Skip to main content
Beantwoord

Kan de Experia Wifi goed werken met een V10 modem op glasvezel?

• May 29, 2025
  • 30 reacties
  • 309 keer bekeken

Corné vT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1

Hallo allemaal,

Mijn dochter is onlangs verhuisd en heeft nu glasvezel. Ze heeft haar Experia V10 modem mee moeten nemen en dit is door een KPN monteur aangesloten. Nu heeft ze beneden wel WIFI maar boven op de voorkamer wel redelijk maar op de andere kamers en op zolder is de WIFI dramatisch. 
Nu heb ik nog een Experia WIFI versterker (zie foto)die ik boven op de achterkamer bedraad zou kunnen aansluiten, echter toen ik zelf overging naar glasvezel werd me deze Experia WIFI versterker ontraden door KPN omdat deze niet goed zou werken  met mijn nieuwe modem Box12. Ik heb toen voor de zekerheid maar een KPN Superwifi gekocht.

Nu zie ik hier ook diverse topics met  problemen met de Experia V10 modem.

Mijn vraag is gaat de combinatie met de Experia WIFI versterker bij mijn dochter wel goed werken?

Als dit wel goed werkt zit ze dan te kijken met 2 verschillende WIFI punten met verschillende wachtwoorden, zodat je apparaat steeds moet omschakelen als je je verplaatst binnen het huis?

Gaarne jullie reactie(s)

groet 

Corné

Beste antwoord door Rowi.

Mijn vraag is gaat de combinatie met de Experia WIFI versterker bij mijn dochter wel goed werken?

Als dit wel goed werkt zit ze dan te kijken met 2 verschillende WIFI punten met verschillende wachtwoorden, zodat je apparaat steeds moet omschakelen als je je verplaatst binnen het huis?

Even terug naar de kern de combinatie gaat goed werken. Er zijn geen verschillende wachtwoorden nodig. Alleen als de V10 van je dochter de nieuwe software heeft kan het makkelijker zijn een 'Super' Wifi punt te huren. Kopen zal ik afraden omdat deze niet meer zo makkelijk zijn te gebruiken bij andere providers.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

30 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 29, 2025

De experia wifi werkt prima met de v10 maar werkt niet samen met de v10. De wifi van de v10 "moet" dus uit. Dat betekent wel dat je waarschijnlijk aan één experia wifi niet genoeg zal hebben. Op iedere verdieping een bekabelde experia wifi zou prima moeten werken. 

Corné vT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 29, 2025

@Joep1965 dank je voor je reactie Joep. Betekent dit dat een KPN Super WIFI beter is en wél samenwerkt met de Experia V10?

Kun je ook advisreen hoe het zit met de wachtwoorden in beide scenarios

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 29, 2025

Beste ​@Corné vT De V10 en de SW#2 werken alleen samen als ze beide over de nieuwste firmware, zogenaamde KPN Software beschikken.

De SW#2 neemt dan automatisch de gegevens over van de V10.

Bij gelijkwaardige software kun je na installatie deSW#2 draadloos ergens neerzetten mits je de wifi op de V10 ook aan laat staan.

Corné vT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 29, 2025

@JanD dank je wel Jan. Hoe kom ik erachter of de Experia V10 de nieuwste software heeft? En ik neem aan dat het niet uitmaakt of de de SW dan bedraad of onbedraad aangesloten wordt?

gr

Corné

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 29, 2025

Ha ​@Corné vT ik zie dat ​@JanD de vraag die je aan mij stelde al heeft beantwoord. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 29, 2025

Beste ​@Corné vT als je onderstaande afbeelding (voorbeeld) als beginscherm ziet heb je de nieuwe software:

inlogscherm V10 met nieuwe software

Het beste is de SW#2 bekabeld aangeslotren te laten, maar draadloos kan ook, mits de wifi op de V10 met de nieuwe software aan staat.

• May 29, 2025

@Corné vT je kan de Experiawifi hetzelfde ssid (netwerknaam) en wachtwoord geven als de Box12 dat werkt prima, ik heb dit ook zo gedaan en hoef niet te switchen dat doet mijn tablet zelf.

Omdat het in de genoemde situatie twee verschillende etages zijn zal dit ook prima werken. Er zal voor het instellen direct op de Experiawifi moeten worden ingelogd maar dat is slechts eenmalig. Dat is het enige nadeel dat er is.

Er zijn feitelijk twee belangrijkere vragen, die eerst gesteld moet worden, waar is die wifi verbinding boven voor nodig? En wat mag het kosten? € 2,49 per maand per wifi punt of kopen € 199,00 voor 2 stuks. https://www.kpn.com/internet/wifi/superwifi

Ik ben persoonlijk van mening dat die extra kosten uitgespaard kunnen worden zolang de Experiawifi nog werkt.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 29, 2025

Hallo ​@Rowi. en ​@Corné vT in de KPN webshop is een setje veel te  duur, in de winkel 1/3 goedkoper.

