Skip to main content
Beantwoord

DVS valt uit, is het zinvol deze te vervangen door Fritz repeaters?

• August 26, 2025
  • 8 reacties
  • 133 keer bekeken

DVS valt steeds uit waardoor de TV in de slaapkamer uitvalt. Ik heb een Fritzbox 7590. Is het zinvol om de DVS te vervangen door een Fritz repeteer?

Beste antwoord door Doman

@sreker 

Ik heb hier ook diverse Powerline/DVS adapters waaronder ook die 1200's

Gebruik je ook het Devolo cockpit tool?
https://www.devolo.nl/devolo-cockpit

Daarmee kan je de Powerline/DVS verbinding controleren en de adapters eenvoudig beheren/koppelen/resetten.
De adapters tijdelijk vlak bij elkaar plaatsen maakt het koppelen/pairen makkelijker.

Als je weer problemen hebt controleer dan wat de DVS adapter LED aangeeft:
Bij een normale verbinding blijft de LED constant wit.
Bij een slechte verbinding gaat de LED rood knipperen.
Als de adapters helemaal geen verbinding/koppeling meer hebben blijft de LED constant rood branden,

Je kan de DVS adapters ook helemaal resetten door de pairing/koppeling knop langdurig (~10 sec) ingedrukt te houden totdat de LED uitgaat.

Je kan nog controleren of de nieuwste firmware erop staat:
KPN: Hoe update ik de software voor de Draadloze Verbindingsset DVS 200+, 650 of 1200?

8 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 26, 2025

Goedemorgen ​@sreker, eigenlijk is het enige goed werkende alternatief een utp kabel. Via het electriciteitsnetwerk, wat de dvs dus doet, is vaak onstabiel. 

• August 26, 2025

Kan. Maar je vervangt dan het ene lapmiddel door het andere lapmiddel. Een kabel is nog altijd veruit het beste. En dat zal ook altijd zo blijven denk ik.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 26, 2025

Dank voor je snelle reactie.

• August 26, 2025

Wat is de afstand? Als DVS goed werkt, dan kan je daar nog een flinke afstand mee overbruggen. 

Met een repeater heb je te maken met WiFi. Daarbij geldt: hoe groter de afstand, hoe lager de snelheid.

En muren/vloeren helpen ook niet mee. Een DVS heeft daar natuurlijk niets mee te maken.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • August 26, 2025

DVS valt steeds uit waardoor de TV in de slaapkamer uitvalt. Ik heb een Fritzbox 7590. Is het zinvol om de DVS te vervangen door een Fritz repeteer?

“Valt uit”,  je bedoelt daarmee dat de DVS verbinding slecht wordt of dat de DVS helemaal uitvalt/vastloopt en je deze moet resetten/pairen/koppelen?
Heeft het eerder wel goed gewerkt en is er wat veranderd in de omgevingssituatie van de powerline/DVS?
Een defect van een DVS/Powerline kan altijd natuurlijk,
En om welke DVS adapters gaat het eigenlijk?

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 26, 2025

Beste Damon, ik gebruik 3 dvd 1200. Op dit moment werkt de tv in de slaapkamer wel weer. Maar een paar weken geleden kreeg ik ook al  veel foutmeldingen en heeft het nogal wat tijd gekost om e.e.a. weer aan de praat te krijgen.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • Antwoord
  • August 26, 2025

@sreker 

Ik heb hier ook diverse Powerline/DVS adapters waaronder ook die 1200's

Gebruik je ook het Devolo cockpit tool?
https://www.devolo.nl/devolo-cockpit

Daarmee kan je de Powerline/DVS verbinding controleren en de adapters eenvoudig beheren/koppelen/resetten.
De adapters tijdelijk vlak bij elkaar plaatsen maakt het koppelen/pairen makkelijker.

Als je weer problemen hebt controleer dan wat de DVS adapter LED aangeeft:
Bij een normale verbinding blijft de LED constant wit.
Bij een slechte verbinding gaat de LED rood knipperen.
Als de adapters helemaal geen verbinding/koppeling meer hebben blijft de LED constant rood branden,

Je kan de DVS adapters ook helemaal resetten door de pairing/koppeling knop langdurig (~10 sec) ingedrukt te houden totdat de LED uitgaat.

Je kan nog controleren of de nieuwste firmware erop staat:
KPN: Hoe update ik de software voor de Draadloze Verbindingsset DVS 200+, 650 of 1200?

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • August 26, 2025

Ik heb jaren twee TV's via DVS aangesloten gehad, ieder jaar wel een paar keer problemen. Ik wilde daarvan af en nu hebben de TV's via SuperWifi 2 verbinding met het modem (Box 12). Eén van de TV's boxen zit met een draad aan een SuperWifi 2 en de ander  via wifi. Eén en ander werkt goed. Ik heb twee KPN TV+ boxen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 1, 2025

ik dank iedereen voor het meedenken. Ik heb de dvs apparaten er tussen uit gehaald, twee Fritz!box 2400 repeaters verbonden en een Fritz!box repeater 3000 besteld om mijn NAS en Mac te verbinden.