Skip to main content

[oud] Experia Wifi / SuperWifi updates

• November 20, 2019
  • 961 reacties
  • 56488 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

961 reacties

• February 3, 2020

Ik bedoel het gastnetwerk van een v10 zelf dat wordt uiteraard in de v10 geregeld  dus zal net iets anders functioneren.

@Erik_  per wanneer komt deze update online beschikbaar via deze pagina?

wjb
Wijsgeer
  • February 3, 2020

Ik bedoel het gastnetwerk van een v10 zelf dat wordt uiteraard in de v10 geregeld  dus zal net iets anders functioneren. 

Het gastnetwerk van de V10 zelf heeft wel een eigen subnet en als ik me goed kan herinneren kan je daar vanuit het gastnetwerk ook niet het LAN (192.168.2.0/24) benaderen.

Zo hoort het ook te zijn, maar het gastnetwerk van de Experia WiFi's staat dus op hetzelfde subnet als jouw LAN en daarmee moet "sta-isolation" actief zijn als we willen kunnen praten over een (veilig) gastnetwerk.

• February 3, 2020

Zal ook niet anders kunnen verwacht ik de EW heeft maar 1 IP uit de dhcp van de v10 dat gaat verder boven mijn kennis. Ik zal wel eens kijken als de update er is.

wjb
Wijsgeer
  • February 3, 2020

Zal ook niet anders kunnen verwacht ik ...

Klopt, aan de LAN zijde van een Experia Box worden geen vlans gebruikt en dat betekent dat er maar één subnet actief kan zijn en dat is het subnet voor het gewone LAN. De op de EW aangesloten apparaten krijgen hierbij een IP adres van de DHCP server in de Experia Box en daarmee uit het LAN subnet. Apparaten van gasten zitten daarmee dus samen met jouw eigen apparaten op één netwerk. Dan is de enige "line of defense" die "sta-isolation" en als die niet aanwezig is op de EW's dan is dat iets waar de gebruiker zich van bewust moet zijn.

Ik zal wel eens kijken als de update er is.

Ik hoop dat je dan hier jouw bevindingen zult delen want mijns inziens is het heel belangrijk dat hier helderheid over komt.

Wellicht dat @Erik_ dit ook eens aan de techneuten zou kunnen voorleggen.

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • February 3, 2020

Tja, ik zit nog op 26, dus ik kan het nog niet uittesten. Maar lijkt me dat sta-isolation wel actief zou moeten zijn. Anders is het dus gewoon geen gastennetwerk. 

peter-keetfm
Wijsgeer

https://www.kpn.com//internet/wifi-versterker.htm

“ Hoe kan ik zelf de software updaten voor de Experia Wifi “

staat nog die oude firmware

pas dit dan ook even aan lijkt mij niet zo moeilijk

wjb
Wijsgeer
  • February 3, 2020

Tja, ik zit nog op 26, dus ik kan het nog niet uittesten. Maar lijkt me dat sta-isolation wel actief zou moeten zijn. Anders is het dus gewoon geen gastennetwerk. 

Precies ... en misschien is "sta-isolation" ook wel actief.

En als het niet actief is, dan moet KPN mijns inziens weer aan de bak opdat de abonnee die mogelijkheid alsnog geleverd krijgt.

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • February 3, 2020

Gewoon geduld hebben :wink:

• February 3, 2020

Het lijkt nu in ieder geval meer op gast toegang dan gast netwerk daar zal vast duidelijkheid overkomen. 

• February 3, 2020

Hallo @wjb , geen idee waar ik dat in moet stellen, in het modem (V10) en in de Experia WiFi kan dat in ieder geval niet.

En dan zijn we weer terug bij mijn oorspronkelijke vraag.

Wat is het subnet van het gastnetwerk?

Hetzelfde als het standaard netwerk: 192.168.2.X

Dat vermoeden had ik al.

Kan je vanaf een apparaat aangesloten op het gastnetwerk een ander apparaat op jouw netwerk zien en/of benaderen?

Hoe zou je dit kunnen bekijken…

Installeer de app Fing op een tablet of telefoon.

Sluit een telefoon of tablet aan op jouw gastnetwerk.

Start de app Fing en scan het netwerk.

Geeft Fing nu andere apparaten in jouw netwerk weer?

Hallo @wjb, ik had nu pas even gelegenheid om te testen.

Een tablet verbonden met het gastnetwerk en Fing gedraaid, laat alleen modem V10, Powerline-verbinding en tablet zien.

E.e.a is als volgt aangesloten: V10 in meterkast - LAN naar powerlineset - LAN naar zwarte Experia WiFi - LAN naar switch GS105E - LAN naar laptop.

Ik heb ook de laptop even draadloos op het gastnetwerk aangesloten gehad en van daaruit een e-mail geprobeerd af te drukken en dat lukt dus niet, zoals het hoort.

Groeten,

JanD

wjb
Wijsgeer
  • February 3, 2020

Een tablet verbonden met het gastnetwerk en Fing gedraaid, laat alleen modem V10, Powerline-verbinding en tablet zien.

Dat is mooi. Wel bevreemdt het mij dat de powerline zichtbaar is.