• May 29, 2025

Hallo ​@Rowi. en ​@Corné vT in de KPN webshop is een setje vzo duur, in de winkel 1/3 goedkoper.

Dus KPN rekent via de webshop een hogere prijs dan in hun winkels? Of kan je ze daar per stuk kopen? Zelfs dan blijf ik bij mijn mening gewoon eerst de aanwezige Experiawifi gebruiken 1 keer instellen met dezelfde wifinaam en wachtwoord als de Box 12.

Werkt dat niet naar behoefte dan kan er altijd nog een SW2 dus extra kosten worden overwogen.

Corné vT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 29, 2025

@Corné vT je kan de Experiawifi hetzelfde ssid (netwerknaam) en wachtwoord geven als de Box12 dat werkt prima, ik heb dit ook zo gedaan en hoef niet te switchen dat doet mijn tablet zelf.

Omdat het in de genoemde situatie twee verschillende etages zijn zal dit ook prima werken. Er zal voor het instellen direct op de Experiawifi moeten worden ingelogd maar dat is slechts eenmalig. Dat is het enige nadeel dat er is.

Er zijn feitelijk twee belangrijkere vragen, die eerst gesteld moet worden, waar is die wifi verbinding boven voor nodig? En wat mag het kosten? € 2,49 per maand per wifi punt of kopen € 199,00 voor 2 stuks. https://www.kpn.com/internet/wifi/superwifi

Ik ben persoonlijk van mening dat die extra kosten uitgespaard kunnen worden zolang de Experiawifi nog werkt.

@Rowi. en ​@JanD  als ik in mijn KPN de procedure doe om je netwerk te profiteren krijg ik wel een goedkopere aanbieding. Zie foto’s

Corné vT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 29, 2025

Beste ​@Corné vT als je onderstaande afbeelding (voorbeeld) als beginscherm ziet heb je de nieuwe software:

inlogscherm V10 met nieuwe software

Het beste is de SW#2 bekabeld aangeslotren te laten, maar draadloos kan ook, mits de wifi op de V10 met de nieuwe software aan staat.

@JanD  hoe kom ik in dit scherm Jan?

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 29, 2025

192.168.2.254 ​@Corné vT 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 29, 2025

Hallo ​@Rowi. en ​@Corné vT in de KPN webshop is een setje vzo duur, in de winkel 1/3 goedkoper.

Dus KPN rekent via de webshop een hogere prijs dan in hun winkels? Of kan je ze daar per stuk kopen? Zelfs dan blijf ik bij mijn mening gewoon eerst de aanwezige Experiawifi gebruiken 1 keer instellen met dezelfde wifinaam en wachtwoord als de Box 12.

Werkt dat niet naar behoefte dan kan er altijd nog een SW2 dus extra kosten worden overwogen.

Hallo ​@Rowi. en ​@Corné vT de webshop is zo duur omdat dit een algemene webshop is voor iedereen, er wordt dus niuet gecontroleerd of je klant bent.

Daarom is het in de winkel, bij de monteur of via de wifimanager veel goedkoper.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 29, 2025

@Rowi. en ​@JanD  als ik in mijn KPN de procedure doe om je netwerk te profiteren krijg ik wel een goedkopere aanbieding. Zie foto’s

Precies, daar weet KPN dat je klant bent en via de webshop niet, zie mijn vorige reactie ​@Corné vT 

• May 29, 2025

Hoe dan ook sluit gewoon de ExperiaWifi aan en spaar dat bedrag uit. Voldoet het niet dan kan het altijd nog anders. 

Het gemak om zelf niets in te moeten voeren aan gegevens en betere specificaties wat de wifi betreft zijn de enige redenen om voor de V2 te kiezen.

Corné vT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 29, 2025

Hoe dan ook sluit gewoon de ExperiaWifi aan en spaar dat bedrag uit. Voldoet het niet dan kan het altijd nog anders. 

Het gemak om zelf niets in te moeten voeren aan gegevens en betere specificaties wat de wifi betreft zijn de enige redenen om voor de V2 te kiezen.

@Rowi. daar heb je wel gelijk in, maar dan heb ik er 2 nodig, omdat wifo op de Experia V10 uitgezet moet worden, dus1 v/d begane grond en wwn voor de 1e verdieping. 
En ik heb maar 1 experia wifi, moet ik er toch een bijkopen.

wat ik nu begrijp is dat als je een superwifi koopt en bedraad aansluit op de 1e verdieping, deze de instellingen van de Experia V10 overneemt en dat de wifi van de Experia V10 op de begane grond gewoon aan kan blijven. Dus dan moeten we ook 1 superwifi kopen.

tenminste als ik het allemaal goed begrepen heb 😁

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 29, 2025

Je kunt een tweede eventueel bekabeld naast het modem zetten. Ik heb er nog één liggen die je op kan halen. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 29, 2025

wat ik nu begrijp is dat als je een superwifi koopt en bedraad aansluit op de 1e verdieping, deze de instellingen van de Experia V10 overneemt en dat de wifi van de Experia V10 op de begane grond gewoon aan kan blijven. Dus dan moeten we ook 1 superwifi kopen.

tenminste als ik het allemaal goed begrepen heb 😁

Dat heb je goed begrepen ​@Corné vT , mits zowel de router als de SW#2 de nieuwe software hebben.

