Skip to main content

SuperWifi 2 wordt op 7 februari 2022 geïntroduceerd bij KPN. Nu met Wifi 6 voor nog snellere en stabielere wifi op meerdere apparaten tegelijk. Deze vernieuwde SuperWifi punten werken op dezelfde manier als de vorige SuperWifi punten. Maar ze verschillen toch op een paar punten. In dit topic leg ik het je uit.

Wat is het verschil tussen SuperWifi en SuperWifi 2?

Er zijn geen grote verschillen in de werking van de vernieuwde SuperWifi punten. De webinterface van de SuperWifi 2 is hetzelfde als de vorige SuperWifi punten. Functies zoals ‘Extra Wifi’ en ‘Wifi tijdschema’ zijn er ook op de nieuwe SuperWifi punten. Maar er zijn ook een paar verschillen. Dit zijn de belangrijkste:

• 2 ethernetpoorten i.p.v. 1
  • Wifi 6 (ax) ondersteuning op de SuperWifi 2
  • De SuperWifi 2 is gemaakt van gerecycled plastic en is zwart
  • Op de SuperWifi zit de voet/beugel vast. Bij de SuperWifi 2 is deze los te halen

SuperWifi 2
Achterkant

Wat is Wifi 6?

Wifi 6 (802.11ax) is de opvolger van Wifi 5 (802.11ac). Met deze nieuwe generatie draadloos internet is er thuis en op het werk meer mogelijk. Qua snelheid zul je niet snel iets merken van Wifi 6, want Wifi 5 is al erg snel. 

Wat is het verschil tussen Wifi 5 en Wifi 6?

Wifi 5 kan al verschillende apparaten tegelijk bedienen, maar kent ook zijn beperkingen. De verschillen zijn: sneller internet voor meerdere apparaten tegelijkertijd, betere beveiliging, energiezuiniger en minder vertraging. Het grootste verschil is de mogelijkheid om meerdere apparaten efficiënt te bedienen. En dat is interessant voor de toekomst. Steeds meer apparaten zijn thuis online en die hebben allemaal een stabiele wifiverbinding nodig. Wifi 6 kan veel efficiënter een groot aantal apparaten voorzien van wifi. Dit betekent dat onder drukke omstandigheden Wifi 6 blijft presteren, waar Wifi 5 kan verstoppen.

Veelgestelde vragen

Werken KPN SuperWifi punten samen met de Experia Wifi?

Ja, de (vernieuwde) KPN SuperWifi punten en Experia Wifi werken met elkaar samen. Let op dat de Experia Wifi altijd bekabeld moet worden aangesloten. Het maakt niet uit of je SuperWifi of SuperWifi 2 hebt. SuperWifi en SuperWifi 2 kun je combineren.

Wat kosten de SuperWifi 2 punten voor bestaande klanten?

Klanten van KPN krijgen via de Wifi Manager advies op maat. De vernieuwde SuperWifi punten kosten daar €54,50 per stuk. Via onze webshop kosten de SuperWifi punten €199 per set.

Kan ik een tv-ontvanger aansluiten op een SuperWifi punt?

Ons advies is om een tv-ontvanger bekabeld aan te sluiten op het modem. Zo heb je de minste kans op storingen. Kies je er toch voor om de tv-ontvanger aan te sluiten op een SuperWifi punt die draadloos is verbonden met het modem of ander SuperWifi punt? Dan kan het wel werken, maar het valt niet onder de ondersteuningsvoorwaarden. Als je de SuperWifi bekabeld hebt aangesloten op het modem dan kun je de tv-ontvanger daar wel op aansluiten.

Werkt Wifi 6 als je een Box 12 modem hebt met Superwifi 2?

Ja, per de Box 12 firmware versie 528 werkt Wifi 6 ook op de SuperWifi 2. De uitrol van deze firmwareversie is nog bezig. Meer informatie daarover in dit topic:

Heb je nog een oudere versie, dan werkt Wifi 6 wel op de Box 12 zelf, maar nog niet op de SuperWifi 2.

Werkt Wifi 6 ook als je een V10A modem hebt met Superwifi 2?

Nee. De V10A zal de “master” zijn in deze situatie. De V10A ondersteunt geen Wifi 6 en daarom zal Wifi 6 niet werken in deze opstelling.

Hoe sluit ik SuperWifi aan?

Lees er alles over in dit topic: KPN SuperWifi: installatie en gebruik

Heb je vragen over SuperWifi 2? Stel ze in reactie hieronder.

Update: 04-07-2023

Ik begrijp er helemaal niets meer van,  daar waar ik met die deco m4 heel makkelijk 3 torentjes aansloot. zo lastig is superwifi.

