Skip to main content
Vraag

SuperWifi 1 extenders werken niet meer goed na update

• 9 maart 2025
  • 32 reacties
  • 454 keer bekeken

Ik werd vanuit het Forum aangeraden om een eigen topic te beginnen; bij deze.

Zoals ik in het forum topic heb aangegeven heb ik inmiddels al talloze keren alles proberen opnieuw te installeren, vanaf fabrieksinstellingen, maar niets helpt. Ook WPA2 ingesteld en IPv6 uitgezet. 

Na SW1 punten loskoppelen van kabel gaat lampje eerst rood branden wat al geen goed teken is. Als ik ze vervolgens draadloos neerzet, lijken ze het wel te doen. Zichtbaar in mijn Thuisnetwerk, etc. maar meestal na een paar uur geeft mijn smartphone (en ook die van mijn vrouw) aan “Verbonden zonder internet”.

Het modem is een V12. De SW1 punten zijn daar rechtstreeks meegekoppeld.

Ik heb wel twee andere routers in huis, maar die zijn puur als verdeelstation in gebruik, dus geen Wifi op ingesteld.

Ik hoor graag wat de mogelijkheden nog zijn.

32 reacties

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 9 maart 2025

Velen waaronder ook ik ervaren exact dezelfde problemen als jij, niets wat we ook lijken te doen werkt; ja even het wifi uitzetten op smartphone en weer aan, dan lijkt hij hem wel te pakken.

de vraag is nog maar of KPN hier echt iets mee gaat doen of dezelfde nutteloze adviezen door blijft spelen die iedereen allang heeft geprobeerd

• Topper
  • 20 reacties
  • 9 maart 2025

Experiabox v10 en 'superwifi' 1.0 lukt niet meer stabiel te krijgen vaak geen verbinding ook via de mijn kpn app niet in te stellen 

Bij de oude app ging dat prima

Alles gereset ook de wifi punten helpt niet

Kan dat door de v10 komen

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 11 maart 2025
Sjakie1970 schreef:

Ik werd vanuit het Forum aangeraden om een eigen topic te beginnen; bij deze.

Zoals ik in het forum topic heb aangegeven heb ik inmiddels al talloze keren alles proberen opnieuw te installeren, vanaf fabrieksinstellingen, maar niets helpt. Ook WPA2 ingesteld en IPv6 uitgezet. 

Na SW1 punten loskoppelen van kabel gaat lampje eerst rood branden wat al geen goed teken is. Als ik ze vervolgens draadloos neerzet, lijken ze het wel te doen. Zichtbaar in mijn Thuisnetwerk, etc. maar meestal na een paar uur geeft mijn smartphone (en ook die van mijn vrouw) aan “Verbonden zonder internet”.

Het modem is een V12. De SW1 punten zijn daar rechtstreeks meegekoppeld.

Ik heb wel twee andere routers in huis, maar die zijn puur als verdeelstation in gebruik, dus geen Wifi op ingesteld.

Ik hoor graag wat de mogelijkheden nog zijn.

Hoi, nog even een vraagje.  Heb je de verbindingen in je telefoons/tablets etc.  ook verwijderd en opnieuw opgezet nadat je alle apparatuur had gereset? 

• Auteur
  • Topper
  • 21 reacties
  • 11 maart 2025

Ja, ‘netwerk vergeten’ en opnieuw ingesteld.

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 11 maart 2025

Wat bij mij hielp was een extra wifi aanzetten met alleen 2.4Ghz en daarmee verbinden. Niet ideaal (want trager), maar in elk geval weer stabiele wifi. Probleem zat blijkbaar in de 5GHz band.

