Skip to main content
Beantwoord

Continue paars lampje op zwart SuperWifi punt

• July 27, 2026
  • 8 reacties
  • 82 keer bekeken

Twee weken geleden KPN internet aangesloten met twee Super Wifi 2.0 punten. Installatie was simpel en snel. Beide Super Wifi punten zijn bedraad aangesloten. Een op 1e etage en 1 op zolder.

Gisteren viel het op dat het wifi bereik op1e verdieping (veel) minder goed was,. Het lampje op het 1e Super Wifi punt brandde continue groen maar in de 'mijn kpn’ app was het 1e Super Wifi punt niet meer terug te vinden. . Ook zond het 1e Super Wifi punt geen wifi signaal meer uit.

Wat heb ik gedaan om dit probleem op te lossen (niet succesvol)?

• reset 1e Super Wifi punt gevolgd door nieuwe installatie via koppeling aan Experia 12 modem. 60 minuten gewacht. Groen lampje brandde continue. Na loskoppelen gaat paarse lampje continue branden.
  • reset 1e Super Wifi punt gevolgd door nieuwe installatie via koppeling d.m.v. gele ethernetkabel aan tweede wifi punt. 60 minuten gewacht. Groen lampje brandde continue. Na loskoppelen gaat paarse lampje continue branden.
  • Stekker + ethernetkabels uit zowel Experia 12 modem als beide Super Wifi punten. 30 minuten uitgeschakeld. Bovenstaande stappen herhaald. Geen succes.
  • WPS geprobeerd zowel draadloos als bedraad bij en het Experia 12 modem en het tweede Super Wifi punt. Geen succes.
  • Diverse ethernetkabels gebruikt om defecte kabels uit te sluiten.
  • Beide Super Wifi punten van plaats verwisseld. Geen succes. Het tweede punt werkt op elke locatie goed, bedraad en draadloos. Het eerste wifi punt werkt niet, nergens.

Conclusie:

• 1e Super Wifi punt brandt continue paars als deze niet is aangesloten, geeft geen wifi signaal en is niet zichtbaar in de 'mijn kpn’ app of online na inloggen.
  • 1e Super Wifi punt brandt continue groen als deze bedraad is aangesloten op Experia 12 modem of tweede Super Wifi punt, geeft echter geen wifi signaal en is niet zichtbaar in de 'mijn kpn’ app of online na inloggen.

Graag jullie tips en adviezen. Dank in elk geval voor jullie expertise en hulp!

Admin: gebruikersnaam aangepast ivm huisregels

Beste antwoord door Erwin van KPN

Op basis van wat je beschrijft lijkt het probleem inderdaad specifiek bij dit ene SuperWifi-punt te zitten.

Omdat het punt wel zichtbaar is als aangesloten apparaat, maar niet meer als extender wordt herkend en ook na meerdere resets niet terugkomt in MijnKPN, lijkt het erop dat er iets niet goed gaat met de werking of configuratie van dit specifieke punt.

De Community is geen helpdesk en we kunnen hier niet in de systemen kijken om een omruil direct in gang te zetten. Ik raad je daarom aan om een terugbelafspraak met KPN te maken. Een collega kan dan de situatie verder controleren en eventueel met je bespreken of een omruil van het SuperWifi-punt de juiste oplossing is.

8 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • July 27, 2026

Heb je het modem ook gereset?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 27, 2026

Nee, geen (harde) reset gedaan d.m.v. indrukken resetknop omdat volgens klantenservice het cache legen d.m.v. 15 minuten de stekker uit stopcontact genoeg zou moeten zijn. 

Jij positieve ervaring hiermee?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • July 27, 2026

Ik heb de v10 en die reset ik als dd wifipunten niet doen wat ze moeten doen en dat werkt. Ik laat de SuperWiFi's met een kabel aan het modem zitten tijdens de reset. Het us het proberen waard denk ik.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 27, 2026

Ga ik proberen, dank voor je advies!

