Skip to main content
Beantwoord

Beter WiFi-bereik in de tuin, werkt een extra SuperWifi 2 punt?

• February 5, 2025
  • 31 reacties
  • 614 keer bekeken

Hallo,,

Wij hebben en V10 modem en twee ,, witte,, superwifi punten ,deze werken goed  echter in de tuin ongeveer 15 meter lang is het wifi signaal slecht 

1 wifipunt bedraad aan modem in meterkast en 1 wifipunt bij achterdeur.. 

Dit werkt top..

Nu zit ik te denken om bv. Een superwifi2 aan te sluiten in stopcontact schuur  ..zal dit werken..

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@R8484. Welkom op de KPN Community! 

Als ik je goed begrijp wil je een zwarte SuperWifi 2 versterker gaan combineren met twee witte SuperWifi 1 versterkers. Dat kan eerlijk gezegd gewoon. Je kunt de nieuwe SuperWifi 2 versterker draadloos ergens aansluiten in je woning of schuur en die hoeft niet met een internetkabel verbonden te worden (behalve dan even bij de installatie). Moet ik wel even bij noemen dat de afstand tussen de versterkers niet te groot mag zijn, dus dat kan nog wel een obstakel zijn. 

Als dat wel het geval is, dan kun je wel gaan werken met powerline adapters. Deze verkopen wij niet meer, maar zoals genoemd zijn ze nog volop op Marktplaats of elders online te verkrijgen. Maar je zou het eerst kunnen proberen met een huur SuperWifi 2 versterker. Als het niet bevalt of niet werkt, dan kun je 'm altijd zo weer terugsturen en de huur annuleren. Je kunt dit aanzetten via MijnKPN door je abonnement aan te passen. 

Laat maar weten tot welk besluit je bent gekomen en wat daarvan de uitkomst is!

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

31 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 5, 2025

Nee ​@R8484 dat gaat niet werken.  Er zal een utp kabel van het modem naar de schuur moeten. 

• Auteur
  • Topper
  • February 5, 2025

Ohh  echt ,   dus het wifipunt bij de achterdeur en het wifipunt in de schuur die versterken het niet..  

Ook niet als ik twee superwifi2 punten ga gebruiken.. en scheelt het ook niet als ik een nieuwer model modem ga ontvangen  geloof dat de v10 een beetje verouderd is toch

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • February 5, 2025

De V10 is totaal niet verouderd ​@R8484 , wordt zelfs firmware matig bijgewerkt zodat deze weer gelijk loopt met de andere modems van KPN.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • February 5, 2025

Nee ​@R8484 dat gaat niet werken.  Er zal een utp kabel van het modem naar de schuur moeten. 

​ ​Een Powerline verbinding is daar dan vaak een veel makkelijkere oplossing voor. 🙂
Voor Internet/Wifi naar een schuur/tuin oplossingen heb Ik regelmatig Powerline adapters geplaatst,  meestal gecombineerd met een Powerline WiFI AP

De verbinding is natuurlijk wel wat afhankelijk van je stroom groep/bekabeling.
Maar verder is naar WiFi voor in de tuin meestal ook niet zo veeleisend.

Ook kan je dat (niet alleen KPN) spul vaak goedkoop vinden op markplaats/kringloop.​

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 5, 2025

@Doman Dat zeg je tegen de verkeerde 🤣🤣! Ik ben anti powerlines!!! 

• February 5, 2025

Als je ellende wilt, dan moet je WiFi punten aansluiten op powerlines...

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • February 5, 2025

Als je ellende wilt, dan moet je WiFi punten aansluiten op powerlines...

Ik heb zelf (nog) geen ervaring met KPN SuperWifi 2 over Powerline maar wel in combinatie met andere WiFI/AP’s waaronder ook KPN WiFi Exepria's.

Een extra Powerline WiFi AP kan al voldoende zijn als aanvulling op de KPN WiFi punten.

Je moet de verbinding natuurlijk wel goed controleren/configureren, net zoals je dat doet met met je WiFi. 🙂

Het kan een oplossing zijn op plekken waar je geen kabel kan/wil leggen.
Zelf gebruik ik het ook als makkelijke aanvulling op mijn bedrade/WiFi netwerk.
Dat je dan misschien inlevert op de (maximale) snelheid is dan van minder belang.

