Skip to main content

Beste KPN leden
Alvast sorry voor de lange post, maar wil een goed beeld schetsen van het probleem.
Ik ben zelf werkzaam als cloud enigneer (ICT) en heb redelijk ICT kennis.

Verhaal
Ik heb sinds augustus glasvezel verbinding met een glasvezel abbonoment (1gb)+ TV (tv kasje niet aangesloten want we gebruiken de app op tv zelf).
Bij de installatie is het wifi bereik slechter dan voorheen (tmobile zyxel router) dus 2 wifi versterkers erbij gekocht voor volledige dekking in en om het huis (camera's)
Ik woon in gelijksvloers in een gebied waar ik geen buren heb (dus geen interferentie van antere wifi signalen)

Nu valt af en toe op verschillende tijden het wifi in huis weg voor ongeveer een minuutje. Apparaten blijven verbonden maar kunnen het internet niet berijken.  Dit gebeurt voor alle ~25 apparten in huis tegelijk. Ook de 2 superwifi punten gaat het ledje naar rood(vast, niet kipperend). via het modum kan je zien of het apparaat met het modum of 1 van de 2 superwifi zijn verbonden. Maar alle apparaten ook die met de modum verbonden zijn vallen weg. Na ongeveer 30 - 120 sec word er verbinding weer gemaakt en is het internet weer beschikbaar. (sommige apparaten moet je de wifi aan en uit zetten en krijg je weer internet) Voordat de superwifipunten internet hebben ben je weer 2 minuten verder.

Wat heb ik al geprobeerd:
Wifi manager vind niks
Fabrieks instellingen van de modum & 2 superwifipunten uitgevoerd.
Wifi kanalen aangepast, van 1, 6 13 voor 2,4gh & 36, 100, 140 van 5gh.
Ook heb ik de Bandwidth van auto naar 20ghz teruggezet. (staat nu weer op auto)
WMM - Wi-Fi Multimedia uit & aan geprobeerd. 
WPS uitgezet
DNS omgezet naar 8.8.8.8 & 8.8.4.4
Guest wifi staat altijd uit.
Nieuwe modum gekregen (oude teruggestuurd)
Alle 2 Superwifipunten uit gezet. 


Logs / info
Wifi stats: 2,4ghz & 5ghz

Packets 4472433 / 1348920     51067540 / 9634718

Bytes 1,41 GB / 760,22 MB     2,21 GB / 3,03 GB

Errors 11418 / 0                      0 / 0

Discarded Pkt 0 / 1                 93267 / 26

 

Unicast Pkt 0 / 0                     0 / 0

Multicast Pkt 0 / 0                  0 / 377975

Broadcast Pkt 0 / 0                0 / 0


Logs:
Uit de logs zijn er geen duidelijke hinds wel valt het volgende op:
Er zijn apparaten die heel vaak disconnecten en reconnecten soms zit er een paar seconden tot 1 minuut tussen het disconnecten en reconnecten en soms zelfs 0 seconden.

25.09.2023 13:52:54 Info WIFI

A WiFi device <Iphone 13 met prive wifi adres aan> has successfully connected to SSID (Device/WiFi/SSIDs/SSIDeWL_VIDEO_5G])

25.09.2023 13:52:44 Info WIFI

Device <Iphone 13 met prive wifi adres aan> was disconnected on SSID (Device/WiFi/SSIDs/SSID3WL_VIDEO_5G])

 

Ook de superwifipunten (OWL)  verbreken de verbinden.

25.09.2023 14:07:58 Info SYS

OWL connection status changed from ongoing to successful sync

25.09.2023 14:07:17 Info SYS

OWL connection status changed from successful sync to ongoing


Wat me ook opvalt is dat in de logs niet alles staat. Als ik op mijn iphone de wifi verbreek en na 1 mintuut weer aan zet zie ik dat niet terug in de logs. 
Ook is de modem interface zeer traag. 


KPN kan me niet helpen via de telefoon en een monteur kan ook niks voor mij betekenen volgens de helpdesk.
Wie o wie heeft de goude tip? of andere dingen die ik kan testen / uitsluiten om het probleem te vinden.  

