Skip to main content
Vraag

Geen verbinding met een van mijn SuperWifi punten sinds update

• February 9, 2026
  • 12 reacties
  • 56 keer bekeken

Volgens mij ben ik slachtoffer van de te ambitieuse maar kwalitatief uitermate teleurstellende update voor de de box v10 en sw1 punten. Één van de  wifi punten duikt wel op in het netwerk, doet alsof alles ok is maar niks wil er mee verbinden. Mijn ander sw1 punt doet nog wel waarvoor ie gemaakt is gelukkig. Ik heb de nutteloze sw1 al gereset op de box al eens opnieuw gestart. Het netwerk gereset. Ik zit er niet op te wachten om die ook helemaal resetten ivm alle vaste op adressen en andere configuratie die ik gedaan heb. 

Helaas wordt er blijkbaar bij de klanten thuis getest en mogen we nu hopen dat de veroorzakers van alle issues die ik zo op het forum vind in staat zijn hun rommel op te ruimen. 

Ik ben hier recent pas achter gekomen omdat ik andere wijzigingen in mijn net werk aan heb gebracht en dit mijn aandacht trok.

Software versie zijn helaas allemaal up to date.

Typisch geval van if it ain't broke, don't fix it. 

12 reacties

• Auteur
  • Helper
  • February 9, 2026

Hier nog een slachtoffer helaas. Alle stappen al wel doorlopen maar 1 van de twee punten staat alleen maar stroom te verbruiken doet verder niks. Alles een beetje terug lezend zijn we dus het slachtoffer van een ambitieuze software aanpassing die uitermate teleurstellend is uitgevoerd en dat we nu moeten hopen dat de veroorzakers het kunnen oplossen….

Alles werkte voorheen perfect, if aint broke don’t fix it.

Oh ja wat me ook op viel is dat weigerende apparaat zijn naam steeds weer terug zet naar de default terwijl ik die had aangepast. De wel werkende houdt de naam wel vast. 

Admin: samengevoegd met je bestaande topic

• Auteur
  • Helper
  • February 11, 2026

Het kan blijkbaar nog vreemder met de brakke software op de het super wifi punt dat niet lijkt te werk. Deze accepteerd wel verbindingen maar is waarschijnlijk boos op de experiabox en praat er niet meer mee. Je kunt er blijkbaar inmiddels weer verbinding mee maken, maar dit zie je niet in de lijst met verbonden apparaten, alleen alle bekabelde apparaten zijn zichtbaar maar op dit moment geen enkel draadloos verbonden apparaat. Terwijl mijn telefoon waar ik dit bericht op maak en de laptop op mijn schoot de telefoon van mijn vrouw toch echt gewoon verbinding hebben met het dichtstbijzijnde wifi punt. Ook is het wijzigen van de naam een zinloze exercitie want deze verandert na verloop van tijd terug in zijn standaard naam. Het andere wifi punt werkt gewoon naar behoren en rapporteerd ook gewoon verbindingen.

Is de puinhoop op de sw1 punten zo groot dat het zolang duurt voordat hier een update voor uit komt. Ik zie voor andere devices al updates voorbij komen. Of is gewoon tactiek om iedereen sw2 te laten kopen? 

Admin: samengevoegd met je bestaande topic

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Erwin1976, welkom op onze community!
Wat balen dat je verbinding niet goed werkt zo. We testen deze dingen uitvoerig voordat ze uitgebracht worden maar helaas kan er natuurlijk altijd iets mis gaan.  Wat er precies aan de hand is bij jou is me nog niet helemaal duidelijk. Kun je iets meer toelichten hoe je alles aangesloten hebt zitten? Hoe branden de lampjes op je SuperWifi punten? Hoe staan ze in het topologie overzicht als je inlogt op de webinterface?

Ik denk dat je niet onder een reset uit komt, mijn eerste advies is toch alles eens te resetten en opnieuw in te stellen. Als dat het niet oplost kun je altijd even een belafspraak maken, dan kijken mijn collega's even mee.

Meer informatie over de laatste twee updates (op het moment van schrijven) vind je hier.

Op onze product updates pagina kun je alles vinden over de laatste updates.

