Skip to main content
Vraag

KPN SuperWifi punten blijven paars branden zodra ik de ethernetkabels eruit haal

• June 19, 2026
  • 26 reacties
  • 201 keer bekeken

Hoi,

Ik zit een beetje vast met mijn superwifi punten. Ze willen maar niet groen branden zonder ethernetkabel. Ze deden het eerst prima, maar het internet was een paar dagen geleden heel traag en viel steeds weg dus ik trok even de modem uit het stopcontact, en na 5 minuten weer erin. Het internet werkt weer, maar hierdoor gingen de superwifi punten rood branden. Ik heb ze gereset, did heeft het niet opgelost. Ik heb ook het stappenplan gevolgd in deze thread:

De wifi punten gaan na het stappenplan volledig groen branden, maar alleen als ze met een ethernet kabel verbonden blijven met de modem. Zodra ik de ethernet kabel uit één van de superwifi punten haal, zoals in stap 7, gaat dat superwifi punt paars branden en het blijft ook paars.

Kan iemand mij hier a.u.b. mee helpen? Het zijn beide 2.0 superwifi punten, eind januari van de KPN monteur die mijn internet aansloot. Al die tijd hebben ze goed gewerkt en altijd op groen gestaan, maar nadat ik de modem even uit het stopcontact haalde, werken ze niet meer. Mijn wifi signaal is hierdoor een stuk slechter en mijn internet trager.

26 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 19, 2026

Wellicht dat een hele reset oplossing is. Zet de SuperWiFi's uit, reset het modem en reset de SuperWiFi's. Als het modem weer opgestart is sluit je de SuperWiFi's weer aan met een kabel. Laat alles een uurtje met rust en ga dan aan de wandel met de SuperWiFi's. Die kunnen eerst nog een tijdje niet groen worden maar na een pakweg een uurtje zou dat wel het geval moeten zijn. Laat je nog even weten of het gelukt is?

• Auteur
  • Topper
  • June 20, 2026

Wellicht dat een hele reset oplossing is. Zet de SuperWiFi's uit, reset het modem en reset de SuperWiFi's. Als het modem weer opgestart is sluit je de SuperWiFi's weer aan met een kabel. Laat alles een uurtje met rust en ga dan aan de wandel met de SuperWiFi's. Die kunnen eerst nog een tijdje niet groen worden maar na een pakweg een uurtje zou dat wel het geval moeten zijn. Laat je nog even weten of het gelukt is?

Dit heb ik geprobeerd. Ze gaan na een tijdje wachten volledig op groen, maar als ik de ethernet kabel uit de superwifi haal, gaan ze helaas weer op paars. Ook al wacht ik lang, ze blijven paars.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi Guido, Dank voor de uitleg. 

Goed om te lezen dat je de resetprocedure al hebt uitgevoerd. Wat daarbij belangrijk is om te weten, is dat een SuperWifi-punt dat een firmware-update moet ontvangen minimaal een uur bekabeld aangesloten moet blijven op het modem. Ik weet dat dit al benoemd is en zo te lezen heb je dit ook gedaan maar ik wil het gewoon even zeker wetem: Kun je aangeven of de SuperWifi-punten na de reset ook daadwerkelijk minstens een uur bekabeld aangesloten zijn gebleven voordat je de netwerkkabel loshaalde?

Daarnaast ben ik benieuwd welke firmwareversies er momenteel op de apparaten staan. Zou je de firmwareversie van het modem en van beide SuperWifi-punten kunnen delen? Dan kunnen we wat gerichter meekijken naar de oorzaak.

We horen het graag!

• Auteur
  • Topper
  • June 22, 2026

Hoi Erwin,

Dankje voor je reactie. Als ik me goed herinner had ik ze een keer zelfs de hele nacht bekabeld (ik ging naar bed), maar ik ga het voor de zekerheid nog een keer doen. Dus na stap 6 een paar uurtjes wachten voordat ik de ethernetkabel wegneem? Ik heb de hele dag internet nodig dus ik zal het vanavond moeten doen voordat ik naar bed ga, dan zijn ze 8 uur aangesloten. Ik update morgen.

