Skip to main content
Beantwoord

KPN SuperWifi 2 punt blijft hangen op firmware 3.00.31

• September 7, 2026
  • 5 reacties
  • 68 keer bekeken

ik heb onderstaande topics geraadpleegd. 
https://community.kpn.com/wifiversterkers-124/derde-superwifi-2-blijft-hangen-op-firmware-3-00-31-641051?tid=641051&fid=124

https://community.kpn.com/wifiversterkers-124/oplossing-voor-superwifi-2-problemen-na-upgrade-modem-en-andere-problemen-643966?tid=643966&fid=124

https://community.kpn.com/wifiversterkers-124/kpn-superwifi-2-punten-blijven-hangen-op-firmware-3-00-31-649804

Hierop gebeld naar klantenservice op 27-08 om 08:52 uur. Zij hebben een terugbelverzoek aangemaakt. Hierop heb ik geen contact meer gehad tot nu.
De zwarte superwifi2 ontvanger die niet wil updaten heeft de volgende gegevens:

SWP2-8F2BF8
Firmware versie 3.00.31

Serienummer vermeld in Profiel bij Persoonlijke opmerkingen (Privé)

MAC vermeld in Profiel bij Persoonlijke opmerkingen (Privé)

Het modem heeft de volgende gegevens:
KPN Box 12
Firmware versie V12.C.26.04.02

De overige twee nodes zijn goed en zitten ook met UTP-kabel verbonden met het netwerk maar zitten achter meerdere switches:

KPN-superwifi2-node2-tuinkamer
Firmware versie SW2.C.25.05.08
UI-versie 03-04-2025

KPN-superwifi2-node3-slaapkamer
Firmware versie SW2.C.25.05.08
Serienummer JF10020537
UI-versie 03-04-2025

Onderstaande stappen tot in den treure uitgevoerd, wel twintig keer.

• SuperWifi in kwestie loshalen van de ethernetkabel als die erin zit
  • reset de SuperWifi door met een puntig voorwerp in het resetgaatje te duwen, laat los als de SuperWifi een aantal keer rood knippert
  • wacht tot de SuperWifi klaar is met resetten, hij zal dan paars branden
  • reset dan je modem en wacht tot deze weer helemaal up and running is
  • sluit dan de SuperWifi bekabeld aan op het modem en wacht af.

Moderator Erik van KPN en Moderator Erwin van KPN een PB gestuurd maar die reageren niet.

Kan iemand ervoor zorgen dat de SWP2-8F2BF8 de nieuwe software aangeboden krijgt? Deze zit aangesloten met UTP-kabel op poort 3 van het modem.

Hopelijk kan er nu een keer een goede oplossing worden geboden voor iedereen die hetzelfde problemen ervaart in plaats van maatwerk en waar de de zwarte superwifi punten niet van willen updaten. Het moet toch gewoon mogelijk kunnen zijn om handmatig een update uit te voeren.

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@sied76 ,

Dat modem met versie 3.00.31 valt niet meer te updaten. Bij KPN heb je er niets meer aan. 

Neem daarom nogmaals contact op met de klantenservice en vraag om een omruil. 

Maak online een nieuwe terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: 

Facebook messengerInstagram,  X.com en Bluesky.​​​​​​

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

Meer achtergrond geciteerd van moderator Erik:

Het is technisch niet meer mogelijk om SuperWifi punten die nog niet op KPN Software zitten, alsnog te migreren naar KPN Software. Migreren is niet zomaar updaten, het is een ander proces. Dat betekent dat je met SuperWifi punten op legacy firmware, zoals dat dan heet, twee opties hebt. Of je laat het zo, of je vervangt ze door Wifipunten die op KPN Software zitten.

Als je een KPN abonnement hebt, en ook een KPN modem gebruikt, dan is vervangen de beste optie. Want dan werken de Wifipunten goed samen met het modem. In het geval van SuperWifi 1 (dit jaar nog) en SuperWifi 2 wisselen wij ze om als je contact opneemt. Dat gaat op de manier zoals ik al eerder aangaf: je belt ons, er wordt een melding aangemaakt voor de back-office. De back-office handelt dit af en zorgt voor de logistieke aansturing en bericht naar de klant. 

In de praktijk wordt voor bijna iedereen de boel netjes gewisseld. Maar het kan zijn dat er een reden is waardoor de back-office besluit dit niet te doen. Een lopende opzegging kan daar een van zijn. Hun besluit daarin is leidend, en kunnen wij moderators ook niets aan veranderen.

5 reacties

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 7, 2026

Nog een extra aanvulling, de SW2 punten had ik nog van een vorig contract en zijn dus twee jaar niet gebruikt. Met het nieuwe KPN contract weer in gebruik genomen in de veronderstelling dat ze gewoon zouden werken. Blijkbaar is KPN in 2024 overgestapt naar een andere software die altijd begint met een C gevolgd door een datum.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • September 7, 2026

Hallo ​@sied76 ,

Dat modem met versie 3.00.31 valt niet meer te updaten. Bij KPN heb je er niets meer aan. 

Neem daarom nogmaals contact op met de klantenservice en vraag om een omruil. 

