Skip to main content

Hoe kan ik de SuperWifi punten terugsturen en vervangen door iets anders?

• August 13, 2026
  • 15 reacties
  • 153 keer bekeken

Goedemiddag, na enkele maanden handmatig het netwerk wekelijks te herstarten begin (ook) ik geirriteerd te raken voor het uitblijven van een oplossing voor het steeds terug in paired raken van de "super"wifi van kpn. Ik snap niet goed waarom deze punten überhaupt nog aangeboden worden als "super" en geadverteerd wordt dat deze een meshnetwerk kunnen vormen wanneer dat dus in de praktijk beide niet goed werkt. Heeft iemand ervaring met het terug krijgen van het aankoopbedrag van kon omdat het product niet werkend te krijgen is of uberhaupt dus niet voldoet aan de omschrijving? Ik heb nog garantie dus begin daar nu onderhand wel over na te denken. Ik weet niet goed wat een fritz box en frits mesh punten kosten maar heeft iemand ervaring met een gratis omwisseling van de niet werkende "eigen" producten van kpn? Tenminste ik mag hopen dat dit na zoon belabberde en lange termijn waarbij nog geen oplossing is gevonden dat ook KPN graag ziet dat de beloofde "super"wifi en boxen omgewisseld worden voor een werkbaar systeem. Benieuwd of iemand hier al wat meer jn verdiept heeft voordat ik er nig meer tijd en energie aan kwijt ben. Alvast bedankt!  

Admin: afgesplitst, eigen topic voor je vraag aangemaakt

15 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 13, 2026

Hallo ​@Profielnamenzijnbezetpuntnl ,

Je geeft aan dat je de SuperWiFi-punten zelf hebt gekocht. Daarbij zijn die dan jouw eigendom en KPN geeft geen geld terug. 

Gaat het om de zwarte SuperWiFi 2? Dan zou je ze kunnen verkopen aan een andere KPN-klant. 

Gaat het om de witte SuperWiFi 1? Die worden vanaf 1 januari 2027 niet meer door KPN ondersteunt en daarmee hebben die dan niet veel waarde meer. 

• August 13, 2026

TS geeft aan nog garantie te hebben dan zou een niet werkend product gewoon geruild moeten worden. Echter zullen dat dezelfde wifipunten zijn met dezelfde 'problemen'.

Veel opties zijn er niet behalve dan aan een andere kpn klant zien te verkopen of nog eerder weggeven.

Het betreft de zwarte Superwifi 2. Het gaat om een garantieclaim. Ik ga niet een andere klant opzadelen met een defect product. Het product kan namelijk geen superwifi of meshnetwerk in de lucht houden hoewel dat wel geclaimd wordt. Ook wordt er al langere tijd geclaimd dat er gewerkt wordt aan een oplossing. Helaas is die nog niet gevonden en zijn er meerdere klanten die dit defect ervaren. Overigens zijn er naar ik begrijp ook klanten waar het wel werkt wat dan ook direct bewijst dat superwifi 2 punten gecombineerd met de kpn box 12 in deze gevallen defect en anders misleidend aangeboden zijn. Na een tijdje gekozen te hebben geen energie te verliezen en maar gewoon het netwerk steeds opnieuw op te starten begint dat nu irritant te worden. Maar nog steeds heb ik niet zoveel zin om veel energie te verliezen in het probleem dat kpn heeft veroorzaakt en ben dus benieuwd naar ervaringen van klanten die wel geholpen zijn door kpn en zover ik kan terugvinden kan dat alleen door de box en superwifipunten te vervangen voor fritza apparatuur. Of het moet zijn dat iemand nog een andere oplossing mét kpn apparatuur voor elkaar gekregen heeft. 

Overigens ben ik ook benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met een (massa)claim, petitie of bijvoorbeeld rechtsbijstandsverzekering hebben ingezet om kpn te verzoeken hun beloftes na te laten komen. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 13, 2026

@Profielnamenzijnbezetpuntnl Je kunt naast Fritz apparatuur ook andere merken wel gebruiken, maar Frtiz maakt het makkelijk doordat je voor een kpn profiel kan kiezen en jezelf wat minder hoeft in te stellen. Kies je daarvoor zou ik het zelf aanschaffen en niet huren. Ik zelf draai nu thuis met een Fritz 4630 met WiFi uit en 2 sw2 punten ingesteld om alle WiFi connecties af te handelen. En de antieke v10 staat nu stof te happen, dat ding crashde elke 7 dagen. Ik weet nog niet of alles nu wel super stabiel zal zijn, maar slechter dan het was is het tot nu toe nog niet. Op termijn ga ik de sw2 wel vervangen door Fritz repeaters maar dat komt later wel.

