Skip to main content
Antwoord

Experia Wifi vraagt om wachtwoord

• November 21, 2025
  • 11 reacties
  • 98 keer bekeken

Ik heb een Experia V10 met twee Experia WiFi's. Eén staat in de woonkamer en werkt prima. De andere, in de directe omgeving van het modem dat recent geüpdate is, meldt als ik in de omgeving ben:  Beveiliging sterk. Opgeslagen / Check het wachtwoord en probeer het opnieuw. Ik heb de SuperWiFi 2 naar de fabrieksinstelling teruggezet en dan opnieuw aangesloten en ook het modem gereset. Het probleem blijft bestaan. Ik heb ook de SuperWiFi met WPS zonder succes gesynchroniseerd met het modem. Het lijkt erop dat het modem, afwijkend van het ingestelde en via admin gecontroleerde wachtwoord, een ander wachtwoord vasthoudt.

Beste antwoord door Jasper van KPN

Hoi ​@Wim Ru, je bent zo te zien al een stuk op weg geholpen. Wat Henk zegt over de wifi van het modem kan ik bevestigen. Als jouw V10 de nieuwe KPN software heeft (het versienummer begint daarbij met V10), blijft wifi van het modem aanstaan en werkt het samen met de andere wifipunten. Met de oude software was dat niet het geval.

In het modem zelf zie je dus wel dat de wifi aanstaat, maar wat doet het lampje op het modem? Brandt die ook bij wifi, of is dat lampje uit? Dat lampje hoort overeen te komen met wat de interface in het modem zelf laat zien.

Als dat verschilt kan je het modem een reset geven zoals hier beschreven: 

En daarna de SuperWifi2 punten ook resetten en volledig opnieuw koppelen zoals hier beschreven: 

Maken ze daarna wel verbinding met elkaar?

11 reacties

• November 21, 2025

Eerst heb je het over Experia WiFi's en dan begin je plots over een SuperWiFi. Hoe zit dat? Heb je ze beide?

• Auteur
  • Topper
  • November 22, 2025

Inderdaad. Ik had twee oude zwarte Experia WiFi's waar ik met de Experia WiFi bij het modem hetzelfde probleem had. In gesprek met een servicemedewerker op 0800 0402 kwamen we na 45 minuten proberen tot de conclusie dat deze probleem Experia WiFi waarschijnlijk defect was en dus heb ik twee nieuwe gekocht. Daarvan heb er er één gebruikt, omdat de ander prima werkt. Maar nu blijkt dat het probleem waarschijnlijk ergens anders zit. Ik hoop nu dat er in de Community iemand is die het probleem herkend, anders ga ik weer bellen met 0800 04042.

Ter aanvulling nog: In de handleiding van de Experia WiFi staat dat na enige tijd het Wireless lampje op het modem uit moet gaan. Dat is bij mij niet het geval. Voor de servicemedewerker was dat niet verklaarbaar. We hebben handmatig aan het modem dit lampje uitgeschakeld, maar dat bracht ook niet de oplossing en is teruggezet. De erg summiere handleiding van de SuperWiFi 2 spreekt hier niet over.

• November 22, 2025

In weerwil van wat door veel kpn-medewerkers nog wordt beweert, hoeft tegenwoordig de Wi-Fi op de modem niet meer uit. Integendeel, je kunt het beter aanlaten en geen Wi-Fi extender meer in de buurt van de modem plaatsen, zeker als zowel modem als Wi-Fi extenders al over de nieuwe KPN Software beschikken. Maar ook bij de oude firmware (....04.4intermediate) geldt dat tegenwoordig al. Dat blijkt ook wel als je ze koppelt: vroeger ging dan inderdaad de Wi-Fi op de modem uit, tegenwoordig niet meer. 

• Auteur
  • Topper
  • November 22, 2025

Ik heb als reactie hierop de SuperWiFi 2 verwijderd! Daarmee is de vraag over het wachtwoord verdwenen, maar het modem geeft geen signaal. Dat is te merken wanneer ik in de richting van het modem beweeg en dus verder van de Experia WiFi. Het signaal wordt minder en 2 m voorbij het modem is de ontvangst slecht. Zodra ik de SuperWiFi 2 aansluit komt de vraag over het wachtwoord ook weer op.

