Skip to main content
Vraag

Na een update kan in mijn SuperWifi 1 niet meer benaderen via Box 12, met eigen modem lukt het wel

• August 29, 2025
  • 14 reacties
  • 165 keer bekeken

Hallo,

Na een software update op mijn Box12 kan ik niet meer op basis van het IP-adres naar de Webinterface van de Superwifi1.
Tevens kan ik niet meer op het IP-adres van mijn zonnepanelen inloggen.
Indien de SuperWifi 1 op een niet KPN-modem wordt aangesloten kan ik de Webinterface wel benaderen.

Ik vermoed dat het e.e.a. door een modeminstelling geblokkeerd is.
Hoe kan ik de blokkade opheffen.

14 reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 1, 2025

Hoi ​@Berry Schook en bedankt voor jouw bericht :)

Wat je in dit geval eens zou kunnen proberen, is om de firewall (tijdelijk) op een lagere stand in te stellen (bijvoorbeeld 'low') en kijken of je dan wil in kunt loggen op je Supewifi en zonnepanelen. Vergeet niet om de firewall daarna weer terug te zetten naar 'Normaal' of 'hoog'. Veder kan het hier denk ik ook geen kwaad om alle apparaten eens te herstarten (zowel de Box 12, de Superwifi en de zonnepanelen). In ieder geval zie ik je bevindingen graag tegemoet!

• Auteur
  • Topper
  • September 2, 2025

Hallo “Jan van KPN”, dank voor je reactie.

Alle mogelijke instellingen van de firewall heb ik geprobeerd. Dit heeft geen effect gehad.
Tevens het modem, de router en de Superwifi1 opnieuw gestart. Helaas wederom niet het gewenste effect.
Hoe nu verder.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 2, 2025

@Berry Schook 

welke firmware versie draait er op de box12, en welke versie draait er op de super wifi?

• Auteur
  • Topper
  • September 2, 2025

Hallo Joey

Box 12 draait onder versie C25.06.06 en de UI is van 18-05-2025
De eerster SuperWifi1 draait onder SW.C.24.13.06
De tweede draait onder C.25.07.02

Van beide Superwifi punten kan ik niet de Webinterface benaderen.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 2, 2025

@Berry Schook 

dat klopt dan inderdaad. met deze nieuwe Firmware op de super wifi 1.0, hebben deze geen eigen webinterface meer omdat deze alleen nog als "slave” kunnen werken. de Box12 is hierbij dan de master, alles wordt geregeld en ingesteld via de Box12.

deze krijg je dus ook niet meer aan de gang op een eigen router aangezien ze niet als “Master” kunnen functioneren.

overigens kun je diegene met de oudere versie nog een reset geven zodat deze ook de nieuwste versie krijgt. bekabeld aangesloten dan wel.

• Auteur
  • Topper
  • September 2, 2025

Hallo Joey, dank voor je reactie.

Blijft de vraag over waarom ik mijn zonnepanelen niet meer op IP-adres kan benaderen terwijl dat in het verleden wel kon.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 2, 2025

is de omvormer aangesloten via een vaste netwerk kabel of hoe is deze verbonden met het internet?

• Auteur
  • Topper
  • September 2, 2025

Hallo Joey,

Aan de aansluiting van de omvormer is niets veranderd en is nog steeds  draadloos aangesloten. 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 2, 2025

en deze heeft ook daadwerkelijk verbinding?

kun je deze ook vinden bij de verbonden apparaten?

• Auteur
  • Topper
  • September 2, 2025

Jazeker 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 2, 2025

kan je ook zien welk IP adres de omvormer krijgt?

• Auteur
  • Topper
  • September 2, 2025

Jazeker, middels PFWD een vast IP-adres.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 2, 2025

en je kunt dat IP adres niet bereiken of wat krijg je te zien?

• Auteur
  • Topper
  • September 2, 2025

Als het IP-adres wordt ingevuld, krijg ik de melding: Not found. Benadering via PC of mobiel maakt geen verschil.