• Auteur
  • Helper
  • February 11, 2026

@Thomas van KPN Zie ook het topic dat ik vandaag nog had aangemaakt. Één van mijn Sw1 punten accepteerde eerst geen verbindingen meer, ook de naam die ik er aan gegeven had was weg. Daarna heb het hele reset riedeltje op dit sw punt uitgevoerd. Toen deze weer bij kwam bleven alle draadloze devices vanuit de woonkamer verbinding maken met het punt op zolder. En vandaag zie ik geen enkel apparaat die via wifi verbonden zou zijn terwijl ik hier in de woonkamer met twee telefoons een iPad en een laptop zit, op de boven verdiepingen zijn geen apparaten actief. Dus ergens doet dat ding wat maar communiceert niet met de experiabox. Enige tijd geleden op de box ook al het netwerk opnieuw opgestart, toen rapporteerde en werkte alles weer, en heb ik de sw punten beide een naam gegeven. Nu dus weer problemen en is één zijn naam vergeten en communiceert niet meer fatsoenlijk met de rest van systeem.

Mijn beide sw punten zijn bekabeld op de experia box aangesloten wifi op de box staat uit. Lampjes zijn allemaal groen alleen dat ene de punt dat raar doet. Resetten ga ik zeker nu nog niet aan beginnen. Daar ontbreekt me de tijd voor, teveel vaste ip adressen, port forwarding, apart netwerk voor devices die alleen op 2.4 GHz willen enz. Waar kan ik mijn tijd declareren voor tijd die ik moet spenderen omdat er slecht geteste software door jullie geforceerd wordt geïnstalleerd?

Laat ik het zo zeggen voordat die hele update met eigen geknutselde software uitgebracht werd draaide alles een aantal jaren perfect. Gezien de hoeveelheid meldingen die nu hier op het forum binnen stromen heeft kpn de plank volledige mis geslagen en een shitshow georganiseerd, waarbij het nu hopen is dat de veroorzakers hun eigen rommel ook weer op kunnen ruimen. Ik zie wel updates voor andere versie van sw punten enz maar blijkbaar heeft de sw1 geen prio of daar is de grootste rotzooi gecreëerd. Hoe dan ook of it ain't broke don't fix it. 

• Auteur
  • Helper
  • February 13, 2026

@Thomas van KPN Ik heb nog wat geprobeerd. Als eerste een herstart van het netwerk van het Thuisnetwerk. Dit haalde niks uit het weigerende wifipunt bleeft weigeren. Daarna nog een herstart en een reset van beide wifi punten. Uiteindelijk kwamen ze allebei weer online en werden ook gesynced en groen in topologie overzichtje. 

Bijzondere is nu wel dat alle draadloze devices nu in de topologie worden weergegeven als verbonden met de Experiabox waarop de WiFi uit is gezet. Maar ik heb op dit moment wel overal in huis goed bereik dus blijkbaar lopen de verbindingen wel via de wifipunten maar gaat er in de software nu iets anders mis. Ik blijf de boel in de gaten houden want vertrouwen in een blijvende stabiele werking van mijn netwerk zoals voor de updates heb ik nog steeds niet. 

• Auteur
  • Helper
  • February 13, 2026

@Thomas van KPN En ja hoor na iets meer dan twee dagen is het wifi punt in de woonkamer na een kleine onderbreking, waarbij alle verbindingen weg vielen, zijn naam weer kwijt, is niet meer synced maar paired en offline volgens de mijn kpn app. Verder zie ik wanneer ik inlog op de Experia box dat er 20 devices verbonden zouden zijn maar wanneer ik naar de tab verbonden apparaten ga zie ik er maar 16……

Een herstart van het wifi punt en hij is weer online en synced. Kijken hoelang het nu duurt voordat ie weer onderuit gaat.

Is er al zicht op wanneer er een update of rollback naar de vorige werkende versie van de software plaats gaat vinden?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 13, 2026

Helaas klopt er van de topologie in de v10 heel weinig. Een komende update zou dat op moeten lossen maar bijna altijd werkt het wel zoals het moet werken. Ervaar je problemen met het netwerk als je de topologie even vergeet?

