Skip to main content
Beantwoord

Na update Experia Box V10 instabiele wifi met SuperWifi-punten, opgelost met TP-Link Deco

• October 29, 2025
  • 5 reacties
  • 191 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Sinds de recente update (25 okt)van mijn KPN Experia Box V10 is de wifi-verbinding bij mij thuis erg instabiel geworden.
Voorheen fungeerde mijn SuperWifi-punt als ‘master’ en werkte alles vlekkeloos, ook de wifi in de schuur en bij de Ring-camera’s buiten.

Na de update heeft de Experia Box de masterrol overgenomen, waardoor de wifi-punten verder weg (zoals in de schuur) geen stabiele verbinding meer konden maken.
Ik heb werkelijk álles geprobeerd — resets, nieuwe koppelingen, kabels — maar de verbinding bleef wegvallen.

Uiteindelijk heb ik uit pure nood een TP-Link Deco X50 aangeschaft (inmiddels twee stuks), en sindsdien werkt alles weer perfect: stabiel, sterk signaal tot buiten toe en geen enkel probleem meer met mijn slimme apparaten.

Het is eigenlijk teleurstellend dat ik voor bijna €150 per maand betaal voor een volledig pakket van KPN, maar pas na €190 extra aan eigen apparatuur eindelijk weer een betrouwbaar netwerk heb.

Ik hoor graag of KPN iets gaat doen aan deze update van de V10 en de beperkte werking van de SuperWifi-punten, want ik vermoed dat ik niet de enige ben die hierdoor problemen heeft gekregen.

Met vriendelijke groet,

Beste antwoord door Denise van KPN

Het lijkt dus een bug in de firmware waarbij de V10 zich als controller gedraagt.

Dit is geen bug. Met de nieuwe KPN Software is de V10 onderdeel van het mesh-netwerk en heeft de rol van ‘master’ op zich genomen. Daarnaast loopt de backhaul via 5 GHz. Deze combinatie doet mij concluderen dat de afstand tussen de SuperWifi in de schuur en het modem en/of het andere SuperWifi punt inderdaad te groot is. De oplossing zou daarvoor zijn om het andere SuperWifi punt tussen het modem en de SuperWifi in de schuur te plaatsen.

5 reacties

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Hallo ​@Tolletje1976, wat balen dat je sinds een update van de Experia Box V10 problemen met jouw verbinding ervaart.

Je geeft aan dat je al van alles hebt geprobeerd. Maar het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk wat voor probleem je precies ervaart. Is dit een ‘paired not synced’ probleem? Of zie je een rood, knipperend groen, of paars lampje op de SuperWifi? En hoever staan de SuperWifi punten uit elkaar? Deze informatie is wel belangrijk om je beter te kunnen helpen bij het vinden van een oplossing voor dit probleem.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 31, 2025

Hi Denise,

Dank voor je reactie!

Sinds de update van de Experia Box V10 lijkt de router zelf de ‘master’ rol te hebben overgenomen van mijn primaire SuperWifi-punt. Hierdoor maakte het SuperWifi-punt in de schuur (ver weg) geen verbinding meer.

Signaal was weg, camera’s en apparaten vielen uit en er kwam een melding “toegangspunt tijdelijk vol” en apparaten konden niet verbinden.

De lampjes waren groen, dus het lijkt geen pairing-probleem, maar in praktijk had het punt geen werkende verbinding/backhaul richting het hoofdstation.

Het lijkt dus een bug in de firmware waarbij de V10 zich als controller gedraagt.

Afstanden:

Hoofd SuperWifi in woonkamer/meterkast

Tweede punt in schuur (werkte al 2 jaar prima tot update)

Sinds die update moest ik alles resetten en opnieuw installeren.

Ik heb het nu werkend gekregen door: ✅ SuperWifi opnieuw te koppelen

✅ Extra Deco-systeem toegevoegd voor stabielere dekking buiten

✅ 2.4 & 5GHz handmatig gesplitst in de Experia Box

✅ Band-steering uitgezet

Vraag:

Is dit een bekend probleem met de V10-update waarbij de router de mesh-rol overneemt?

