Skip to main content
Vraag

Sinds de laatste modem update valt wifi regelmatig weg

• December 24, 2025
  • 52 reacties
  • 562 keer bekeken

Toon eerste bericht

52 reacties

• Auteur
  • Helper
  • January 6, 2026

Vandaag met thuiswerken er al meermaals uitgegooid het is bloedirritant. 

En zoals al aangaf hopelijk deze maand een oplossing anders ga ik echt een deur verder kijken.

• Auteur
  • Helper
  • January 6, 2026

Thuiswerken was een ramp vandaag laptop bleef maar verspringen nu is die verbonden met wifi punt woonkamer terwijl die op een hoog staat en het wifi punt op 1 hoog nog op geen 5 meter.

Zelfs het wifi punt in de meterkast is meer in de buurt dan woonkamer. 

Het begint echt zeer vervelend te worden. 

Helaas tv gisteren ook weer bam verbinding weg. 

Svp oplossing 

• Auteur
  • Helper
  • January 6, 2026

Net tijdens het nieuws controleer u internet.

Oeps het lijkt erop dat u geen internet heeft,............…

• Auteur
  • Helper
  • January 6, 2026

Zelfs dit werkt niet terwijl ik nu gewoon wifi heb...

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 6, 2026

Ik heb het hele topic nog eens nauwkeurig doorgelezen. Ik begrijp dat je een v10 modem hebt en superwifi1 punten. 1 in de woonkamer, 1 op de bovenverdieping. Deze zijn draadloos aangesloten. In de meterkast heb je een bedrade superwifi1 met wifi op v10 uit. Dit is dan de master neem ik aan.

Een beetje gaan inlezen in dit topic.

De client bepaalt met welk AP hij een connectie maakt.

Wi-Fi 5 devices and networks support these roaming standards, provided the manufacturer has implemented them. The quality of roaming on a Wi-Fi 5 system depends more on proper network design (e.g., balancing the power output of APs) and client driver behavior than the Wi-Fi generation itself. 

The roaming experience is only seamless if both the network infrastructure and the client device support and use these assistance standards. Otherwise, the client operates based purely on basic signal thresholds, which can result in "sticky clients" that cling to a weak signal, leading to performance issues.

Het gaat dan om de roaming standards

Standards like 802.11k, 802.11v, and 802.11r(often called "fast roaming") can be enabled on the network (and must be supported by the client) to help the client make more intelligent and faster roaming decisions by providing information about the network topology and pre-authenticating to new APs. This minimizes the delay or interruption during the handover

Je geeft aan dat het voor de update wel naar behoren heeft gewerkt. Zover ik het lees is het zo dat wifi5 (dat is wat je apparatuur biedt) in basis de device driven roaming ondersteunt maar in tegenstelling tot wifi6 wel meer afhankelijk is van de signaalsterkte van de AP. Heb je de bandbreedte in je wifi netwerk als een proberen terug te schroeven? Daarmee verdeel je het vermogen over een smallere band wat in potentie een sterker signaal zou moeten opleveren. Om deze reden heb ik de bandbreedte ook naar onder bijgeteld omwille van de stabiliteit. Mogelijk zou ik ook eens een ander kanaal kiezen. Met name voor de 5GHz band. Als het goed is gebruikt de wireless backhaul deze band. Als er veel inherentie is lijkt mij dit ook van invloed op de roaming in wifi5, juist omdat deze sterk afhangt van de signaal sterkte.

Roaming in wifi5 is niet zo optimaal als in wifi6 maar je zou de genoemde stappen eens kunnen proberen. Daarnaast kan ik me voorstellen dat aan de software kant eens gekeken moet worden of de k, v en r standaarden enabled zijn. In Box12 met superwifi2 werkte de roaming met KPN software goed maar viel de roaming weg na ongeveer 1 week door de paired (en niet synced) status.

