ivo46 schreef:
Ik zag dat het hier al eerder voorbij gekomen is , maar hier het volgende: v12 modem en 4 wifipunten (zwarte) en alles heeft allerlaatste firmware , 2 via utp bekabeld 2 via wifi.
wifi punten in de woonkamer en keuken 0 apparaten?? en slaapkamer , zolder hebben ieder 1 apparaat.
De rest zou via wifi van V12 zelf gaan??
Ik vorige week eens hele mikmak gereset en vanaf nul weer opgebouwd. Op alle wifi punten stonden meerdere apparaten en het ging goed.
Vanmorgen, display van Homewizard had geen internet , schotel in de woonkamer was wel groen ( wifipunt woonkamer zag schijnbaar alleen het display van Homewizard) en in de keuken punt rood.
Het wifi punt in de woonkamer is wel dus groen, maar zegt geen apparaten terwijl display nog geen meter ervan afstaat?
Keuken bleef rood en na half uurtje maar ff stroom eraf en er weer erop , nu is wifi punt groen en mijn ring deurbel voelt zich weer happy, maar als ik kijk bij het wifipunt die in de keuken staat, 0 apparaten??
Wat gebeurd er toch iedere keer met die schotels??? begint eigenlijk wel beetje irritant te worden, ik kan het zelf wel steeds oplossen, maar heb hier gewoon geen zin in.
En ik lees mbt hier andere ook wifi punten waar niks mee in verbinding staat? Hoe komt dit??
En nogmaals ik heb heel de mik mak al keer totaal gerest en iedere schotel opnieuw aangesloten en steeds een half uur op modem laten zitten ( de 2 die niet via utp aangesloten zijn).
Dit verhaal geldt sinds een week ook bij mij heb dan alleen 2 zwarte sw2 punten. Alle wifi apparten hebben zich dan verbonden met de box 12. Een reset doet voor even de trick maar daarna is het weer het zelfde. Wat mij nog opvalt is dan dat het sw2 punt wat dan draadloos is verbonden daar staat dan paired bij ipv sync. De andere sw punt is bekabeld aangesloten.
Hier hetzelfde! 🙋🏻♂️
Vrijwel gelijke set-up. Na reset verdeeld alles zich mooi, maar de volgende dag lijkt vrijwel alles via de box verbonden te zijn. Veel via wifi verbonden apparaten worden dan als LAN-verbonden weergegeven dus ik dacht dat het een visuele/weergave fout was, maar als ik het signaal op de apparaten zelf bekijk is deze ook vaak laag. De mesh lijkt er dus niet goed voor te zorgen dat elk apparaat met het beste/dichtstbijzijnde AP verbonden wordt…
Ja lekker ga het topic ook nog afscheiden terwijl ik bij ander topic juist dit zag:
Omder schreef:
@Erik van KPN en @Sanne van KPN alle points zijn nu up-to-date, hele thuisnetwerk is herstart, alle wifi staat op alle points uit!!! Alle apparaten verbinden nu met het modem in de meterkast.
Op het point wat al op de juiste versie stond staat 1 wifi kanaal aan, de rest ook niet.
Kan nou niet echt zeggen dat die stabieler is!
Waarom worden mijn posts steeds apart gemaakt en van andere niet??
We hebben jullie even afgesplitst vanuit de Product Update om dit even apart en overzichtelijk te houden. Want ik denk niet dat dit specifiek is voor die versie van de Box 12.
@Arnold21 en @WhiteKnight, jullie SW2 punten zitten ook op 25.05.06?
@ivo46, voor jullie alle drie: als de SW2 allemaal netjes groen branden qua lampje, en ook groen zijn in de topologie, zonder te kijken naar wat de topologie verder zegt over aantal verbonden apparaten, heb je dan ook de ervaring dat wifi niet of minder goed is?
Ik zie dat jij al aangeeft, WhiteKnight, dat je dan ook laag signaal ziet op de apparaten. Is dat bij jullie ook zo, Ivo en Arnold?
