Skip to main content
Antwoord

Kan ik het wifinetwerk verbeteren met SuperWifi, ten opzichte van mijn huidige Orbi mesh netwerk?

• December 1, 2025
  • 5 reacties
  • 26 keer bekeken

VanderSterre
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2

Goedendag,

In mijn ‘nieuwe’ jaren ‘30 huis had ik de hoop dat mijn WiFi-signaal door het dak zou gaan! Weg uit al het beton naar een ‘makkelijk’ huis! Ik zal vast te weinig verstand hebben van dit technische gebeuren, maar het is een drama!

De Netgear Orbi RBK863SB aangeschaft met 2 satellieten (3 stuks totaal dus). De hoofdunit buiten het houten kastje geplaatst waar de glasvezel binnenkomt en mijn KPN Box 12 staat.
De hoofdunit is bekabeld aangesloten en haalt een nette 940Mbps van de 1GB glasvezelverbinding die we hebben. So far, so good.

Wifi op de KPN Box 12 staat uit en die is mijn DHCP-baas.
De Orbi hoofdunit staat in AP-modus en verzorgt het mesh-netwerk.

Mijn werkkamertje (1,79 x 2,24) kan ik helaas niet bekabeld bereiken. Hier staat een Orbi satelliet en op zolder staat een Orbi satelliet.

Die op de werkkamer begint voor met een GOOD backhaul status en geregeld zwabbert dat weg naar POOR om te eindigen in een disconnect of hij gaat weer opnieuw proberen op te bouwen.
Satelliet op zolder van slag en ik van slag, want mijn systemen reageren nergens meer op.

Een Powerline (nu nog van Fritz omdat ik geen zin heb om nog meer geld uit te geven) haalt niet veel uit. Zit op een andere groep en levert meer een oranje lampje dan een groen lampje.

Als overigens mijn Orbi satelliet een goede verbinding heeft met de Orbi hoofdunit haal ik net geen 400Mbps op de werkkamer. Ik denk op zich prima. Op zolder dan zo’n 250 tot 300 Mbps.

Al met al is het simpelweg niet stabiel hier.

Nu is niet ieder huis te vergelijken, maar mijn buurman werkt met 2 KPN Superwifi punten en heeft op dezelfde kamer boven 392Mbps en op zolder 360Mbps.
Geeft aan 2 van die punten te hebben (op de werkkamer op de 1e verdieping en beneden in de keuken wat aan de andere is van de plek waar de KPN Box 12 staat).

Moet ik nou gewoon overstappen op KPN Superwifi? Of heb ik andere problemen?
Mijn idee is het simpelweg te testen (maandje huur voor 2 punten val ik niet van om :) ).

Alleen… wat plaats ik nu waar? Lees daar verschillende dingen over.
Zet ik nu 1 Superwifi-punt direct bekabeld bij de modem? Zo ja, zet je dan op beide wifi aan? Die op de KPN Box 12 lijkt me dan overbodig.
Vriend ChatGPT geeft dit nl. aan o.b.v. wat KPN monteurs zeggen. Dit omdat een KPN Box 12 geen mesh-upload kan doen en dat in mijn huis nu juist het probleem is.

Let op, verschil met mijn huidige setup is dat het KPN Superwifi punt dan rechter/dichter bij het punt van de werkkamer zou komen. Hopelijk gaat dat dan de oplossing bieden.

Of moet het anders?

Hoop echt dat hier iemand zit die hier veel verstand van heeft… it’s driving me crazy…. 

Beste antwoord door VanderSterre

Dank voor jullie snelle reacties en guess what…. de hoofdunit van de Orbi heb ik nu eigenlijk direct in het houten kastje gezet waar de glasvezel binnenkomt en mijn KPN Box 12 staat en… vooralsnog geweldig!!!!

Had hem hier juist niet gezet omdat ik dacht dat het wellicht zou storen op elkaar. Denk echter dat juist ergens anders in de woonkamer (wel bekabeld) minder gunstig bleek.
Was puur gefocust op het verplaatsen van de satelliet in de werkkamer boven i.p.v. dat ik ook even keek naar de positie van de hoofdunit beneden.

Dit draadje mag dus wel dicht.

5 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 1, 2025

De orbi's zijn niet slecht

De hoofdunit buiten het houten kastje geplaatst waar de glasvezel binnenkomt en mijn KPN Box 12 staat.

Je zou de hoofdunit met een langere kabel beetje verder verplaatsen richting jouw werkkamer. 

• December 1, 2025

Als je wat wilt verbeteren, dan zal je toch kabels moeten leggen denk ik. Zodat je de WiFi satalieten in huis bekabeld aan kan sluiten. Dat is echt het beste. Ik denk niet dat de SuperWiFi's verbetering brengen als je die ook draadloos gebruikt.

VanderSterre
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • December 1, 2025

Dank voor jullie snelle reacties en guess what…. de hoofdunit van de Orbi heb ik nu eigenlijk direct in het houten kastje gezet waar de glasvezel binnenkomt en mijn KPN Box 12 staat en… vooralsnog geweldig!!!!

Had hem hier juist niet gezet omdat ik dacht dat het wellicht zou storen op elkaar. Denk echter dat juist ergens anders in de woonkamer (wel bekabeld) minder gunstig bleek.
Was puur gefocust op het verplaatsen van de satelliet in de werkkamer boven i.p.v. dat ik ook even keek naar de positie van de hoofdunit beneden.

Dit draadje mag dus wel dicht.

VanderSterre
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 1, 2025

De orbi's zijn niet slecht

De hoofdunit buiten het houten kastje geplaatst waar de glasvezel binnenkomt en mijn KPN Box 12 staat.

Je zou de hoofdunit met een langere kabel beetje verder verplaatsen richting jouw werkkamer. 

Het is nu dus juist een kortere kabel en wel dichter naar de werkkamer (meer rechter eronder).

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@VanderSterre, soms kan het inderdaad zo zijn dat een koter kabeltje maar wel betere plaatsing ten opzichte van de plek waar je goede wifi wil hebben, de oplossing zijn.