Skip to main content
Vraag

1 van de 3 SuperWiFi 2 punten heeft andere interface en is niet zichtbaar in de webinterface

  • 15 September 2024
  • 14 reacties
  • 76 keer bekeken

Sinds een week nieuw abonnee bij KPN. 

Ik gebruik 3 superwifi-2 punten waarvan 1 een andere interface heeft. Als ik vanuit windows naar webpagina van apparaat ga kom ik in een webinterface van het superwifi-2 punt zelf.

Ik heb zoals in de kennisbank wordt uitgelegd alle 3 de SWP2-punten en Modem (Box 12) gereset en opnieuw geïnstalleerd. (meerdere malen maar met geen andere uitkomst)

Als ik het goed heb begrepen zou je net zoals de andere 2 naar de My-Modem interface moeten gaan. Deze heeft ook een andere icoon en naam (‘Extender AP device’ i.p.v. SWP2-…… zoals de andere 2) in de windows netwerkomgeving. In de My-Modem interface (op de welcome-pagina) zijn ook alleen de andere 2 zichtbaar in de ‘Network Map’. Vreemd genoeg staat hij wel genoemd in de cliënt-list van het SWP2-punt dat bekabeld is aangesloten.

En op de afwijkende interface van het niet zichtbare SWP2-punt staat in een oranje balk bovenaan de web-interface de tekst “Dit apparaat functioneert in slave mode. Instellingen kunnen worden ingezien, wijzigingen dienen te worden ingegeven op het master apparaat van dit thuisnetwerk. Klik op de blauwe knop om verbinding te maken met het master apparaat.”

Overigens gaat het ledje groen (snel) knipperen als ik de netwerkkabel er uit haal. Hij is al meerdere keren gereset en opnieuw geïnstalleerd en dat lijkt volgens het ledje goed te gaan (begin met een paars ledje tot continu groen brandend ledje) totdat ik de netwerkkabel er uit haal. 

Ik heb overigens ook lang (geduldig) gewacht, en er ook al een nacht over heen laten gaan maar hij blijft groen (snel) knipperen.

Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

@Dick1972 Waarschijnlijk hebben jouw SW2s verschillende firmware versies


Firmware SW2.C.24.07.04 is die van de SWP2 die niet in de My-Modem interface komt. 

Firmware 3.00.31 van de andere 2.

Inderdaad afwijkend, Maar heb ik het mis dat bij het installeren vanaf een paars ledje met aangesloten netwerkkabel op het modem deze niet geüpdate wordt?

Ook vreemd dat bij de SWP2 met de afwijkende interface (Firmware SW2.C.24.07.04) de melding staat dat er geen nieuwere versie software beschikbaar is.


@Dick1972 Welke firmware heeft jouw KPN modem? Firmware SGExxxx is compatibel met SW2 3.00.xxx. Firmware KPN V12.xxx is weer compatibel met SW2.xxxx. Incompatibele firmware werken niet met elkaar, dwz. de incompatibele SW2 moeten bekabeld aangesloten zijn en kan de instelling van V12 modem niet overnemen en waarschijnlijk ook niet zichtbaar in My Modem Interface.


Firmware SW2.C.24.07.04 is die van de SWP2 die niet in de My-Modem interface komt. 

Firmware 3.00.31 van de andere 2.

Inderdaad afwijkend, Maar heb ik het mis dat bij het installeren vanaf een paars ledje met aangesloten netwerkkabel op het modem deze niet geüpdate wordt?

Ook vreemd dat bij de SWP2 met de afwijkende interface (Firmware SW2.C.24.07.04) de melding staat dat er geen nieuwere versie software beschikbaar is.

Dat is niet vreemd. Want SW2.C.24.07.04 is de nieuwste versie. De andere SuperWiFi's draaien op oude firmware en de KPN Box ook.

Waar komt die SuperWiFi met die nieuwe firmware vandaan? Rechtstreeks bij KPN vandaan? Of heeft u hem overgenomen van iemand? 


Als ik het goed lees is ‘Firmware SW2.C.24.07.04’ de laatste versie. (van 13 dagen geleden).

Ik weet niet of de My-Modem interface (afbeelding) de laatste versie is of juist de andere die ik van de niet zichtbare SWP2 kan benaderen.

My-Modem

Deze moet ik overigens benaderen via ‘https://192.168.2.254/2.0/gui/#/login/’ Dit was ook even uitzoeken om dit afwijkend zou zijn.


Ondertussen al een reactie gehad die mijn laatste bericht dus bevestigen.

De SWP2 met de ‘SW2.C.24.07.04’ heb ik inderdaad overgenomen, nieuw in de doos.

De andere 2 zijn gehuurd.

Modemsoftware is ‘SGEJ1000060E’

Hoe kan ik de SWP2's met oude software updaten en het modem? Want blijkbaar werkt de oude modemsoftware dus niet met de nieuwe SWP2-software…?


@Dick1972 Je heb nog de oude modem firmware Sagecom SGExxxxx, deze is niet compatibel met firmware SW2.xxx van de wifipunten.