Check ook even voor de zekerheid of je de 802.11ac standaard heb gekozen als versie in je wifi instellingen. Ik neem aan van wel maar controleren is beter.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 6, 2026

WiFi 5 (802.11ac) roaming issues often stem from AP power settings, poor signal overlap, or client device stickiness

, where devices cling to a far-away Access Point (AP); solutions involve adjusting AP transmit power (lower 5GHz, balance 2.4GHz), using separate SSIDs for 2.4/5GHz bands, disabling band steering, setting custom channel widths (20/80MHz), ensuring good AP placement with overlap, and checking client device settings for roaming aggressiveness (Windows/Android)

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 6, 2026

Gezien de werking van de roaming kan ik me dus prima voorstellen dat mensen met een overdaad aan superwifi juist wel eens meer problemen met roaming kunnen hebben. Ik meen dat ook wel als patroon te herkennen in de diverse topics.

Ik heb naast Box12 maar een superwifi2 waaruit gekozen kan worden door mijn devices en dat werkt prima (zolang de status synced is en dat blijft zo na de laatste update)

De opmerking van Erik om toch nog eens met de posities van de punten te spelen of wellicht te experimenteren met minder punten is wel een interessante. Dit in combinatie met de genoemde wifi parameters.

• Auteur
  • Helper
  • January 6, 2026

Gezien de werking van de roaming kan ik me dus prima voorstellen dat mensen met een overdaad aan superwifi juist wel eens meer problemen met roaming kunnen hebben. Ik meen dat ook wel als patroon te herkennen in de diverse topics.

Ik heb naast Box12 maar een superwifi2 waaruit gekozen kan worden door mijn devices en dat werkt prima (zolang de status synced is en dat blijft zo na de laatste update)

De opmerking van Erik om toch nog eens met de posities van de punten te spelen of wellicht te experimenteren met minder punten is wel een interessante. Dit in combinatie met de genoemde wifi parameters.

De posities zijn niet veranderd ik kan hier iets mee spelen maar niet veel meer immers in de meeste huizen kun je nu eenmaal van de achterkant van je woonkamer wel gewoon verbinden met je WIFI in de meterkast qua afstand en tuurlijk voor stabieler wifi verbind je met een punt die wat meer in de buurt is.

Bandbreedte heb ik al teruggeschroefd naar 40Mhz ipv 80 op de 5ghz lijn die gaf geen enkel verschil.

Kanaal staat op automatisch wellicht dat ik in het verleden die ooit anders had maar ik weet dan niet meer hoe en het is toch erg frappant dat je door een update van KPN weer weken bezig bent om te finetunen als het daar aan zou liggen. Ze noemen hun modems en wifi punten soort van plug and play.

Ook gespeeld met 2.4 ghz en 5 ghz deze extra netwerken ook aangemaakt maar in alle situaties lijken de devices niet goed te roamen verste punten te verbinden etc. zoals een ander het voorheen had en na de KPN software het probleem opgelost was is het bij mij en vele andere nu ontstaan.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 6, 2026

Ik denk dus zeker dat de trigger van je problemen de software update is. Maar na wat inlezen kan deze wijziging door verschillende oorzaken slecht uitpakken. Terwijl het elders wellicht wel goed werkt. Het is in ieder geval een complex geheel van factoren. Technisch wel interessant maar natuurlijk wel een vervelende.

https://www.netally.com/wifi-solutions/the-most-common-reasons-for-wi-fi-roaming-problems/

Ik denk dat je wel moet realiseren dat plug and play slaat op het aansluiten van modem etc. Nu kunnen daar ook de meningen verschillen natuurlijk. Ik denk dat het vanuit KPN perspectief wel ontzettend lastig is om achter iedere voordeur een optimale situatie te creëren. Ik snap je gevoel hierover wel. Ik had er met box12 ook wel wat last van dat roaming door de paired status niet goed werkte. Al heb ik de situatie dat ik er niet heel veel van merkte omdat ik eigenlijk zelfs zonder superwifi overal redelijke dekking heb. Mijn vaste apparatuur verbonden altijd met het ap dat het dichtst bij stond en roaming niet van belang was.

Heb je ook al eens een setup gedaan met alleen de meterkast en 1 punt boven?

