Skip to main content
Vraag

Mijn Superwifi punten updaten niet meer

• September 15, 2025
  • 41 reacties
  • 546 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi allemaal,

Ik doe via deze community nog één laatste poging:

Mijn ouders zijn in februari dit jaar overgestapt van KPN naar een andere provider. Tot die datum hebben ze gewoon dus aan het KPN netwerk daar thuis gehangen (redelijk recent nog dus!). Tijdje terug zat ik wat te mopperen over internet bij mij boven, dus bood mijn moeder mij haar superwifi  punten aan, ze werden daar niet meer gebruikt. Het gaat om de zwarte versie, ongeveer tegelijkertijd gekocht met mijn eigen superwifi punt. Eenmaal bij mij thuis bleken de drie punten op een hele andere firmware te draaien. Toevallig had ik onlangs twee andere punten voor een vriendin geupdate hier bij mij thuis, dus ik dacht appeltje eitje dit doe ik even. 

Nu komt het probleem: ze updaten alle drie niet. De drie superwifi punten blijven hangen in de firmwareversie 3.00.31 en kunnen dus niet met mijn superwifipunt communiceren (die zit heel wat versies verder). Bij inloggen op de superwifipunten kan ik de punten ook niet updaten. Ik heb twee keer gebeld en beide keren kwam ik er niet uit met de KPN medewerker. De laatste keer hebben ze me naar de winkel gestuurd en die zaten heel verwonderd te kijken wat ik daar in die winkel kwam doen, ze konden niks voor me betekenen. Ook kreeg ik aan de telefoon te horen dat de punten dan gewoon kapot zijn en ik pech heb dat het net buiten garantie periode is, maar alle drie tegelijkertijd kapot lijkt me wel heel sterk :-)

Ik heb alle tips en uitleggen gevolgd (superwifi punten meerdere keren gereset, ook schoon geinstalleerd: mijn modem al meerdere keren naar fabrieksinstellingen om te kijken of een update getriggerd wordt, maar dat mag niet baten). Nu heb ik hier ook even rondgespeurd en gezien dat er meer topics zijn over het feit dat superwifi punten niet willen updaten. Is er nog een work around of een andere last resort dat ik kan proberen om de update te forceren?

Ik lees het graag!

Ps. voor het gemak mijn eigen superwifipunt uit stopcontact getrokken, alleen de drie van mijn ouders hangen op dit moment aan het modem

41 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • September 15, 2025

Welke kleur geven de lampjes aan? En zijn het idd SW2 punten, want die softwareversie komt mij onbekend voor.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 15, 2025

Welke kleur geven de lampjes aan? En zijn het idd SW2 punten, want die softwareversie komt mij onbekend voor.

Alle drie stabiel groen (nadat ze uiteraard eerst paars zijn geweest voordat ik ze bekabeld aansloot)

Oh en alle drie SWP2 → als ik op mijn computer bij netwerk kijk heten ze alledrie SWP2- en dan een rits tekens

Leen59
Wijsgeer
  • September 15, 2025

Welk modem heb je?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 15, 2025

Welk modem heb je?

KPN Box 12b

Leen59
Wijsgeer
  • September 15, 2025

Oh en alle drie SWP2 → als ik op mijn computer bij netwerk kijk heten ze alledrie SWP2- en dan een rits tekens

Dat is gewoon de default naam, die komt terug als je naar fabrieksinstellingen gaat, maar die kun je gewoon aanpassen.

Zijn het toevallig huurexemplaren?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 15, 2025

Dat is gewoon de default naam, die komt terug als je naar fabrieksinstellingen gaat, maar die kun je gewoon aanpassen.

Even naar beneden gerend: achterop de SWP punten staat ook gewoon Super Wifi 2.0 (sorry voor de aardappelkwaliteit, mijn telefoon is bijna leeg dus flitsen wil ‘ie dan niet, dit is een foto in slecht licht)

Leen59
Wijsgeer
  • September 15, 2025

Oké, kun je misschien wat screenshots plaatsen van wat je op de pc in de topologie ziet?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 15, 2025

Oké, kun je misschien wat screenshots plaatsen van wat je op de pc in de topologie ziet?

Mijn eigen SWP zag er anders uit in het overzicht, ander icoontje. 

Voor de volledigheid ook even inlogscherm SWP, zoals te zien is inlogscherm ook aardig verouderd (ten opzichte van het modem en mijn eigen SWP)

Leen59
Wijsgeer
  • September 15, 2025

O, dit is niet wat ik verwacht had. Kun je eens inloggen op de box12 en daar naar de topologie kijken? Ik heb dit zelf nooit zo vanaf de pc bekeken maar alleen via het modem.

je kunt het ook nog via de “mijn kpn-app” proberen .

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 15, 2025

O, dit is niet wat ik verwacht had. Kun je eens inloggen op de box12 en daar naar de topologie kijken? Ik heb dit zelf nooit zo vanaf de pc bekeken maar alleen via het modem.

Hmm en dit is niet wat ik verwacht had:

Bovenste is powerline adapter (heb ik tijdens belletje met KPN er ook al uitgehaald, dat maakte geen verschil). Als ik op 5 meer apparaten klik opent er niks, maar bij tabblad verbonden apparaten staan ze er wel tussen:

Met verbindingstype LAN

Leen59
Wijsgeer
  • September 15, 2025

Zoals je kunt zien ziet de box12 geen extenders.

