Skip to main content
Vraag

Experia Wifi vallen uit na elke software update van het modem

• July 10, 2025
  • 26 reacties
  • 217 keer bekeken

Iedere keer als er een update aan het modem is geweest liggen al mijn experia wifi punten er uit en moet ik alles weer opnieuw instellen. Ik word daar echt moedeloos van . Is hier een andere oplossing voor

26 reacties

• July 10, 2025

Komt dat zo vaak voor dan? Volgens mij brengt KPN hooguit 2 of 3 updates uit in een jaar.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 10, 2025

Beste ​@neline1 jij hebt onderstaande dus:

Experia WiFi

Die wordt zeer weinig geupdated, zie onderstaande link:

Dit is een update die er onder bepaalde voorwaarden aan zit te komen.

• July 10, 2025

Die had ik helemaal nog niet gezien 👍

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 10, 2025

Beste ​@neline1 jij hebt onderstaande dus:

Experia WiFi

Die wordt zeer weinig geupdated, zie onderstaande link:

het probleem is dus dat de experia wifi , geen verbinding meer maken met het modem na een update op het modem

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 10, 2025

Welke software heeft de Experia WiFi ​@neline1 ???

Wat voor lampjes zie je branden op de Experia WiFi? Minimaal 1 groene en 1 blauwe moet je zien branden.

• Topper
  • July 11, 2025

Zelfde klacht, de experia wifi is onbruikbaar geworden na de update van box12 van afgelopen week. Hele dag bezig geweest met resetten maar alleen het groene lampje ging aan. Via de interface van box 12 niet te benaderen, het adres is zichtbaar maar is verder dood. Dus ook via de KPN app niet op te lossen. Teleurgesteld heb ik de experia weggegooid, ik ga op zoek naar een superwifi 2. Maar gezien t aantal klachten over die dingen na dezelfde update stel ik dat uit. Zouden ze zoiets testen bij KPN voor ze de update uitrollen?

• July 12, 2025

Hier werkt mijn EW nog perfect. Ook met de laatste update van mijn Box 12. V12.C.25.06.06

Als ik het ip adres van  de EW benader kom ik nog steeds in de eigen web interface. Dat is inderdaad een bekende bijkomstigheid van de nieuwe KPN software.

Wat Neline schrijft heb ik nog niet ondervonden dat een update van de  modemrouter de EW beïnvloed behalve dan de upgrade naar de nieuwe software, ook wat  RaW schrijft verbaasd mij.

@RaW  en ​@neline1 zien jullie wel een  ip adres van de EW   bij de verbonden apparaten in de Box12 of Experiabox met 192.168.2.*** als je dat adres opent in een webbrowser zou je in de webgui moeten komen.

• July 12, 2025

Hier werkt de Experia WiFi ook nog prima. 

De witte SuperWiFi's met nieuwe firmware daarintegen doen helemaal niks. Staan alleen maar met een groen lampje te schijnen en er verbind niks mee.

De zwarte SuperWiFi's met nieuwe firmware doen het, maar vallen met regelmaat weg. Dan zit je in huis op 5G met je mobiel. Lekker handig.

De pc in de woonkamer was vroeger met het WiFi van de zwarte SuperWiFi's verbonden. Daarvoor heb ik maar een setje DVSen uit het stof opgegraven. Want da ging echt niet meer. Telkens tobben dat de verbinding weg was.

• July 12, 2025

Dan ga ik nog niet over naar de SW2 ik wacht eerst de nieuwe software op de EW wel af. Voor ons wifi gebruik zijn de Experiawifi modellen meer dan afdoende.

Ik zal hoe dan ook ten alle tijde elk wifi punt bekabeld verbinden met de router.

• Topper
  • July 12, 2025

@Rowi. Via een devolo app zag ik de Ew staan op .150 en via de box12 interface ook, dit zou wel moeten volgens de ew helppagina van KPN maar is niet te benaderen (uitgegrijsd). Ik gebruikte dat ding op zolder maar nu gebruik ik wel even een kabel. Wel weer leuk dat bij een zelfde configuratie bij anderen de zaak blijft werken. 

