Skip to main content
Vraag

Sinds de laatste modem update valt wifi regelmatig weg

• December 24, 2025
  • 52 reacties
  • 560 keer bekeken

Eigen topic maar.

Helaas zijn er al veel maar de oplossing alles resetten werkt niet.

Schandalig van KPN dat er zoveel problemen zijn door hun update.

Want helaas heb ik ook last sinds de laatste update. 

Het is met alle respect een groot drama.

Tot aan de update werkte het echt perfect.

Nu verbind mijn playstation bijvoorbeeld met het super wifi punt in de meterkast die aan het modem zit terwijl er een letterlijk onder zijn neus staat.

Met als gevolg online gamen wat weg valt.

Al meermaals gehad dat er ineens een super wifi punt niet meer in de lijst stond.

Meermaals al gereset en alles opnieuw opgebouwd en aan de telefoon zeggen ze doodleuk we moesten updaten. 

Fijn maar zorg dan dat mijn perfect nooit klachten wifi netwerk gewoon blijft functioneren met v10 modem. 

Graag een oplossing ik heb al 10 jaar kpn compleet sinds mijn eerste huis.

En daarvoor al jaren een mobiel abonnement. 

Anders overweg ik serieus om een deur verder te kijken.

Van mij part vervangen jullie het modem of de wifi punten als het helpt.

Maar doe iets om een probleem door JULLIE gecreëerd op te lossen.

52 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • December 24, 2025

Heb je de witte of de zwarte superwifi's?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 25, 2025

Tot aan de update werkte het echt perfect.

Nu verbind mijn playstation bijvoorbeeld met het super wifi punt in de meterkast die aan het modem zit terwijl er een letterlijk onder zijn neus staat.

Heel herkenbaar. 

Bij mij maken sommige apparaten op de begane  grond verbinding met het modem op de eerste verdieping. En een internetradio die letterlijk 30 cm naast het modem staat maakt weer verbinding met een Superwifi 1-punt elders in het huis. 

Het gevolg is dat de Wifi niet perfect is en dat er soms sprake is van uitval. Dit was voor de update niet het geval. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • December 29, 2025

Welkom hier, ​@Jason1988! Jammer te horen dat je problemen ervaart met de wifi.

Want helaas heb ik ook last sinds de laatste update. 

Je geeft aan laatste update, welke update is dat? En gaat het dan om een update van je modem of je wifipunten?

Je hebt een V10 lees ik. Welke wifipunten heb je? En welke softwareversies heb je nu op je modem en die wifipunten?

Kun je iets meer vertellen over hoe en waar de wifipunten precies staan en verbonden zijn? Ik lees eentje in de meterkast aan het modem. Dat is met een kabel? 

Met de nieuwe KPN Software doet het modem mee in de mesh. Het kan in jouw geval dan beter zijn om te zorgen dat wifi op het modem aan staat, en om het SuperWifi punt in de meterkast daar weg te halen. Je kunt die dan elders in huis neerzetten. Eventueel kun je dan SuperWifi punt in de kamer waar de PlayStation staat ook nog iets verplaatsen. Experimenteer hier wat mee om te zien wat de beste spreiding en dekking geeft.

• Auteur
  • Helper
  • December 31, 2025

Ik heb superwifi 1 de witte.

Sinds de update naar kpn software van wat ik begreep volgens mij ergens in oktober. 

Op dit moment heb ik de wifi van het modem uitgezet en enkel wifi van de superpunten.

Punt 1 in de meterkast bedraad.

Nog steeds problemen ik heb ook geprobeerd punt in de meterkast uit te zetten en modem als wifi met punt van de woonkamer op ongeveer 8 a 9 meter.

Verbind tv en playstation bijvoorbeeld gewoon met modem in plaats van super punt onder hun neus, terwijl telefoon daar dan wel weer mee verbind. 

2ghz/5ghz alles geprobeerd het is een groot drama.

Ook mijn telefoon die dan ineens verbind met punt op de eerste verdieping terwijl ik beneden zit met als gevolg matige snelheid.  Terwijl er een punt op een meter staat.