Ik heb trouwens een halve oplossing gevonden. In een andere thread zei iemand dat je het knopje aan de voorkant van de superwifi punten indrukt moet houden tot ze oranje knipperen. Dit heb ik gedaan en de superwifi punten hebben elkaar gevonden en zijn beide groen. Het enige probleem is dat dit alleen werkt zolang een superwifi punt bekabeld is.

Dus op het moment heb ik 1 superwifi punt onbekabeld op groen in mijn bureaukamer, en superwifi punt 2 staat nog bekabeld in de meterkast, ook op groen. Zodra ik de ethernetkabel uit superwifi punt 2 trek, verandert het van groen naar paars. Superwifi 1 (op wifi in de bureaukamer) gaat dan meteen van groen naar oranje, en na zo’n 30 seconden naar rood. Ik denk dat het de bedoeling is dat ik de superwifi punten 1 voor 1 op een andere plek kan zetten en dat ze elkaar vinden.

Modem firmware: V12.C.25.08.16

Waar kan ik de firmwareversie van de superwifi punten vinden? Als ik op ‘extenders’ klik krijg ik ‘There are no extenders on your network’.

• Auteur
  • Topper
  • June 23, 2026

Hoi Guido, Dank voor de uitleg. 

Goed om te lezen dat je de resetprocedure al hebt uitgevoerd. Wat daarbij belangrijk is om te weten, is dat een SuperWifi-punt dat een firmware-update moet ontvangen minimaal een uur bekabeld aangesloten moet blijven op het modem. Ik weet dat dit al benoemd is en zo te lezen heb je dit ook gedaan maar ik wil het gewoon even zeker wetem: Kun je aangeven of de SuperWifi-punten na de reset ook daadwerkelijk minstens een uur bekabeld aangesloten zijn gebleven voordat je de netwerkkabel loshaalde?

Daarnaast ben ik benieuwd welke firmwareversies er momenteel op de apparaten staan. Zou je de firmwareversie van het modem en van beide SuperWifi-punten kunnen delen? Dan kunnen we wat gerichter meekijken naar de oorzaak.

We horen het graag!

Ok de superwifi punten waren 3 uur bekabeld aangesloten en stonden de hele tijd op groen, maar zodra ik de ethernetkabel uit één van de superwifi punten haal, gaat dat punt op paars en blijft paars. Als ik dat superwifi punt uit de stekker haal en ergens anders in de stekker doe, gaat het ook op paars. Hetzelfde verhaal met het andere superwifi punt. Zonder kabel hebben ze geen verbinding met de modem.

Erwin van KPN
Moderator

Bedankt voor je uitgebreide terugkoppeling en excuses voor mijn late reactie.

Je hebt de resetprocedure zorgvuldig uitgevoerd en de SuperWifi-punten zelfs meerdere uren bekabeld aangesloten gehad. Op basis van wat je beschrijft, lijkt het erop dat er iets anders aan de hand is dan alleen een configuratie- of firmwareprobleem.

Omdat we vanaf de Community nu weinig extra kunnen testen, raad ik je aan om contact op te nemen met onze technische helpdesk. Zij kunnen de verbinding en de SuperWifi-punten op afstand uitlezen en controleren of er iets misgaat in de configuratie of dat er mogelijk een defect is ontstaan.

Je kunt het beste een terugbel afspraak maken.  (zie onderaan de pagina). Dan word je teruggebeld op een tijdstip dat jou uitkomt

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 3, 2026

Ik vraag me bij het lezen nog éen ding af staat de wifi op je v12 ook aan? Kun je daar wel verbinding mee maken.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • July 4, 2026

Ik vraag me bij het lezen nog éen ding af staat de wifi op je v12 ook aan? Kun je daar wel verbinding mee maken.

Zeer terechte opmerking, dat is eerste wat ik zelf ook dacht, los welk modem  er gebruikt wordt, kan niet anders zijn dat wifi van modem uitstaat, 

Maar als dat zo is dan zou wifi totaal niet meer werken als sw punten paars zijn en wifi op modem uit 

Dus internet werkt wel wordt gezegd maar wordt daar mee bedoeld tv ontvanger of iets wat bekabeld wel werkt?

