Skip to main content
Vraag

Opzoek naar een manier om SW2 punten standalone bij een V10 te gebruiken

• July 29, 2026
  • 2 reacties
  • 45 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Weet iemand een manier om superwifi punten standalone te laten draaien terwijl ze op een v10 box zijn aangesloten? Ik wil de v10 uit de mesh hebben, dat ding is er nooit voor gemaakt en naast sw2 punten alleen maar een beperkende factor omdat het ding geen wifi 6 aan kan, dus wifi zet ik al standaard uit.

Waarom wil ik dit omdat sinds iemand bij kpn het wel een goed idee vond om v10 de master in het mesh netwerk te zijn, ze niet in staat zijn gebleken omdat ook goed te laten werken, in ieder geval op een v10 niet. Ook niet na de laatste versie, waar ze negen maanden aan hebben kunnen werken, waarvan werd gezegd dat de stabiliteit flink verbeterd zou zijn. Nou dat is dus precies een week en dan is de master zijn slaves kwijt en is het dag dag mesh netwerk. 

Nu zeggen ze dat sw2 ook standalone een mesh kunnen maken waarbij 1 de master en de ander( e) sw punten slave worden. Maar dat is dus niet mogelijk op een v10 omdat die zich steeds opdringt als master. Dus hoe zorg je ervoor dat de v10 zich er niet meer mee bemoeit?

En mocht het niet mogelijk zijn, bij deze een ideetje het toevoegen een switch om de master functie aan of uit te zetten op de box. Lijkt me hele fijne functie terwijl we wachten tot paired not synced issue, wel een keer echt bewezen gefixed is.

2 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Als jij wel de V10 wilt blijven gebruiken, dan is er geen mogelijkheid om de V10 volledig uit de mesh te houden, ​@Erwin1976. Je kunt de wifi op de V10 uitzetten. Als je dan één van de SuperWifi 2 bekabeld aansluit, dan heb je een wifi netwerk met alleen de SuperWifi 2. Maar de V10 blijft wel de master. Dus het wijzigen van wifi instellingen doe je dan alsnog op de V10. Het wijzigen van Wifipunt specifieke instellingen kan op het Wifipunt zelf mits die bekabeld is aangesloten.

Als je dat ook niet wilt, dan kun je kiezen voor een eigen router in plaats van de V10. Bijvoorbeeld een FRITZ!Box of ander merk. Als je daar dan de SuperWifi 2 punten op aansluit (minimaal één bekabeld) dan vormen ze opnieuw onderling een mesh, maar dan met de bekabeld aangesloten SW2 als de master. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 5, 2026

​@Erik van KPN Dat kpn doorgaat op de ingeslagen weg is mij helaas al bekend. 

De oplossing koop een Fritz betekend dat ik zou moeten gaan investeren om terug te krijgen wat ik had voordat jullie dachten het zelf wel te kunnen. Namelijk een stabiel draaiend netwerk dat ik niet wekelijks een schop moet geven omdat de mesh weer eens instort. Het ligt dus echt aan jullie software de hardware is op de sw punten na niet veranderd. Maar ook met een punten was het instabiel na de migratie.

Maar ja kpn heeft blijkbaar geen moeite met het op kosten jagen van klanten. Zie ook de eigenaren van SW punten die om wat voor reden dan ook niet gemigreerd zijn. Die krijgen ook het advies om nieuwe te kopen omdat kpn de mogelijkheid om deze op wat voor manier dan ook alsnog te updaten onmogelijk maakt.