Moet ik een wifipunt bij de modem plaatsen?  dat is wat de app mij vertel en de 2e modem op een plaats waar minder bereik is.

Ik wil 1 wifi punt op de 1e verdieping en 1 op zolder,  dus op de bgg de modem exp. 12
Maar wat ik ook doe ik krijg geen contact met de wifipunt op de zolder, ik heb zelfs de kabel aangesloten, niets helpt, wat doe ik toch fout?

Met de Box 12 is het niet nodig om er een SuperWifi-punt naast te zetten. Je kunt de SuperWifi-punten verspreiden door het huis om een grotere dekking te krijgen.

Dat het punt op zolder geen verbinding krijgt is wel gek, gebeurt dat ook als je beide SuperWifi's van plek ruilt? Gaat het dan mee met het punt of blijft het op zolder?

Ik heb het inmiddels wel voor elkaar dat op alle verdiepingen bereik is,  maar wel heel matig.

BGG haal ik met wifi 6   700/800.   op zolder slechts 100/150  
Volgens mijn heb ik alleen op de bgg wifi 6.  als ik uiteindelijk de kabel erbij aansluit geeft dit ook geen verbetering.
Ook raar dat de stippellijntjes rood zijn. ik heb ook groen gezien.

@Merlin1201 : Als ik een vermoeden mag uitspreken denk ik dat die lijntjes rood worden als het dempingsgetal verandert. Bij -67dBm ligt volgens mij de kritische grens.

In jouw 2e plaatje zit je daar bij de eerste verbinding boven en wordt ‘ie groen.

Ik denk dat ik de 2e wifipunt beter kan verbinden met de 1e,  zal eens inlezen hoe dat werkt.
Ik had eigelijk verwacht dat de snelheid veel hoger zou zijn met de backhaul maar dat is net zo.
Vanmiddag nog maar eens opnieuw proberen, overigens is de afstand van wifipunt 2 naar de modem altijd al wel een probleem geweest met snelheid.

Die rode stippellijn betekend niet dat er geen verbinding is maar slechter van kwaliteit ? omdat er connection excellent staat

Nog een vraag over de SuperWiFi 2; ik heb de indruk dat ze de snelheid halveren. Wordt hetzelfde 5GHz kanaal zowel voor verbinding met de Box12 als voor de verbinding met een computer? Er is geen aparte “ wireless backhaul”?

Er is een separaat wireless backhaul. Alleen verborgen voor de wereld.

Nog een vraag over de SuperWiFi 2; ik heb de indruk dat ze de snelheid halveren. Wordt hetzelfde 5GHz kanaal zowel voor verbinding met de Box12 als voor de verbinding met een computer? Er is geen aparte “ wireless backhaul”?

Hmmm, is het een tri- of dualband systeem. Ik zou zeggen dual; wat bedoel je met “verborgen”? Als het verborgen is, hoe het te vinden? Is het u gelukt het een tri-band systeem te maken??

Hmmm, is het een tri- of dualband systeem. Ik zou zeggen dual; wat bedoel je met “verborgen”? Als het verborgen is, hoe het te vinden? Is het u gelukt het een tri-band systeem te maken??

Het is alleen voor de SuperWiFi's zelf te vinden. Bij het installeren moet je ze eerst bekabeld aansluiten. Daarbij spreken ze met elkaar af welk verborgen netwerk ze zullen gebruiken. Als je ze dan los koppelt, dan gaan ze dat netwerk gebruiken.

Het is alleen voor de SuperWiFi's zelf te vinden. Bij het installeren moet je ze eerst bekabeld aansluiten. Daarbij spreken ze met elkaar af welk verborgen netwerk ze zullen gebruiken. Als je ze dan los koppelt, dan gaan ze dat netwerk gebruiken.

Tja… zo lust ik er nog wel een paar. Kortom, voor mij de conclusie dat dit een dual-band systeem is. Niets mis mee, helpt draadloos netwerk uit te breiden, maar zal snelheid, indien gebruik wordt gemaakt van wireless backhaul, verminderen. Dat verbetert WiFi 6 niets aan.

Tja… zo lust ik er nog wel een paar. Kortom, voor mij de conclusie dat dit een dual-band systeem is. Niets mis mee, helpt draadloos netwerk uit te breiden, maar zal snelheid, indien gebruik wordt gemaakt van wireless backhaul, verminderen. Dat verbetert WiFi 6 niets aan.

Het is draadloos, dat zal altijd snelheid doen verminderen..

