Skip to main content
Vraag

Helpdesk weigert SW2 met verouderde firmware om te ruilen

• September 14, 2026
  • 13 reacties
  • 236 keer bekeken

Ik heb 4 super wifi 2 dingen. Dit waren destijds 2x2 pack. Ik heb geen idee waar deze gekocht zijn en heb er ook geen bon van.

3 van de 4 heb ik in gebruik sinds ik mijn abonnement afgesloten heb, bijna 2 jaar dus.

ik wil nu de 4e aansluiten nadat deze dus al die tijd in de kast heeft gelegen, maar deze krijg ik niet aangesloten. Hij meldt zichzelf aan maar wordt alleen aangemeld als repeater/access point met eigen wifi netwerkje. De firmware blijkt op 2.00.19 te staan.

Deze SW meldt dat er geen firmware updates zijn, terwijl die er wel degelijk zijn dus. Zijn 3 broertjes hebben deze namelijk netjes opgehaald en zijn wel up to date. 

ik heb een terugbel verzoek gedaan. Medewerker gaf aan dat zij geen record van mijn aanschaf heeft en dat die wel overal vandaan kunnen komen en daardoor niet onder garantie vallen. 

In mijn optiek zou dat niks uit moeten maken aangezien deze devices hardware matig gewoon nog prima in orde zijn, zie namelijk andere 3 die gewoon werken. 

Technisch gezien lijkt het erop dat de firmware update infrastructuur veranderd is waardoor deze 4e zijn update niet meer op kan halen.

ik heb letterlijk om een omruil gevraagd zoals aangegeven in andere topics hierover, maar de medewerker zei dat dat alleen via de winkel kon en niet via een vervangingsverzoek. 

Ik denk niet dat ze me in de winkel verder gaan helpen omdat ik er geen bon van heb. 

ik vind het prima om de firmware update zelf met een usb stickie te doen ofzo maar kan kennelijk ook niet.

Ik snap dat product ondersteuning zo nu en dan uitgefaseerd wordt maar de superwifi 2 en zijn tweeling broertjes worden gewoon wel nog ondersteund dus het is geen hardware matig afgeschreven iets. 

Wat moet ik nu om deze omgeruild te krijgen?

13 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 14, 2026

Vooral niets doen en het laten rusten😉. Het is heel normaal dat je een aankoopbon nodig hebt om aanspraak te maken op garantie. Vervelend ​@260921 maar het is niet anders.

• Auteur
  • Topper
  • September 14, 2026

Hoezo? Dat ding wordt hardwarematig en software matig gewoon nog ondersteund. 

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • September 14, 2026

Vooral niets doen en het laten rusten😉. Het is heel normaal dat je een aankoopbon nodig hebt om aanspraak te maken op garantie. Vervelend ​@260921 maar het is niet anders.

Heel eerlijk voegt deze reactie weinig tot niks toe, sorry dat ik het zeg ​@Joep1965. In mijn tijd werd van Superusers wel iets meer verwacht. 

KPN moet gewoon zorgen dat zolang het apparaat geen huur is, dat deze up to date gehouden worden. 
Dat een apparaat een jaar in een kast heeft gelegen zou niet uit mogen maken, mijn Fritz repeaters zijn ook gewoon direct geupdate nadat ze een jaar in de kast hebben gelegen. Dat KPN de makkelijkste weg kiest door een update compleet in te trekken, is meer aan hun te verwijten. KPN heeft zonder enige communicatie per email of brief klanten op de hoogte gebracht dat de ondersteuning stopt als je hem niet binnen 14 dagen aan het netwerk hangt.  Als KPN dit netjes gedaan had, hadden ze een punt gehad. 

• Auteur
  • Topper
  • September 14, 2026

Dit dus. Ik had ooit eens een van de eerste generaties Amazon kindle en kreeg nadat dat ding al jaren op de plank lag een mailtje van Amazon dat ik dat ding toch echt moest updaten, omdat hij anders daarna echt niet meer te updaten was. 

Als ik iets soortgelijks had gekregen ergens in maart had ik dit device ook gewoon even aan mijn modem kunnen hangen en was er verder niks aan de hand geweest.

Ik vind het echt absurd dat hardware die gewoon nog goed is en ondersteund wordt op grote schaal afgeschreven en weggegooid wordt omdat KPN de stekker eruit trekt en geen alternatieve manier van updaten beschikbaar stelt. Als ik handmatig iets van 2, naar 3 en dan een verdere versie had moeten brengen zodat hij wel weer helemaal meegaat in het reguliere update proces, had ik dat ook nog wel gedaan.

Maar nee, ik moet bij mijn ex partner om een bonnetje gaan vragen… 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 14, 2026

Maar dan klopt, gezien de werkwijze van kpn, mijn antwoord toch ​@Chrizziey?! Of ik het met die werkwijze eens bent is niet relevant. En natuurlijk kan ik er een heel verhaal van maken maar dat is niet mijn ding.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@260921, vervelende situatie natuurlijk met 1 niet goed functionerend apparaat. Ik kan niets beloven maar zou je jouw community profiel in willen vullen? dan duik ik even wat verder in jouw situatie.  

• Auteur
  • Topper
  • September 16, 2026

Bedankt dat je het in ieder geval oppakt :)

Het profiel was al ingevuld tot zover ik weet. Is er een specifiek veld die je mist? 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Profiel was/is inderdaad goed ingevuld ​@260921. Er is een melding voor je doorgezet om hopelijk tot een passende oplossing te komen.  

• Auteur
  • Topper
  • September 17, 2026

Dank je wel Jeroen. Hopelijk komt er iets uit :)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 17, 2026

Hoezo? Dat ding wordt hardwarematig en software matig gewoon nog ondersteund. 

Alleen. Je  hebt 'm zelf bijna 2 jaar in de kast laten liggen. Waardoor ie tussenliggende updates dus gemist heeft. Hij kan daardoor niet zoeken naar de huidige versie. Deze heeft de eerste essentiële versie van de KPN-software gemist. Beginnend met SW2.Cxxxxxx. Daarom pakt ie het nu niet meer op.

Je hebt als gebruiker ook een verantwoordelijkheid om zo'n ding gewoon actueel te houden. Hij is gekocht dus zonder aankoopbon kan je niks. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 17, 2026

Waarom vermeld KPN dit hier niet gewoon als informatie op het forum ?

In de trend van, we zijn gestopt op 1-4-2026 met het bijwerken naar KPN software,

Heeft u wel een aankoopbon, of afschrijft waar aankoop op staat, en sw punt is geen 2 jaar oud dan kunt u bellen naar 0800 0402.

JanD
Wijsgeer
  • September 17, 2026

Beste ​@ivo46 , nog beter op de factuur, want die krijgt iedereen of via de nieuwsbrief, want niet iedereen is bij het forum.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 17, 2026

Beste ​@ivo46 , nog beter op de factuur, want die krijgt iedereen of via de nieuwsbrief, want niet iedereen is bij het forum.

Tja en niet iedereen krijgt een nieuwsbrief 🙄, en als je hier je situatie typt dan weet je gelijk waar hij of zij aan toe is