En een zaak aanspannen om te ze tot actie over te laten gaan, geen idee of dat kans van slagen heeft en of ze onder dwang wel iets werkends kunnen opleveren. Maar misschien dat ze dan iedereen gaan voorzien van Fritz appratuur, dat zou een enorme vooruitgang zijn.

Ik heb ervoor gekozen om te stemmen met mijn voeten en de deur achter me dicht te trekken en stap binnenkort over naar een andere provider, waar ik mijn Fritz ook gewoon weer aan kan sluiten. Ik heb geen zin meer om maar weer op de volgende update, die verbeteringen belooft te wachten. Ze zijn al zolang bezig en het lukt ze blijkbaar niet of met zulke kleine stapjes, dat je er niks van merkt.

• August 13, 2026

@Erwin1976 dus jouw SW2 werken goed standalone maar dan waarschijnlijk nog niet op de KPN Software? 

Ps ​@Profielnamenzijnbezetpuntnl KPN zal jouw SW2 punten en de Box12 niet ruilen voor een Fritzbox.

Dat zal je dan echt zelf moeten huren via kpn of nog beter zelf aanschaffen. Wifipunten kopen van een provider is niet echt slim zeker nu deze eigenlijk alleen 'goed' samenwerken met een kpn modemrouter.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 13, 2026

@Rowi. Daar staat wel de beruchte kpn software op de versie van bijna een jaar geleden. Maar zoals ik al zei het draait goed op dit moment maar ik weet nog niet of het ook zo blijft, nog 2 dagen en dan komen we op die magische 7 dagen grens en weten we of het de sw2 zijn die er de brui aan geven of dat het de V10 is geweest, maar het kan ook gewoon de combinatie zijn. Ze hadden in ieder geval dat stuk antiek nooit iets met mesh moeten laten doen, daar is ie niet voor gemaakt.

Maar goed zaterdag weet ik meer, wanneer alles dan nog draait zoals het hoort gaat de vlag nog niet uit maar is het wel een nieuw record sinds dat ze die instabiele bende op de wereld hebben gezet.

• August 13, 2026

Dat ze standalone werken is al heel wat. Dat was zover ik weet ook de bedoeling van de laatste of voorlaatste update.

Ik wens de topicstarter  succes maar of er veel zinvolle respons komt betwijfel ik.

JanIvor
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • August 13, 2026

Ik zou persoonlijk investeren in een Fritzbox met Fritz wifipunten. Waarschijnlijk ben je dan van al het gezeur af. Overigens heb ik dezelfde setup, Experia V10 en 1 Superwifi 2 die ik bedraad heb aangesloten en ik moet zeggen dat het bij mij probleemloos draait. Heb wel alle laatste updates en firmware erop. 

Succes verder met je keuze. 

Bedankt voor de reacties.

Ja hier dus de box 12 en 3 sw2 punten waarvan 2 bedraad. Dat werkt dus 7 dagen helemaal prima. Ik heb er vertrouwen in dat het dus goed kan werken alleen er moet iets gebeuren aan die 7 dagen ipv dat ik dat iedere week handmatig moet doen. Of dat betekent dat zowel de box als de sw punten vervangen moeten worden of dat met de box 12 en alleen vervanging van de punten door andere punten die kpn ook aanbiedt oftewel fritzbox dat is ook zoiets waarvan ik vind dat het mijn probleem gemaakt wordt hoewel ik alles van kpn afneem en het blijkbaar nog steeds niet werkt zoals geadverteerd en verkocht. Ik snap gewoon niet zo goed waarom kpn niet komt met een oplossing voor degene waarbij de combi blijkbaar niet werkt ipv hun klanten aan hun lot overlaten. Blijkbaar is het technisch niet zo snel opgelost en werkt het (hopelijk) bij het overgroot gedeelte van de klanten wel goed dus biedt dan een andere oplossing en ga dan verder kijken of de eigen spullen voor die groep werkend te krijgen is bij een volgende versie en zich beter kunnen richten waar het toch al werkt bij het verbeteren van deze versie.

