Skip to main content
Antwoord

Halvering wifi snelheid na installatie KPN box 12 (en via SuperWifi punten)

• May 6, 2025
  • 10 reacties
  • 134 keer bekeken

Ik heb vandaag een nieuwe KPN Box 12 geinstalleerd en 5 nieuwe superwifi2 punten. Ik heb een 1Gb glasvezel verbinding. Tot mijn verbazing haal ik tussen de 150Mb en 200Mb snelheid op de wifi punten. Zowel van de box 12 alswel van de superwifi2 punten. Voorheen gebruikte ik nog de oude wifi versterkers van KPN (grotere witte vierkante kastjes). Deze haalde nog altijd 450 tot 500Mb aan snelheid. De bedoeling was dat ik met de nieuwe spullen een nog sneller mesh netwerk zou krijgen. Het tegendeel blijkt waar. Wat is hier aan te doen? Ik heb alles al gerest en terug gezet naar fabrieksinstellingen etc, maar dat helpt allemaal niet. (Alle super wifi2 punten zijn op een kabel aangesloten!)

Beste antwoord door FredGab

We kunnen deze vraag sluiten. Vanavond heeft zowel de box 12 als de wp2 punten een update gehad vermoed ik. Ik zag het gebeuren, omdat mijn SSID naam veranderde, terug kwam. Ik getest, toen werkte het snel op de box 12 en 1 x wp2 punt. Daarna alle wp2 punten gereboot en nu werkt het overal snel. Ik haal op de wp2 punten nu een snelheid van tussen de 600 en 800Mb (glasvezel abonnement is 1Gb). Dus dat is helemaal prima zo. ​@Joep1965 bedankt voor de moeite!!

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

10 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 6, 2025

Ik heb net een nieuw KPN Box 12 modem met 3 superwifi 2 punten gekocht en geinstalleerd vandaag. De Box 12 nam netjes alle instellingen van wifi over. De superwifi 2 punten ook op de box 12 automatisch geconfigureerd. Daarna de 3 superwifi punten via een kabel in het netwerk gezet. Ze zitten dan op een 1Gb switch. De snelheid is tussen de 100Mb en 200Mb up en down, maar ik heb een 1Gb glasvezel verbinding die goed werkt (900Mb up/down). Op de oude KPN (witte) wifi versterkers haalde ik al 450Mb up en down. Ik ben nu fors in snelheid terug gegaan, zoals ook hierboven de indiener van dit topic heeft aan problemen.

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 6, 2025

Ik ben wel benieuwd hoe je meet. Neem je wel genoeg tijd zodat jouw mobiel het juiste wifipunt kan pakken? En waarom zes wifipunten? Woon je in een gigantisch groot huis?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 6, 2025

Ik meet met kpn speed test. En ja 6 punten omdat we meerdere gebouwen hebben. Alle sw2 zijn bekabeld aangesloten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 6, 2025

Ik heb de indruk dat de box 12 iets blijft overnemen van de instellingen van de V10. Want zelfs als ik de box 12 een reset geef, dan zie ik heel kort de wifi naam zoals op de stikker aan de achterzijde en daarna springt hij weer terug naar de naam zoals wij ons wifi netwerk hebben genoemd. Dus hij blijft steeds ergens “oude” info vandaan halen.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 6, 2025

Ok helder. Ik tik ​@JanD even op zijn schouder. Zover ik weet kan hij wat vertellen over eventuele instellingen. Misschien reageert hij vanavond nog en anders morgen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 6, 2025

Heel fijn, dank! PS, ik heb de oude wifi versterker (witte grote vierkante kastjes, dus niet sw1) er nog even terug aan gehangen (ook bekabeld) en die geven nog steeds de veel hogere snelheid, ook “via” de box 12.  Maar daar wil ik eigenlijk vanaf omdat er vaak een vertraging is in overspringen naar die wifi punten. Niet echt geschikt voor “mesh” volgens mij. Zijn ook al meer dan 10 jaar oud.

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • May 6, 2025

We kunnen deze vraag sluiten. Vanavond heeft zowel de box 12 als de wp2 punten een update gehad vermoed ik. Ik zag het gebeuren, omdat mijn SSID naam veranderde, terug kwam. Ik getest, toen werkte het snel op de box 12 en 1 x wp2 punt. Daarna alle wp2 punten gereboot en nu werkt het overal snel. Ik haal op de wp2 punten nu een snelheid van tussen de 600 en 800Mb (glasvezel abonnement is 1Gb). Dus dat is helemaal prima zo. ​@Joep1965 bedankt voor de moeite!!

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@FredGab, welkom op onze community! Wat merkwaardig, wat voor switch gebruik je precies? Wat voor snelheid haal je als je direct verbonden bent met de experiabox? En kun je eens een superwifi punt direct op je experiabox aansluiten om te testen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 8, 2025

Dag Thomas, ik gebruik een tp-Link TL-SG3428. De snelheden van de sw2 punten waren overal laag, ongeacht of het direct op de box 12 was of via een punt wat liep via de switch. Alles was aangesloten als AP en niet als repeater. 

Zoals ik eerder al schreef, is het probleem opgelost. Ik ben er vrij zeker van dat er in de avond iets van een update is geweest, omdat ik het toevallig zag gebeuren dat de SSID naam even kort terug sprong naar de naam van de box 12 en toen weer naar de naam die ik er aan had gegeven.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ah zo, nou fijn dat het in ieder geval weer goed werkt! Bedankt voor je terugkoppeling!