Ik ben overigens ook al eens weken bezig geweest om een stuiterende superwifi stabiel te krijgen door tuning. Dat is niet echt fijn en ook niet voor iedere klant een route. Wel een vervelende situatie, dat is zeker.

• Auteur
  • Helper
  • January 6, 2026

Ik snap dat elk huis uniek is en dat lastig is voor KPN ik heb gelukkig enige kennis en dat het niet plug en play is zal maar advies kpn is wel alles automatisch. 

Als devices die vast staan zoals tv nou naar dichtstbijzijnde punt verbinden en niet ramen is t nog prima probleem is dat ze verbinden met punten op andere verdieping waarom.

En als v12 of super wifi 2 dit oplost kan KPN deze ook leveren zeker na klanten die in mijn geval compleet zijn en al ruim 10 jaar compleet en al bijna 20 jaar telefoon abbo heeft bij KPN.

Overstappen kan want krijg je korting maar stabiel en goed internet dat tot voor kort was is voor mij belangrijker.

Maar nieuwe klanten kunnen ook super wifi 2 cadeau krijgen en bestaande klanten mogen blij zijn met af en toe 5 euro. 

Nu hoef ik niet perse nieuwe hardware maar als dat t oplost is dat toch iets wat KPN kan overwegen vooral aan trouwe klanten.

In plaats van aan de telefoon en de winkel zeggen ja schaf maar wifi 2 aan en kijk naar of goed gaat of wij kunnen niks doen wat achter modem zit jouw probleem. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 6, 2026

Ik denk dat aanschaf van sw2 geen garantie op succes is gezien de complexiteit. Je hebt in ieder geval een lastige situatie. En een stabiel wifi netwerk is zeker belangrijk met zoveel apparatuur.

• Auteur
  • Helper
  • January 8, 2026

Nu al paar dagen wifi modem en extender bekabeld daar weg.

Een extender woonkamer en extender een hoog.

Ook dan klopt er niks van.

Thuiskomst verbind mijn iPhone en s23 met extender boven loop letterlijk langs modem thuiskomst. 

Laptop boven verbind weer extender woonkamer. 

Kpn is angstvallig stil denk dat ik het dan maar opzeg binnenkort als ze hun zelf gecreëerde problemen niet eens kunnen oplossen. 

MHz na 20 gebracht inmiddels ook.

Vaste kanalen niks helpt.

Jullie hebben met jullie software update mijn eigendommen over de zeik geholpen want ook als ik overstap andere provider kan ik de wifi punten die mijn eigendom zijn niet gebruiken zoals voorheen omdat je er niet meer los op kunt inloggen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 8, 2026

Ik denk dat aanschaf van sw2 geen garantie op succes is gezien de complexiteit. Je hebt in ieder geval een lastige situatie. En een stabiel wifi netwerk is zeker belangrijk met zoveel apparatuur.

Misschien geen garantie, maar het is het proberen waard. 

Dit is hoe een medewerker van de klantenservice het vandaag heeft geregeld bij een andere klant: 

Intussen heb ik uw netwerk en KPN apparatuur uitgelezen en gezien dat u 2 Superwifi 1.0 schotels in gebruik heeft. Deze 2 Superwifi schotels ga ik kosteloos laten vervangen voor 2 nieuwe Superwifi 2.0 schotels. De witte Superwifi 1.0 schotels mag u naar ons terug sturen. U krijgt daarvoor binnenkort een retourdoos toegestuurd.

Bron:

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 8, 2026

Ik had me iets beter moeten uitdrukken. Ik bedoelde met geen garantie op succes dat ik me afvraag of SW2 in combinatie met V10 een betere combinatie is.

Inmiddels durf ik na de laatste update van Box12 wel te zeggen dat die combinatie prima werkt.

ik heb dat andere topic niet in detail doorgenomen maar daar was het probleem dacht ik dat de SW1 niet meer wilt updaten. Lastig om situaties te vergelijken en ben blij dat ik dat niet hoef te beoordelen 😅

Wel een vervelende situatie als je wifi netwerk zo matig werkt.