Moderator mag iets verder mee / door vragen 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 4, 2026

Excuses ik zag ergens staan dat je nog wel een zeer zwak wifi signaal overhoudt.

Heb je iets van een wifi analyzer op je telefoon om zien hoe sterk het signaal van de v12 op 2.4 en 5 GHz is, of het er überhaupt is. Het klinkt alsof het signaal voor de backhaul tussen het modem en de sw punten te zwak of er helemaal niet is. De sw punten lijken op zich wel te werken maar kunnen draadloos geen verbinding met de V12 maken.

Ik vermoed dat er met de wifi op je V12 iets misgaat omdat zoals je ergens ook schrijft dat wanneer er 1 sw2 bekabeld is aangesloten dat de andere draadloos wel groen blijft. 

• Auteur
  • Topper
  • July 4, 2026

Bedankt voor je uitgebreide terugkoppeling en excuses voor mijn late reactie.

Je hebt de resetprocedure zorgvuldig uitgevoerd en de SuperWifi-punten zelfs meerdere uren bekabeld aangesloten gehad. Op basis van wat je beschrijft, lijkt het erop dat er iets anders aan de hand is dan alleen een configuratie- of firmwareprobleem.

Omdat we vanaf de Community nu weinig extra kunnen testen, raad ik je aan om contact op te nemen met onze technische helpdesk. Zij kunnen de verbinding en de SuperWifi-punten op afstand uitlezen en controleren of er iets misgaat in de configuratie of dat er mogelijk een defect is ontstaan.

Je kunt het beste een terugbel afspraak maken.  (zie onderaan de pagina). Dan word je teruggebeld op een tijdstip dat jou uitkomt

Ok, ik heb een belafspraak ingepland. 

• Auteur
  • Topper
  • July 4, 2026

Zeer terechte opmerking, dat is eerste wat ik zelf ook dacht, los welk modem  er gebruikt wordt, kan niet anders zijn dat wifi van modem uitstaat, 

Maar als dat zo is dan zou wifi totaal niet meer werken als sw punten paars zijn en wifi op modem uit 

Dus internet werkt wel wordt gezegd maar wordt daar mee bedoeld tv ontvanger of iets wat bekabeld wel werkt?

Wifi doet het wel (brandt continu groen) maar is erg zwak zonder de wifi punten. Ik kan wel 1 wifi punt bekabeld aansluiten en dan werkt de wifi op het andere wifi punt het wel (na beide aan de voorkant indrukken tot het oranje knippert). Maar ik zou graag ook 1 wifi punt onbekabeld in de zitkamer hebben. Nu staat er 1 wifi punt permanent in de meterkast.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • July 4, 2026

Wifi doet het wel (brandt continu groen) maar is erg zwak zonder de wifi punten. Ik kan wel 1 wifi punt bekabeld aansluiten en dan werkt de wifi op het andere wifi punt het wel (na beide aan de voorkant indrukken tot het oranje knippert). Maar ik zou graag ook 1 wifi punt onbekabeld in de zitkamer hebben. Nu staat er 1 wifi punt permanent in de meterkast.

Dus m.a.w. wifi op je modem staat aan?

Verder login in op je modem ga naar wifinetwerk en dan naar wifi signaal ( staat bovenaan), zet 2.4  GHz bandbreedte op 40 mHz en kanaal auto en bij 5 GHz op 160 MHz en op kanaal 36

Als dat nog niet zo is en zet daarna je sw2 uit en daarna weer aan,  sw2 punten moeten instellingen van je modem dan overnemen.

• Auteur
  • Topper
  • July 4, 2026

Excuses ik zag ergens staan dat je nog wel een zeer zwak wifi signaal overhoudt.

Heb je iets van een wifi analyzer op je telefoon om zien hoe sterk het signaal van de v12 op 2.4 en 5 GHz is, of het er überhaupt is. Het klinkt alsof het signaal voor de backhaul tussen het modem en de sw punten te zwak of er helemaal niet is. De sw punten lijken op zich wel te werken maar kunnen draadloos geen verbinding met de V12 maken.

Ik vermoed dat er met de wifi op je V12 iets misgaat omdat zoals je ergens ook schrijft dat wanneer er 1 sw2 bekabeld is aangesloten dat de andere draadloos wel groen blijft. 