• July 12, 2025

... maar is niet te benaderen (uitgegrijsd). 

Wat bedoel je met "uitgegrijsd"? Dat adres vul je gewoon op de adresbalk in. Dan kan dat toch niet uitgegrijsd zijn?

http://192.168.2.150

• July 12, 2025

Is het in die Devolo app uitgegrijsd?

​ Ik gebruikte dat ding op zolder maar nu gebruik ik wel even een kabel. 

Dezelfde kabel die naar de Experiawifi ging, want die  EW moet hoe dan ook bekabeld zijn verbonden. 

• Topper
  • July 13, 2025

Yep, bekabeld. En yep zowel in de devolo app, als box 12 én (gewoon) via een browser niet te benaderen. Kortom na de laatste update onbruikbaar.

• July 14, 2025

Yep, bekabeld. En yep zowel in de devolo app, als box 12 én (gewoon) via een browser niet te benaderen. Kortom na de laatste update onbruikbaar.

Het is mogelijk dat jouw EW de hier genoemde update al heeft ontvangen. Daar staat de update van de Box 12 buiten.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • July 14, 2025

Hoi ​@neline1, welkom! Je geeft aan dat jouw Experia Wifi uitvallen elke keer als je modem een update krijgt. Dat is een opmerking die bij mij vooral veel vragen oproept. Want als je Experia Wifi gebruikt zou jou modem in de afgelopen jaar of twee hooguit twee keer een update moeten hebben gehad, afhankelijk van welk modem je hebt. Dus ik ga je een aantal vragen stellen zodat we goed duidelijk kunnen krijgen wat hier aan de hand is. En hoe dat opgelost kan worden.

• Welke modem heb je?
  • Welke software staat op jouw modem? Dat kun je zien door te gaan naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn. Als je daar een scherm ziet met een afbeelding van je modem in het midden, dan staat het versienummer onder die afbeelding. Als jouw inlogscherm er anders uitziet, dan is dat voldoende om aan te geven.
  • Hoe merk je de uitval van je Experia Wifi? En wat doe je om het dan weer op te lossen?

Voor de rest van jullie in dit topic. Ik zie een leuke discussie ontstaan, maar misschien ook wat (risico op) miscommunicatie. Dus, voor de duidelijkheid:

We zijn vorige week begonnen met het updaten van de Experia Wifi naar de KPN Software. Dat doen we in eerste instantie bij mensen die alléén Experia Wifi gebruiken, en een Box 12 modem hebben. De update houdt dan in dat we zowel je Box 12 als je Experia Wifi omzetten. Als je in een van de updategroepen zit krijg je hiervan ook bericht. Je leest verder in deze twee Product Updates meer over wat dit voor jouw apparaten betekent:

Voor de Experia Wifi met KPN Software is het goed om te weten dat die ná de update géén eigen webinterface meer heeft. Dus deze ervaring klopt:

Via een devolo app zag ik de Ew staan op .150 en via de box12 interface ook, dit zou wel moeten volgens de ew helppagina van KPN maar is niet te benaderen (uitgegrijsd). 

Alle beheer van de Experia Wifi na de update gaat via de webinterface van het modem. Hoe dat werkt wordt verder uitgelegd in het bovenstaande artikel.

Zelfde klacht, de experia wifi is onbruikbaar geworden na de update van box12 van afgelopen week. Hele dag bezig geweest met resetten maar alleen het groene lampje ging aan. 

Begrijp ik het goed dat jouw Experia Wifi geen wifi meer uitzend? Kun je meer vertellen over wat er gebeurt, en wat wel en niet werkt?

Hier werkt mijn EW nog perfect. Ook met de laatste update van mijn Box 12. V12.C.25.06.06

Als ik het ip adres van  de EW benader kom ik nog steeds in de eigen web interface. Dat is inderdaad een bekende bijkomstigheid van de nieuwe KPN software.