Ik vraag dat omdat ik me afvraag of dit in sommige situaties niet een geval is van een weergave probleem in plaats van een functioneel probleem.
Als je ergens rood ervaart, dan is het duidelijk dat er op dat moment iets aan de hand is.
Ter verduidelijking:
- Rood lampje zegt iets over de afstand, geeft aan dat een wifipunt geen goede verbinding kan maken met het modem. Je eindapparaten kunnen dan ook niet met het wifipunt verbinden want hij zend geen wifi uit.
- Rood in de topologie/in het overzicht dat je krijgt als je op de inlogpagina op het netwerkicoon klikt wil zeggen dat het wifipunt wel verbonden is met het modem, maar dat de koppeling niet goed is. Hierdoor komt er nog wel wifi uit je wifipunt, en kunnen je eindapparaten er mee verbinden. Maar er is geen sturing vanuit het modem meer. Dat zit hem dan in sturing qua seamless roamen, eventuele aanpassingen in instellingen etc.
De oorzaak of oorzaken van beide vormen van rood kunnen dezelfde zijn, of verschillend. Dat maakt troubleshooten lastiger.
Arnold, jij noemt een reset om het op te lossen. Is dat dan echt een volledige reset, of een herstart?
Voor jullie, Ivo en WhiteKnight, dezelfde vraag ook nog. Is het, om de boel op orde te krijgen voldoende om te herstarten, of moet je een reset doen.
En is dat dan herstart en/of reset van de SW, van het modem, of beide?
Beste,
Hoe het allemaal werkt dat weet ik eigenlijk wel, monteur is hier paar weken al een keer geweest om de zooi werkende te krijgen.
Nu vanmorgen had mijn HW display ineens geen internet verbinding en lampje wifi punt was groen en ter info, display had connectie met dat wifi punt ( aangesloten via utp)
Maar ja wifi punt in de keuken dus rood!! en ring bel heeft daar dus connectie en die had geen internet.
Nu heb ik maar heel ff stroom van wifipunt in de keuken gedaan en schijnt weer briljant groen.
Maar zowel wifipunt in woonkamer en keuken geven 0 apparaten, maar het lijkt er wel op dat ze werken .
Ik ben via monteur van KPN terecht gekomen bij app wifiman en daar worden de extenders allemaal weer gegeven ( wat de toplogie aangeeft, daar kijk ik al niet meer naar want dat klopt gewoon nooit)
Ik zit er aan te denken om eens de wifi van de V12 eens uit te zetten en kijken wat de extenders dan gaan doen, maar ik heb ook geen zin er meer in om straks weer alles een hard reset te moeten geven .
En echt de extenders die draadloos zijn , die laat ik na reset dus een half uur aangesloten via utp kabel naar de v12 modem, pas daarna zet ik ze neer waar ze moeten komen te staan.
Mijn vrouw zei van de week nog: ben blij dat jij het steeds weer werkende krijgt want ik zou zelf niet weten hoe alles weer gewoon werkende zou krijgen
Ik ben geen deskundige in deze , maar iets gebeurd er steeds binnen het netwerk waar ik geen vinger op kan leggen, maar daar zal toch wel iemand binnen KPN zijn of haar licht kunnen over laten schijnen>
Sorry voor mijn “ felle” reactie, maar sinds alle firmware updates wordt het er niet beter op en bellen naar helpdesk doe ik ook al niet meer want dan wordt de werking nog alleen maar slechter.
Erik van KPN schreef:
We hebben jullie even afgesplitst vanuit de Product Update om dit even apart en overzichtelijk te houden. Want ik denk niet dat dit specifiek is voor die versie van de Box 12.
@ivo46, voor jullie alle drie: als de SW2 allemaal netjes groen branden qua lampje, en ook groen zijn in de topologie, zonder te kijken naar wat de topologie verder zegt over aantal verbonden apparaten, heb je dan ook de ervaring dat wifi niet of minder goed is?
