Skip to main content
Beantwoord

Een van mijn wifi versterkers staat nu op rood na update Experiabox

• November 19, 2025
  • 12 reacties
  • 229 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Graag wil ik jullie advies.

Ik heb 3 Wifiversterkers:

1 hangt direct aan het modem

1 staat in de slaapkamer

1 staat in de andere slaapkamer

Alle 3 deze versterkers stonden altijd op groen.

Echter na de laatste firmware update te weten V10.C.25.08.15, blijft 1 van de Wifiversterkers op rood staan.

Deze heb ik al een harde reset gegeven, opnieuw gekoppeld, ruim 2 uur met kabel aan het modem gehad.

Daarna brandt deze groen.

Maar zodra ik deze van het modem afhaal en op de slaapkamer zet, springt deze na even zoeken met paars en knipper groen, toch weer op rood.

De andere WifiVersterker staat er vlak naast en blijft wel op groen.

Wat gaat er fout en hoe kan ik dit oplossen?

Alvast dank voor jullie aandacht.

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Cornelis17 ,

Er is inderdaad onlangs een update uitgerold. Hier staat informatie over de update: 

Er staan ook tips in het artikel als je problemen ervaart. 

Mijn advies is om dat SuperWifipunt dichter bij het modem te zetten. 

En hieronder staat de uitleg zoals die al eerder is verstrekt door een moderator: 

In oktober zijn waarschijnlijk je modem en SuperWifi 1 punten overgezet naar de KPN Software. Daarmee is er ook wat ingrijpend veranderd wat betreft de onderlinge communicatie tussen de SuperWifi punten en de V10. De backhaul loopt nu alleen nog via het 5 GHz-signaal en datgene heeft vooral impact op de plaatsing van de versterkers en niet zozeer het zendvermogen. Het kan zijn dat je ze nu dichterbij elkaar dient te plaatsen, omdat het 5 GHz-signaal nu eenmaal minder ver reikt dan het 2,4 GHz-signaal. En of je SuperWifi punten dan in een ketting met elkaar verbonden zijn of dat een versterker verder weg ook alleen met het modem wil verbinden, regelt in principe de master (V10 modem).

Deze masterpositie is dus ook veranderd sinds de update. Eerst was de (eerste) bekabeld aangesloten SuperWifi de master (en regelde het Wifi-verkeer), maar dat is nu het modem geworden. Dat betekent ook dat er nu geen SuperWifi punt meer bekabeld aangesloten hoeft te worden. Je kunt ze allen draadloos ergens neer zetten. Je kunt nog meer hierover lezen in de Product Update

Als de onderlinge communicatie niet helemaal goed meer gaat, dan kun je het beste een schone installatie uitvoeren. Bij het herinstalleren van de SuperWifi punten doe je dat dan ook één voor één, zodat je dan een mooie ketting kan vormen. 

Volg vooral de stappen die hieronder beschreven staan goed op, want dan heb je de beste kans op weer een goed werkend netwerk. 

1. Haal alle ethernetkabels uit je wifipunten.
  2. Reset elke SuperWifi via het resetgaatje. Houd die ingedrukt tot het wifipunt 5x rood knippert.
  3. Wacht af tot elke SuperWifi klaar is met resetten en paars is gaan branden. Dat betekent dat ze dan weer helemaal op fabrieksconfiguratie zitten.
  4. Zet alle SuperWifi uit (met de powerknop of door de stekker uit het stopcontact te halen). Dit is om te voorkomen dat de apparaten toch onbedoeld met elkaar gaan synchroniseren voor we dit willen.
  5. Log in op je modem en ga naar Instellingen > Systeem en druk op de oranje knop achter ‘Reset wifi’   

  Dit zorgt ervoor dat het modem qua wifi instellingen terug gaat naar de fabrieksconfiguratie. En dit zorgt ervoor dat in ons beheersysteem opgeslagen wifigegevens ook teruggaan naar die fabriekswaarden.

6. Reset dan je modem via Instellingen > Systeem en de oranje knop achter 'Reset dit apparaat’. 

     Hierbij reset het modem zichzelf én stuurt een bericht naar ons beheersysteem waarbij de eerdere aanpassing daarin van de wifigegevens naar fabriekswaarden wordt bevestigd. De combinatie van stap 5 en 6 zorgt ervoor dat eventuele issues in dat wifiprofiel in het beheersysteem geëlimineerd zijn.