Inderdaad. Het is WiFi, naarmate je verder wel loopt gaat signaalsterkte en snelheid naar beneden. Als je daar vervolgens een SuperWiFi, dan heb je weer top signaal, maar de snelheid ben je kwijt.

Oplossing is heel simpel: bekabeld aansluiten.

Inderdaad. Het is WiFi, naarmate je verder wel loopt gaat signaalsterkte en snelheid naar beneden. Als je daar vervolgens een SuperWiFi, dan heb je weer top signaal, maar de snelheid ben je kwijt.

Oplossing is heel simpel: bekabeld aansluiten.

Snap ik, gaat hier niet. Zal wirelessmoeten. Mijn “oude “ Orbi’s RBK50 geven vergelijkbaar resultaat. Ik vermoed dat de nieuwste drie-band systemen hogere snelheden geven. Maar ja, stuk duurder. Dank voor de reacties!

Snap ik, gaat hier niet. Zal wirelessmoeten. Mijn “oude “ Orbi’s RBK50 geven vergelijkbaar resultaat. Ik vermoed dat de nieuwste drie-band systemen hogere snelheden geven. Maar ja, stuk duurder. Dank voor de reacties!

De nieuwste Tri-band systemen gaan waarschijnlijk over de 6Ghz-band conform Wifi 6E. Die zijn nu inderdaad nog onbetaalbaar. Ik geef het nog minstens een paar jaar voor we die bij de consumenten gaan tegenkomen.

De nieuwste Tri-band systemen gaan waarschijnlijk over de 6Ghz-band conform Wifi 6E. Die zijn nu inderdaad nog onbetaalbaar. Ik geef het nog minstens een paar jaar voor we die bij de consumenten gaan tegenkomen.

Op de 6 Ghz band zal het bereik nog kleiner zijn. De snelheid heb je dan alleen in dezelfde ruimte bent als dat het WiFi punt staat. Waarschijnlijk komt het heel moeilijk door muren en vloeren heen. Kabels zijn dan nog belangrijker. 

Op de 6 Ghz band zal het bereik nog kleiner zijn. De snelheid heb je dan alleen in dezelfde ruimte bent als dat het WiFi punt staat. Waarschijnlijk komt het heel moeilijk door muren en vloeren heen. Kabels zijn dan nog belangrijker. 

Daar ga ik ook wel van uit. Ik weet niet op welk vermogen er uitgezonden mag worden op de 6Ghz-band maar ik verwacht iets vergelijkbaars als op de 5Ghz. Penetratieniveau zal inderdaad nog minder zijn dan de 5Ghz.

Ik blijf de komende tijd nog wel weg van 6E, veel te duur en ik zie er oprecht de meerwaarde nog niet van in. Maar ik heb zelf ook maximaal drie apparaten aan wifi hangen en de rest is alles bekabeld dus dat beïnvloed mijn mening ook wel een beetje.

Ik krijg nog steeds met geen mogelijkheid een goed wifi signaal op zolder.
100 Mbs terwijl dit 500 zou moeten zijn (wifi 5) en 800 haal ik met de modem (wifi 6)

Ik lees ook nergens hoe ik de resetknop moet gebruiken,   inhouden? hoe lang geen flauw idee.
Wat ik wil ik op de 1e verdieping een wifipunt, dat lukt draadloos maar wifipunt 2 connect op de modem terwijl ik deze op het eerste wifipunt wil connecten.

Beide appart op de modem aansluiten lukt wel, maar zodra ik beide wifipunten aansluit op de modem dat er een wifipunt niet meer werkt.  Ik sluit ze in serie aan, mag aannemen dat dit werkt aangezien mijn deco m4 setje ook werkte.

Het valt me zo tegen dat dit niet gewoon simpel werkt maar dat het allemaal zo moeizaam gaat, het werkt ook allemaal zo traag ook die app is belachelijk traag.  soms duurt het 10 minuten voordat hij gegevens binnenkrijg van je netwerk, en soms heeft hij ze, begint hij opnieuw te zoeken om daarna niets te vinden zo vaag.
Maar ik mag toch aannemen dat ik op zolder een volle wifi 5 verbinding mag verwachten omdat ik de wifipunten van een backhaul voorziet.

Ik krijg nog steeds met geen mogelijkheid een goed wifi signaal op zolder.
100 Mbs terwijl dit 500 zou moeten zijn (wifi 5) en 800 haal ik met de modem (wifi 6)

Als ik uw eerdere posts lees, dan krijg ik de indruk dat u ze draadloos geplaatst heeft. Dan gaat u waarschijnlijk ook nooit 500 mbit halen op zolder.

Ik lees ook nergens hoe ik de resetknop moet gebruiken,   inhouden? hoe lang geen flauw idee.

