Skip to main content

Hi, 

Ik had superwifi punten van KPN, maar deze hadden continue storing. Nou heb ik de Deco M4 aangesloten, maar de snelheid die je haalt is hier echt verschrikkelijk. Iemand nog tips? Ik heb een 1Gb abonnement. 

Opstelling is als volgt:

  • M4 in woonkamer bekabeld aangesloten (hoofddeco)
  • M4 in slaapkamer op 1ste verdieping (draadloos)
  • M4 op zolder (draadloos)

Wifi op modem van KPN uitgeschakeld

434,51 Mbps op begane grond 
38,7 Mbps op 1ste verdieping
14,38 Mbps op zolder

Hij staat ingesteld als accespoint, als wifi router was de snelheid nog lager. 

Ik heb ook al een kabel naar de 1ste neergelegd, toen de deco daar als hoofddeco ingesteld, maar dan heb ik op de begane grond en zolder max 40 Mbps. Ook geen verschil dus.. 

Alvast bedankt :-)

 

van mij uit 2 tips:

  • trek een kabel naar elke verdieping.
  • Stel je verwachting bij: er is bij draadloze verbinding GEEN relatie tussen je 1Gbs abbo, en te verwachten snelheid. Er is alleen zoiets als bekabeld Wifi zal bij de meeste mensen wel ergens tussen 300 en 600 liggen.

Bovendien is de deco m4 niet geschikt voor 1Gb/s volgens de specificaties die ik erover gelezen heb is 830 mogelijk op 5Ghz en 300 op de 2.4Ghz band in realiteit zit je er vaak onder vanwege het feit dat het wifi is

Het is vaak goed gedegen onderzoek doen naar storende factoren en daar wat aan doen om die tot een minimum te beperken 


Probeer ze een andere plaats te geven en te controleren of er vrije kanalen of kanalen met minste en zwakste wifi signalen gebruikt word met name op de 2.4Ghz band

 

Ik neem aan dat je geen switches gebruikt en op zn minst een Cat5e internet kabel gebruikt of hoger 


Je kunt op alle drie de deco’s de kabelverbinding maken, ze zouden dan allemaal rond de 400 moeten kunnen doen.


Ik drukte te snel op beste antwoord en krijg het niet meer weg.. 🤓

  • Maar kabel naar elke verdieping is helaas niet mogelijk, geen loze leiding helaas. Vandaar dat ik me afvroeg of iemand een oplossing had, kan ook wat anders kopen wat wel zou werken, maar heb geen idee wat. 300 Mbps zou fijn zijn. 
  • Mijn verwachting was ook niet dat ik 1000Mbps zou halen, maar iets meer had wel fijn geweest. Ik weet dat er veel verlies is. Maar zoveel.. 
  • Ik heb gekeken of ik op andere plekken meer signaal kreeg, maar helaas. 
  • Kabels zijn allemaal juist inderdaad en gebruik geen switch. 

@EAZ1964 @Cappuccino2 


Als kabel niet lukt, dan heb je niet veel keus. 

Hoewel de ervaringen wisselend zijn (soms werkt het, soms werkt het niet, soms werkt het wel dan dan niet meer), dat is een powerline (bedraad via stopcontact/electranet).

TP-Link TL-WPA8631P of een Devolo met 3 adapters zou ik dan mogelijk aanbevelen.

 

 


Dankjewel voor je reactie. Oh dat heb ik ook nog geprobeerd @EAZ1964 - wel zo’n goedkope van 50 euro van TP link - de TL-PA7017 KIT - die haalt dan 105,36 Mbps wel meer dan die 30 😉 Zou het helpen als ik er dan meerdere in huis plaats? Had er nu dan 1 in de meterkast en 1 op zolder. Of wordt de snelheid dan niet hoger? 

Ik ga ook even naar je link kijken. 


Wifi doorvoer in jouw huis verliest flink, mogelijk door de materialen die gebruikt zijn.

je zou dus eigenlijk naar elke verdieping een kabel moeten trekken. Nu dat niet lukt, moet je op elke verdieping een Powerline hebben, dus drie stuks. 
je hebt ze met wifi ( dan heb je de m4 niet nodig) of zonder wifi en dan zet je de m4 bedraad aan de Powerline op elke verdieping.

Ook de Powerline gaat wat verlies geven , de goedkopere wellicht meer, het wordt nooit zo goed als een kabel. Ik kan, omdat het zo van de omstandigheden en de apparatuur afhangt niet beter inschatten dan deze vage bewoordingen.


@EAZ1964 hier kan ik al een heleboel mee, ik ga dan wel daarvoor kijken. Beter dan hoe het nu is. Elektra eruit halen en vervangen voor netwerk kabel is ook geen optie lees ik overal. Die hebben we namelijk wel genoeg.

 

bedankt voor je hulp! 


Ik heb het volgende aangeschaft, TP-link deco PX-50 werkt echt top! Heb nu 531 Mbps draadloos, zoveel had ik niet eens op dezelfde plek met de KPN modem/router.