Maak online een nieuwe terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: 

Facebook messengerInstagram,  X.com en Bluesky.​​​​​​

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

Meer achtergrond geciteerd van moderator Erik:

Het is technisch niet meer mogelijk om SuperWifi punten die nog niet op KPN Software zitten, alsnog te migreren naar KPN Software. Migreren is niet zomaar updaten, het is een ander proces. Dat betekent dat je met SuperWifi punten op legacy firmware, zoals dat dan heet, twee opties hebt. Of je laat het zo, of je vervangt ze door Wifipunten die op KPN Software zitten.

Als je een KPN abonnement hebt, en ook een KPN modem gebruikt, dan is vervangen de beste optie. Want dan werken de Wifipunten goed samen met het modem. In het geval van SuperWifi 1 (dit jaar nog) en SuperWifi 2 wisselen wij ze om als je contact opneemt. Dat gaat op de manier zoals ik al eerder aangaf: je belt ons, er wordt een melding aangemaakt voor de back-office. De back-office handelt dit af en zorgt voor de logistieke aansturing en bericht naar de klant. 

In de praktijk wordt voor bijna iedereen de boel netjes gewisseld. Maar het kan zijn dat er een reden is waardoor de back-office besluit dit niet te doen. Een lopende opzegging kan daar een van zijn. Hun besluit daarin is leidend, en kunnen wij moderators ook niets aan veranderen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 8, 2026

@Noordzee bedankt voor je antwoord. Een omruil is niet zo makkelijk heb ik gemerkt. Ik had zojuist een terugbelafspraak met klantenservice KPN. De medewerker kon niets voor mij betekenen tenzij de factuur nog aanwezig is (die ik uiteraard niet meer heb) en de SW2 binnen de twee jaar garantie zit. Daarop gaf ik aan dat ik de afgelopen twee jaar bij odido zat dus dat die periode ook al voorbij is. De SW2 werkt gewoon, want krijgt IP-adres en je kan er op inloggen en configuratie wijzigen. De SW2 wil alleen niet verbinden als mesh apparaat vanwege de oude software. Dus aangegeven dat technisch gezien het apparaat gewoon feilloos werkt en alleen nieuwe software moet ontvangen. De KPN medewerker verwezen naar mijn topic naar het citaat van moderator Erik (waarvoor dank ​@Noordzee). Nu gaat de medewerker een verzoek neerleggen bij de backoffice voor omruiling. Als ik na drie werkdagen niets heb gehoord, is het verzoek afgewezen. Sowieso raar dat je gewoon geen antwoord krijgt bij een afwijzing.

Net nog een ander topic gevonden:

Hierover wordt gesproken over het recht op software updates. Als het backoffice verzoek niet tot een succes leid, probeer ik het nog op een andere wijze door een klacht in te dienen. Als ook dat niet helpt ben ik gelukkig lid van de consumentenbond dus wellicht dat ik uiteindelijk via hun om advies moet vragen hoe nu verder.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 10, 2026

Hoi ​@sied76. Welkom op de KPN Community! Complimenten voor je research en hoe je je topic hebt voorzien van informatie. Dat is heel fijn en daardoor is meteen duidelijk wat er hier speelt. 

En ik zie dat jouw pogingen om er met de telefonische klantenservice eruit te komen zijn vruchten heeft afgeworpen. Als het goed is heb je gisteren de mailtjes ontvangen over de oplossing die er voor je bedacht is. Ben je daar zo tevreden mee of heb je er nog vragen over? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 10, 2026

@Arjan van KPN Ik ben gisteren 9 september onverwachts gebeld door een medewerker van KPN - W@lk-In  die mij vertelde dat het SW -punt kosteloos wordt vervangen. Deze heb ik vandaag 10 september al ontvangen.

Ik heb geen idee of met de afdeling W@lk-In de backoffice wordt bedoeld waar eerder over is gesproken in de post van moderator Erik van KPN.

Per e-mail ontving ik instructies voor het retour sturen van het oude SW-punt:

Beste meneer ….,

KPN gaat uw zwarte wifi punten kosteloos omruilen voor nieuwere exemplaren met de juiste softwareversie. Zodra u deze heeft kunt u uw huidige punten inpakken voor verzending, volg de onderstaande instructie. U kunt hiervoor de doos van de nieuwe wifi punten gebruiken. 

Retour sturen Super Wifi punten 

1. Plak een briefje met uw klantnummer van KPN Thuis & de tekst Legacy, op de zwarte wifi punten (niet op de doos zelf i.v.m. uw privacy). 

2. Plak op de doos een etiket met het volgende retouradres erop: 

KPN Retouren 

Antwoordnummer 10119 

2400VB Alphen aan den Rijn 

3. Lever de doos in bij het Post NL Pakket & Servicepunt bij u in de buurt.  

Bewaard u deze mail? 

Dit is tevens uw garantiebewijs. 

Het nieuwe SW-punt aangesloten en binnen 5 minuten was het online en zichtbaar in mijn mesh netwerk.

Ook kon ik alle SW-punten vanaf vandaag updaten naar SW2.C.26.04.04. Een positieve bijkomstigheid!

Heb je dus nog superwifi 2 punten met de oude software, hou vol en dring aan op omruiling. Verwijs eventueel naar dit topic.

Succes allemaal.