Helpt dit?

Screenshot 1 is als ik bij de modem sta, screenshot 2 is in de bureaukamer.

Bij de modem

Bureaukamer

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 4, 2026

Dit is de 2.4 GHz als die al zover instort zal de 5 GHz nog verder instorten. En de backhaul loopt uitsluitend over 5 GHz ik kan me voorstellen dat er dan te weinig signaal voor het sw punt om een goeie verbinding op te zetten.Ik denk dat de sw punten dichterbij de V12 moeten mits er geen problemen zijn met de V12.

Ten minste ik ga er vanuit de de rode je V12 is.

• Auteur
  • Topper
  • July 4, 2026

Dus m.a.w. wifi op je modem staat aan?

Verder login in op je modem ga naar wifinetwerk en dan naar wifi signaal ( staat bovenaan), zet 2.4  GHz bandbreedte op 40 mHz en kanaal auto en bij 5 GHz op 160 MHz en op kanaal 36

Als dat nog niet zo is en zet daarna je sw2 uit en daarna weer aan,  sw2 punten moeten instellingen van je modem dan overnemen.

Ok heb het gedaan, ik ga nu de sw2 punten uit en aan doen.

• Auteur
  • Topper
  • July 4, 2026

Dit is de 2.4 GHz als die al zover instort zal de 5 GHz nog verder instorten. En de backhaul loopt uitsluitend over 5 GHz ik kan me voorstellen dat er dan te weinig signaal voor het sw punt om een goeie verbinding op te zetten.Ik denk dat de sw punten dichterbij de V12 moeten mits er geen problemen zijn met de V12.

Ten minste ik ga er vanuit de de rode je V12 is.

Het rode is mijn V12 inderdaad. Het is niet heel ver van de modem, mijn appartement is niet zo groot. M’n up/downloadsnelheid was prima toen beide superwifi punten* het nog deden, 1 in de bureaukamer en de andere in de zitkamer. Toen had ik als ik het me goed herinner iets van 150-160 bij beide (abonnement is 200), en nu 72 download en 112 upload.

wifi signaal sterkte op de PC met een superwifi punt 1 meter achter me

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 4, 2026

Beste ​@GuidoAms , gebruik je ook wifi6 ax , heb je daar apparatuur voor, zo nee, schakel ax dan uit.

Zet de bandbreedte bij de 2.4-band op AUTO of alleen 20.

Zet de bandbreedte bij de 5.0-band op 80 of AUTO, als je de bandbreedte op AUTO zet en je kijkt de instellingen later terug, dan zie je dat het in de regel op 80 gezet wordt en geeft meestal ook een beter resultaat dan 160.

Bij de wifi kun je het beste alles op AUTO zetten, het systeem weet dat herl goed op te pakken n.a.v. de omgevingsfactoren.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • July 4, 2026

Beste ​@GuidoAms , gebruik je ook wifi6 ax , heb je daar apparatuur voor, zo nee, schakel ax dan uit.

Zet de bandbreedte bij de 5.0-band op 80 of AUTO, als je de bandbreedte op AUTO zet en je kijkt de instellingen later terug, dan zie je dat het in de regel op 80 gezet wordt en geeft meestal ook een beter resultaat dan 160.

Bij de wifi kun je het beste alles op AUTO zetten, het systeem weet dat herl goed op te pakken n.a.v. de omgevingsfactoren.

Ben ik het dus niet mee eens, hier werkt het zoals ik het aangaf het beste.

Maar goed ben benieuwd hoe ​@GuidoAms  het zelf ervaart

• Auteur
  • Topper
  • July 4, 2026

Ax zijn die “antennes” dat je op de modem kan aansluiten? Nee dat heb ik niet, ik gebruik alleen de standaard KPN modem en twee superwifi punten.

Ok ik heb alles op AUTO gezet en er zijn 2 dingen:

1: Het probleem met het superwifi punt is er helaas nog steeds. Zodra ik zet opnieuw opstart, gaat het onbekabelde superwifi punt op paars, en het bekabelde superwifi punt op groen. Dan druk ik bij beide superwifi punten het knopje aan de voorkant in totdat ze oranje knipperen, en dan gaat het onbekabelde superwifi punt uiteindelijk van paars naar groen.