Was er ook nog een apparaat via één van de andere LAN poorten van jouw V10 aangesloten en stond die ook aan?

• February 3, 2020

@JanD  kan / wil je het scherm delen met instel mogelijkeden of is het wat ik verwacht aan of uit verder niet.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • February 3, 2020

Ik heb nog navraag uitstaan voor verdere info omtrent dat gastnetwerk. De expliciete vraag of sta-isolation dan ook aanwezig is, heb ik daaraan toegevoegd. Ik kom er op terug.

Hallo @Erik_ , ik vraag me alleen af wat voor wachtwoord ik in zou moeten vullen als ik handmatig een update zou willen doen?

Het standaard wachtwoord onderop de Experia WiFi werkt niet en mijn eigen gewijzigde wachtwoord werkt ook niet, zal wel een systeemwachtwoord zijn, maar dat moet je dan wel weten.

Ik ben niet heel bekend met handmatig updaten, er wordt dan extra gevraagd om een wachtwoord? Of bedoel je het wachtwoord om in te loggen op je Experia Wifi in het algemeen?

@Erik_  per wanneer komt deze update online beschikbaar via deze pagina?

Ik verwacht dat we eerst afgelopen nacht een eerste batch aan klanten hebben omgezet als test. En dat dan later vandaag of morgen hij verder vrijgegeven wordt en ook te forceren valt. Neem aan dat hij dan ook op de pagina terecht komt. Heb het voor de zekerheid nog even nagevraagd, dus als het anders is dan wat ik nu zeg kom ik er op terug.

• February 3, 2020

Reactie aangepast. 

Vanaf deze reactie is dit al tersprake gekomen.

• February 3, 2020

Hallo @Erik_ , zie onderstaande screendump:

Het gaat om handmatig een firmware-update ophalen, en dan krijg je onderstaand scherm:

log in op de EW

ga naar system

ga naar firmwareupdate/LED's

klik op UPGRADE en dan wordt er om een wachtwoord gevraagd, welk wachtwoord dus?:

welk password?

• February 3, 2020

Dat is mooi. Wel bevreemdt het mij dat de powerline zichtbaar is.

Was er ook nog een apparaat via één van de andere LAN poorten van jouw V10 aangesloten en stond die ook aan?

Hallo @wjb , op de V10 is alleen de hoofdpowerline aangesloten en op 1 van de powerlines is de Experia WiFi aangesloten, je moet de powerlineverbinding tussen modem en Experia WiFi eigenlijk zien als een LAN-kabel, maar dan via het stroomnet.

Op de andere powerline zit de tv-decoder aangesloten, maar die staat overdag altijd uit, letterlijk stroomloos.

• February 3, 2020

Reactie aangepast. 

Vanaf deze reactie is dit al ter sprake gekomen.

De ter sprake gekomen inlog van het modem werkt er niet (meer) op.

• February 3, 2020

@JanD  kan / wil je het scherm delen met instel mogelijkeden of is het wat ik verwacht aan of uit verder niet.

Hallo @Galdor68 , ik begrijp je vraag helaas niet, kun je iets specifieker zijn s.v.p.?

• February 3, 2020

Dat was blijkbaar een toevals treffer, ik ben zelf van mening dat het een vreemd iets is zoals eerder aangegeven. Inderdaad A waarom en B welk wachtwoord?

Hallo @Galdor68 , ik begrijp je vraag helaas niet, kun je iets specifieker zijn s.v.p.?

Ok hoe en waar zet je het gast netwerk aan en zijn er instel mogelijkheden.

wjb
Wijsgeer
  • February 3, 2020

Hallo @Galdor68 , ik begrijp je vraag helaas niet, kun je iets specifieker zijn s.v.p.?

Ik denk dat @Galdor68 vraagt of je een screenshot wilt maken van het scherm op de Experia WiFi waarop je de instellingen voor het gastnetwerk beheert een die hier op het forum wilt plaatsen.

• February 3, 2020

Dat was blijkbaar een toevals treffer, ik ben zelf van mening dat het een vreemd iets is zoals eerder aangegeven. Inderdaad A waarom en B welk wachtwoord?

Ok hoe en waar zet je het gast netwerk aan en zijn er instel mogelijkheden.

Hallo @Galdor68 , zie onderstaand screendump scherm, je kunt het gastnetwerk aan- of uitzetten en je kunt het gastnetwerk een andere naam geven dan de standaard naam:

GASTSCHERM

• February 3, 2020

Dank je kortom niks bijzonders dus zoals ik al had verwacht. De naam is wel grappig is Giganet niet de slogan van ......

• February 3, 2020

Dank je kortom niks bijzonders dus zoals ik al had verwacht.

Graag gedaan, uiteraard.:relaxed:

• February 3, 2020

Ik kom er net achter dat het geen nut meer heeft. Ik kan nergens iets vinden om het handmatig te doen zoals in voorgaande firmware. 

• February 4, 2020

Beste moderatoren, het is wel leuk dat het gastnetwerk actief is, maar maakt echter geen verbinding met internet, modem V10 gereset, Experia WiFi gereset, lijkt standaard op een keurige verbinding, maar komt dus niet het internet op.

Via geen enkel draadloos device.