Oftewel dat hele mesh wat zo goed werkte is een groot drama.

ik heb alles al meermaals gereset verschoven wifi modem en extender uit in de meterkast. 

Nu wifi modem uit en extender meterkast bedraad.

Drama, drama, drama ik heb geen idee meer.

Net zet ik de tv aan en 5 min later kpn app u heeft geen internet ben je weer 10 minuten aan het kloten.

Voorheen verbond device gewoon probleemloos met dichtstbijzijnde punt alles was echt perfect en sinds de "kpn software wat ik lees zoals het heet" is het dramatisch..

Als die zwarte punten het probleem op lossen wens ik die gewoon te krijgen. Stuur ik de witte terug ook al is t eigendom. 

Jullie update heeft mijn wifi laten trippen en nog steeds. 

• Auteur
  • Helper
  • January 1, 2026

Zojuist tijdens tv kijken gewoon twee keer eruit in 5 minuten en verbinden lukt niet onbekende fout.

Ik verwacht echt een oplossing en dat het internet wifi weer gaat worden zoals het was voor jullie waardeloze software anders zeg ik alles op.

Ik ben woest. 

Als het werkt vervangen jullie van mijn part het modem en nieuwe wifi punten als het maar op jullie kosten opgelost gaat worden. 

Jullie hebben dit ook veroorzaakt. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 1, 2026

Ik heb superwifi 1 de witte.

Als die zwarte punten het probleem op lossen wens ik die gewoon te krijgen. Stuur ik de witte terug ook al is t eigendom. 

Jullie update heeft mijn wifi laten trippen en nog steeds. 

Helemaal eens. KPN wilde zonodig de software aanpassen, dan moeten ze ook zorgen dat de klanten gratis een goed werkende vervanging krijgen. 

Ik blijf dit topic volgen, want ik heb precies dezelfde problemen.

• Nieuwkomer
  • January 1, 2026

Hier exact hetzelfde probleem sinds de update. Alles al meerdere keren naar fabrieksinstellingen gezet maar zonder succes.

Graag snel een oplossing, kan de oude firmware er niet weer op gezet worden?

• Auteur
  • Helper
  • January 1, 2026

Er zijn tal van klachten over deze software/firmware upgrade. 

Al meer dan 10 jaar trouwe klant nooit geklaagd of problemen gehad. 

En nu al twee keer gebeld en gewoon doodleuk ja software moest en de wifi punten zijn eigendom wij kunnen hier niks aan doen reset maar.

Zeggen nog net niet jouw probleem. 

Maar de punten zijn van KPN en werkte probleemloos tot voor deze update.

De update was in de nacht van 16 op 17 november. 

Nu zit je tv te kijken en alles gaat via streaming tegenwoordig ook KPN tv app zelf en ineens verbinding weg.

Lekker tijdens live sport. Of online gaming uit sessie gegooid want verbinding weg.

Super frustrerend en ik verwacht op korte termijn gewoon een goede oplossing. 

Wat het ook is downgrade firmware of nieuwe wifi punten kosten kpn of nieuwe modem kosten kpn of combinatie van beide.

Anders kijk ik een deur verder.

• Auteur
  • Helper
  • January 2, 2026

En weer eruit terwijl je aan gamen bent.

Fix jullie shit 

• Auteur
  • Helper
  • January 2, 2026

En weer

KPN krijgt tot eind deze maand anders ga ik op zoek naar iets anders na 10 jaar ook met de manier van hoe aan de telefoon gezegd werd wat er achter modem gebeurd kunnen wij niks aan doen.

• Auteur
  • Helper
  • January 3, 2026

Voor de 1000sfe keer alles gereset en opnieuw opgebouwd gelukkig ben je maar ongeveer een uur bezig en heb ik tijd teveel.

Maar vooral mesh lijkt niet te werken.

Ben gaan testen met signaalmeters op mijn telefoon.  Als ik naast ap sta 100% loop ik naar andere verdieping verwacht je dichtstbijzijnde punt daar ook 100% maar nee 70% want verbind met andere waar die mee verbonden was.