• Auteur
  • Topper
  • 21 reacties
  • 11 maart 2025

Ja, zoiets had ik elders ook al gelezen. Mijn voorlopige oplossing is dat ik gelukkig nog wel wat netwerkkabels in het huis heb laten liggen en die ik nu weer gebruik om de SW1s bekabeld op te stellen. Dan lijkt het wel allemaal goed te werken. Maar ja, dat was natuurlijk niet de bedoeling van draadloos internet…

• Auteur
  • Topper
  • 21 reacties
  • 13 maart 2025

Nou, het schiet nog niet zo op met mijn eigen topic…

Bovendien dacht ik een tijdelijke by-pass gevonden door de SW1s bekabeld neer te zetten. Maar ik kwam erachter dat ze na een paar dagen niets meer doen. Althans er zijn 0 apparaten mee verbonden. En als ik met mijn smartphone door het huis loop zie ik inderdaad dat ie gewoon afhankelijk blijft van de V12 modem beneden. Op zolder is er dan weinig bereik meer…

Een herstart van de SW1s lijkt dan wel weer te helpen, maar ik vrees ook weer voor een paar dagen.

Wanneer komt er een echte oplossing KPN?

• 3362 reacties
  • 13 maart 2025
Sjakie1970 schreef:

Ja, zoiets had ik elders ook al gelezen. Mijn voorlopige oplossing is dat ik gelukkig nog wel wat netwerkkabels in het huis heb laten liggen en die ik nu weer gebruik om de SW1s bekabeld op te stellen. Dan lijkt het wel allemaal goed te werken. Maar ja, dat was natuurlijk niet de bedoeling van draadloos internet…

Waarom niet? Wat is er mis met bekabeld aangesloten WiFi punten? Volgens mij is het juist wel de bedoeling om de SuperWiFi's bekabeld aan te sluiten als dat kan. Dat is veel beter voor de verbinding. De mogelijkheid om de SuperWiFi's draadloos te gebruiken is een lapmiddel voor als er echt geen kabel is. Het presteert altijd slechter dan een bekabeld aangesloten SuperWiFi.

• Auteur
  • Topper
  • 21 reacties
  • 13 maart 2025

Nou, zoals ik schrijf ze branden mooi groen, maar doen dus verder niks, nada… apparaten verbinden er niet mee.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 14 maart 2025

Hi All, 

Bij mij hetzelfde probleem. 4 mooie wifiversterkers in huis. Echter maar 2 van de 4 zijn zichtbaar. Zowel in de app als via modem (interface).

Met andere woorden 4 versterkers in het huis met mooi groen brandende lampjes en 2 ervan doen eigenlijk niks. Van deze 2 is er zelfs 1 bedraad aangesloten ;-)..

Uiteraard alle genoemde acties reeds uitgevoerd. Zoals opnieuw koppelen, resetten, terugzetten fabriek instellingen etc..

En helaas en gezien de reactie na een kleine zoek opdracht in de diverse topics zijn wij niet de enige met dit probleem.

Dus ook ik ben zeer benieuwd naar een mogelijke oplossing.

• Topper
  • 12 reacties
  • 18 maart 2025

Als ik dit hier boven zo lees zie ik het somber in dat de tip aan mij om alles opnieuw te installeren mbv resetten positief resultaat zal opleveren. Ik ga ermee aan de slag. En laat het hier weten. 
Enige andere optie lijkt mij dan een Fritzbox met Fritz extenders aanschaffen. 
Dat wordt dan een korte vakantie deze zomer. 

• Helper
  • 42 reacties
  • 18 maart 2025
Sjakie1970 schreef:

Nou, zoals ik schrijf ze branden mooi groen, maar doen dus verder niks, nada… apparaten verbinden er niet mee.

Nog iets gehoord van KPN of iets verbeterd?

• Auteur
  • Topper
  • 21 reacties
  • 18 maart 2025
Begtie schreef:
Sjakie1970 schreef:

Nee ​@Begtie helaas. Oorverdovend stil… Ik denk dat ze het zelf ook niet meer weten, al hoop ik dat ze stiekem toch bezig zijn met een nieuwe update die het dan wel doet. 

Ondertussen heb ik ze nu al een paar dagen (...) bedraad aangesloten en regelmatig check ik of apparaten zijn aangesloten en dat is tot nu toe het geval.

Ik zit er aan te denken om vandaag of morgen de kabel er weer eens uit te trekken en kijken wat er gebeurt. Misschien met een bezweringsformule er bij of zo :-). 

