Skip to main content
Antwoord

Problemen met Devolo Powerline na plaatsen van SuperWifi-punt

• November 19, 2025
  • 14 reacties
  • 89 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Sinds kort heb ik één SuperWifi-punt aan mijn thuisnetwerk toegevoegd. Het idee was om het wifi­bereik te verbeteren, vooral op de eerste verdieping. De SuperWifi staat nu veel centraler in huis en niet meer in de meterkast. Helaas merk ik geen verbetering in het wifi­signaal op de eerste verdieping.

Maar dat is niet mijn belangrijkste vraag (tips blijven uiteraard welkom).
Ik vermoed namelijk sterk dat de SuperWifi of de voeding van de SuperWifi mijn Devolo Powerline Magic2 adapters verstoort.

De Devolo-adapters hebben jarenlang perfect gewerkt, zonder uitval. Sinds de plaatsing van de SuperWifi verliezen de adapters elkaar regelmatig, met als gevolg dat de netwerkverbinding volledig wegvalt.

Als test heb ik de SuperWifi tijdelijk uit het stopcontact gehaald. De komende avonden wil ik kijken of de verbinding via Powerline dan wél stabiel blijft. Maar mijn vraag is: kan de SuperWifi (of de adapter/voeding daarvan) inderdaad storing veroorzaken op het Powerline-netwerk wanneer ze op hetzelfde stopcontact of dezelfde groep zijn aangesloten?

Situatie in de meterkast:
In de meterkast hangt één Devolo PowerLine-adapter. Deze heeft een doorvoerstopcontact waarin een stekkerdoos is aangesloten. Via die stekkerdoos voorzie ik alle apparaten in de meterkast van stroom: modem (Experia Box V10A), glasvezelontvanger, switch en sinds kort de SuperWifi. De LAN-kabel die naar de Devolo PowerLine-adapter gaat, komt rechtstreeks uit de Experia Box en loopt niet via de switch.

Beste antwoord door Thomas van KPN

@Arnoudje we hebben hier ook twee handige artikelen over geschreven (al een tijdje terug)

14 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 19, 2025

Laat maar. Ik ben te voorbarig gewest om een hier een topic voor aan te maken. De SuperWifi is op het moment niet actief en toch valt nu de verbinding met de Devolo Adapters weg. 

Wel vreemd. Overdag geen problemen maar ‘s avonds wel. Bij ons in huis is verder niets gewijzigd.

Topic kan weg of mag gesloten worden.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • November 19, 2025

Heb je al gekeken naar de stabiliteit van je draadloze verbindingset met de devolo cockpit app? 

Verder kan het zijn dat er bij jou niks gewijzigd is, maar verderop in de straat wel. Ook dat kan helaas impact hebben.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 19, 2025

De Devolo adapters die ik heb, zenden geen draadloos netwerk uit. De Cockpit app laat weinig informatie zien. Maar laat wel zien wanneer de verbinding tussen beide adapters is verbroken.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • November 19, 2025

Welke snelheid geefr hij aan? Als het goed is kunnen de devolo's tot 200mb aan. Hoe dichter bij die snelheid hoe stabieler hij is. 

Verder hebben ze ook een een geadviseerd aansluitbeleid.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 19, 2025

264Mbit op het moment. Onderling. 

De adapters zitten direct in het stopcontact, dus niet via een verlengdoos. 

Op internet lees ik wel over de mogelijkheid van vervuiling van het stroomnet (in huis) door ledverlichting of televisie/receiver waarbij het advies dan is om een stekkerdoos met EMI/RFI filtering. Brennenstuhl bijvoorbeeld. Misschien is dat een idee? 

Er is iets wat 's avonds aangaat en ineens een verstoring geeft en of dat bij mij in huis is of bij de buren, dat weet ik niet. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • November 20, 2025

Waarvoor gebruik je de dvs? Het is namelijk altijd een inferieure oplossing op bekabeld. Alternatief zou je ook de LAN poort van het wifi punt kunnen gebruiken als je deze op dezelfde plek zet als de dvs. Investeren in filters die hoogstwaarachijnlijk toch niet helpen lijkt me zinloos.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 20, 2025

Ik maak gebruik van PowerLine adapters omdat er geen netwerkkabel ligt naar de ruimte waar ik zit, en het wifibereik daar waardeloos is. Een netwerkkabel trekken zou in theorie kunnen, maar er zijn geen lege elektrabuizen beschikbaar en een kabel bijtrekken door buizen die al vol zitten lijkt me geen optie. Een kabel zichtbaar over de muur trekken kan nog, maar de binnenmuur waar hij doorheen zou moeten is bijna 50 cm dik en bovendien vind ik zo’n zichtbare kabel niet mooi.