De nieuwe interface van KPN firmware V12.xxxx ziet er zo uit

Hoe kan ik de SWP2's met oude software updaten en het modem? Want blijkbaar werkt de oude modemsoftware dus niet met de nieuwe SWP2-software…?

Je kan klantenservice bellen of een moderator hier vragen de nieuwe firmware naar jouw modem te pushen. Nadat hij de nieuwe firmware heeft, laat de oude SW2 bekabeld aansluiten tot ze ook de nieuwe firmware SW2.xxx krijgen


Hoe kan ik de SWP2's met oude software updaten en het modem? 

Dat kunt u niet. U zult gewoon rustig af moeten wachten totdat het vanuit KPN gebeurt.

Er komt hier nog een KPN medewerker langs in dit topic. Misschien kan die het updaten bespoedigen. Maar dat is niet zeker.


@Nick83  en @TDN 

Ik heb dankzij jullie nu wel duidelijk welke software en interface oud of nieuw is. Dankjewel hiervoor!

Mijn aanname was dat de SWP2's die KPN mij had toegestuurd van nieuwere software zouden zijn voorzien. En dat het instaleren (verbinden met modem) en lang genoeg wachten dit zouden verhelpen.

 

Blijft wel nog de vraag hoe ik de software kan updaten? Want zie in de oudere interface niet zo'n knop als hieronder in de nieuwe.

 

 


@Dick1972 Je kan niet zelfs updaten, de nieuwe firmware voor jouw modem wordt naar jou toegestuurd, maar dat doet KPN in batches, je kan heel lang wachten tot je aan de beurt ben, sommige wachten al 2 jaren. Maar als je klantenservice bel en jouw verhaal doet over verschillende firmware van SW2, kan de klantenservicemedewerker de firmware voortijdig naar jouw modem sturen, Hetzelfde kan ook een moderator van hier doen voor jou. Vul alvast jouw klantennummer, naam, adres en de serienummer van de SW2 met oude firmware in het private gedeelte van jouw forum profiel.


Hoe kan ik de SWP2's met oude software updaten en het modem? 

Dat kunt u niet. U zult gewoon rustig af moeten wachten totdat het vanuit KPN gebeurt.

Er komt hier nog een KPN medewerker langs in dit topic. Misschien kan die het updaten bespoedigen. Maar dat is niet zeker.

 

Ook alweer antwoord terwijl ik was aan het typen.

Moet wel zeggen niet bevredigend.

Betekend het dan dat bij een weer nieuwere firmware (misschien wel al binnen een paar maanden) ze dan pas alle 3 gelijk zijn, en dan alles (incl. modem) pas samen werkt met de nieuwste software?

 

Nogmaals bedankt voor jullie snelle reacties!


@Dick1972 Je kan niet zelfs updaten, de nieuwe firmware voor jouw modem wordt naar jou toegestuurd, maar dat doet KPN in batches, je kan heel lang wachten tot je aan de beurt ben, sommige wachten al 2 jaren. Maar als je klantenservice bel en jouw verhaal doet over verschillende firmware van SW2, kan de klantenservicemedewerker de firmware voortijdig naar jouw modem sturen, Hetzelfde kan ook een moderator van hier doen voor jou. Vul alvast jouw klantennummer, naam, adres en de serienummer van de SW2 met oude firmware in het private gedeelte van jouw forum profiel.

Super, ga ik gelijk doen en zal mijn reactie in mijn vorige bericht aanpassen!

 


Hi @Dick1972, dit verschil in software kan inderdaad gebeuren als je via een andere weg SuperWifi koopt. Als je ze rechtstreeks via ons koopt (of huurt), zorgen we er automatisch voor dat alle apparaten goed met elkaar samenwerken. De nieuwe software is een grote verandering, vandaar dat we dit in kleine groepjes tegelijk doen. Gewoonlijk is het afwachten totdat je in zo'n groep terecht komt. De nieuwe software kan niet zomaar via onze klantenservice of via ons geupdate worden.

Ik ga even op onderzoek uit om te kijken wat ik voor je kan regelen. Fijn dat je je gegevens al in je profiel gezet hebt! Ik kom er bij je op terug.


Hi @Alexandra van KPN ,

Alvast bedankt voor het uitzoeken of het opgelost kan worden. Dat zou het thuiswerken weer een stuk prettiger maken omdat ik nu niet op mijn kantoor op zolder kan werken.

Zou het wel jammer vinden als, zoals ik vaker in de community lees, het nog langer dan een jaar zou kunnen duren eer de nieuwe software wordt uitgerold. Van de ene kant omdat het grote veranderingen zijn die in de nieuwe software zitten en van de andere kant omdat je als nieuwe klant er (vind ik) niet tijdig achter komt dat indien je een Superwifi-2 overneemt of via bv. marktplaats koopt dit deze problemen kan veroorzaken. Deze Superwifi-2's worden in overvloed aangeboden door mensen die er niks meer aan hebben. Je vind altijd wel iemand in je familie- of vriendenkring.

Als het niet opgelost kan worden hoop ik niet de hele duur van het abonnement (12mnd) met niet samenwerkende apparatuur te zitten. Maar daar wil ik ook niet te sceptisch over zijn.

Nogmaals, alvast bedankt voor de moeite!


Reageer