• Auteur
  • Topper
  • February 6, 2025

Deze jonge is 65 jaar  en snapt het niet helemaal   wat is een powerline ?  

En hoe kan ik dit aanleggen..  .  ;-(

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 6, 2025

Je kunt het proberen maar zoals je al hebt gelezen zitten er wel haken en ogen aan. Het is een houtje touwtje oplossing. Je hebt er minimaal twee nodig.

• Auteur
  • Topper
  • February 6, 2025

Dit is toch hetzelfde principe als de superwifi..

• February 6, 2025

Dit is toch hetzelfde principe als de superwifi..

Nee. De SuperWiFi's geven het signaal onderling gewoon via WiFi aan elkaar door. Bij draadloze opstelling. Door de lucht dus.

Een DVS geeft het signaal via het elektriciteitsnetwerk aan elkaar door. Via de stroomdraden in de muur dus. Een houtje-touwtje oplossing. Je gebruikt elektriciteitdraden als verbinding. Die zijn daar helemaal niet voor bedoeld. Vaak zat lukt het überhaupt ook helemaal niet.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 6, 2025

Hoi ​@R8484. Welkom op de KPN Community! 

Als ik je goed begrijp wil je een zwarte SuperWifi 2 versterker gaan combineren met twee witte SuperWifi 1 versterkers. Dat kan eerlijk gezegd gewoon. Je kunt de nieuwe SuperWifi 2 versterker draadloos ergens aansluiten in je woning of schuur en die hoeft niet met een internetkabel verbonden te worden (behalve dan even bij de installatie). Moet ik wel even bij noemen dat de afstand tussen de versterkers niet te groot mag zijn, dus dat kan nog wel een obstakel zijn. 

Als dat wel het geval is, dan kun je wel gaan werken met powerline adapters. Deze verkopen wij niet meer, maar zoals genoemd zijn ze nog volop op Marktplaats of elders online te verkrijgen. Maar je zou het eerst kunnen proberen met een huur SuperWifi 2 versterker. Als het niet bevalt of niet werkt, dan kun je 'm altijd zo weer terugsturen en de huur annuleren. Je kunt dit aanzetten via MijnKPN door je abonnement aan te passen. 

Laat maar weten tot welk besluit je bent gekomen en wat daarvan de uitkomst is!

• Auteur
  • Topper
  • February 7, 2025

Arjan  ,,

Ik heb alles geprobeerd om alleen 1 superwifipunt te ,, huren ,,  dit lukt mij niet  hoe moet ik dit doen  .. als ik op huren druk  komt hij niet in het winkelmandje..   pfff

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • February 7, 2025

Hm wat raar. Zie je de volgende schermen in de MijnKPN app? Als ik het op mijn eigen abonnement probeer toe te voegen, loop ik niet tegen een probleem aan en wordt het wel toegevoegd aan mijn winkelmandje. 

Als het niet lukt in de app, kun je ook nog even proberen om het via de browser op je PC/laptop aan te zetten. Mocht dat ook niet lukken, maak dan een belafspraak met onze telefonische helpdesk. Dan bellen we je direct of op een moment dat jou uitkomt.

• Auteur
  • Topper
  • February 9, 2025

Hallo Arjan,,

Het is uiteindelijk toch gelukt en hij is ook al aangekomen..

De nieuwe superwifi2  eerst aangesloten op modem..  zoals aangegeven.. en gelukt  toen in schuur gezet  het lampje werdt groen en bleef branden  ik dacht  Top.. dit is wat ik wil  

Verder niet meer na gekeken..

Vanmorgen nog steeds een zwak eifi signaal op o.a de camera achter..ik gekeken in de schuur  en inderdaad geen groen lampje meer..

Heb hem nu binnen staan bij achterdeur   had gehoopt op beter ontvanst 't.o.v. de witte superwifi..maar geen verschil  dit was te proberen maar helaas  pindakaas..

Moet toch een kabel naar schuur ko.en..echter is alles verledenjaar opnieuw betegeld..dus wacht hier nog ff mee...