Ik zie dat jij al aangeeft, WhiteKnight, dat je dan ook laag signaal ziet op de apparaten. Is dat bij jullie ook zo, Ivo en Arnold?
Ik vraag dat omdat ik me afvraag of dit in sommige situaties niet een geval is van een weergave probleem in plaats van een functioneel probleem.
Als je ergens rood ervaart, dan is het duidelijk dat er op dat moment iets aan de hand is.
Ter verduidelijking:
- Rood lampje zegt iets over de afstand, geeft aan dat een wifipunt geen goede verbinding kan maken met het modem. Je eindapparaten kunnen dan ook niet met het wifipunt verbinden want hij zend geen wifi uit.
- Rood in de topologie/in het overzicht dat je krijgt als je op de inlogpagina op het netwerkicoon klikt wil zeggen dat het wifipunt wel verbonden is met het modem, maar dat de koppeling niet goed is. Hierdoor komt er nog wel wifi uit je wifipunt, en kunnen je eindapparaten er mee verbinden. Maar er is geen sturing vanuit het modem meer. Dat zit hem dan in sturing qua seamless roamen, eventuele aanpassingen in instellingen etc.
De oorzaak of oorzaken van beide vormen van rood kunnen dezelfde zijn, of verschillend. Dat maakt troubleshooten lastiger.
Arnold, jij noemt een reset om het op te lossen. Is dat dan echt een volledige reset, of een herstart?
Voor jullie, Ivo en WhiteKnight, dezelfde vraag ook nog. Is het, om de boel op orde te krijgen voldoende om te herstarten, of moet je een reset doen.
Erik,
Klopt sw2 zit op 25.05.06.
Is los het op door dan een volledige rest te geven van alleen de sw punt die draadloos is verbonden. Dat is namelijk de gene die het probleem dan heeft. Ik reset en voer dan het koppelproces helemaal uit. Daarna doet het sw punt het weer.
Wat mjj ook opvalt is dan dat als deze het nirt doet, en ik kijk dan via mijn kpn naar de wifi verbinding ook het achuibalkje van de led helemaal op 0 staat. Tevens geeft de sw punt dan aan dat hij paired is en niet sync.
Het ledje aan de voorkant is dan gewoon groen.
Doe je een softreset dus even sroomloos, dan blijft ledje rood en doet het sw punt helemaal niks meer.
De andere die ik heb zit altijd bekabeld aangesloten en die heeft geen problemen.
Arnold21 schreef:
Erik van KPN schreef:
Ter verduidelijking:
Erik,
Is los het op door dan een volledige rest te geven van alleen de sw punt die draadloos is verbonden. Dat is namelijk de gene die het probleem dan heeft. Ik reset en voer dan het koppelproces helemaal uit. Daarna doet het sw punt het weer.
Wat mjj ook opvalt is dan dat als deze het nirt doet, en ik kijk dan via mijn kpn naar de wifi verbinding ook het achuibalkje van de led helemaal op 0 staat. Tevens geeft de sw punt dan aan dat hij paired is en niet sync.
Doe je een softreset dus even sroomloos, dan blijft ledje rood en doet het sw punt helemaal niks meer.
De andere die ik heb zit altijd bekabeld aangesloten en die heeft geen problemen.
Ja duidelijker kan het niet omschreven worden , en soms werkt het een paar weken en dan hoppa gaan we weer
Arnold21 schreef:
Erik van KPN schreef:
Ter verduidelijking:
Erik,
In de topoloog is deze sw punt rood als hij het probleem heeft ledje is dan groen op sw punt. Verder in de topoloog geeft hij ook aan dat er een probleem is met dit sw punt. Daarom dan ook de volledige reset en koppelproces.
Laatste keer heb ik ff stroom van wifi punt gehaald, alle andere keer een hard reset , beginnende met de V12 modem, dan weer via de 2 schotels aansluiten welke aangesloten zijn via utp en die geef ik dan een hard reset.
Daarna komen de 2 wifi punten welke draadloos moeten functioneren aan de beurt.
