Skip to main content
Vraag

IP adres van aangesloten apparaat via een super wifi 2 verandert van 192.168.2.xxx naar 192.168.175.1

• September 8, 2025
  • 4 reacties
  • 64 keer bekeken

het apparaat dat via het super wifi 2 accespoint verbindt zich netjes met een statisch toegewezen ip-adres 192.168.2.164. Echter na een dag of zo is de verbinding met het wifi netwerk weg en heeft het apparaat het ip-adres 192.168.175.1.

Waardoor verandert het statisch toegewezen ip-adres naar een waarde buiten mijn wifi netwerk?

(heeft overigens een hele tijd geod gewerkt maar sinds een maand dus de problemen hiermee)

4 reacties

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • September 11, 2025

Hoi ​@huubkuh . Welkom.

Begrijp ik het goed dat jij zelf een statisch ip adres toewijst aan de superwifi? Heeft dat een reden?  En wat voor experiabox gebruik je?

• Auteur
  • Topper
  • September 11, 2025

Nee, de superwifi 2 is standaard gekoppeld aan de v12 experia box. 
een apparaat dat via de superwifi 2 verbinding maakt krijgt dan keurig het statisch ip adress dat ge in d v12 box toegewezen is aan het mac adress van dit apparaat. Ik kan dan het apparaat benaderen. 
echter na een dag niet meer en dan zie ik dat het apparaat het eerder genoemde ip adres heeft buiten mijn dhcp pool.

waarom verandert het ip-adress

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • September 19, 2025

Bij mijn weten zijn dat geen statische ip adressen.  En als het allemaal KPN apparatuur is dan zou het niet mogelijk moeten zijn om iets buiten de range te krijgen. Ik krijg het idee dat hier iets anders aan de hand is.

Weet je ook welke firmware er op de box12 en op de SW's zit?  En als tweede vraag: staat ipv6 aan? (zou je dat anders een uit kunnen zetten)

• Auteur
  • Topper
  • September 23, 2025

De firmware op de box12 en de SW is de laatste volgens mij. 
Waar het vreemde ip-adres vandaan komt weet ik niet. Maar ik vermoed dat er iets misgaat nadat de leasetijd van het ip-adres verstreken is. Mogelijk verzint het aangesloten apparaat zelf een ip-adres als er via de dhcp server geen ip-adres wordt verkregen. 
Ik heb op dit moment de SW afgekoppeld en het apparaat direct laten verbinden met de box12. De wifi verbinding is dan zwak maar blijft nu wel in de lucht. Ofwel het ligt duidelijk aan de opstelling met de SW mij inziens.

Wat ik met de SW vreemd vind is dat het ip-adres dat ik voor het  apparaat heb gereserveerd keurig wordt toegewezen bij de eerste verbinding. Echter het lijkt er sterk op dat zodra de lease verlopen is er soms iets mis gaat. 

ik heb de SW nu gereset en opnieuw gekoppeld aan de box12 en ga nu de SW op een andere plek hangen wat dichter bij de box12. Mogelijk is een zwakke verbinding van de SW met de box12 van invloed. 

Daarna eventueel met ipv6 experimenteren. Maar volgens mij kan dit niet het probleem zijn. De opstelling heeft meer dan een jaar goed gewerkt tot half augustus.

Ik denk nu eerder aan verstoring van het wifi signaal in het mesh netwerk door andere wifi netwerken of straling in de omgeving. 
Â