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 28, 2026

Ik heb de v10 en die reset ik als dd wifipunten niet doen wat ze moeten doen en dat werkt. Ik laat de SuperWiFi's met een kabel aan het modem zitten tijdens de reset. Het us het proberen waard denk ik.

reset helaas niet gewerkt ;-(

Opmerkelijk ”heb een ‘oud’ experia wifi punt gevonden. Geprobeerd deze te installeren maar punt komt niet zoals andere wifi punt als ‘extender’ te staan. Deze staat als ‘apparaat’ tussen alle overige apparatuur welke verbonden is met wifi met een eigen naam (neemt niet naam over van netwerk en apparatuur schakelt ook niet automatisch over naar dit netwerk)

Ja ik er 

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@newby 1 . Bedankt voor de uitgebreide uitleg en de stappen die je al hebt doorlopen. Je hebt duidelijk al veel geprobeerd om het probleem op te lossen. Dat maakt het ook een stuk makkelijker om mee te denken, want we kunnen een aantal standaardzaken inmiddels uitsluiten.

Op basis van je beschrijving lijkt het erop dat het probleem specifiek bij het eerste SuperWifi punt zit. Het feit dat het andere SuperWifi punt op dezelfde locaties en met dezelfde kabels wel goed werkt, terwijl dit punt nergens meer zichtbaar wordt in de MijnKPN omgeving en geen wifi-netwerk uitzendt, wijst mogelijk op een probleem met het betreffende SuperWifi punt zelf.

Ik zou nog willen vragen of het SuperWifi punt na een reset tijdens het installatieproces wel volledig wordt herkend door de MijnKPN app, of dat hij vanaf dat moment al niet zichtbaar is. Ook ben ik benieuwd of beide SuperWifi punten hetzelfde model en dezelfde firmwareversie hebben.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 30, 2026

Hi Erwin, dank voor je reactie! 

Om antwoord te geven op je vragen;

Het Super Wifi punt wordt niet herkend in de MijnKPN app.

Wat me opvalt is dat als ik inlog op het modem en dan kijk onder thuisnetwerk, het defecte Super WiFi punt ook niet zie staan als zijnde extender. Het werkende Super Wifi punt staat wel als extender vermeld. 

Het defecte Super Wifi punt zie ik wel staan onder de aangesloten apparatuur op het modem maar werkt dus niet als mesh netwerk/extender. Het is nu 'gewoon' een apparaat wat is verbonden met het modem maar doet dus verder niets. 

Op advies van KPN heb ik modem en Super Wifi punt nogmaals gereset en defecte  Super Wifi punt 24 uur aangesloten laten zitten.  Dit terwijl het werkende Super Wifi punt niet aangesloten was.  Helaas geen resultaat. 

Daarna ook het werkende Super Wifi punt aangesloten en wederom 24u bedraad laten zitten.  Dit in de hoop dat modem de juiste instellingen naar het defecte Super Wifi punt zou pushen. Helaas geen resultaat. 

Beide Super Wifi punten zijn hetzelfde model (zwart rond) maar weet niet hoe ik de versie van de software van het defecte Super Wifi punt kan vergelijken met die van de werkende.…

Beide punten wel tegelijk aangeschaft en werkten beide fantastisch tot afgelopen zondag. 

Hoop dat je iets aan deze info hebt. 

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 7, 2026

Op basis van wat je beschrijft lijkt het probleem inderdaad specifiek bij dit ene SuperWifi-punt te zitten.

Omdat het punt wel zichtbaar is als aangesloten apparaat, maar niet meer als extender wordt herkend en ook na meerdere resets niet terugkomt in MijnKPN, lijkt het erop dat er iets niet goed gaat met de werking of configuratie van dit specifieke punt.

De Community is geen helpdesk en we kunnen hier niet in de systemen kijken om een omruil direct in gang te zetten. Ik raad je daarom aan om een terugbelafspraak met KPN te maken. Een collega kan dan de situatie verder controleren en eventueel met je bespreken of een omruil van het SuperWifi-punt de juiste oplossing is.