En als je het goed doet ben je zo weer een uurtje of 2 verder.
En ik weet van te voren dat ellende eraan begint te komen want de wifipunten met “problemen” die knipperen dan om de tijd soms paar keer blauw.
WhiteKnight schreef:
Hier hetzelfde! 🙋🏻♂️
Vrijwel gelijke set-up. Na reset verdeeld alles zich mooi, maar de volgende dag lijkt vrijwel alles via de box verbonden te zijn. Veel via wifi verbonden apparaten worden dan als LAN-verbonden weergegeven dus ik dacht dat het een visuele/weergave fout was, maar als ik het signaal op de apparaten zelf bekijk is deze ook vaak laag. De mesh lijkt er dus niet goed voor te zorgen dat elk apparaat met het beste/dichtstbijzijnde AP verbonden wordt…
Viel mij nu pas op maar idd apparten zijn wifi maar geven lan aan. Verder klopt wat je zegt heb een apparaat erbij zitten (camera) die heeft moeite op de box 12 te bereiken simpelweg omdat deze de sw punt niet pakt of ziet.
Arnold21 schreef:
WhiteKnight schreef:
Hier hetzelfde! 🙋🏻♂️
Viel mij nu pas op maar idd apparten zijn wifi maar geven lan aan. Verder klopt wat je zegt heb een apparaat erbij zitten (camera) die heeft moeite op de box 12 te bereiken simpelweg omdat deze de sw punt niet pakt of ziet.
yepp ook hier mijn bijvoorbeeld mijn pixel 9a of iphone 16 van mijn vrouw zou via utp bekabeld zijn??
Ik heb al keer eens de V12 totale reset geven ( echt alles terug naar fabrieks instellingen) en moest dus mijn wifi naam en wachtwoord weer aanpassen naar gegevens ik eraan heb meegegeven
Dan eerste de 2 bekabelde wifipunten resetten en dan als laatste 1 voor 1 de niet bekabelde wifipunten.
En zoals vermeld die sluit ik via utp kabel aan met de v12 modem , dan harde reset , alles opnieuw laten laden en als wifi punt groen is dan laat ik die nog een half uur aan modem hangen.
En dat doe ik dan ook zo met de 2e
Al mijn wifi punten heb ik zelf een eigen naam gegeven . woonkamer, keuken, slaapkamer en zolder
Na een reset zoals net beschreven ziet het perfect eruit, maar volgende dag alle verbindingen weer op de V12.
En een tablet of mobiele telefoon vaak wordt dat dan aangegeven als bekabeld.
Verder wordt nu weergegeven dat mijn draadloze wifipunten zijn aangesloten via ethernet??
@Erik van KPN Vanmorgen was het weer raak bij mij. Alle wifi apparaten (behalve 1 apparaat) verbonden met de box 12. Geen apparten verbonden op de draadloze sw2 punt, en een apparaat verbonden op de bekabelde sw2 punt (dit wifi apparaat een google mini staat z'n 40cm van dit sw punt).
Heb nu het volgende gedaan box 12 stroomloos gemaakt en beide sw punten ook. Na een aantal minuten weer aangezet. Box 12 online toen de sw punten weer aangezet. En wat bljkt alles is weer mooi verdeeld over de box en sw punten. En dan verdeeld over waar het wifi appaaraat zijn sterkste signaal kan weghalen. Het lijkt bij zo'n storing dat de sw punten haast geen signaal hebben en de apparten dus gaan zoeken en die vinden ze dan bij de box 12. Wat daar dan weer raar is dat alle wifi punten dan aangesloten zijn via lan volgens de software. Denk dat er ergens in de software toch een bug zit.
Voor nu werkt alles weer na behoren.
Gr. Arnold
Arnold21 schreef:
@Erik van KPN Vanmorgen was het weer raak bij mij. Alle wifi apparaten (behalve 1 apparaat) verbonden met de box 12. Geen apparten verbonden op de draadloze sw2 punt, en een apparaat verbonden op de bekabelde sw2 punt (dit wifi apparaat een google mini staat z'n 40cm van dit sw punt).