• Topper
  • 20 reacties
  • 18 maart 2025

nu ze hebben allemaal SW1.C.24.13.06

ze zijn ook te zien in het dashboard

maar er is ook een maar ze zenden niet meer uit op 5 Ghz alleen op 2.4 

vraag nog meteen moet de wifi op de experia box uit staan ?
In de oude firmware moest die uitstaan 

• Topper
  • 20 reacties
  • 18 maart 2025

ik het wifi op de experiabox aangezet en nu lijkt het allemaal goed te werken

dus niet alleen de optie extenders

• Helper
  • 42 reacties
  • 18 maart 2025
Sjakie1970 schreef:
Begtie schreef:
Sjakie1970 schreef:

Nee ​@Begtie helaas. Oorverdovend stil… Ik denk dat ze het zelf ook niet meer weten, al hoop ik dat ze stiekem toch bezig zijn met een nieuwe update die het dan wel doet. 

Ondertussen heb ik ze nu al een paar dagen (...) bedraad aangesloten en regelmatig check ik of apparaten zijn aangesloten en dat is tot nu toe het geval.

Ik zit er aan te denken om vandaag of morgen de kabel er weer eens uit te trekken en kijken wat er gebeurt. Misschien met een bezweringsformule er bij of zo :-). 

Bij mij precies hetzelfde, amper werkend product, alles al geprobeerd maar niks lukt.

En je hoort niks, kan overal zelf achteraan

Hier precies hetzelfde probleem….. graag actie kpn

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 21 maart 2025
Sjakie1970 schreef:

Nu je de superwifi's bedraad hebt aangesloten, blijven je telefoons dan wel steeds verbonden? Ik word er gek van om elke keer op mijn telefoon wifi uit en aan te moeten zetten, dus als bedraden helpt, ga ik dat proberen.

Ondertussen zou een échte oplossing van de KPN natuurlijk fijn zijn.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36667 reacties
  • 21 maart 2025

Hallo ​@Sjakie1970 ,

Check dan nog wat zaken om te controleren. Een aantal heb je mogelijk al gedaan dus het kan zijn dat ik in herhaling val: 

• Check in het modem wat de WPA instelling is. Als deze op WPA 3 staat, zet hem terug op WPA 2. De SuperWifi 1 ondersteunen alleen WPA 2, en als deze instelling in je modem overeenkomt met de SuperWifi kan de performance verbeteren. Je vindt dit onder Wifinetwerk bij de optie Beveiliging.
  • Als je in de webinterface van het modem naar het Thuisnetwerkoverzicht gaat, klik dan op een SuperWifi en ga naar het tabje WiFi-Radio. Pas deze aan naar deze instellingen, als het punt op dit moment niet zo ingesteld is: 
  • Sluit het SuperWifi punt dat nu niet goed meedraait rechtstreeks bekabeld aan op je modem. Werkt hij dan wel?

Meer informatie: 

In dit topic staan meer tips om jouw WiFi te verbeteren: 

Werkt het dan nog steeds niet? Volg dan de instructie van moderator Erik: 

Erik van KPN schreef:

Ja, SuperWifi 1 kan wifiproblemen geven na de update. Hier zijn verschillende oorzaken voor. En voor een groot deel van de problemen hebben we gewoon oplossingen.

Als dat niet zo is, dan kun je het beste contact opnemen met onze telefonische collega's. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je terug op een moment dat jou uitkomt. De collega die je spreekt zal met jou nogmaals de boel even doorlopen. Mocht dat niet tot resultaat leiden kan er een melding worden aangemaakt voor de achterliggende afdeling. Die nemen dan weer contact met je op voor verdere afhandeling. En die verdere afhandeling kan betekenen dat je SuperWifi 1 vervangen worden door SuperWifi 2. Maar dat is geen garantie

• Auteur
  • Topper
  • 21 reacties
  • 21 maart 2025
birgit1984 schreef:
Sjakie1970 schreef:

Nu je de superwifi's bedraad hebt aangesloten, blijven je telefoons dan wel steeds verbonden? Ik word er gek van om elke keer op mijn telefoon wifi uit en aan te moeten zetten, dus als bedraden helpt, ga ik dat proberen.

Ondertussen zou een échte oplossing van de KPN natuurlijk fijn zijn.

Ja, bij mij werkt het dan wel, vooralsnog...

