Skip to main content
Vraag

Komt er nog een mogelijkheid om SuperWifi 1 te updaten naar laatste software versie?

• August 28, 2026
  • 6 reacties
  • 87 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Ik heb een vraag voor de moderators over de software van de Super Wifi 1 punten.

Ik begrijp dat deze na 1 januari 2027 niet meer ondersteund gaan worden en dat er dus ook geen nieuwe software updates voor beschikbaar worden gesteld.

Ik heb in mijn huis 7 SW1 wifi punten staan en 6 daarvan draaien op versie SW1.C.25.14.02 wat de laatste versie is. Ik gebruik deze SW1's  in combinatie met een Experiabox v10 en dat werkt eigenlijk prima op een incidentele herstart van een SW1 of het modem na.

1 punt draait nog op versie SW1.C.25.07.02 en deze is niet te upgraden omdat vanuit KPN de mogelijkheid om dat zelf te starten is uitgeschakeld.

Ook na een factory reset van de SW1 wordt de software niet bijgewerkt.

Verder heb ik nog 2 reserve exemplaren liggen voor als er een defect raakt maar ook die kan ik nu niet bijwerken naar de laatste versie.

Wordt deze mogelijkheid voor het einde van de ondersteuning nog een keer geactiveerd zodat alle SW1's ook op dezelfde versie draaien als de support tot zijn einde komt?

Ik hoor het graag.

6 reacties

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • September 1, 2026

Hoi ​@tomvdhorst . Goede vraag.

Alle SW1's die minimaal 24.xx.xx  draaien kun je updaten via de MijnKPN app.  Sluit de te update SW1 aan en configureer deze via de wifi settings in de mijnkpn app.

Laat je weten of dit lukt? 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • September 1, 2026

Hallo Erwin,

Dank voor de terugkoppeling.

Helaas is dit niet mogelijk via de MijnKPN app.

Ook in het modem zelf is de functie niet beschikbaar 

Het betreffende SW1 heeft als versie SW1.C.25.07.02 maar daar is geen upgrade mogelijkheid op beide manieren.

Hier het screenshot vanuit het modem,

In de app is er helemaal geen melding van de mogelijkheid tot upgrade, zelfs niet na het verwijderen en opnieuw installeren van de app. Je zou denken dat hij dan helemaal opnieuw zou moeten beginnen maar helaas.

• September 1, 2026

De app verwijderen heeft hiervoor geen nut. 

Je kan proberen om de bewuste SW1 een fabrieks reset te geven. Of zelfs het modemrouter herstarten. En de 6 SW1 met de meest recente software tijdelijk loskoppelen en alleen de punten die deze laatste versie nog niet hebben aansluiten.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • September 1, 2026

Het verwijderen van de app was omdat de app zelf erg wisselende resultaten geeft.

Dan weer 15 devices in het netwerk, dan weer 27, dan weer 22 en volgens de app zijn 5 van de 7 AP's offline.

Volgens het modem zelf zijn er 6 van de 7 AP's online. 

De weergave van de devices in het modem is niet correct dat weet ik, die meldt 27 devices online terwijl er in het netwerk 90+ devices zitten. Alleen de wifi clients laat hij af en toe wel zien. De fixed clients zijn meestal onzichtbaar maar daar gebruik ik andere tools voor omdat in beeld te hebben en te houden.

Nogal tegenstrijdige info en ik vind het helemaal niet erg om af en toe eens te experimenteren.

Net het AP met de afwijkende software versie en een van de reserves een factory reset gegeven en dan maar weer kijken waar die mee terug komen. 

Mocht dat niet veel bieden dan kan ik altijd nog een reset van het thuisnetwerk doen, dat is ook geen probleem.

• September 1, 2026

Wat mij betreft is de koppeling met de app wat de problemen in de interface van de modemrouter zelf veroorzaakt. Ik zal voor het netwerkbeheer echt nooit die app gebruiken.

De informatie in de app komt uit een externe bron daarom dat die app verwijderen weinig nut heeft, hooguit de cache legen. 

Maar goed je zal op de een of andere manier die update moeten forceren als die niet vanuit het systeem gebeurd, dan zullen de exemplaren waar de meest recente software wel op staat kunnen tegenwerken. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • September 1, 2026

Nou hier nog even een terugkoppeling na een avond vol van onverwachte zaken en uiteindelijk het gewenste resultaat.

In eerste instantie gestart met de factory reset van de accespoints met de achterlopende software versie.

Uit het gedrag van de led was op te maken dat de accespoints de update naar de nieuwe versie aan het verwerken waren, so far so good.

Na 1 uur bleven ze alle 3 ( 1 van de 7 en de 2 reserve AP’s) zonder status lampje staan. 

Geen rood,groen,paars, blauw oranje, bedenk het maar ze waren allemaal wel bijgewerkt maar kwamen niet meer op.

Hierna een herstart thuisnetwerk uitgevoerd via het modem.

Dat liep op zich prima door maar het eindresultaat was dat geen enkel accespoint meer online kwam.

Ook bleek de Wifi uitgeschakeld te zijn op het modem en dat was niet meer in te schakelen, niet via de web interface van het modem of via de knoppen op de v10 zelf.

Ook na een reset van het modem met de aan/uit knop en 20 seconden wachten was er nog geen wifi netwerk beschikbaar.

Daarna maar een reset van het wifi netwerk uitgevoerd via de webinterface en daarmee werd de wifi weer geactiveerd (vraag me niet waarom, dat had ik al bij de hardwarematige reset verwacht).

Maar dan krijg je uiteraard weer een default wifi netwerk en dat moest dus ook weer eerst aangepast worden via de MijnKPN app.

Daarna kon ik al mijn wifi devices weer opnieuw gaan koppelen (netwerknaam was wel hetzelfde gemaakt en ook het wachtwoord dat ik gebruikte is opnieuw in het modem gezet).

Maar alle wifi smart devices (kleine 30 stuks) moesten wel weer opnieuw aangemeld worden.

Nadat die allemaal weer online waren ben ik nog een keer langs alle 7 AP's gegaan en hebben ze een reboot gekregen door het uit en weer aanzetten na wat wachttijd.

Dit omdat alle AP's wel aanstonden maar niet deelnamen aan de het mesh netwerk.

Daarna kwamen alle accesspoints weer online en in de status synced met het modem en de andere accesspoints.

Het uiteindelijke resultaat is nu dat alle accespoints (7 actieve en 2 reserve) nu op de laatste software versie draaien en ook actief deelnemen aan de mesh met software versie  SW1.C.25.14.02

Dus het advies voor de fabrieks reset is de uiteindelijke stap geweest om de software te updaten naar de laatste versie. Dat doel is in ieder geval bereikt dus daar ben ik blij mee. 

Al het extra werk eromheen is op zich geen drama maar ik snap ook wel dat mensen er soms moedeloos van kunnen worden als je dit op regelmatige basis zou moeten doen.

Hopelijk hebben anderen hier ook weer iets aan als ze zelf met een dergelijk issue zitten.

De weergave in het modem is alleen de Wifi devices (alle bekabelde aansluitingen zijn onzichtbaar) maar dat was verwacht, in de MijnKPN app is zijn nu alle AP's ook weer online zichtbaar (en die zijn bedraad aangesloten). 

Dank voor de tips en nu maar hopen dat we weer stabiel door kunnen draaien in de komende periode.

Â