Skip to main content

Wij hebben van KPN glasvezelinternet met daarbij twee Superwifi punten. Deze punten zijn met netwerkkabels aangesloten. Bij de installatie had de monteur de WIFI van de KPN modem uitgezet. Aangegeven was dat die WIFI zou storen op het MESH netwerk. We hadden overal prima bereik en ik was blij. Werkte super voor het afgelopen jaar.

Twee weken geleden begonnen er echter problemen op te treden. Sommige waren makkelijk te verhelpen als het opnieuw uitzetten van de led van de Superwifi punten en het opnieuw moeten instellen van je wachtwoord in de Thuis app. Maar waar we ook tegenaan liepen:

  • De slimme bel die via WIFI werkt, heeft vaak geen bereik meer.
  • De IP camera’s in huis hebben vaak geen of slecht bereik.
  • Video bellen via Teams geeft steeds vaker slecht beeld en berichten dat het netwerk langzaam is.

Nu heb ik gisteren op de modem gekeken en die blijkt een update gehad te hebben. De modem is nu ook een access point in het mesh netwerk geworden en deze is ingesteld als primair punt. Alle wifi apparaten blijven daarmee verbinden. De modem staat alleen in de meterkast en heeft qua wifi daar slecht bereik. 

Als ik echter kijk, dan kan ik mijn telefoon / laptop naast een Superwifi punt zetten, ze blijven verbinden met de modem. Uitschaken van de wifi op de modem, of een ander punt instellen als primaire access point is echter niet langer mogelijk. Uitschakelen van de wifi van de modem, schakelt ook de wifi uit van de Superwifi punten.

 

Hoe kan ik de WIFI van de modem toch weer uitkrijgen en mijn wifi via de Superwifi punten krijgen?

Als ik echter kijk, dan kan ik mijn telefoon / laptop naast een Superwifi punt zetten, ze blijven verbinden met de modem.

Je bent helaas absoluut niet de enige met een dergelijke ervaring en het duidt er op dat kpn nog eens stevig aan de bak moet want blijkbaar werkt de roaming functionaliteit niet goed binnen dat mesh netwerk.


Hoi @Peter Rhoon, 

Dat klopt inderdaad. Sinds de update is de Box 12 ook onderdeel van het mesh. Maar ik begrijp dat je niet altijd verbindt met het beste punt. Hoe ziet jouw netwerk er nu uit. Modem in de meterkast. Op hoeveel meter staan de SuperWifi's van het modem?De wifi van het modem kan inderdaad niet meer uit. Wat je wel kan proberen is voor de slimme apparaten de optie Extra Wifi te gebruiken. Hou je dan een goede verbinding?


Hoi @Bart_Z , ik heb die optie idd, maar zie niet zo goed wat het toevoegt. Er verschijnt een nieuw netwerk naast mijn standaard en gast netwerk, maar ik kan niet instellen dat de modem daar niet in mee doet. Oftewel, deze neemt nog steeds een deel van het wifi verkeer over.

 

Wij hebben in de hal bij de voordeur de meterkast zitten. Daar komt de glasvezel binnen en daar staat dan ook de modem. In de woonkamer staat naast de bank een superwifi punt, die via een UTP kabel is aangesloten. Op de eerste verdieping staat het tweede superwifi punt, die ook met een UTP kabel is aangesloten.


Nee klopt, je modem doet mee inderdaad in het netwerk. Je kan bij Extra Wifi wel kiezen dat deze alleen de 2.4 GHZ band gebruikt. Dit werkt vaak namelijk een stuk beter bij sommige smart apparatuur dat je in huis hebt. 

Verder heb je het mooi ingericht, alles met de kabel aangesloten, dat is het beste. 


En steeds het standaard antwoord van KPN.

Er zijn al zoveel mensen met dit zelfde probleem.

KPN fix gewoon de software probleem van de box 12, en stop met het uitrollen van versie 516.

Ook hier groote problemen nu met de wifi na update, en hier staat de modem gewoon open en bloot in de woonkamer moet zelf een wifi punt bij in de kamer hebben. Doe ik dat niet heb een slechte wifi in de woonkamer.


De feedback nemen we zeker mee naar de ontwikkelaars. Bedankt. 


Nee klopt, je modem doet mee inderdaad in het netwerk. Je kan bij Extra Wifi wel kiezen dat deze alleen de 2.4 GHZ band gebruikt. Dit werkt vaak namelijk een stuk beter bij sommige smart apparatuur dat je in huis hebt. 

Verder heb je het mooi ingericht, alles met de kabel aangesloten, dat is het beste. 

 

Hoi Bart,

 

Dit is leuk als een tijdelijke fix, maar het helpt niet met de apparatuur als laptops die soms ineens op het verkeerde punt schieten. Dan kan ik die ook wel op de 2,4GHZ zetten in de hoop dat de verbinding stabieler blijft, maar dan geef ik de snelheid dus op.

 

Punt blijft dat de update een deel van de flexibiliteit verwijderd wanneer je de KPN modem in combinatie met Superwifi van KPN gebruikt en je niet de mogelijkheid hebt om dit apart te kunnen regelen. Ik heb er nu best spijt van dat ik voor die superwifi punten ben gegaan en niet gewoon een los MESH netwerk met bijvoorbeeld Ubiquiti punten heb opgezet (of iig iets wat NIET van KPN is). Dan was de keuze aan mij geweest. Nu moet ik of nogmaals geld uitgeven aan MESH punten of accepteren dat mijn netwerk niet stabiel is


Bij een mesh systeem van Ubiquiti kun je ook niet kiezen met welk punt je apparaat verbinding maakt. Zoiets word automatisch geregeld. Niet alleen bij KPN, maar bij alle mesh systemen.