• Auteur
  • Helper
  • January 8, 2026

Misschien geen garantie, maar het is het proberen waard. 

Dit is hoe een medewerker van de klantenservice het vandaag heeft geregeld bij een andere klant: 

Intussen heb ik uw netwerk en KPN apparatuur uitgelezen en gezien dat u 2 Superwifi 1.0 schotels in gebruik heeft. Deze 2 Superwifi schotels ga ik kosteloos laten vervangen voor 2 nieuwe Superwifi 2.0 schotels. De witte Superwifi 1.0 schotels mag u naar ons terug sturen. U krijgt daarvoor binnenkort een retourdoos toegestuurd.

Bron:

Dan ga ik morgen weer bellen inderdaad geen garantie sw2 en v10 maar t proberen waard mij hebben ze tot nu toe enkel afgescheept met achter modem kunnen wij niks en dam ben je al 18 jaar klant.

18 jaar mobiel en nu 11 jaar ook thuis internet en tv.

En zo omgaan met trouwe klanten. 

Als ik opzeg en wacht op de juiste actie om.t eventueel weer te nemen kost t ze meer

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 8, 2026

Ik denk dat de uitspraak dat ze achter de voordeur niets kunnen doen wat meer genuanceerd gebracht mag worden. Ik denk wel dat het heel lastig is om alle combinaties in unieke situaties in goede banen te leiden.

Daar is hier geen sprake van lijkt mij.

• Auteur
  • Helper
  • January 8, 2026

Ik denk dat de uitspraak dat ze achter de voordeur niets kunnen doen wat meer genuanceerd gebracht mag worden. Ik denk wel dat het heel lastig is om alle combinaties in unieke situaties in goede banen te leiden.

Daar is hier geen sprake van lijkt mij.

Her zal ook vast met de medewerkers die ik aan de lijn gehad heb die dat zeiden en dat er ook andere zijn die meer meedenken maar je hebt helaas geen invloed op wie je aan de lijn krijgt.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 8, 2026

Wat ik vooral bijzonder vindt is dat er verschillende ervaringen zijn met de verschillende combinaties. Ook met Box12 in combinatie met SW2 zijn er nog mindere ervaringen terwijl bij mij de combinatie na de laatste update weer helemaal werkt zoals het hoort en zoals het ook voor de KPN software deed.

Het roamen is best een complexe materie en veel zaken hebben hier invloed op. Ook de client en ik snap wel dat KPN niet overal invloed op heeft. Maar bijzonder is het wel dat je bij binnenkomst met de SW boven verbinding maakt terwijl je langs de modem loopt. Ook dat kan een oorzaak hebben dat buiten de invloedsfeer van een provider ligt. Ik kan me voorstellen dat er iemand in de buurt sinds kort je draadloze netwerk stoort waardoor roaming plots niet optimale keuzes maakt.

Hopelijk komt er wel een oplossing. Ik snap de verdenking op de update of op SW.

• Auteur
  • Helper
  • January 8, 2026

Nou ik verdenk de update omdat het sindsdien is ontstaan. 

Buren zou kunnen maar als ik wifi analyzers gebruik zie ik geen wifi punten die ik eerder niet zag.

De wifi punten kon je voorheen ook zelf beheren door erop in te loggen dat kan sinds update ook niet meer is bekend.

Daarmee heeft kpn eigenlijk mijn eigendommen ongeschikt gemaakt tenzij in gebruik met kpn.

3 jaar geleden voor 3 punten wel ruim 250 euro betaald dacht ik.

En als het wel werkt met sw2 kan ik het opnieuw aanschaffen.

Ik wil helemaal niet perse weg bij KPN altijd tevreden geweest maar als er naar iemand die al ruim.18 jaar allerlei soorten contracten en abonnementen heeft mag best wat extra's voor gedaan worden trouwe klant beloning.

Desnoods sturen ze drie sw2 op als t dan wel werkt krijgen ze sw1 terug werkt t niet krijgen ze sw2 terug. 

