Skip to main content
Vraag

Apple producten verliezen het signaal van de Superwifi 2

• May 27, 2025
  • 19 reacties
  • 145 keer bekeken

Hoi, iemand advies voor het volgende:

1Gbit abonnement met 3x Superwifi 2 punten en KPN Box 12.

Het punt op zolder is via ethernet verbonden, de twee andere staan op de begane grond en 1ste verdieping en werken draadloos.

‘s Ochtends op 26-05-2025 knipperden alle Superwifi punten langzaam groen. De wifi werkte wel prima. Helpdesk gebeld, die adviseerde om alles te resetten.

Dit heb ik gedaan, dus eerst de drie Superwifi 2 punten een voor een gereset, vervolgens het modem gereset. Nog maar een keer extra gebeld met de helpdesk met vraag of hiermee ook al mijn zelf ingestelde wachtwoorden, gastenwifi en extra 2.4Ghz wifi hierdoor gereset worden. Antwoord: Als het goed is niet. Helaas in mijn geval dus wel, maar na een uurtje instellen via de app stond alles weer goed en waren de Superwifi 2 punten weer volledig groen.

Vandaag goed draadloos kunnen werken, op de eerste verdieping met draadloos wifi prima kunnen videobellen etc. op mijn Windows laptop. Echter, mijn Apple producten (Mac Studio en iPhone 15 Pro) reageren sinds deze reset anders op het wifi signaal. Ik krijg voortdurend melding daarop dat er geen internetverbinding is op de Mac Studio en de iPhone wisselt steeds tussen 5G en Wifi.

In een ander topic las ik dat het punt verderop gezet moet worden om het op te lossen. Da’s vreemd omdat het maanden lang prima heeft gewerkt met wifi snelheden op de Mac Studio tot 300Mbps.

Punt een kamer verder gezet op de 1ste verdieping, de Mac Studio nu heeft 100Mbps verbinding, maar de iPhone blijft wisselen tussen 5G en wifi. Dat was tot eergisteren niet het geval.

Aangezien alles gereset is vermoed ik dat het wellicht ook kan liggen aan een instelling in het modem dat dit veroorzaakt? Iemand advies hierover, via de helpdesk krijg ik alleen standaardadvies, hoop hier op het forum iemand te treffen met tips die iets verder gaan dan de standaard antwoorden als “reset alles nog een keer”.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

19 reacties

• Topper
  • May 27, 2025

Ik durf het bijna niet te zeggen… probeer een reset van je netwerkinstellingen van je iPhone.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 27, 2025

@Jadai Zojuist geprobeerd op de iPhone maar het wisselen stopt niet. Lijkt wel een flipperkast met 5G en wifi steeds wisselend…..

• Topper
  • May 27, 2025

En als je je mobile data uitschakelt? Heb je dan wel constant wifi?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 27, 2025

Nee, dan valt de wifi verbinding van de iPhone ook weg en komt paar seconden weer beschikbaar. 

• Topper
  • May 27, 2025

Mag ik vragen hoe je een netwerk reset van je iPhone hebt uitgevoerd? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 27, 2025

Tuurlijk, via “Zet over of stel iPhone opnieuw in”, dan kiezen voor “Stel opnieuw in” en dan kiezen voor “Herstel netwerkinstellingen”. De iPhone herstart vervolgens en daarna heb ik de wifi opnieuw geselecteerd en het wachtwoord opnieuw ingevoerd.

Is er een ander methode die ik kan proberen?

• Topper
  • May 27, 2025

Nee, prima gedaan, maar voor sommigen is uit een aanzetten ook een reset.
Hebben andere mobieltjes er ook last van? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 27, 2025

Aan/Uit had ik ook geprobeerd. Mijn vriendin heeft een iPhone 16 en dezelfde problemen sinds ik de boel gisteren heb gereset.

• Topper
  • May 27, 2025

Nou, we hebben wel vastgesteld dat het niet aan de iPhones ligt denk ik. Ik kom dan ook niet verder dan proberen je modem te resetten. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 27, 2025

Bedankt ​@Jadai voor het meedenken en fijne avond!

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 27, 2025

Inmiddels heb ik ook met de computer toegang tot het modem.

Firmware versie van mijn modem is V12.C.24.16.14 - volgens het forum is dat de versie van 22 april 2025.

Ik kan niet zien wat de firmware is van de Superwifi 2’s, volgens het forum is de nieuwste versie SW2.C.25.05.06 van 20 mei. Hoe kan ik controleren welke versie ik heb?

Leen59
Wijsgeer
  • May 27, 2025

Inloggen op het modem, in de topologie een SW punt aanklikken en bij apparaatinfo kijken 

• Topper
  • May 27, 2025

Inloggen in je modem → Thuisnetwerk → daar zie je de Wifipunten. Kies er eentje → Apparaat info. 
die van mij is: SW2.C.24.07.04

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 27, 2025

@Leen59 Thanks, nu zie ik het onder thuisnetwerk.

Van alledrie drie SW2’s is dit de firmware SW2.C.24.07.04.

Ik vrees dus dat ik deze SW2’s weer opnieuw moet resetten en langer dan 30 min aan het modem moet koppelen?

Leen59
Wijsgeer
  • May 27, 2025

Als de update voor je klaar staat zou het zo moeten idd. Anders wordt het afwachten wanneer je de update krijgt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 27, 2025

@Leen59, ook jij bedankt voor het meedenken. Ik ga alledrie de SW2’s opnieuw resetten en daarna in het modem opzoeken of ik al aan de beurt ben/was voor versie SW2.C.25.05.06.

De wifi op de Mac Studio was totdat ik zojuist de SW2’s weer losgekoppeld heb wel weer stabiel gelukkig, maar gaat niet sneller dan 100Mbps op de wifi, terwijl dat vorige maand op sommige momenten wel 300Mbps was. Nu alle SW2’s uitstaan en alleen de KPN Box 12 wifi signaal uitstuurt, is de iPhone weer stabiel. Volgens mij moet het dan wel aan de SW2’s liggen. Waarom die gisteren dus alledrie opeens kort groen begonnen te knipperen blijft onduidelijk. Wellicht omdat ik aan de beurt was voor een update maar dat die mislukte?

Morgen geef ik weer een update, hopelijk is het dan opgelost.

Leen59
Wijsgeer
  • May 27, 2025

Je kunt dat niet in het modem terugvinden. Ms als je eerst het modem reset dat het binnenkomt, daarna kan je de SW’s proberen.

Succes.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 29, 2025

Na herinstallatie hebben de SW2’s SW2.C.24.07.04. Probleem met Mac Studio en iPhone blijft. Workaround is deze te verbinden met het gastnetwerk. Dan geen problemen met slechte verbinding en wisselen russen 5G en wifi. Iemand een idee hoe ik de standaardinstellingen van de gastenwifi kan vergelijken met de reguliere wifi? Windows laptop op dezelfde kamer werkt prima op de reguliere wifi.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@nijos. Welkom op de community! Wat vervelend dat dit steeds gebeurd. Heb je al eens bekeken of “WiFi-assistentie” ingeschakeld staat? Je kunt dit controleren via Instellingen > Mobiel netwerk > Wi-Fi-assistentie. Zet deze eventueel uit om het gedrag te testen.