Mijn advies is om vanuit het linker tabblad van het modem bij instellingen, systeem, herstart thuisnetwerk te doen. Grote kans dat de SW’s dan tevoorschijn komen.

Leen59
Wijsgeer
  • September 15, 2025

Normaal zie je zoiets 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 15, 2025

Ik ga het proberen (en ook slapen, dus morgen een update!)
Bedankt voor de hulp tot nu toe

Leen59
Wijsgeer
  • September 15, 2025

Graag gedaan, en hou me op de hoogte. Welterusten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 16, 2025

Graag gedaan, en hou me op de hoogte. Welterusten.

Dat heeft helaas niet geholpen...Lijkt wel alsof het een te oude firmware is en daarom ook nergens meer mee communiceert (en dus ook niet kan updaten)

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 16, 2025

@Lilia 

zou je in de box12 eens een reset thuisnetwerk willen doen. daarna even de box12 10min aangesloten laten zodat deze weer de juiste instellingen kan ophalen. dan even proberen met 1 super wifi punt bekabeld aan te sluiten en een reset geven. dit wil het systeem nog wel eens triggeren om alsnog de super wifi punten te voorzien van de juiste update.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 16, 2025

@Lilia 

zou je in de box12 eens een reset thuisnetwerk willen doen. daarna even de box12 10min aangesloten laten zodat deze weer de juiste instellingen kan ophalen. dan even proberen met 1 super wifi punt bekabeld aan te sluiten en een reset geven. dit wil het systeem nog wel eens triggeren om alsnog de super wifi punten te voorzien van de juiste update.

Gedaan, lijkt voorlopig niet veel te doen maar zal het superwifipunt veiligheidshalve vannacht gewoon aangesloten laten. Misschien heeft het iets meer tijd nodig?

Leen59
Wijsgeer
  • September 16, 2025

Is het lampje wel paars?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 16, 2025

Is het lampje wel paars?

Yes stabiel paars en daarna pas ethernetkabel erin gestopt

Leen59
Wijsgeer
  • September 16, 2025

Normaal zie je dan na een tijdje het lampje blauw knipperen, wat betekent dat er software wordt geladen. Mogelijk heeft het beheersysteem van KPN nog niet door dat er bij jou iets veranderd is. Ik zou idd een nachtje afwachten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 17, 2025

Ook dit heeft niet gewerkt helaas, firmwareversie blijft hangen op 3.00.31 en is dus ook niet zichtbaar als extender in thuisnetwerk

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • September 20, 2025

Wat frustrerend dat het niet lukt ​@Lilia 😕

Ik heb intern wat navraag gedaan hierover, en dat heeft de volgende vragen opgeleverd:

• heb je wellicht de firewall instellingen van het modem aangepast? Zo ja, zou je die (tijdelijk) eens terug willen zetten naar ‘standaard’?
  • zou je daarna 1 van de SW bekabeld aan willen sluiten en dan willen resetten? Ook als de firewall al op standaard staat, graag even 1 SW bekabeld resetten

Als dat er voor zorgt dat de nieuwe software geladen wordt, kan je dat vervolgens met de andere 2 ook doen. Hoor graag of dit een verschil maakt!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 26, 2025

Wat frustrerend dat het niet lukt ​@Lilia 😕

Ik heb intern wat navraag gedaan hierover, en dat heeft de volgende vragen opgeleverd:

• heb je wellicht de firewall instellingen van het modem aangepast? Zo ja, zou je die (tijdelijk) eens terug willen zetten naar ‘standaard’?
  • zou je daarna 1 van de SW bekabeld aan willen sluiten en dan willen resetten? Ook als de firewall al op standaard staat, graag even 1 SW bekabeld resetten

Als dat er voor zorgt dat de nieuwe software geladen wordt, kan je dat vervolgens met de andere 2 ook doen. Hoor graag of dit een verschil maakt!

Excuses voor het late antwoord, was weg met werk. Afgelopen zaterdag voor vertrek firewall instellingen aangepast van middel naar standaard en vervolgens bekabeld één van de punten gereset. Daarna weggegaan en vandaag tijd gehad om weer in te loggen. Inlogscherm blijft firmware versie 3.00.31 geven helaas, dus dit heeft niks geholpen. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 2, 2025

Balen dat ook dit niks uit maakt ​@Lilia 😑Ik vraag even bij een achterliggende afdeling na wat we nu het beste kunnen doen om ze alsnog van de update te voorzien, kom er hier op terug als ik meer weet!

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 3, 2025

Ik heb een reactie terug ​@Lilia, we gaan vanaf afstand proberen of het ons lukt om ze van de update te voorzien, dit gaat vermoedelijk volgende week gebeuren. Zou je ze in afwachting hiervan, wel bekabeld aan willen sluiten?
Zullen we afspreken dat we elkaar op de hoogte houden? Ik laat weer van me horen als ik er vanaf onze kan een terugkoppeling over ontvang, en zou jij het willen laten weten als je merkt dat de update er op staat?