Doe ik dan wifi verbreken en opnieuw verbinden is dje ineens weer 100% en verbonden met ap onder mijn neus.

Tv verbind met punt  10 mrter verderop in de meterkast terwijl er 1 in de kast onder hem staat.

Daar is dan wel weer mijn ring deurbel mee verbonden terwijl die aan de voorkant is en dus logischerwijs zou moeten verbinden met de meterkast. 

In de winkel kreeg ik ook al zo'n geweldig advies nieuwe punten aanschaffen wifi 2.

Hoezo nieuwe klanten krijgen het regelmatig cadeau en t is gekomen door de update van KPN ze zijn net 3.5 jaar oud.

Als ik een nieuw modem wil omdat mijne 6 jaar oud is krijg ik het ook niet omdat die t.nog doet. En dan zal ik wel mijn superwifi punten na nog geen 4 jaar moeten vervangen terwijl het voor de update goed werkte.

Nogmaals svp een oplossing anders zeg ik eind vd maand alles op.

• Auteur
  • Helper
  • January 3, 2026

Nu verbind ik telefoon opnieuw met ap in de woonkamer in de buurt. Zegt signaalmeter 99% 100% prima.

20 sec later 74% oftewel is overgespoten na de meterkast. Dat was voor de update niet had toen altijd  overal tussen de 90 en 100%

Mijn werk telefoon boven is verbonden met beneden.

Drama

• Nieuwkomer
  • January 3, 2026

Ik heb hetzelfde probleem! En heb ook superwifi 2. Het is moeilijk te testen en trouble shooten, Want het is heel vaak gewoon wegvalt. Als het doet, doet die wel, maar die valt dus regelmatig uit, halve uurtje tot een uurtje. Snelheid test doen helpt niet, reset ook niet. Tijdelijk oké, maar weer uit. 

• Auteur
  • Helper
  • January 3, 2026

Precies gaat soms ook wel een tijd goed maar voor de update ging t altijd goed nu gaat t dagelijks wel 1x fout minimaal met verbinding weg soms twee keer.

En dan weer uur goed.

Alle superpunten werken gewoon maar devices maken met willekeurige verbinding en springen niet over na de dichtstbijzijnde.

Wat voor veel irritatie en frustratie zorgt.

Zoveel klachten op dit forum en kpn medewerkers winkel en telefoon zeggen doodleuk achter modem kunnen wij niks aan doen.

Het zijn jullie wifi punten jullie update.

Echt schofterig behandeling.

Maar begrijp dat het dus ook bij superwifi 2 voorkomt?

• Auteur
  • Helper
  • January 3, 2026

Nu bij thuiskomst gaat mijn telefoon verbinden met wifi punt eerste verdieping nu signal 82%

Terwijl ik binnenkom langs de meterkast en in de woonkamer ben.

Verbreek ik verbinding en verbind ik opnieuw gaat die verbinden met woonkamer en heb ik 99% signal

Waarom gaat die als je binnenkomt sowieso met boven verbinden. 

Dkt ging dus tot aan de update gewoon altijd goed.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • January 5, 2026

Dank voor je uitgebreide reacties, ​@Jason1988. Ik heb toch nog een vraag voor je, en dat is welke softwareversies er nu staan op jouw SuperWifi 1 en je modem. Dat zou inmiddels de meest recente versies moeten zijn (25.08.15 voor de V10 en 25.14.02 voor de SuperWifi 1). Maar dat wil ik wel graag zeker weten, om uit te sluiten dat de problemen niet liggen aan nog niet de meest recente updates hebben. In die meest recente updates zijn namelijk juist verbeteringen op het gebied van sturing doorgevoerd.

En als jij wel dit soort sturing issues ervaart terwijl je wel op de meest recente versie zit, dan is dat iets voor ons modemteam om verder naar te kijken. 

• Auteur
  • Helper
  • January 5, 2026

Hi Erik,

Ik heb beide versies zowel wifi punten 1 als modem de nummers die jij noemt.