Heb nu het volgende gedaan box 12 stroomloos gemaakt en beide sw punten ook. Na een aantal minuten weer aangezet. Box 12 online toen de sw punten weer aangezet. En wat bljkt alles is weer mooi verdeeld over de box en sw punten. En dan verdeeld over waar het wifi appaaraat zijn sterkste signaal kan weghalen. Het lijkt bij zo'n storing dat de sw punten haast geen signaal hebben en de apparten dus gaan zoeken en die vinden ze dan bij de box 12. Wat daar dan weer raar is dat alle wifi punten dan aangesloten zijn via lan volgens de software. Denk dat er ergens in de software toch een bug zit.
Gr. Arnold
Je hebt 2 sw2 punt of meerdere?
Ik zelf heb er 4 namelijk
Verder is het wel dat de wifi punten werken, maar het wordt niet goed weergegeven .
Ik ben benieuwd hoe lang het bij je goed blijft gaan
ivo46 schreef:
Arnold21 schreef:
Gr. Arnold
Ik heb 2 sw2 punten waarvan 1 er met een utp kabel aan de modem is aangesloten en de andere draadloos.
Maar heb nu dus alles alleen stroomloos gehad en dat werkte dus ook deze keer. Scheelt weer een hoop werk.
Arnold21 schreef:
ivo46 schreef:
Arnold21 schreef:
Gr. Arnold
Ik heb 2 sw2 punten waarvan 1 er met een utp kabel aan de modem is aangesloten en de andere draadloos.
Maar heb nu dus alles alleen stroomloos gehad en dat werkte dus ook deze keer. Scheelt weer een hoop werk.
Oke bedankt, voor nu werkt het hier , ondanks alles via wifi V12 zou gaan.
Maar als ik via de app wifiman kijk dan blijken de de extenders wel te werken.
Mocht komende tijd hier weer echt wat weg vallen, dan zal ik jouw methode gebruiken en kijken hoe dat gaat en dan hier terugkoppelen
Alles werkt nog wel, maar zie nu al weer dat mijn telefoon is verbonden met de box 12 via lan 2.
Arnold21 schreef:
Alles werkt nog wel, maar zie nu al weer dat mijn telefoon is verbonden met de box 12 via lan 2.
Daar was ik eigenlijk al bang voor, vandaar dat ik de stap niet gelijk maakte.
Zoals ik eerder beschreef heb ik paar keer echt alles een hard reset gegeven en stap voor stap alles weer opgebouwd.
Waarom dan weer vrij snel alles volgens topologie via de V12 zou lopen is mijn een raadsel.
ik kan je de app WIFIman adviseren, want daarin kan ik wel zien dat de extenders werken .
En hier zijn mobiele telefoon en tablet , airco , volgens software van KPN verbonden met het ethernet, sterker nog, de draadloze extenders zouden ook via ethernet poort verbonden zijn.
ivo46 schreef:
Arnold21 schreef:
Zoals ik eerder beschreef heb ik paar keer echt alles een hard reset gegeven en stap voor stap alles weer opgebouwd.
Waarom dan weer vrij snel alles volgens topologie via de V12 zou lopen is mijn een raadsel.
ik kan je de app WIFIman adviseren, want daarin kan ik wel zien dat de extenders werken .
En hier zijn mobiele telefoon en tablet , airco , volgens software van KPN verbonden met het ethernet, sterker nog, de draadloze extenders zouden ook via ethernet poort verbonden zijn.
Wifiman gebruik ik ook. Zodoende weet ik ook dat alles werkt. De foto laat zien dat zelfs wifi manager in mijn kpn app het laat zien. Het werkt voor nu allemaal, er gebeuren alleen raare dingen zo uit het niets.
Arnold21 schreef:
ivo46 schreef:
Arnold21 schreef:
Wifiman gebruik ik ook. Zodoende weet ik ook dat alles werkt. De foto laat zien dat zelfs wifi manager in mijn kpn app het laat zien. Het werkt voor nu allemaal, er gebeuren alleen raare dingen zo uit het niets.