• Auteur
  • Helper
  • February 13, 2026

@Joep1965 Ja buiten de topologie om zijn er ook problemen, zoals het crashen van superwifi punten, waarbij alle verbindingen wegvallen. Waarbij als het wifi punt weer opkomt deze niet meer synced maar paired is. Maar dus ook al mee gemaakt dat het punt niet meer goed opkomt en geen verbindingen meer accepteert en alles vanuit de woonkamer verbinding maakt met het punt op zolder. 

Het is gewoon zeer instabiel sinds de laatste updates.Maar gezien reactie van moderators hier op het forum, releasen ze liever software die net zoveel bugs oplost als dat het nieuwe introduceert dan dat ze goed geteste software opleveren, want dat kost tijd maar klanten met de shit op zadelen das dan weer geen probleem. Zoals ik al eerder aangaf voordat het eigen “mooie moderne” kpn schilletje geforceerd werd draaide alles al een aantal jaren stabiel zonder problemen. Ik hoop dat ze snel met een oplossing komen voor hun eigen gecreëerde bende.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 14, 2026

V10 , v12 ,,  sw1 punten of sw2 punten her maakt geen donder uit,,  feit is dat het aan de eigen software van de kpn ligt.

Ik zelf ben  / was alleen actief in de v12 en sw2 topics, maar ik eens verder in de community gedoken en man man overal eigenlijk dezelfde ervaringen met de eigen software van de kpn 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Voor de meeste klanten werkt het gelukkig wel goed en dit moet in principe ook op te lossen zijn. Ik wil je toch vragen ​@Erwin1976 om toch alles eens te resetten en opnieuw in te stellen en daarbij rekening te houden met het bekabeld updaten van de superwifi punten. De topologie kan mogelijk nog wat fouten bevatten. Als het met de reset niet op te lossen is, wil je dan eens met ons bellen?

@ivo46 ik zie dat jij hier sinds december geen topic meer over hebt gehad, als jij nog steeds problemen ervaart zou je dan toch nog eens een eigen topic aan willen maken?

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 16, 2026

Voor de meeste klanten werkt het gelukkig wel goed en dit moet in principe ook op te lossen zijn. Ik wil je toch vragen ​@Erwin1976 om toch alles eens te resetten en opnieuw in te stellen en daarbij rekening te houden met het bekabeld updaten van de superwifi punten. De topologie kan mogelijk nog wat fouten bevatten. Als het met de reset niet op te lossen is, wil je dan eens met ons bellen?

@ivo46 ik zie dat jij hier sinds december geen topic meer over hebt gehad, als jij nog steeds problemen ervaart zou je dan toch nog eens een eigen topic aan willen maken?

Dat heeft geen nut, de oplossing ligt volgens de change log bij de laatste firmware en die heb ik nog niet.

Ik kan wel het advies van resetten blijven opvolgen maar dat houdt een keer op 

Serieus genomen word je toch niet. Ik heb bijvoorbeeld al een jaar geleden melding gemaakt dat sw2 punten ineens blauw gaan knipperen en dan 2 te gelijk 

Volgens kpn log ik dan in op een sw2 punt, terwijl ik in de keuken sta. Nu in de laatste change log staat dat dat verholpen is 

Verder een airco of ringbel welke zich niet verplaatsen naar ineens op wifi punt zolder kunnen staan met als gevolg een slechte of geen wifi ontvangst voor genoemde.

Ik heb er in het verleden al een topic over aangemaakt, ik blijf niet aan de gang 

Ooit zal ik wel de update binnen krijgen en daar heb ik maar op te wachten, mvg

• Auteur
  • Helper
  • February 16, 2026

@Thomas van KPN Waarom alles resetten als de wifipunten onderuit gaan? De Experiabox lijkt gewoon goed te werken. Het zijn de wifipunten die het probleem zijn en die zijn beide gereset. 

Nog wel een andere vraag, wat wordt er allemaal gelogd en waar ik dat terug zien/downloaden? Ik zie alleen een vrij nutteloos schermpje in de UI van de Experiabox waar je wat kunt zien. Ik wil graag de logs van de wifipunten zien, en deze kunnen downloaden.