Beste KPN leden
Alvast sorry voor de lange post, maar wil een goed beeld schetsen van het probleem.
Ik ben zelf werkzaam als cloud enigneer (ICT) en heb redelijk ICT kennis.
Verhaal
Ik heb sinds augustus glasvezel verbinding met een glasvezel abbonoment (1gb)+ TV (tv kasje niet aangesloten want we gebruiken de app op tv zelf).
Bij de installatie is het wifi bereik slechter dan voorheen (tmobile zyxel router) dus 2 wifi versterkers erbij gekocht voor volledige dekking in en om het huis (camera's)
Ik woon in gelijksvloers in een gebied waar ik geen buren heb (dus geen interferentie van antere wifi signalen)
Nu valt af en toe op verschillende tijden het wifi in huis weg voor ongeveer een minuutje. Apparaten blijven verbonden maar kunnen het internet niet berijken. Dit gebeurt voor alle ~25 apparten in huis tegelijk. Ook de 2 superwifi punten gaat het ledje naar rood(vast, niet kipperend). via het modum kan je zien of het apparaat met het modum of 1 van de 2 superwifi zijn verbonden. Maar alle apparaten ook die met de modum verbonden zijn vallen weg. Na ongeveer 30 - 120 sec word er verbinding weer gemaakt en is het internet weer beschikbaar. (sommige apparaten moet je de wifi aan en uit zetten en krijg je weer internet) Voordat de superwifipunten internet hebben ben je weer 2 minuten verder.
Wat heb ik al geprobeerd:
Wifi manager vind niks
Fabrieks instellingen van de modum & 2 superwifipunten uitgevoerd.
Wifi kanalen aangepast, van 1, 6 13 voor 2,4gh & 36, 100, 140 van 5gh.
Ook heb ik de Bandwidth van auto naar 20ghz teruggezet. (staat nu weer op auto)
WMM - Wi-Fi Multimedia uit & aan geprobeerd.
WPS uitgezet
DNS omgezet naar 8.8.8.8 & 8.8.4.4
Guest wifi staat altijd uit.
Nieuwe modum gekregen (oude teruggestuurd)
Alle 2 Superwifipunten uit gezet.
Logs / info
Wifi stats: 2,4ghz & 5ghz
Packets 4472433 / 1348920 51067540 / 9634718
Bytes 1,41 GB / 760,22 MB 2,21 GB / 3,03 GB
Errors 11418 / 0 0 / 0
Discarded Pkt 0 / 1 93267 / 26
Unicast Pkt 0 / 0 0 / 0
Multicast Pkt 0 / 0 0 / 377975
Broadcast Pkt 0 / 0 0 / 0
Logs:
Uit de logs zijn er geen duidelijke hinds wel valt het volgende op:
Er zijn apparaten die heel vaak disconnecten en reconnecten soms zit er een paar seconden tot 1 minuut tussen het disconnecten en reconnecten en soms zelfs 0 seconden.
25.09.2023 13:52:54 | Info | WIFI | A WiFi device <Iphone 13 met prive wifi adres aan> has successfully connected to SSID (Device/WiFi/SSIDs/SSIDeWL_VIDEO_5G]) |
25.09.2023 13:52:44 | Info | WIFI | Device <Iphone 13 met prive wifi adres aan> was disconnected on SSID (Device/WiFi/SSIDs/SSID3WL_VIDEO_5G]) |
Ook de superwifipunten (OWL) verbreken de verbinden.
25.09.2023 14:07:58 | Info | SYS | OWL connection status changed from ongoing to successful sync |
25.09.2023 14:07:17 | Info | SYS | OWL connection status changed from successful sync to ongoing |
Wat me ook opvalt is dat in de logs niet alles staat. Als ik op mijn iphone de wifi verbreek en na 1 mintuut weer aan zet zie ik dat niet terug in de logs.
Ook is de modem interface zeer traag.
KPN kan me niet helpen via de telefoon en een monteur kan ook niks voor mij betekenen volgens de helpdesk.
Wie o wie heeft de goude tip? of andere dingen die ik kan testen / uitsluiten om het probleem te vinden.
Mvg Pankel