Uhmm sorry, welke foto? Maar het klopt het is wel raar allemaal en verwarrend
Ik heb nog een idee waar het fout zou kunnen gaan, al is dit mogelijk een verouderd perspectief met de huidige KPN instellingen.
Het modem en de KPN SuperWiFi punten zenden uiteraard een WiFi signaal uit, hier zijn verschillende kanalen voor. Wat sommige mensen niet weten is dat op de achtergrond een “verborgen” kanaal wordt gebruikt om het modem met de SuperWiFi te laten spreken. Dit is het hele concept van Mesh, het is dus geen repeat functie maar een los kanaal.
Wat kan gebeuren is dat er zoveel wifi signalen in de buurt van het modem komen dat deze kiest om een DFS kanaal te kiezen (een kanaal die kan worden gebruikt, maar ook wordt gebruikt voor weerstationnen en militaire doeleinden). Dan kan dit het signaal verstoren en laten hoppen. Hier hebben veel Mesh systemen last van waardoor er een verbinding komt maar geen pass through van signaal.
Je zou kunnen proberen om te kijken of je via een kanaal analyse app (helaas alleen beschikbaar voor Android) erachter kunt komen of kunt zien wat de drukste kanalen in je buurt zijn en zelfs of kanalen 52, 56, 60, 64, 100, 104, 108, 112, 116, 120, 124, 128, 132, 136, 140, of 144 worden gebruikt in de buurt. Ook kun je kijken indien dit het geval is of je jouw modem tijdelijk op een handmatig kanaal kunt zetten in de wifi instellingen met een maximum van 80Mhz om te zien of het meer stabiliteit geeft (al zou dit enkel betekenen dat er meer ruimte is voor het mesh kanaal om te blijven waarop het staat zonder mee te rouleren).
Of wat soms ook helpt indien die optie er nog is, is om ipv de WiFi 6 optie te kiezen voor WiFi 5. Deze zit wat minder op de snelheid te pushen en kijkt wat ruimer naar de beschikbare kanalen.
Dave van Toer schreef:
Ik heb nog een idee waar het fout zou kunnen gaan, al is dit mogelijk een verouderd perspectief met de huidige KPN instellingen.
Het modem en de KPN SuperWiFi punten zenden uiteraard een WiFi signaal uit, hier zijn verschillende kanalen voor. Wat sommige mensen niet weten is dat op de achtergrond een “verborgen” kanaal wordt gebruikt om het modem met de SuperWiFi te laten spreken. Dit is het hele concept van Mesh, het is dus geen repeat functie maar een los kanaal.
Wat kan gebeuren is dat er zoveel wifi signalen in de buurt van het modem komen dat deze kiest om een DFS kanaal te kiezen (een kanaal die kan worden gebruikt, maar ook wordt gebruikt voor weerstationnen en militaire doeleinden). Dan kan dit het signaal verstoren en laten hoppen. Hier hebben veel Mesh systemen last van waardoor er een verbinding komt maar geen pass through van signaal.
Je zou kunnen proberen om te kijken of je via een kanaal analyse app (helaas alleen beschikbaar voor Android) erachter kunt komen of kunt zien wat de drukste kanalen in je buurt zijn en zelfs of kanalen 52, 56, 60, 64, 100, 104, 108, 112, 116, 120, 124, 128, 132, 136, 140, of 144 worden gebruikt in de buurt. Ook kun je kijken indien dit het geval is of je jouw modem tijdelijk op een handmatig kanaal kunt zetten in de wifi instellingen met een maximum van 80Mhz om te zien of het meer stabiliteit geeft (al zou dit enkel betekenen dat er meer ruimte is voor het mesh kanaal om te blijven waarop het staat zonder mee te rouleren).
Of wat soms ook helpt indien die optie er nog is, is om ipv de WiFi 6 optie te kiezen voor WiFi 5. Deze zit wat minder op de snelheid te pushen en kijkt wat ruimer naar de beschikbare kanalen.