De PowerLine adapters hebben jarenlang probleemloos gewerkt, maar sinds twee à drie weken valt de verbinding regelmatig weg.

Ik had gehoopt dat SuperWifi het bereik zou verbeteren, maar dat valt tegen. Ondanks vol bereik tijdens een test haalde ik maar 1,4 Mbit download en 5 Mbit upload. De internetaansluiting zelf is 100 Mbit (en volgens mij heeft KPN dat ooit gratis verhoogd naar 200 Mbit), dus daar ligt het niet aan.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 21, 2025

@Arnoudje we hebben hier ook twee handige artikelen over geschreven (al een tijdje terug)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 21, 2025

@Thomas van KPN 
Bedankt voor de artikelen, maar deze gaan over een DVS-set die door KPN geleverd wordt.

In mijn geval gaat het om een eigen set PowerLine-adapters van Devolo (de link verwijst naar de nieuwste versie, ik gebruik nog een ouder model). Deze set heeft jarenlang zonder problemen gefunctioneerd, maar sinds ongeveer drie weken ervaar ik steeds vaker verbindingsproblemen. De Devolo-adapters verliezen elkaar af en toe compleet, wat behoorlijk irritant is.

Opvallend genoeg zijn er overdag vrijwel nooit problemen, en ook nu, op het moment van schrijven, is de verbinding stabiel. Sinds 16:00 uur heb ik een ping-opdracht lopen en tot nu toe is er maar één time-out geweest. De afgelopen dagen was dat een stuk erger. In huis is verder niets gewijzigd.

In eerste instantie dacht ik dat het door de SuperWifi kwam, maar inmiddels is dat uitgesloten. Vandaar dat ik op het forum van KPN een post was gestart, maar inmiddels gaat het om andere hardware wat niet door KPN wordt geleverd en is deze post misschien niet meer op de juiste plek. 

Langzaam begin ik te vermoeden dat de buren misschien een apparaat in gebruik hebben genomen dat vervuiling op het stroomnet veroorzaakt, en dat dit apparaat op bepaalde tijdstippen wordt ingeschakeld.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 21, 2025

Even aan de buren vragen dan ​@Arnoudje  als het dan iets elektronisch is van ali baba kwaliteit weet je genoeg.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik ben niet 100% bekend met hun nieuwe producten ​@Arnoudje maar ik vermoed dat een hoop tips uit de topics hierboven nog wel relevant blijven. Het blijven lichtnetadapters die het lichtnet gebruiken om signaal door te geven.
Heb je toevallig de kerstboom ook al staan? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 25, 2025

Nee, wij hebben zelf geen kerstboom staan, misschien de buren wel?

In ieder geval is de verbinding momenteel stabiel, geen enkele wegval gehad.

Ik ben ondertussen vrijwel zeker dat de storing bij de buren vandaan komt. Op dit moment zijn ze aan beide kanten niet thuis en sinds hun vertrek heb ik helemaal geen problemen meer gehad.

In huis heb ik alles al een keer aan gehad én alles uitgezet en in beide gevallen bleef de verbinding storingsvrij. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ah dat blijft altijd een lastige speurtocht. Ik hoop dat het stabiel blijft of je in ieder geval de oorzaak weet te vinden!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • December 3, 2025

Overdag gaat het goed, maar 's avonds is de stabiliteit weg.

Via Wifi kan ik nog net een verbinding krijgen, om nog iets op Internet te kunnen zoeken. Maar het is geen snelle verbinding. Daarom ben ik nu op zoek naar een goede accespoint om stabiele en snelle draadloze netwerkverbinding in de werkkamer te krijgen. Via de SuperWifi gaat het net, maar van de snelheid word je niet vrolijk van. 

Mogelijk dat ik een UniFi U6-Pro ga plaatsen. De SuperWifi weg (wel zonder van de kosten) en de UniFi voor in de plaats. 

Alleen moet ik even gaan uitzoeken hoe de UniFi moet worden geconfigureerd, ik las namelijk dat daar iets van een beheerders omgeving voor nodig is. Maar dat komt wel goed.