Leen59
Wijsgeer
  • November 22, 2025

Staat WPA wel op WPA2 personal in het modem?

• Auteur
  • Topper
  • November 23, 2025

Jazeker.

• November 23, 2025

Even voor de duidelijkheid het gaat dus om het wifi wachtwoord? 

Hebben jouw EW de nieuwe kpn software dan horen ze het wifi wachtwoord uit de v10 over te nemen net zo goed dat de Superwifi2 punten dit moeten doen.

Als de vraag over het wachtwoord verdwijnt als de SW2 zijn los gekoppeld dan lijkt het er op dat de beide Experiawifi wel dezelfde ssid ( wifi netwerknaam)  hebben als de SW2 en de v10, maar nog hun eigen oorspronkelijk ingestelde wifi wachtwoord gebruiken dat is nagenoeg de enige logische verklaring. Waarschijnlijk vragen niet de Ew's naar dat wachtwoord maar de SW2 deze hebben naar verwachting dezelfde wifi wachtwoord die in de v10 is ingesteld.

In het start bericht staat iets over een via admin gecontroleerde wachtwoord. Worden de twee EW wel weergegeven in het admin scherm van de v10? Of kan je hier nog direct op inloggen via 192.168.2.150 

Mogelijk moet in telefoons of tablets dus de apparaten met een wifi verbinding de huidige verbindingen worden vergeten en opnieuw instellen.

• Auteur
  • Topper
  • November 23, 2025

Ja, de EW in de woonkamer en de SW2 bij het modem zijn zichtbaar in het admin scherm.

Om het nog gecompliceerder te maken: Ik heb de “oude en verdachte” EW weer geïnstalleerd, met hetzelfde resultaat 😞 en dus heb ik deze ook maar weer verwijderd! Alle veranderingen zijn zichtbaar in het admin scherm.

Met het verwijderen van EW en SW2 bij het modem is mijn aangemelde wachtwoordprobleem beheersbaar zonder een duidelijke verklaring en oplossing.

Wat als vervolgprobleem overblijft is dat het modem blijkbaar geen WiFi signaal geeft, alhoewel ik dit in het admin scherm niet kan vaststellen. Dat zegt: WiFi staat aan.

Ik ontvang hierover graag suggesties, inclusief de mogelijkheid dat het probleem in het modem zit en vervangen dient te worden.

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 24, 2025

Hoi ​@Wim Ru, je bent zo te zien al een stuk op weg geholpen. Wat Henk zegt over de wifi van het modem kan ik bevestigen. Als jouw V10 de nieuwe KPN software heeft (het versienummer begint daarbij met V10), blijft wifi van het modem aanstaan en werkt het samen met de andere wifipunten. Met de oude software was dat niet het geval.

In het modem zelf zie je dus wel dat de wifi aanstaat, maar wat doet het lampje op het modem? Brandt die ook bij wifi, of is dat lampje uit? Dat lampje hoort overeen te komen met wat de interface in het modem zelf laat zien.

Als dat verschilt kan je het modem een reset geven zoals hier beschreven: 

En daarna de SuperWifi2 punten ook resetten en volledig opnieuw koppelen zoals hier beschreven: 

Maken ze daarna wel verbinding met elkaar?

• Auteur
  • Topper
  • November 25, 2025

Hoi Jasper,

Ik heb de suggesties van Henk en jou opgevolgd. Met name de Reset mogelijkheden in de nieuwe admin omgeving zijn heel praktisch. Nadat ik het modem teruggezet had naar de fabrieksinstelling, gaf het modem een goed WiFi signaal. Dat maakte me nieuwsgierig naar het gedrag van de  “oude en verdachte” EW, die ik tijdelijk weer geïnstalleerd had. De vraag naar het wachtwoord trad opnieuw op, dus is mijn conclusie dat de servicemedewerker had moeten weten dat een modem in de nieuwste versie en een EW in de directe omgeving niet moet worden toegepast. Ik heb nu dus een EW over en de 2 SW2's teruggestuurd 😉

Alle reageerders bedankt.

Jasper van KPN
Moderator

Dat klinkt als de meest gunstigste uitkomst voor jouw situatie, fijn dat het met een combinatie van de reacties gelukt is ​@Wim Ru!

Als we nog iets anders voor je kunnen doen weet je ons te vinden.