Skip to main content
Vraag

Sinds update van KPN, verliest mijn iPhone 16 steeds de verbinding met mijn witte SuperWifi punt

• 6 maart 2025
  • 9 reacties
  • 102 keer bekeken

Ook ik heb soortgelijke problemen waarbij mijn iPhone 16 steeds WiFi kwijtraakt na de firmware update van afgelopen weekend. Het WiFi signaal is goed (ik zit naast wit superwifi punt) en mijn MacBook op dezelfde plek blijft op de WiFi terwijl de iPhone verbinding verliest.

Modem resetten naar fabrieksinstellingen loste het probleem niet op.

Nu ipv6 uitgezet, en wacht af.

Ik snap niet wat er precies moet gebeuren met de tip over WPA en WPA2?

In ieder geval lijkt me goed indien KPN pro-actief een oplossing aandraagt. Ik ben niet een netwerk analfabeet, en het is tot nu toe ver van simpel…..

Admin: afgesplitst en nieuw topic voor je vraag aangemaakt

9 reacties

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 10 maart 2025

Even een update na het weekend.

Apparatuur

KPN Box 12

Ethernet door vrijwel het hele huis

In totaal 3 SuperWifi 1 punten, twee aan het ethernet en 1 los via WiFi verbonden

Jarenlang geen enkel probleem.

Na update van het modem viel WiFi internet steeds weg op (alleen) de Apple OS apparaten (iPhone en iPad), ondanks dat deze uitstekende ontvangst hadden en dichtbij een superwifi punt waren. Laptop, speakers etc.. op WiFi deden het goed.

Aan en uitzetten van de WiFi op iPhone en iPad verholpen dit elke keer voor even.

Na een schone herstart van modem en superwifi punten (inclusief het opnieuw koppelen van de superwifi punten aan het modem via ethernet) zoals in een andere draad werd gesuggereerd doet alles het nu en is het al enige dagen stabiel.

Ik zie alleen nog enkele onlogische keuze van het modem in de allocatie van wifi apparaten aan superwifi punten. Ondanks dat sommige apparaten dichtbij een (bekabeld) superwifi punt staan, wordt toch de WiFi van de Box 12 aan deze apparaten gekoppeld? Wellicht een kwestie van tijd?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23409 reacties
  • 17 maart 2025

Hi ​@Hans08, welkom bij onze community. 

Excuus voor de late reactie. Allereerst fijn om te lezen dat het nu werkt. De apparaten verbinden met het sterkste signaal die ze oppikken, dit is in dit geval de modem. Wat je nog kunt controleren is of alle WiFi instellingen van de modem overeenkomen met die van de SuperWiFi's, en ook het beveiligingsniveau. Mocht dat niet zo zijn, zet deze gelijk. 

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 19 maart 2025

Hi ​@Alex van KPN helaas was ik te vroeg met mijn conclusie dat het allemaal weer werkt…. Onze iPhones en iPad’s verliezen steeds (onregelmatig) WiFi. Ook lijken de WiFi 1 superpunten nauwelijks contact te maken met daarbij in de buurt zijnde apparaten. 

Vandaag stopte ineens de communicatie tussen modem en de via WiFi gekoppelde WiFi 1 punten. Via MijnModem zag ik dat de pairing van deze WiFi punten met mijn modem/netwerk weg was???

In ieder geval: vandaag de twee niet werkende WiFi superpunten opnieuw gekoppeld aan het netwerk. Eentje doet het nu (via WiFi), de andere heeft de verbinding gefaald en zal het zometeen opnieuw proberen. Er lijkt toch iets fundamenteels fout gegaan te zijn met die modem-update van nu een paar werken geleden. Met name in de verbinding mogen/superwifi punten (versie 1)…..

• Helper
  • 42 reacties
  • 19 maart 2025

Heel herkenbaar Hans08. Alle oplossingen in deze community over dit probleem helpen niet. Ik loop al te klooien vanaf 25 februari en voor de rest is het oorverdovend stil en je kan wachten, wachten en wachten...

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 19 maart 2025

Beste ​@Alex van KPN even een update. Het gaat van slecht naar slechter nu…. 

Op de begane grond heb ik stabiel internet op mijn laptop, iPhone en iPad. Maar mijn dochter haar iPhone en laptop worden steeds gedisconnect op de begane grond (en door het hele huis).

De begane grond heeft apparaten gelinked aan het modem en aan 1 superwifi punt (groot huis)

Als ik naar de eerste verdieping wordt nu op al mijn apparaten (laptop, iPhone en iPad) het internet instabiel - er is WiFi ontvangst maar het internet wordt steeds opnieuw geinterupt. Op deze verdieping staat 1 superwifi punt (bekabeld).

Op de tweede verdieping is ook een (bekabeld) superwifi punt en ook daar vallen op al onze laptops en iPhone/iPads het internet steeds weg. Met tussenpozen van een paar seconde….

Nadat ik all superwifi punten opnieuw geïnstalleerd heb, wordt toch de bovenste ineens rood (terwijl bekabeld) en doet niet meer mee??? Deze ellende wordt eerder slechter dan beter, en dit alles begon met de eind februari modem update. Tijd om uit te zoeken waar jullie iets fout hebben gedaan? Waarschijnlijk in interface modem en superwifi 1 punten? Het lijkt of schotels elkaar in de weg zitten (terwijl dit nooit een probleem is geweest) en hand-over van het ene naar het andere punt niet werkt? Nu ik de bovenste schotel uit heb gezet lijkt het iets beter…. Of moet ik upgraden naar nieuwe (grijze wifi punten)?