• Auteur
  • Topper
  • 21 reacties
  • 21 maart 2025
Noordzee schreef:

Hallo ​@Sjakie1970 ,

Check dan nog wat zaken om te controleren. Een aantal heb je mogelijk al gedaan dus het kan zijn dat ik in herhaling val: 

• Check in het modem wat de WPA instelling is. Als deze op WPA 3 staat, zet hem terug op WPA 2. De SuperWifi 1 ondersteunen alleen WPA 2, en als deze instelling in je modem overeenkomt met de SuperWifi kan de performance verbeteren. Je vindt dit onder Wifinetwerk bij de optie Beveiliging.
  • Als je in de webinterface van het modem naar het Thuisnetwerkoverzicht gaat, klik dan op een SuperWifi en ga naar het tabje WiFi-Radio. Pas deze aan naar deze instellingen, als het punt op dit moment niet zo ingesteld is: 
  • Sluit het SuperWifi punt dat nu niet goed meedraait rechtstreeks bekabeld aan op je modem. Werkt hij dan wel?

Meer informatie: 

Hallo ​@Noordzee, dank voor je reactie. Dat waardeer ik. Maar inderdaad, dit heb ik allemaal al gecheckt en staat goed. Ik heb ze nu al een aantal dagen bedraad staan en dan werken ze wel. Bij één van de twee valt me wel op dat die uitstluiten 2.4 GHz verbindingen maakt. Ook met mijn Galaxy S20, wat volgens mij wel een redelijk modern apparaat is en 5 GHz zou moeten kunnen. 

Kortom, bekabeld lijkt het wel redelijk goed te werken, al heb ik ze wel al een keer moet herstarten. Ik kan eens een keer de kabels eruit trekken en kijken wat er weer gebeurd. 

• Topper
  • 12 reacties
  • 22 maart 2025

Dit heb ik zojuist in een eigen topic geplaatst. 

Op verzoek van ​@Alexandra van KPN een eigen topic aangemaakt. 
Box12 met twee SuperWiFi 1 extenders. 
Na de recente firmware update wordt er niet meer verbonden met het sterkste signaal na een wisseling van kamers in het appartement. 
Dat moet handmatig gebeuren. 

Ik heb het advies opgevolgd en volgens de beschreven procedure de beide SW plus het modem gereset. 
zoals verwacht zonder resultaat. 

Ik heb wat topics gelezen hierover en lees dat heel mensen hetzelfde probleem ervaren. 

KPN graag spoedig een oplossing.  Anders zie ik mij genoodzaakt om over te stappen naar bijvoorbeeld een Fritzbox met extenders. 

En ja de leds branden groen. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36667 reacties
  • 22 maart 2025

@CeesOK 

In dit topic staan meer tips om jouw WiFi te verbeteren: 

• Topper
  • 12 reacties
  • 22 maart 2025

Schei toch uit a.u.b. met algemene reacties te plaatsen die dit probleem niet tackelen!

Na de laatste firmware update wordt er niet meer geroamed tussen de Extenders en het modem.

Voor zover ik begrijp heeft KPN daar nog geen oplossing voor.

• Auteur
  • Topper
  • 21 reacties
  • 24 maart 2025

Nou, ik ben weer een beetje optimistischer… Toch nog eens goed in de instellingen gedoken en ik vond ook ergens een bericht op het forum dat de wifi radio van de superwifi's op een bepaalde manier ingesteld moeten staan (zoals hierboven ergens in een screenshot aangegegeven), maar dat het ook belangrijk is dat de V12 modem dezelfde instellingen heeft. O.a. de 5 GHz bandbreedte stond op 160 MHz, dus die heb ik nu ook op 80 gezet. Maar ook 5 GHz wifistandaard stond op een andere waarde. Dus nu alles precies hetzelfde ingesteld voor de modem en 2 superwifi's en ik merkte gelijk wel al verbetering. Veel meer 5 GHz verbindingen met diverse devices. 

Ik heb de superwifi's nog wel steeds bekabeld staan en wil dit eerst nog even een paar dagen zo aankijken voordat ik de kabels er een keer ga uittrekken. Ik houd jullie op de hoogte.

Reageer