En komt hier een fix voor? Ik hoor dit namelijk ook van andere V10-gebruikers.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • Antwoord
  • November 3, 2025

Dit is geen bug. Met de nieuwe KPN Software is de V10 onderdeel van het mesh-netwerk en heeft de rol van ‘master’ op zich genomen. Daarnaast loopt de backhaul via 5 GHz. Deze combinatie doet mij concluderen dat de afstand tussen de SuperWifi in de schuur en het modem en/of het andere SuperWifi punt inderdaad te groot is. De oplossing zou daarvoor zijn om het andere SuperWifi punt tussen het modem en de SuperWifi in de schuur te plaatsen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 3, 2025

Dank voor je reactie.

Maar laten we eerlijk zijn: dit is wel degelijk een probleem dat door de update is veroorzaakt.

Mijn netwerk heeft 5 jaar perfect gewerkt. Eén firmware-push van KPN later, en ineens beslist de V10 zichzelf tot ‘master’, breekt de koppeling met de SuperWifi-punten én de backhaul, zonder enige mogelijkheid voor de gebruiker om dit terug te zetten of uit te schakelen.

Dat noem je in elke IT-wereld gewoon een breaking change.

En dat dit niet als bug gezien wordt “omdat het nieuwe ontwerp nu zo werkt” is geen argument — dat is vooral een manier om niet toe te geven dat deze wijziging gebruikers in de problemen heeft gebracht.

Bovendien is er nul communicatie naar klanten geweest over deze wijziging. Mensen denken nu dat hun apparatuur kapot is, terwijl het gewoon software-gedrag is wat een compleet werkend systeem omgooit.

Ik heb een week lopen puzzelen, resetten, kabels checken, opnieuw koppelen, instellingen testen — en uiteindelijk alles opgelost door volledig over te stappen op Deco.

Alles werkt nu in één keer goed. Schuur, buiten, camera’s, lampen — probleem direct weg.

Na zo’n ervaring ga ik dus niet terug naar SuperWifi, hoe “volgens ontwerp” dit allemaal ook mag zijn.

Tip aan KPN:

Communiceer zulke netwerk-wijzigingen vooraf

Of geef klanten een keuze / toggles

Noem het beestje bij de naam: dit breekt bestaande setups

Het zou veel frustratie hebben gescheeld.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Ik snap dat dit bij jou tot frustratie heeft geleid, ​@Tolletje1976.

Maar dat maakt het nog steeds geen bug. Wat jij ervaart, is ‘as designed'. Voorheen draaiden de Experia Box V10 en de SuperWifi ieder op hun eigen software. Hierdoor kon de Experia Box V10 niet meedraaien in het mesh netwerk. Nu draaien ze allemaal op dezelfde KPN Software. En daardoor kan de Experia Box V10 meedraaien in het mesh netwerk. Bovendien heb je dan 1 interface, met het doel het voor iedereen duidelijker en makkelijker te maken.

In veel gevallen is dit juist wenselijk. Daarom willen we ook iedereen over hebben op de nieuwe KPN Software en heb je als klant niet de keuze om wel of niet over te stappen op de nieuwe software. We snappen natuurlijk wel dat je graag wilt weten wanneer je zo'n update kunt verwachten. Daarom sturen we iedereen een e-mail om hen te informeren over een opkomende migratie naar nieuwe software. Heb je deze e-mail niet ontvangen? Controleer dan in MijnKPN of we wel de juiste gegevens van jou hebben.

Je kunt overigens nog wel wifi op de Experia Box V10 uitzetten, als je deze niet mee wilt laten draaien in het meshnetwerk. Maar het zal wel de master blijven. Dus alle wijzigen die je in het netwerk wilt doen, lopen via de Experia Box V10. Wel zit je dan nog met de afstand tussen modem en de SuperWifi in de schuur, dus die afstand zal je moeten verkleinen voor de backhaul. Of toch de SuperWifi die naast het modem stond, verplaatsen naar halverwege en wifi op de Experia Box V10 aanlaten. Ik snap dat jij hier nu niks meer aan hebt, omdat je bent overgestapt op de Deco's, maar misschien heeft een toekomstige lezer hier wél iets aan.