Het is voornamelijk inderdaad naar meermaals testen de mesh die totaal niet werkt. 

Heb t nu soort van lijkt het 3 dagen opgelost.

Door mijn tv met wifi in de woonkamer te verbinden door alle andere wifi punten uit ge schakelen. 

Dit gaat nu goed maar zou niet de bedoeling moeten zijn.

Want als straks deze bijvoorbeeld uit is en de tv overspringen gaat t blijkbaar niet terug naar dichtstbijzijnde. 

Mijn telefoon is verbonden met de meterkast punt terwijl woonkamer dichtstbijzijnde is.

Mijn ring deurbel chime in de woonkamer is verbonden met een hoog.

Vooral dat lijkt er dus fout te gaan wat voorheen goed ging zover ik weet keek niet elke dag.

Maar had nooit interruptie met tv of gaming nu ook al 3 dagen niet omdat ik al die apparatuur verbonden heb dior andere punten uit te schakelen dus soort van geforceerd naar dichtstbijzijnde punt.

Maar als met mijn laptop loop van boven naar beneden pakt die niet dichtstbijzijnde punt.

Dat tv kijken en gamen fout ging komt dus omdat op punt verder zat.

Maar zou automatisch dichtstbijzijnde moeten pakken.

Geprobeerd met wifi aan modem en extender meterkast uit en aan.

En met wifi uit modem en extender kabel als soort van master beide varianten lijkt t mesh slecht tot matig te werken individueel werken de punten gewoon ook online in systeem. 

Zit hem echt in de mesh functionaliteit.

Wat natuurlijk de reden is voor deze punten.

In de winkel en telefoon kom ik niet verder dan ligt achter modem kunnen wij niks aan doen.

Terwijl t toch echt sinds kpn software update is.

En als alles opnieuw installeren het nou oplost ok prima kan keer gebeuren naar update maar een functionaliteit werkt gewoon niet goed.

Dus als hier een verklaring oplossing voor is?

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 5, 2026

Toch apart, ik heb na de laatste software update weer een stabiele situatie. Ik heb 1 draadloos verbonden Superwifi 2 met Box 12.

Roaming werkt hier naadloos. Ik monitor het dagelijks omdat ik bij de vorige software ook wel wat problemen had.

Ik ben momenteel boven en alle mobiele devices volgen keurig naar mijn Superwifi en ook de snelheid is perfect.

De status is synced en niet paired?

• Auteur
  • Helper
  • January 5, 2026

Synched maar ik heb v10 met wifi 1

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 5, 2026

Dat is dan in ieder geval in orde. Bij mij viel de synced status steeds naar 1 week weg waardoor de roaming niet meer werkte. Was voor mij nog niet eens een probleem. Sinds de laatste update werkt alles weer zoals het hoort.

• Auteur
  • Helper
  • January 5, 2026

Bij mij dus andersom sinds kpn update gaat roaming mesh fout.

Individueel werken de punten.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 6, 2026

Toch apart, ik heb na de laatste software update weer een stabiele situatie. Ik heb 1 draadloos verbonden Superwifi 2 met Box 12.

@Roy74 

Ik heb precies dezelfde problemen als ​@Jason1988 . Wij hebben SuperWiFi 1 en jij hebt SuperWiFi 2. Totdat het tegendeel is bewezen, acht ik de SuperWiFi 1 (sinds de software-update) de boosdoener. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 6, 2026

@Roy74 

Ik heb precies dezelfde problemen als ​@Jason1988 . Wij hebben SuperWiFi 1 en jij hebt SuperWiFi 2. Totdat het tegendeel is bewezen, acht ik de SuperWiFi 1 (sinds de software-update) de boosdoener. 

Ja, daar lijkt het wel op hè. Heb jij ook een v10?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 6, 2026

Nee, een Box 12.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 6, 2026

Nee, een Box 12.

Vandaar je verdenking op SW1. Blijft toch apart, ik had exact hetzelfde tot de laatste update. Sindsdien loopt het als een trein.