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • February 9, 2025

Moet toch een kabel naar schuur komen..echter is alles verleden jaar opnieuw betegeld..dus wacht hier nog ff mee…

En dat zijn nu typisch de situaties waarbij een Powerline verbinding een makkelijke oplossing kan zijn. 😉

• Auteur
  • Topper
  • February 9, 2025

Ja dit ga ik zeker ook nog proberen..  bedankt 

• Auteur
  • Topper
  • February 9, 2025

Dan nog iets...pfff ,,,   en dan nog een superwifi hierin pluggen..  ..  geen idee  maar wil het zeker proberen..

• Auteur
  • Topper
  • February 9, 2025

Want   ik heb daar nog steeds wifi nodig  hihi

• Auteur
  • Topper
  • February 10, 2025

Ennn  gelukt  2 x dvs650 gekocht  aangesloten,  wel een roodlampje in het midden dat de snelheid ?? Niet groot is  daar een bedrade superwifi op ..  super  signaal van camera sterk..  en ik denk de zonnepanelen ook  ..  had gelezen dat de zonnepanelen moeilijk konden doen maar tot nu toe  super.. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • February 10, 2025

Ennn  gelukt  2 x dvs650 gekocht  aangesloten,  wel een roodlampje in het midden dat de snelheid ?? Niet groot is  daar een bedrade superwifi op ..  super  signaal van camera sterk..  en ik denk de zonnepanelen ook  ..  had gelezen dat de zonnepanelen moeilijk konden doen maar tot nu toe  super.. 

Een rood lampje moet je natuurlijk willen vermijden, dat betekent dat de verbinding slecht is.
Dat het WiFi signaal dan (uiteraard) wel supersterk is maakt de verbinding dan nog niet goed natuurlijk. 😏
Kijk of je de Powerline modules op een andere/betere plek kan plaatsen, liefst zo dicht mogelijk op dezelfde groep als je schuur.
Controleer de verbinding met de Devolo Cockpit software
Deze kan je ook gebruiken om te pairen/updaten.
Anders kan je de KPN updates gebruiken om te updaten.

Dan nog iets...pfff ,,,   en dan nog een superwifi hierin pluggen..

Daarvoor zijn dan Powerlines met WiFi dan soms makkelijk(er), het scheelt weer een extra in te pluggen apparaat,

Ik neem aan dat je de DVS 650’s 2e hands hebt?

• Auteur
  • Topper
  • February 10, 2025

Inmiddels alle lampjes  de juiste kleur..werkt zeer goed en inderdaad de dvs tweedehands van een buurman.. 

Super combinatie zo  

We hebben alle een tijdje een apparte groep aangesloten in de schuur.

Ik ben helemaal tevreden hiermee

Hoeft niet snel.. wij hebben glasvezel  eerst was het een telfort abo omgezet in Kpn

50 mb

Gewoon snel genoeg..

• Auteur
  • Topper
  • February 10, 2025

Nu het volgende..

In de schuur via werkende dvs650 een superwifi ..wit .. bedraad aangesloten en werkt top

O.a de webcam sterk signaal

Ik dacht ik haal het wifipunt bij de achterdeur weg..dacht niet meer nodig

Het volgende  de webcam heeft nu weer zwak signaal terwijl het wifipunt in de schuur groen is en  dicht bij de webcam hangt..  kan iemand mij dit uitleggen..

• Auteur
  • Topper
  • February 10, 2025

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • February 10, 2025

In de schuur via werkende dvs650 een superwifi ..wit .. bedraad aangesloten en werkt top

O.a de webcam sterk signaal

Ik dacht ik haal het wifipunt bij de achterdeur weg..dacht niet meer nodig

Het volgende  de webcam heeft nu weer zwak signaal terwijl het wifipunt in de schuur groen is en  dicht bij de webcam hangt..  kan iemand mij dit uitleggen..

Tja,  we kunnen niet raden hoe je netwerk situatie er precies uitziet?
Je haalt nu een van je SuperWifi punten weg.
Hoe loopt de verbinding dan nu dan naar de Powerline? 🤔
Zijn de WiFi punten nog wel juist verbonden (hetzelfde SSID) met elkaar onderling?

Kijk ook eens met een WiFi analyzer tool:
Android: WiFi Analyzer (open-source)