Heb jij die Box 12 update recent gekregen, Rowi? Want dan had jouw Experia Wifi mee moeten gaan naar de KPN Software. Als jij met je Box 12 al langer op KPN Software zit, en je had die Experia Wifi al die tijd aangesloten, dan had je überhaupt nog geen update van je Box 12 moeten krijgen. Wat er op wijst dat ons beheersysteem geen goede connectie heeft met je modem/netwerk. In dat geval raad ik je eigenlijk resets aan, van zowel je modem als je EW om die connectie opnieuw op te bouwen.

• July 14, 2025

@Erik van KPN Ik heb bewust mijn EW een ruime tijd afgekoppeld gehad en kreeg toen plots de nieuwe software daar heb ik destijds een topic over gestart. De meest recente versie van de nieuwe software voor de Box12 heb ik inderdaad afgelopen weekend gekregen dat heb ik genoemd in het topic over de update van de Box 12.

• Nieuwkomer
  • July 14, 2025

Hier werkt onze (bekabelde) experia wifi ook niet meer sinds de update. Daarnaast zit ons tv kastje daar ook aan, en die doet het nu dus ook niet meer. 
Echt heel irritant, ik blijf alles herstarten of resetten maar het haalt niks uit. 

• Topper
  • July 14, 2025

Beste Erik,

dank voor je reactie en ook voor je handleidingen, zoals bovenstaande maar ook “ Experia Wifi: van specificaties tot instellingen”.

Na de update was er geen wifi van de ew aanwezig, er brandde een rood ledje maar ik weet niet meer of het power was of wps. Dus wetende van de update heb ik de stroom van de ew gehaald (10 min) maar alleen power ging aan ( ew is bekabeld aan box 12). Toen heb ik mijn pc bedraad aangesloten via de tweede poort van de ew. Dat werkte en het verbinding ledje ging aan. Ik vermoed dat die twee poorten zijn kortgesloten. Jouw handleiding opgezocht en ew vele malen gereset en (nu weten we waarom) vruchteloos geprobeerd een verbinding met de ew te maken. Ik heb ooit de wireless key en password aangepast en daarom wilde ik inloggen in de ew.
Mijn ew heeft een reset knop, geen paperclip knop en bij lang indrukken gaan de 4 ledjes kort aan, dus die doen het.  Helaas gaan ze later niet aan, geen wifi/wps/verbinding. Ook met een korte kabel aan box 12 geen resultaat en na een uur of vijf de ew weggegooid.

Inmiddels heb ik de ew weer uit de prullenbak gehaald en ga ik de resets proberen zoals je beschrijft in de handleiding van box 12.  Het lijkt er op dat box12 de ew niet kan overnemen of kan instrueren. Na testen laat ik hier van me horen.

• Topper
  • July 15, 2025

Ew weer aangesloten en alleen power gaat aan. In het welkom scherm van box12 op het rechtericoon geklikt maar geen externe adapters gevonden. Nu ook geen .150 zichtbaar in box 12 app. Twee keer herstel naar fabrieksinstellingen, nu brandt power geel en wps rood op de ew, hoogstwaarschijnlijk identiek nadat de box net zijn update had gehad. Ook nu geen ex. adapter gevonden. Niet meer aanwezig onder .150 maar nog wel in de devolonetwerk app. Ik denk dat je bij de devolo app historische adapters uitgegrijsd blijft zien dus daar heb ik niets aan.
Ik heb nog een vaste telefoon lijn maar die doet sinds de update ook niets meer en geeft een ingesprekstoon. Heeft waarschijnlijk niets met de ew van doen maar ik meld t ff. Hier houdt t voor mij op, geen wifi op zolder 😑.

• Topper
  • July 16, 2025

Voor de telefoon div. malen geprobeerd met de storingsapp te achterhalen wat de storing is maar sluit af met een foutmelding. KPN gebeld, krijgen slecht contact met box 12, weer div. resets, nul resultaat. Box 12 wordt omgeruild, tot zover de stand. 