Heb jou verhaal eens geprobeerd. Moet daarbij zeggen dat ik niet in een druk gebied woon. Dicht bijzijnde buren wonen hemelsbreed 600 meter verder. Maar wat mij wel opviel is dat als ik in de modem de wifi instellingen wil veranderen, en dus zelf instellen kies. Vervolgens de instellingen wijzig die ik wil dus kanaal en 80mhz bijvoorbeeld. Dan opslaan kies. Dan de melding krijd dat de wifiinstellingen worden opgeslagen. Maar daarna zie ik dat de instellingen doodleuk weer op wifi 6 compatibiliteit staat en niet op zelf instellen. Ik mort ook zeggen dat ik wifi 6 ook wil heb meerdere apparten die dit ondersteunen.
Maar goed denk toch door dit dat er software matig in de wifi een bug zit ofzo.
Arnold21 schreef:
Dave van Toer schreef:
Heb jou verhaal eens geprobeerd. Moet daarbij zeggen dat ik niet in een druk gebied woon. Dicht bijzijnde buren wonen hemelsbreed 600 meter verder. Maar wat mij wel opviel is dat als ik in de modem de wifi instellingen wil veranderen, en dus zelf instellen kies. Vervolgens de instellingen wijzig die ik wil dus kanaal en 80mhz bijvoorbeeld. Dan opslaan kies. Dan de melding krijd dat de wifiinstellingen worden opgeslagen. Maar daarna zie ik dat de instellingen doodleuk weer op wifi 6 compatibiliteit staat en niet op zelf instellen. Ik mort ook zeggen dat ik wifi 6 ook wil heb meerdere apparten die dit ondersteunen.
Maar goed denk toch door dit dat er software matig in de wifi een bug zit ofzo.
Helaas heb ik ook te maken gehad met een router die de instellingen niet wilde opslaan. Dit heeft wel enige moeite gekost en meerdere fabrieksresetten om het weer werkend te krijgen. Zeker als er weinig mensen in de buurt zijn zou je het niet verwachten, maar het is het testen waard om te zien of dat het oplost. Of dat na een software herstel van de router het probleem toch verdwijnt.
Dat er een bug in de software zit is eigenlijk wel duidelijk, want ik zelf ben hier ook al een tijdje mee bezig geweest.
Verder is hier ook maandje geleden een monteur geweest om een en ander mbt de wifi en wifi punten op te lossen. ( ruim 1.5 uur bezig geweest)
1 wifi punt is toen vervangen en alle firmware was geupdate , maar helaas het werkt nog softwarematig gewoon niet lekker.
En nog ter aanvulling als ik na een half uur een wifipunt na een reset weer los neerzet , dan is lampje even groen, gaat knipperen en na een half minuut wordt ledje rood, wacht je weer halve tot hele minuut dan gaat led lampje weer knipperen en knippert naar groen blijvend ledje toe
Nou het probleem is dat het hardware is die van origine niet van KPN is en met eigen software kwam. Tijdens het ontwikkelen moet de hardware worden aangestuurd door deze custom firmware waarna het een beperkte hoeveelheid instellingen toestaan en een aantal opties als preset kan instellen. Ik denk dat het eea niet goed gaat en het (ook voor monteurs) niet heel zichtbaar is wat er dan misgaat. Vandaar het standaard antwoord resetten naar fabrieksinstellingen.
Wat betreft de SuperWifi die rood kleurt, het kan zeker zijn dat een punt niet in orde is. Desalniettemin gezien deze afhankelijk is van de router, kan het heel goed dat die zelf niet goed is (software of hardwarematig). Waardoor de SuperWifi geen goede connectie kan behouden.
Je zou bijvoorbeeld een klassiekere opstelling kunnen proberen door 1 SuperWifi bekabeld te houden en te kijken of het daarmee wel werkt, al lijkt mij dat ook niet voor iedereen de oplossing.