Probleem bij KPN alleen is: de Experiabox of KPN Box staat nogal eens op een plek die voor een WiFi punt niet ideaal is, bijvoorbeeld in de meterkast. En vaak kan die niet verplaatst worden naar een betere plek in huis omdat het aansluitpunt in de meterkast zit en er allerlei kabel aangesloten zitten die in de meterkast samen komen.

Als er dan toch apparaten mee verbinden, dan heb je mogelijk een slechte verbinding. 


Bij een mesh systeem van Ubiquiti kun je ook niet kiezen met welk punt je apparaat verbinding maakt. Zoiets word automatisch geregeld. Niet alleen bij KPN, maar bij alle mesh systemen.

Probleem bij KPN alleen is: de Experiabox of KPN Box staat nogal eens op een plek die voor een WiFi punt niet ideaal is, bijvoorbeeld in de meterkast. En vaak kan die niet verplaatst worden naar een betere plek in huis omdat het aansluitpunt in de meterkast zit en er allerlei kabel aangesloten zitten die in de meterkast samen komen.

Als er dan toch apparaten mee verbinden, dan heb je mogelijk een slechte verbinding. 

 

Klopt, maar mijn probleem is de modem. Die maakt nu deel uit van het MESH netwerk en zorgt voor problemen. Met de KPN punten kan ik die modem niet meer uitsluiten. Als ik overstap naar MESH punten van een ander merk kan ik de modem zijn eigen netwerk laten uitsturen (of ik kan deze uitschakelen) en dan heb ik een netwerk waar de modem geen onderdeel van uitmaakt en dan is in mijn geval mijn probleem dus verholpen.

 

Ik vind het idee dat de modem ook een onderdeel is van het MESH netwerk heel goed hoor, maar aangezien deze als voorkeur wordt gebruikt terwijl deze een slechte verbinding geeft, geeft mij nu instabiele verbindingen. En aangezien je niet langer de wifi van de modem kan uitschakelen of een wifi netwerk kan opzetten waar de modem geen onderdeel van uitmaakt, dan kan je niet echt iets tunen 🙂. 


Voor de beeldvorming, waar mijn laptop in mijn thuiskantoor een wifi verbinding had van zo’n 200Mbps (mijn KPN abonnement), moet ik het nu doen met 6Mbps. Het gaat dus niet om een klein verschil, maar een behoorlijk verschil. Als ik mijn wifi dan weer even uit en aanzet, dan zit ik weer even op de goede verbinding, maar hij switcht dus regelmatig terug naar die modem… Dat maakt het dus irritant :)


Bij een mesh systeem van Ubiquiti kun je ook niet kiezen met welk punt je apparaat verbinding maakt. Zoiets word automatisch geregeld. Niet alleen bij KPN, maar bij alle mesh systemen.

Probleem bij het mesh systeem van kpn is echter dat apparaten regelmatig op een andere node aangesloten worden dan de node met de beste veldsterkte.

Tijdens de pilot met de Experia WiFi's (lang geleden) heb ik het zelf mogen meemaken dat mijn tablet doodleuk met de node (-80dBm) op de 2e verdieping verbonden werd terwijl deze zich op anderhalve meter van een node (-35dBm) op de beganegrond bevond.

Zoiets is natuurlijk killing voor de snelheid van de wifi verbinding.


Ik heb even meegelezen en vind het een (schrale) troost om te zien dat ik niet de enige ben met deze problemen, die kennelijk door geen enkele monteur of helpdesk verholpen kunnen worden, zo is mijn ervaring. Het kost enorm veel tijd, geld, energie en frustratie en uiteindelijk blijft nog altijd dé gouden tip/oplossing uit. Wat ik vooral jammer vind is dat ik hier moet lezen dat ik niet  de enige ben, maar meerderen (misschien wel velen) met mij, terwijl ze doen alsof mijn probleem uitzonderlijk is. 

Ik heb 3 super wifi punten, waarvan nog maar 2 in gebruik omdat het modem opeens ook een superwifi punt is. Een laptop die beneden staat, maakt verbinding met het superwifi punt op zolder, een apparaat op de 1e etage maakt verbinding met het modem i.p.v. het superwifi punt in de kamer ernaast op dezelfde etage,  dan weer 2.4ghz, dan weer 5ghz, dan weer top verbindingen, dan weer om te janken etc.etc.etc. het slaat allemaal nergens meer op. Er is geen touw aan vast te knopen, de logica is ver te zoeken en een goede stabiele verbinding nog verder.


Het kost enorm veel tijd, geld, energie en frustratie en uiteindelijk blijft nog altijd dé gouden tip/oplossing uit.

De gouden tip ... :thinking: ... neem afscheid van wifi apparatuur van kpn.


Ik heb de hoop ook opgegeven met de superwifi van KPN. Soms lijkt het stabiel. Heb regelmatig de boel een reset gegeven. Maar dan werkt het na een tijdje weer maar niet optimaal en zaken de snelheden in. Apparaten schakelen niet goed over. Sinds een aantal dagen werkt het helemaal niet meer. Ik heb nu tijdelijk een aantal routers als AP ingezet. Dit werkt beter als dat hele superwifi. 

Ik ga weer over op een mesh systeem van TP-link.