7. Nadat het modem klaar is met resetten en weer draait, log opnieuw in op het modem. Stel dan je wifi weer in zoals je die wilt hebben qua naam, wachtwoord etc. Zorg er  voor, als je (ook) SuperWifi 1 of Experia Wifi in gebruik hebt, dat je de WPA instelt op WPA2.
  8. Test of je goed kunt verbinden met de wifi van het modem. 
  9. Pak je eerste SuperWifi en sluit deze met een ethernetkabel rechtstreeks aan op je modem. Zet dan de SuperWifi weer aan. Wacht tot deze volledig is opgestart.
  10. Controleer in de interface van je modem of je daar de SuperWifi ook ziet verschijnen met een groen icoon (dit kan in de topologie, of via de netwerknop op de inlogpagina van je modem). Klik het icoon aan en verifieer dat in de pop-up de status synced wordt gegeven.
  11. Je kunt daarna de SuperWifi loskoppelen van het modem. Binnen een minuut of twee, drie zou deze dan groen moeten branden met een goede draadloze connectie met het modem. Daarna kun je ze verplaatsen naar hun definitieve plek.
  12. Herhaal stap 9 tot en met 11 voor elke SuperWifi die je hebt. 

12 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • November 19, 2025

Beste ​@Cornelis17 welk merk en type modem heb je van KPN in bruikleen en met welke firmwareversie?

Welk merk en type wifipunten heb je?

Indien van KPN, de witte ronde, de witte vierkante, de zwarte ronde of de zwarte vierkant en met welke firmware?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 19, 2025

Beste ​@Cornelis17 welk merk en type modem heb je van KPN in bruikleen en met welke firmwareversie?

Welk merk en type wifipunten heb je?

Indien van KPN, de witte ronde, de witte vierkante, de zwarte ronde of de zwarte vierkant en met welke firmware?

@JanD 

Modem: Experia Box v10 met firmware V10.C.25.08.15

KPN Wifiversterker, de witte ronde met firmware SW1.C.25.14.02

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • November 20, 2025

Hallo ​@Cornelis17 ,

Er is inderdaad onlangs een update uitgerold. Hier staat informatie over de update: 

Er staan ook tips in het artikel als je problemen ervaart. 

Mijn advies is om dat SuperWifipunt dichter bij het modem te zetten. 

En hieronder staat de uitleg zoals die al eerder is verstrekt door een moderator: 

In oktober zijn waarschijnlijk je modem en SuperWifi 1 punten overgezet naar de KPN Software. Daarmee is er ook wat ingrijpend veranderd wat betreft de onderlinge communicatie tussen de SuperWifi punten en de V10. De backhaul loopt nu alleen nog via het 5 GHz-signaal en datgene heeft vooral impact op de plaatsing van de versterkers en niet zozeer het zendvermogen. Het kan zijn dat je ze nu dichterbij elkaar dient te plaatsen, omdat het 5 GHz-signaal nu eenmaal minder ver reikt dan het 2,4 GHz-signaal. En of je SuperWifi punten dan in een ketting met elkaar verbonden zijn of dat een versterker verder weg ook alleen met het modem wil verbinden, regelt in principe de master (V10 modem).

Deze masterpositie is dus ook veranderd sinds de update. Eerst was de (eerste) bekabeld aangesloten SuperWifi de master (en regelde het Wifi-verkeer), maar dat is nu het modem geworden. Dat betekent ook dat er nu geen SuperWifi punt meer bekabeld aangesloten hoeft te worden. Je kunt ze allen draadloos ergens neer zetten. Je kunt nog meer hierover lezen in de Product Update

Als de onderlinge communicatie niet helemaal goed meer gaat, dan kun je het beste een schone installatie uitvoeren. Bij het herinstalleren van de SuperWifi punten doe je dat dan ook één voor één, zodat je dan een mooie ketting kan vormen. 

Volg vooral de stappen die hieronder beschreven staan goed op, want dan heb je de beste kans op weer een goed werkend netwerk. 

1. Haal alle ethernetkabels uit je wifipunten.
  2. Reset elke SuperWifi via het resetgaatje. Houd die ingedrukt tot het wifipunt 5x rood knippert.
  3. Wacht af tot elke SuperWifi klaar is met resetten en paars is gaan branden. Dat betekent dat ze dan weer helemaal op fabrieksconfiguratie zitten.
  4. Zet alle SuperWifi uit (met de powerknop of door de stekker uit het stopcontact te halen). Dit is om te voorkomen dat de apparaten toch onbedoeld met elkaar gaan synchroniseren voor we dit willen.
  5. Log in op je modem en ga naar Instellingen > Systeem en druk op de oranje knop achter ‘Reset wifi’   

  Dit zorgt ervoor dat het modem qua wifi instellingen terug gaat naar de fabrieksconfiguratie. En dit zorgt ervoor dat in ons beheersysteem opgeslagen wifigegevens ook teruggaan naar die fabriekswaarden.

6. Reset dan je modem via Instellingen > Systeem en de oranje knop achter 'Reset dit apparaat’. 

     Hierbij reset het modem zichzelf én stuurt een bericht naar ons beheersysteem waarbij de eerdere aanpassing daarin van de wifigegevens naar fabriekswaarden wordt bevestigd. De combinatie van stap 5 en 6 zorgt ervoor dat eventuele issues in dat wifiprofiel in het beheersysteem geëlimineerd zijn.

