Skip to main content
Vraag

Geen ondersteuning meer van SW2 punten met oudere firmware (e.g. 3.00.31)?

• August 4, 2026
  • 2 reacties
  • 25 keer bekeken

Ik heb een superwifi 2 punt welke alleen als standalone access point werkt (ik zie netwerk SW2-21AEE9 verschijnen na reset), maar niet aan de mesh toegevoegd wordt. Mijn andere superwifi punten werken wel naar behoren. Huidige versie van firmware SW2 punt is 3.00.31, en van mijn experia V12 box V12.C.25.08.16.

Op het forum kwam ik meerdere procedures tegen om het werkend te krijgen, maar het lukte mij niet om de firmware upgrade te initiëren. Na veel lezen, resets en aankloten (vele uren!) kom ik erachter dat KPN SW2 punten met oudere firmware niet meer upgrade?

Dus als ik het goed begrijp;

• Wordt de firmware upgrade sinds 1 april niet meer ondersteunt voor oudere SW2 firmware?  (e.g. 3.00.31) 
  • Terwijl dit technisch gewoon mogelijk is (1 april is blijkbaar een keuze) en op dit terwijl SW1 punten nog wel ondersteund worden?

Dus als je SW2 punt niet goed gemigreergd is, of je hebt hem een tijdje in de kast laten liggen, dan vervalt je recht op ondersteuning? Is dit niet in strijd met de wet?

• Artikel 7:18 BW – bevat voor goederen met digitale elementen (zoals een wifi access point met firmware) de verplichting dat de verkoper ervoor zorgt dat de consument de updates, waaronder beveiligingsupdates, ontvangt die nodig zijn om het product conform te houden. Die updates moeten worden verstrekt gedurende de periode die de consument redelijkerwijs mag verwachten, tenzij in de overeenkomst een andere, rechtmatig geldende termijn is overeengekomen. 
  • Bovendien wordt er tussen klanten gediscrimineerd; klanten waarbij de upgrade van 3.00.31 wel is gelukt blijven upgrades krijgen, terwijl dit bij andere klanten voor wat voor reden niet is gelukt de updates niet meer krijgen?

Tot slot vind ik dit niet passen bij een bedrijf als KPN, welke zich profileert als een aanbieder van kwaliteit.

Groeten,

Jan Willem

2 reacties

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 4, 2026

Ik snap je betoog, maar nu verder? KPN geeft aan dat ze schijnbaar 2 jaar bezig zijn geweest om alles van kpn software te voorzien.

Persoonlijk vind ik dat ze dat nooit hadden moeten doen, want sinds de KPN software zit ik en hier vele klanten van KPN met allerlei problemen opgezadeld due er eerst niet waren 

• August 4, 2026