Aanvulling, ik zie net op mijnmodem dat het superwifi 1 punt op de begane grond (bekabeld) niet meer succesvol aan het thuisnetwork gekoppeld is en ik word aangeraden opnieuw de doe-het-zelf installatie te doen (die ik net vanmiddag opnieuw heb gedaan en waarna die het deed, maar slechts voor een paar uur). In plaats van dit opnieuw te doen, heb ik het thuisnetwerk opnieuw opgestart en nu is die melding weg. Toch lijkt me dit niet goed?

Overigens hebben al mijn superwifi punten de firmware SW1.C.24.13.06. Hetgeen de nieuwe versie is geloof ik

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 22 maart 2025

Zelfde probleem hier met een v10 en 2x superwifi wit alles bekabeld en meeste problemen met ipads (apple) speelt al vanaf november denk ik.

Vreemde is dat de ipads klagen over slechte beveiliging en andere apparaten helemaal niet, en staat wpa2 aan op de v10 (wifi hierop uitgeschakeld) maar dit kan je weer niet checken op de superwifi want deze heeft geen web gui meer.

Op de v10 staat wifi uit maar loopt beter door het aan te zetten maar de v10 heeft volgens mij geen mesh, dus moet nu wifi aan of uit op v10?

Steeds slechter met kpn voor de updates (november 2024) stabiel en nu alleen bagger.

@brommetje 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23409 reacties
  • 26 maart 2025

HI ​@brommetje en Hans. 

In de Kennisbank hebben we deze artikelen uitgebreid met informatie over wat je kunt doen bij problemen met je SuperWifi 1. In veel gevallen helpt een of meerdere van deze dingen.

Mocht dat niet zo zijn, dan kun je het beste contact opnemen met onze telefonische collega's. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je terug op een moment dat jou uitkomt. De collega die je spreekt zal met jou nogmaals de boel even doorlopen. Mocht dat niet tot resultaat leiden kan er een melding worden aangemaakt voor de achterliggende afdeling. Die nemen dan weer contact met je op voor verdere afhandeling. En die verdere afhandeling kan betekenen dat je SuperWifi 1 vervangen worden door SuperWifi 2. Maar dat is geen garantie.

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 26 maart 2025

@Alex van KPN  ik heb gisteren alles nog eens doorgelopen op mijn thuisnetwerk en het enige dat ik nog niet gedaan had van die aanbevelingen was de 2.4 GHz standaard aanpassen/invullen onder het tabblad WIFI radio van de SW1 punten. Dit aanpassen leidde tot een enorme verbetering, en een rustiger netwerk. Helaas is dit nog niet de oplossing en er zijn nog twee problemen over:

1. Het lijkt erop dat de SW1 punten random en met tussenpozen op rood gaan, soms alleen te zien in mijnmodem terwijl de LED op groen blijft, en vervolgens alle WiFi gekoppelde apparaten aan dat punt afkoppelt. Dit trekt na enige minuten vanzelf weer bij en leidt tot een “groen” en niet gebruikte SW1 punt waar daarna langzaam weer WiFi apparaten aankoppelen. Terwijl er daarvoor wel apparaten aan dat SW1 punt gekoppeld waren
  2. Volgens mij ten gevolge van 1. is er steeds een “rare” allocatie van WiFi apparaten aan de WiFi van de SW1 punten en modem. Voorbeeld: een speaker in de keuken is verbonden aan een (bedraad) SW1 punt op de bovenste verdieping met signaal dat door 3 houten vloeren naar beneden gaat, terwijl er heel dichtbij  recht boven die speaker ook een (bedraad) SW1 punt staat (en het signaal van de bovenste verdieping langs dit SW1 punt komt en beide ethernet punten meten uitstekend data snelheid). Ook is er op de studeerkamer van een stereo speaker paar eentje aan een (niet bedraad) SW1 punt op de studeerkamer verbonden en de andere aan het modem in de meterkast…  Terwijl beiden op zeer korte afstand van het SW1 punt staan\

Kortom: nog steeds niet goed.

Ook ben ik benieuwd wat KPN gaat doen ter compensatie van nu meer dan een maand lang gammel internet, de vele uren hierin gestopt en databundels van mijn familieleden die allemaal snel leeg zijn gelopen. Bovendien krijgen wij geen vergoeding om beta tester te zijn voor rammelende updates.

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 30 maart 2025

@Alex van KPN een update die wellicht helpt om voor anderen met SW1 punten  storinganalyse te doen. Nadat ik gisteren ben teruggebeld door KPN met de mededeling dat ik binnenkort mijn SW1 versterkers kan omruilen hoop ik dat het daarna opgelost zal zijn.

Zoals hierboven al beschreven leek het invullen van b,g,n  in de 2,4 GHz WiFi radio tab van de SW punten in eerste instantie de WiFi netwerk problemen thuis op te lossen. Al het andere had ik al gedaan.

Helaas na een paar uur/binnen een dag zag ik dat de verschillende SW1 punten “random” falen. Ze droppen van het netwerk, zag ik op mijnmodem, en de LED’s waren uit als ik kwam kijken bij een SW1 punt dat buiten de normale looproute door het huis lag. Ook heb ik de LED van die in de woonkamer “spontaan” rood zien worden. Stroomkabel eruit, wachten en er weer in was de enige manier om die SW1 punten weer aan de praat te krijgen.

(wellicht) hierdoor een continue rare/onlogische allocatie van apparaten aan SW1 punten en random meldingen van bijvoorbeeld thermostaat die WiFi connectie verliest

met het rondlopen door het huis met iPhone en iPad regelmatig verliezen van WiFi signaal, wellicht dat dit rondlopen falen van een SW1 punt kan triggeren?

Succes ermee, ik hoop de komende week te herstarten op SW2 punten en geen failure data meer te leveren😀 

Reageer