7. Nadat het modem klaar is met resetten en weer draait, log opnieuw in op het modem. Stel dan je wifi weer in zoals je die wilt hebben qua naam, wachtwoord etc. Zorg er  voor, als je (ook) SuperWifi 1 of Experia Wifi in gebruik hebt, dat je de WPA instelt op WPA2.
  8. Test of je goed kunt verbinden met de wifi van het modem. 
  9. Pak je eerste SuperWifi en sluit deze met een ethernetkabel rechtstreeks aan op je modem. Zet dan de SuperWifi weer aan. Wacht tot deze volledig is opgestart.
  10. Controleer in de interface van je modem of je daar de SuperWifi ook ziet verschijnen met een groen icoon (dit kan in de topologie, of via de netwerknop op de inlogpagina van je modem). Klik het icoon aan en verifieer dat in de pop-up de status synced wordt gegeven.
  11. Je kunt daarna de SuperWifi loskoppelen van het modem. Binnen een minuut of twee, drie zou deze dan groen moeten branden met een goede draadloze connectie met het modem. Daarna kun je ze verplaatsen naar hun definitieve plek.
  12. Herhaal stap 9 tot en met 11 voor elke SuperWifi die je hebt. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 20, 2025

@Noordzee 

Dank voor je uitgebreide reactie met uitleg.

Echter de vorige keer dat ik mijn modem, zo’n 3 maanden geleden heb uitgezet en een herstart gaf, deed niets het meer, geen enkel apparaat werd meer herkend en ook géén internet.

Vervolgens bijna 4 uur met de KPN gebeld om dit op te lossen, om alles weer werkend te krijgen.

Dus liever voorkom ik dat.

Is het een idee om eerst de Wifi versterkers de laatste firmware te geven?

Ik zie nu dat deze nog versie SW1.C.25.14.02 hebben, maar hoe krijg ik deze naar versie

SW1.C.25.12.04 ?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 20, 2025

Die update is van recent en de uitrol loopt nog. Je komt vanzelf aan de beurt. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 20, 2025

@Noordzee 

Dat is fijn dan wacht ik daarop.

Ik ga voor nu de Wifi versterker dichter bij het modem te zetten en kijken of het rode lampje dan wel op groen gaat.

Heb ik het goed begrepen, dat de WifiVersterker, die nu nog verbonden aan het modem en dus ook bij het modem staat, uit de meterkast kan en ook ergens andera in huis gezet kan worden.

Of moet er toch altijd één wifi versterker bekabeld bij het modem blijven?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 20, 2025

Heb je een Experia Box V10? Dan neemt het SuperWifi punt de wififunctie van het modem over. Het SuperWifi punt moet bekabeld aangesloten blijven.

bron:

Edit: Hierboven staat de instructie van voor de software-update beschreven. Na de update is dat veranderd. Dan kan het SuperWifi punt losgekoppeld worden van het modem. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 20, 2025

@Noordzee 

Dank voor je moeite en tijd om mijn vraag wederom te beantwoorden.

Je schrijft, dat deze dus wèl bekabeld moet blijven.

Maar in je vorige bericht staat:

”Deze masterpositie is dus ook veranderd sinds de update. Eerst was de (eerste) bekabeld aangesloten SuperWifi de master (en regelde het Wifi-verkeer), maar dat is nu het modem geworden. Dat betekent ook dat er nu geen SuperWifi punt meer bekabeld aangesloten hoeft te worden. Je kunt ze allen draadloos ergens neer zetten.”

Excuus maar ik denk dat ik het niet helemaal begrijp.

Betreft het wel/niet bekabelen/allen draadloos, dus wat anders?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 20, 2025

Excuses ​@Cornelis17 ,

Je hebt gelijk. In de kennisbank staat nog de situatie beschreven van voor de updates. Nu alle modems de update krijgen, verandert dat inderdaad. Dat SuperWifi-punt kun je na de update dus loskoppelen. 

Ik heb mijn reactie hierboven aangepast.

Misschien wil de moderator die hier nog komt de kennisbank aanpassen. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik neem m mee ​@Noordzee, die klopt inderdaad niet (meer).
Kom je er verd​er uit @Cornelis17?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 21, 2025

Ik neem m mee ​@Noordzee, die klopt inderdaad niet (meer).
Kom je er verd​er uit @Cornelis17?

@Thomas van KPN 

Wat aardig dat je het navraagt.

De tip van ​@Noordzee om de versterker iets dichterbij te zetten heeft geholpen.

Alledrie staan op groen, en daar ben ik blij mee.

Eerst voor de zekerheid aangesloten op het modem en de versterker opnieuw te laten koppelen.

Ben nu alleen nog in afwachting van de firmware update van SW1.C.25.12.04 naar SW1.C.25.14.02, maar ik begreep van ​@Noordzee dat dit op een moment door KPN zelf uitgevoerd zal gaan worden.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Klopt ​@Cornelis17, die update komt nog maar we zijn voorzichtig met het uitrollen. In de Product update die Noordzee eerder noemde kun je daar meer informatie over vinden:

Fijn  dat de lampjes nu goed branden en alles weer beter werkt!