De Experia wifi, kun je alleen nog via Marktplaats of vergelijke site kopen, worden ook wel een keer softwarematig bijgewerkt naar de nieuwe KPN Software, maar wanneer is koffiedik kijken.

Persoonkijk zou ik eerst de SW#2 even huren, mocht het bevallen kun je de huur altijd opzeggen en alsnog een SW#2 kopen.

Corné vT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 29, 2025

Je kunt een tweede eventueel bekabeld naast het modem zetten. Ik heb er nog één liggen die je op kan halen. 

Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd Joep

• May 29, 2025

Mijn zoon heeft een V10 met 2 EW's. Nog wel de oude software. Je moet de EW resetten en dan bekabeld aansluiten op de V10 en dan een half uurtje of zo wachten. Overigens hoef je tegenwoordig de Wi-Fi op de V10 niet meer uit te zetten. Ook zonder de nieuwe software werken ze prima samen, zo weet ik van m'n zoon.

Ikzelf heb een V10 met 2 SW1's, ook allemaal nog met de oude software. Ook bij mij staat de Wi-Fi op de V10 aan en ik heb overal goede Wi-Fi met de V10 in de meterkast en een SW1 op iedere verdieping. Ik zit dan ook niet echt te wachten op de nieuwe KPN Software, mede gezien de vele klachten daarover op dit forum. 

Corné vT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 29, 2025

Mijn zoon heeft een V10 met 2 EW's. Nog wel de oude software. Je moet de EW resetten en dan bekabeld aansluiten op de V10 en dan een half uurtje of zo wachten. Overigens hoef je tegenwoordig de Wi-Fi op de V10 niet meer uit te zetten. Ook zonder de nieuwe software werken ze prima samen, zo weet ik van m'n zoon. ​

@Henk2304 dat is weer hele nieuwe info Henk, ik denk voor de mensen van de eerdere reacties ook.

Corné vT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 29, 2025

Mijn zoon heeft een V10 met 2 EW's. Nog wel de oude software. Je moet de EW resetten en dan bekabeld aansluiten op de V10 en dan een half uurtje of zo wachten. Overigens hoef je tegenwoordig de Wi-Fi op de V10 niet meer uit te zetten. Ook zonder de nieuwe software werken ze prima samen, zo weet ik van m'n zoon. ​

@Henk2304 dat is weer hele nieuwe info Henk, ik denk voor de mensen van de eerdere reacties ook.

@Henk2304  het wordt steeds verwarrender want ik ontvang van KPn de volgende chat terog op mijn vragen

De Experia Wifi zorgt er inderdaad voor dat het internet op de modem uitgeschakeld wordt. Wil je op twee verdiepingen goed internet hebben dan zal je inderdaad nog een wifi punt nodig hebben. 

De Experia Wifi verkopen wij niet meer, maar wellicht kan je hem tweedehands vinden? Uiteraard kan je ook voor een Superwifi punt kiezen.

• May 29, 2025

Dat is de officiële lezing en zo werkte het ook geruime tijd maar nu dus niet meer. Overigens klopt die tekst sowieso niet, want niet het internet (!) maar de Wi-Fi wordt/werd uitgeschakeld. Maar ook de recente update naar versie ...4intermediate van de oude firmware heeft de Wi-Fi gewoon aan laten staan, evenals het uit- en weer inschakelen van de V10.

Ik had overigens al eerder reacties gelezen dat Wi-Fi op de V10 niet meer uit hoeft. 

• Antwoord
  • May 29, 2025

Even terug naar de kern de combinatie gaat goed werken. Er zijn geen verschillende wachtwoorden nodig. Alleen als de V10 van je dochter de nieuwe software heeft kan het makkelijker zijn een 'Super' Wifi punt te huren. Kopen zal ik afraden omdat deze niet meer zo makkelijk zijn te gebruiken bij andere providers.

• May 29, 2025

Het is de bedoeling van kpn om op termijn zowel de V10 als de EW te voorzien van de nieuwe KPN Software. Als de V10 nog de oude software heeft kun je de EW aansluiten en dan zal de V10 pas de nieuwe KPN Software krijgen als ook de EW die krijgt. Dat duurt dan dus nog wel even. En als je dan net als ik de Wi-Fi op de V10 aanzet en de EW bekabeld ergens anders neerzet heb je een betere Wi-Fi spreiding en hoef je geen SW te kopen of huren.