2: MAAR het internet is wel opeens een stuk sneller. Beneden screenshots van de twee tests voor en na op AUTO zetten.

Het paarse wifi punt probleem heb ik nog wel, maar m’n internet is in ieder geval een stuk sneller. Bedankt iedereen! Morgen word ik door KPN gebeld en ik zal hier updaten hoe dat gaat, voor het geval dat iemand in de toekomst hetzelfde probleem heeft. Hopelijk kan ik dan het andere superwifi punt terug in de zitkamer zetten.

• Auteur
  • Topper
  • July 5, 2026

Ik heb met verschillende KPN medewerkers gesproken en heb het reset process meerdere keren doorlopen, op verschillende manieren (alle ethernet kabels uit de modem en KPN box uit de stroom).

Het onbekabelde superwifi punt blijft nog steeds paars, ook na een uur wachten na het resetten. De laatste medewerker die ik sprak zei dat ik het beste kan wachten op de modem update aankomende dinsdagochtend, en de superwifi punten ervoor bekabeld moet verbinden met de modem. Als het daarna nog steeds niet werkt, opnieuw contact opnemen.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • July 5, 2026

Ik heb met verschillende KPN medewerkers gesproken en heb het reset process meerdere keren doorlopen, op verschillende manieren (alle ethernet kabels uit de modem en KPN box uit de stroom).

Het onbekabelde superwifi punt blijft nog steeds paars, ook na een uur wachten na het resetten. De laatste medewerker die ik sprak zei dat ik het beste kan wachten op de modem update aankomende dinsdagochtend, en de superwifi punten ervoor bekabeld moet verbinden met de modem. Als het daarna nog steeds niet werkt, opnieuw contact opnemen.

Dus a.s. dinsdag ochtend wordt de update uitgerold?

• Auteur
  • Topper
  • July 5, 2026

Dat zei de medewerker ja. Geen idee of het mijn probleem gaat oplossen maar ik zal het zien.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • July 5, 2026

Dat zei de medewerker ja. Geen idee of het mijn probleem gaat oplossen maar ik zal het zien.

Als het met de nieuwe update het nog niet goed voor je werkt , dan zou ik een monteur laten komen, KPN zal eerst gaan mauwen dat een monteur geld kost, maar als het blijkt je er zelf totaal niks aan kan doen dan is komst monteur gratis.

Zo is het bij mij ruim een jaar geleden ook zo gegaan

• Auteur
  • Topper
  • July 5, 2026

Als het met de nieuwe update het nog niet goed voor je werkt , dan zou ik een monteur laten komen, KPN zal eerst gaan mauwen dat een monteur geld kost, maar als het blijkt je er zelf totaal niks aan kan doen dan is komst monteur gratis.

Misschien wel nodig idd. Maar als ik toch wel een rekening krijg van 80+ euro, dan zou dat wel zonde zijn. Ik kan anders net zo goed voor minder geld een derde superwifi punt van marktplaats kopen om in de zitkamer te zetten, en dan laat ik dat ene superwifi punt wel in de meterkast staan zodat de andere twee punten daarmee kunnen verbinden. Het gekke is dat de superwifi punten de modem niet kunnen vinden, maar het bekabelde superwifi punt wel.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • July 5, 2026

Misschien wel nodig idd. Maar als ik toch wel een rekening krijg van 80+ euro, dan zou dat wel zonde zijn. Ik kan anders net zo goed voor minder geld een derde superwifi punt van marktplaats kopen om in de zitkamer te zetten, en dan laat ik dat ene superwifi punt wel in de meterkast staan zodat de andere twee punten daarmee kunnen verbinden. Het gekke is dat de superwifi punten de modem niet kunnen vinden, maar het bekabelde superwifi punt wel.

Houd er wel rekening mee dat als je er een via mp aanschaft dat er kpn software erop staat anders is sw2 punt niet meer te updaten.

Verder je kan je berichten hier aantonen en de helpdesk moet jouw contact hebben vast gelegd, maar het werk dus steeds niet goed en wat kan je zelf eraan doen? Ik persoonlijk liet een monteur komen.