• Topper
  • July 18, 2025

Andere box 12, met oude software. Na aansluiten heb ik weer telefoon, maar met de ew erbij gaat t weer fout, telefoon op de box12 uit. Alles opnieuw geïnstalleerd nu zonder de ew en alles werkt ok. Nieuwe ew ( op marktplaats nieuw in doos) gekocht, kijken wat dat gaat opleveren.

• July 19, 2025

@RaW jij hebt wel hele rare issues. Ik heb sinds  vandaag de nieuwe software op mijn EW ik zie deze keurig in de topologie van de Box 12. Verder geen probleem met de telefoonlijn.

Nu noemde je de Devolo app heb je ook Powerplugs van Devolo in gebruik? 

• Topper
  • July 19, 2025

Nope, geen powerplugs. Alleen een lan adapter en magic wifi. Wat ik nog vergeet is dat de ew was aangesloten op de nieuwe box 12 en de ew wifi blauw brandde. Wel modem verbinding maar  geen wifi, logisch want er zit zit nieuwe software in. Ik ben erg benieuwd naar de software update van de box naar KPN software. Dat slechte bereik van KPN naar mijn box 12 heb ik het verleden al eerder gehoord, ze doen er heel vaag over maar nu komt het weer boven water.

• July 19, 2025

Nope, geen powerplugs. Alleen een lan adapter en magic wifi. Wat ik nog vergeet is dat de ew was aangesloten op de nieuwe box 12 en de ew wifi blauw brandde. Wel modem verbinding maar  geen wifi, logisch want er zit zit nieuwe software in. Ik ben erg benieuwd naar de software update van de box naar KPN software. Dat slechte bereik van KPN naar mijn box 12 heb ik het verleden al eerder gehoord, ze doen er heel vaag over maar nu komt het weer boven water.

Eigenlijk is geen wifi verbinding niet logisch. Bij mij zie ik enkel groene leds. Dat niet kunnen bereiken van de Box 12 door KPN had ik hier ook en iets soortgelijks met de update van een vip5202.

In ieder geval lijken enkele issues klantgebonden niet algemeen.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • July 28, 2025

Het kan ook zijn dat jouw Experia Wifi de update niet hebben overleefd. Het zijn uiteindelijk wel onze oudste wifipunten, en het is mogelijk dat ze kapot gaan, ​@RaW. Het is goed dat je in de tussentijd telefonisch contact hebt gehad, dat is ook wel de beste manier voor individuele troubleshoot en hulp in deze gevallen. Hoe is het nu?

@neline1, ik zie dat jij ook niet weer gereageerd hebt. Ervaar jij nog problemen met je Experia Wifi? Zo ja, zou je mijn eerder gestelde vragen nog willen beantwoorden? Dan kunnen we meekijken en -denken over wat er aan de hand is bij jou, en hoe het opgelost kan worden.

Hoi ​@neline1, welkom! Je geeft aan dat jouw Experia Wifi uitvallen elke keer als je modem een update krijgt. Dat is een opmerking die bij mij vooral veel vragen oproept. Want als je Experia Wifi gebruikt zou jou modem in de afgelopen jaar of twee hooguit twee keer een update moeten hebben gehad, afhankelijk van welk modem je hebt. Dus ik ga je een aantal vragen stellen zodat we goed duidelijk kunnen krijgen wat hier aan de hand is. En hoe dat opgelost kan worden.

• Welke modem heb je?
  • Welke software staat op jouw modem? Dat kun je zien door te gaan naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn. Als je daar een scherm ziet met een afbeelding van je modem in het midden, dan staat het versienummer onder die afbeelding. Als jouw inlogscherm er anders uitziet, dan is dat voldoende om aan te geven.
  • Hoe merk je de uitval van je Experia Wifi? En wat doe je om het dan weer op te lossen?