Mvg Pankel

Is dit een v12 modem. Draai dan eens een tijdje met de wifi op de v12 uit en minimaal 1 superwifi verbonden via ethernet. 


Is dit een v12 modem. Draai dan eens een tijdje met de wifi op de v12 uit en minimaal 1 superwifi verbonden via ethernet. 

Hi @BruisTablet dankjewel voor je reactie,
Ik heb inderdaad een V12 modum. 
Dat ga ik eens proberen de wifi uit op de modum & 1 superwifi aan via een ethernet kabel. 
Moet wel nog even uitzoeken hoe ik dat moet instellen maar daar kom ik wel uit denk ik. 
Nogmaals bedankt.


Hi Pankel

ik heb exact hetzelfde probleem en ben benieuwd naar de uitkomst van je test.

Te pas en te onpas valt de WIFI weg en zie je de AP's eerst groen knipperen dan even rood worden en na een minuutje of 2 als je mazzel hebt is het er weer maar zijn je apparaten wel volledig over de zeik 🙂 vooral als je tv kijkt via chromecasts is dat heeeeeeeel frustrerend. Soms blijft het rode lampje ook gewoon branden en dan rest er niets dan de stekker eruit.

groet Mario

 


Hi Pankel

ik heb exact hetzelfde probleem en ben benieuwd naar de uitkomst van je test.

Te pas en te onpas valt de WIFI weg en zie je de AP's eerst groen knipperen dan even rood worden en na een minuutje of 2 als je mazzel hebt is het er weer maar zijn je apparaten wel volledig over de zeik 🙂 vooral als je tv kijkt via chromecasts is dat heeeeeeeel frustrerend. Soms blijft het rode lampje ook gewoon branden en dan rest er niets dan de stekker eruit.

groet Mario

 

Straks komt vanavond een monteur langs. Ben zeer benieuwd wat hij kan vinden / doen. 
Word geupdate….


monteur is langs geweest. Kon mij ook niet zo heel goed helpen (wat ik al dacht). want wat ik al gedaan had zou hij zelf ook adviseren. 
Hij heeft me wel 2 nieuwe superwifi geinstalleerd want het modem was al vervangen. 
We gaan het zien...


ok dank voor de update! kan me niet voorstellen dat ineens 2 ap's stukgaan behalve als het een firmware dingetje ofzo is.

 


ok dank voor de update! kan me niet voorstellen dat ineens 2 ap's stukgaan behalve als het een firmware dingetje ofzo is.

 

Precies dat, dat er 1 kapot zou gaan is klein, dat er 2 tegelijk kapot zou gaan is super klein. 
Kan zijn dat er foute firmware op is gekomen. Maar heb ze ook al vaker gereset dus dan zou daar weer nieuwe firmware op gekomen moeten zijn. 
Maar vannacht is er niks uitgevallen. Dus we gaan het zien. 


Zo na dat alles vervangen is door de vorige monteur (modem & 2 wifi punten) was het probleem er nog. 
Nu kwam de “expert” monteur.
Deze had volgens hem snel het probleem gevonden omdat hij deze ochtend al 4 personen gehad met hetzelfde probleem. (ook overal de 12B modem)
Ik HAD een kpn box 12B (Let op dit is de B variant) Deze modum krijgt een fout tijdens het updaten van bepaalde software (bepaalde android versie die er gaat komen). Daardoor herstarten sommige modules steeds opnieuw.
Nu heb ik een “oudere” KPN box 12 gekregen (zonder 😎 die geen last heeft van een bepaalde update.
De monteur is net langs geweest en heb nu goede hoop dat het gaat helpen. 


@Pankel Weet jij hoe je kunt zien of je de “b”-variant modem hebt?


@Pankel Weet jij hoe je kunt zien of je de “b”-variant modem hebt?

Achterop de modem staat bovenaan de witte stikker met alle informatie “kpn box 12” of “kpn box 12b”

Optie 2:

je kan het ook zien als je naar https://192.168.2.254/2.0/gui/#/login/ gaat en op de “kpn box 12” klikt bij info. 


Al 5 dagen geen problemen. de kpn box 12 werkt naar behoren.


Het is nu al 14 dagen geleden en nog geen problemen meer gehad na het downgraden van de kpn box 12b naar de 12


Reageer