Skip to main content
Beantwoord

Maandenlang bezig om SuperWifi 1 goed werkend te krijgen i.c.m. Box 12

• October 20, 2025
  • 8 reacties
  • 187 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Al maandenlang ben ik regelmatig bezig geweest om onze 3 Superwifi 1-punten goed werkend te krijgen i.c.m. onze KPN Box 12. Bij het lopen door het huis werkt het mesh-netwerk niet of niet goed. Nu blijkt dat mijn kinderen en wij regelmatig niet met het thuisnetwerk verbonden waren de afgelopen maanden, maar met de mobiele netwerken. Hierdoor zijn onze kinderen kennelijk een paar keer buiten hun bundel gegaan. Ik zie ook niet welke apparaten allemaal verbonden zijn met het netwerk. Bij de diverse SW1-punten staat geen enkel apparaat en soms staat er dat er een (steeds dezelfde) niet verbonden is en is daardoor ook geen verbonden apparaat te zien, maar brandt het lampje wel groen op de SW1 zelf. Via de verbonden apparaten met de Box 12 zie ik meerdere apparaten, maar ook niet allemaal. En ook een deel dat wel via een van de SW-punten verbonden is, maar dus niet te zien in de KPN-app of internet bij de afzonderlijke SW1's. 

Ik heb ondertussen echt in al die maanden al alles verschillende keren gedaan. Resetten, opnieuw verbinden, terug naar fabrieksinstellingen, opnieuw 1-voor-1 bedraad opnieuw ingelezen, thuisnetwerk gereset, enz.  Soms bleef een of een tweede SE1 bij een oude soft-/firmwareversie hangen en moest alles weer opnieuw gedaan worden. Overigens branden de SW1's bijna altijd groen. Een enkele keer eentje rood. Ik ben overigens ook volop geëxperimenteerd met de beste plekken voor de SW1's. Nu hangen die al tijden op de beste plek. 

Ik heb er nu zoveel tijd en energie in gestoken en dus ook kosten gemaakt doordat de kinderen buiten hun bundel gingen in sommige maanden. Mijn geduld is nu echt op en ik wil nu echt 3 nieuwe zwarte SW2's! 

Beste antwoord door Denise van KPN

Dag ​@Olav T, bedankt voor je bericht.

Balen dat je al geruime tijd problemen met jouw SuperWifi 1 punten in combinatie met de KPN Box 12 ervaart. Als ik het goed begrijp, ervaar je problemen met het mesh netwerk, waardoor je geregeld met de mobiele data verbinding maakt terwijl je dacht met wifi verbonden te zijn. Ook lijkt een van de wifipunten niet altijd verbonden te zijn. Dit zie je in de interface, maar soms ook aan een rood lampje. Je hebt ook al verschillende dingen geprobeerd om dit op te lossen, waaronder een schone installatie.

Heb je ook al eens de instructies in dit artikel geprobeerd: KPN SuperWifi: rood lampje of continu groen knipperend lampje. Hier staat namelijk in wat je kunt doen bij een rood lampje. En ook wat je kunt doen bij een rood lampje na een update. De instructies die daar staan, willen ook vaak helpen. Het is dan wel goed om de instructies nauwkeurig op te volgen. Hopelijk lukt het hiermee wel om alle SuperWifi weer goed aan de praat te krijgen!

Lukt het nou niet, zou je dan kunnen laten weten welke softwareversies er draaien op jouw SuperWifi 1 punten en op de KPN Box 12?

8 reacties

• October 20, 2025

Die zal je zelf moeten kopen. Of huren. KPN deelt ze niet gratis uit. Ook niet ter vervanging van witte SuperWiFi's. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 20, 2025

Wat een vreemde reactie ​@Marlon92  dat ik ze zelf zou moeten kopen... Ik heb deze toch een keer zelf moeten kopen en niet zelf gekozen voor alle veranderingen in software en firmware? Ik betaal toch niet voor niets en wil een werkende verbinding en alle apparatuur zou toch vlekkeloos moeten werken! Het is ook niet zo dat ik hier zomaar om vraag, want van alles al geprobeerd en het ook echt de tijd gegund... 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 21, 2025

Zou een van de KPN-medewerkers dit onderwerp willen oppakken?

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • Antwoord
  • October 22, 2025

Dag ​@Olav T, bedankt voor je bericht.

Balen dat je al geruime tijd problemen met jouw SuperWifi 1 punten in combinatie met de KPN Box 12 ervaart. Als ik het goed begrijp, ervaar je problemen met het mesh netwerk, waardoor je geregeld met de mobiele data verbinding maakt terwijl je dacht met wifi verbonden te zijn. Ook lijkt een van de wifipunten niet altijd verbonden te zijn. Dit zie je in de interface, maar soms ook aan een rood lampje. Je hebt ook al verschillende dingen geprobeerd om dit op te lossen, waaronder een schone installatie.

Heb je ook al eens de instructies in dit artikel geprobeerd: KPN SuperWifi: rood lampje of continu groen knipperend lampje. Hier staat namelijk in wat je kunt doen bij een rood lampje. En ook wat je kunt doen bij een rood lampje na een update. De instructies die daar staan, willen ook vaak helpen. Het is dan wel goed om de instructies nauwkeurig op te volgen. Hopelijk lukt het hiermee wel om alle SuperWifi weer goed aan de praat te krijgen!

Lukt het nou niet, zou je dan kunnen laten weten welke softwareversies er draaien op jouw SuperWifi 1 punten en op de KPN Box 12?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 24, 2025

Bedankt voor je reactie. Ik heb ook alles in het artikel al geprobeerd. Ik ben uiteindelijk netjes verder geholpen via telefoon en mail. Dit topic mag dus gesloten worden. 

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Fijn om te lezen dat je er via de telefonische klantenservice uit bent gekomen. Wil je de oplossing misschien nog met ons delen? Daar kunnen toekomstige bezoekers nog wat aan hebben.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 30, 2025

Uiteindelijk zijn de witte SW1's vervangen door de zwarte. Daarna wel gedoe met een enkele die op "paired" i.p.v. "synced" bleef staan met een rood lampje soms. De tip om dat op te lossen was vooral het modem 10 seconden uit te zetten (zoals op dit forum te lezen was). Daarna ook weer correct de apparaten te zien per SW2-punt. Daarvoor had ik de andere tips gevolgd door opnieuw via de kabel weer even te verbinden. Ook betere dekking en een goed mesh-netwerk nu gelukkig. 

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Dank je wel dat je dit nog met ons wilde delen. :) Fijn dat het nu wel goed werkt!

Mocht je nog andere vragen hebben, maak dan gerust een nieuw topic aan. We denken graag met je mee.