15 seconden vast houden.

Wat ik wil ik op de 1e verdieping een wifipunt, dat lukt draadloos maar wifipunt 2 connect op de modem terwijl ik deze op het eerste wifipunt wil connecten.

Dat is een bekend issue.

Beide op de modem aansluiten lukt wel, maar zodra ik beide wifipunten aansluit op de modem dat er een wifipunt niet meer werkt.  Ik sluit ze in serie aan, mag aannemen dat dit werkt aangezien mijn deco m4 setje ook werkte.

Het valt me zo tegen dat dit niet gewoon simpel werkt maar dat het allemaal zo moeizaam gaat, het werkt ook allemaal zo traag ook die app is belachelijk traag.  soms duurt het 10 minuten voordat hij gegevens binnenkrijg van je netwerk, en soms heeft hij ze, begint hij opnieuw te zoeken om daarna niets te vinden zo vaag.

Daar merk ik niets van. U gebruikt toch geen WPS om de punten te koppelen mag ik hopen?

Maar ik mag toch aannemen dat ik op zolder een volle wifi 5 verbinding mag verwachten omdat ik de wifipunten van een backhaul voorziet.

Die backhaul is ook gewoon een normale WiFi verbinding hé? Die is niet 1 of ander bijzonder staaltje supersnelle techniek ofzo. Het is gewoon een domme simpele WiFi verbinding. 

Klopt ik heb ze eerst draadloos geïnstalleerd maar omdat ze beide op de modem connecten heb ik een slecht signaal de zolder.
Daarom de wifipunten bedraad aan te sluiten, ( in serie wat mooi kan door die 2 aan poorten) maar beide bedraad lukt hier niet.   ook niet als ik ze beide in de modem plug

Nee ik heb geen wps gebruikt, er is er steeds een die dan draadloos wordt, echt heel raar.

Zorgen dat ze goed gereset zijn. 15 seconden vasthouden, mogelijk nog iets langer. Je ziet de lamp 3 of 4 x rustig aan en uit gaan. Daarna blijft die uit. Dan de resetknop los laten. Even later start die weer op.

Laat je het bekabelde wifipunt volledig opstarten voor die op zolder aangezet wordt? Want als ie niet goed opgestart is zal die altijd met het modem verbinden. De thuisapp laat overigens niet zien met welk punt iets verbonden is in het geval van een cascade-schakeling.

De dempingswaarde van -63 op 5Ghz ziet er echter wel uitstekend uit, dus de kans is ook aanwezig dat het een issue is in de weergave in het modem.

De dempingswaarde van -63 op 5Ghz ziet er echter wel uitstekend uit, dus de kans is ook aanwezig dat het een issue is in de weergave in het modem.

What ... -63dBm een uitstekende waarde?

Nee, -63dBm is maar 2dBm boven de grens van -65dBm waarop ik een extra wifi toegangspunt zou plaatsen.

Zorgen dat ze goed gereset zijn. 15 seconden vasthouden, mogelijk nog iets langer. Je ziet de lamp 3 of 4 x rustig aan en uit gaan. Daarna blijft die uit. Dan de resetknop los laten. Even later start die weer op.

Dat resetten lukt nu wel, maar het blijft bijzonder dat de 2e wifipunt niet bedraad wil, hij maakt zelf weer een wifi verbinding met de modem terwijl de kabel er gewoon aan zit.
Overigens beide punten nu gelijktijdig op de modem.

Laat je het bekabelde wifipunt volledig opstarten voor die op zolder aangezet wordt? Want als ie niet goed opgestart is zal die altijd met het modem verbinden. De thuisapp laat overigens niet zien met welk punt iets verbonden is in het geval van een cascade-schakeling.

Ik heb ook het vermoeden dat de modem gui het niet altijd juist laat zien,  nu heb ik weer een rode stippellijn bedraad, zo ineens om daarna weer groen te zijn.    wat houd die stippellijn dan in?
Maar nog steeds geen 2x bedraad ;-(

Dat resetten lukt nu wel, maar het blijft bijzonder dat de 2e wifipunt niet bedraad wil, hij maakt zelf weer een wifi verbinding met de modem terwijl de kabel er gewoon aan zit.

Zet u hem na resetten meteen op zolder? Of ... houd u hem op zolder...? Niet eerst beneden aansluiten. Als u hem bekabeld aangesloten heeft, dan is dat niet nodig. 

Dus beter op zolder aansluiten en daar resetten?

Zet u hem na resetten meteen op zolder? Niet eerst beneden? Als u hem bekabeld aansluit is dat niet nodig. 

Dus beter op zolder resetten als hij aan de kabel hangt?