaar blijven. Maar je kan ook gesprekspartners ertoe proberen te bewegen iets als skype o.i.d. te gebruiken.



Er zijn mensen die expliciet een modem aanschaffen met 4G ingebouwd, zodat ze een aantal uren met inactive vaste verbinding geeneens merken. Maar in een EBv10 kan je ook een dereglijek stick stoppen voor zover ik weet, dan heb je hetzelfde effect.
Pfff. I.c.m. abonnement is bellen met een mobiel véééél goedkoper dan met een vaste telefoon via de Ziggo's en KPN's hoor. Je hebt dan altijd een bundel waarbinnen het gratis is. Va. 150 min/sms, met kpn compleet zelfs dubbele. En alle abonnementen kunnen ook met onbeperkt bellen/sms.



Dat de mobiel veel duurder is is al een aantal jaren niet meer zo. Ik heb 7 jaar geleden daarom bellen met de vaste beëindigd. Bovendien: om alleen gebeld te kunnen worden als ik thúis ben ... als je alleen woont/bent is dat niet praktisch. Vast bellen met een VoIP provider, via internet, is wel behoorlijk goedkoop.

Ik heb al sinds 1996 mobiel. Toen nog best duur met bellen: f. 2,00 per minuut; abo: f. 25,00 (in guldens nog). Andere mogelijkheden, sms, internet, bestonden er nog niet op.



En een vaste telefoon zonder internet (analoog pstn abonnement) is zelfs héél véél duurder dan mobiel bellen.



KPN Klantenservice biedt me de mogelijkheid hen te bellen : maar voegt eraan toe dat ik een mobiele telefoon dien te gebruiken .....


Als je storing hebt met de vaste diensten is dat sowieso noodzakelijk. Zelfs als het alleen tv storing is. Eén v.d. eerste vragen is om het modem te resetten. De vaste (telefoon)verbinding valt daarbij uit!



(want de abonnementskosten vergeet men gauw bij de gesprekskosten mee te rekenen).


Vaste telefoon geen abonnementskosten?



Zoals nu : ik ga nu weer verder met zoeken naar oplossingen voor mensen die op het Mozilla support forum problemen posten.


Ha ha. heel goed! Dat doen wjb, tmoesel, ik e.a. hier ook.
Bij mijn uitgaande lijn kost bellen naar vast, nederland en VS niets :

https://www.voipkredi.com/page.php?page=betamax-dellmont



Toch zijn er landen die het bellen nog flink beprijzen, kijk maar eens naar de rode vlakjes.



@McCoy :

https://forum.kpn.com/mobiele-diensten-18/bellen-via-4g-of-wifi-440054

Reageer