Langverhaalkort ik ben er nog niet uit met wat gaat werken voor mij met paired synced probleem en wat voor mij als klant het minste irritatie kost om te krijgen wat zij beloven en dat is een werkend superwifi meshnetwerk in mijn gehele woning.

• August 14, 2026

Laat dat super maar weg gewoon een Wifi mesh netwerk. Dat super is een marketing term.

Omdat er maar 1 SW2 onbedraad is aangesloten is het al bijna geen mesh te noemen als we uitgaan van het daadwerkelijke mesh protocol. 

Persoonlijk ga ik mee met wat er al wordt geschreven investeeer in een goed wifi systeem die provider onafhankelijk is. En ook daarmee ben je afhankelijk van de software en update beleid van de leverancier.

• Helper
  • August 16, 2026

@Profielnamenzijnbezetpuntnl ik ervaar hetzelfde probleem (SW2’s gaan van synced naar paired) en heb ook een Box12. Ik heb met de service desk af kunnen spreken dat zolang het probleem niet verholpen is, de “huur” kosten voor de 3 SW’s (3 x 2,50 per maand) vergoed krijgt. Ik bel nu elke 3 maanden en krijg dan vervolgens 22,50 in mindering op mijn factuur. Ik heb liever dat ze het gewoon oplossen maar het is in ieder geval een doekje voor het bloeden.

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • August 16, 2026

Ik heb deze problemen al jaren, wel bijzonder dat KPN dit nog steeds niet heeft kunnen oplossen...

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 16, 2026

Ik heb deze problemen al jaren, wel bijzonder dat KPN dit nog steeds niet heeft kunnen oplossen...

Jaren het probleem heb ik zelf gelukkig niet, ik heb het  zelf sinds die grandioze KPN software en vanaf dat moment is het kommer en kwel . 

Gewoon om de 6 dagen een herstart thuisnetwerk geven het staat om de 6 dagen in mijn agenda.

Maar wat KPN ook niet voor elkaar krijgt is het op een normale manier te testen, en op een normale manier zelf te laten downloaden, hebben ze schijnbaar geen ervaring mee of weet ik wat.

Ik denk dat ze nog in de tijd zitten van vaste telefoon met draaischijf en de Kermit ( bellen op parkeerplaats want dat is wel erg veilig voor het verkeer)

De sw1 punten die worden vanaf 1-1-2027  niet meer ondersteund? Tja zegt KPN die zijn oud en ja oude dingen worden vervangen,  de V10 dan ook? Nee die weer niet, want dat is een van onze beste modems, pffff terwijl de V10 gewoon 5 jaar ouder is dan sw1 punt.

Nu zit ik dus op de allerlaatste software voor de Box 12 te wachten, maar ja of ik dan na een dag of zes geen herstart meer hoef te doen????  Ik ga er geen geld opzetten.

Verder heb ik hier nog een sw1 punt met laatste KPN software, wat mij opvalt m.b.t de SW2 punten is dat het SW1 punt sinds KPN software wel erg warm wordt, warmer dan een SW2 punt.

Als eens ieder hier zijn of haar ervaring gaat opschrijven , ik weet het het wordt een saai verhaal , maar misschien dat erg binnen de KPN iemand zenuwachtig begint te worden, want reclame is het totaal niet.

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • August 16, 2026

Nu zit ik dus op de allerlaatste software voor de Box 12 te wachten, maar ja of ik dan na een dag of zes geen herstart meer hoef te doen????  Ik ga er geen geld opzetten.

Ik was (helaas) één van de eerste met de KPN software. Vorige week de laatste software op de Box12 gekregen, vandaag alles weer gereset. Ben ook benieuwd....

Erwin van KPN
Moderator

@Profielnamenzijnbezetpuntnl   Om even te reageren op de garantievraag: dit betreft een softwareprobleem waar we op dit moment aan werken, en geen fabrieksdefect aan de apparatuur zelf. Daarmee is een garantieclaim op de hardware niet aan de orde, maar we begrijpen goed dat de terugkerende storing wel voor veel overlast zorgt. Zodra er meer bekend is over een oplossing laten we dat hier weten. Tot die tijd is wekelijks resetten het beste advies wat ik je kan geven. Mooier kan ik het helaas nu niet maken.