Dat het complex is weet ik als systeemberheerder ook met basis netwerk kennis. Ben microsoft 365 intune etc.

Maar zeg dan wel sturen sw2 op probeer t geen garantie dan doe je wat als KPN dan ja achter je voordeur in winkel zeiden ze letterlijk vermoedelijk nieuwe sw2 kopen  

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • January 17, 2026

Dank voor je uitgebreide beschrijvingen ​@Jason1988 .

Maar zou automatisch dichtstbijzijnde moeten pakken.

Kleine nuance: Je apparaten zouden automatisch dat wifipunt (modem of SuperWifi) moeten pakken dat de beste verbinding geeft. Dat hoeft niet altijd de dichtstbijzijnde te zijn. 

En, los van de sturing vanuit het modem hebben ook jouw eigen apparaten iets te zeggen over waar ze mee willen verbinden.

Dat gezegd hebbende is dit wel een vervelend probleem. Vooral omdat het eerst niet zo was. Het is onder de aandacht gebracht van het modemteam. Maar ik heb er op dit moment geen definitieve oplossing voor. Je kunt proberen, wat ik eerder al even noemde, om te experimenteren met de plaatsing van je wifipunten. 

Met de nieuwe KPN Software doet het modem mee in de mesh. Het kan in jouw geval dan beter zijn om te zorgen dat wifi op het modem aan staat, en om het SuperWifi punt in de meterkast daar weg te halen. Je kunt die dan elders in huis neerzetten. Eventueel kun je dan SuperWifi punt in de kamer waar de PlayStation staat ook nog iets verplaatsen. Experimenteer hier wat mee om te zien wat de beste spreiding en dekking geeft.

Als dat ook niet helpt dan raad ik je toch aan om opnieuw telefonisch contact op te nemen. Als het probleem ook met hulp van de collega's niet op te lossen is, dan is er de optie om een melding aan te maken. Ook dat garandeert geen oplossing. Maar dan is het in ieder geval geregistreerd.

Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • January 17, 2026

Raar steeds deze problemen.

Bij mij is het anders sinds de laatste Modem 12 firmware update werkt SuperWifi2 beter. Ook in modem continu in sync. Daarvoor moest in continu thuis netwerk herstarten of modem herstarten om de SuperWifi2 weer in sync te krijgen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 18, 2026

Ja ​@Wil_I_am , jij hebt SuperWifi 2. Daar zijn veel minder problemen mee in combinatie met Box 12. ​@Jason1988 heeft SuperWifi 1.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 23, 2026

Als dat ook niet helpt dan raad ik je toch aan om opnieuw telefonisch contact op te nemen. Als het probleem ook met hulp van de collega's niet op te lossen is, dan is er de optie om een melding aan te maken. Ook dat garandeert geen oplossing. Maar dan is het in ieder geval geregistreerd.

@Jason1988 

Ik lees hier al een flinke tijd mee omdat ik dezelfde problemen had. 

Uiteindelijk contact opgenomen met KPN en wat bleek: Ergens achter de schermen was er toch iets niet goed meegegaan in de software-update ondanks dat in MijnKPN wel de huidige software-versie te zien was bij de SuperWiFi-punten. 

Ik kreeg toen per e-mail onderstaande oplossing:

Dit lost u makkelijk op met de volgende stappen. Zorg er wel voor dat u voordat u 1 van de onderstaande handelingen doorloopt, de witte Superwifi 1.0 schotel bekabeld met een internetkabel op het modem aansluit. De rest van alle gele vlakjes achterop het modem moeten leeg zijn, dus geen internetkabels in het modem. Dan loopt de update binnen 30 minuten door en moeten de wifi problemen opgelost zijn:

Stap 1: Sluit het Superwifi 1.0 schotel met serienummer ……… met een internetkabel aan op het modem. Dit serienummer kunt u op de sticker achterop de Superwifi 1.0 schotel vinden. Hiervoor moet u het klepje achterop de Superwifi 1.0 schotel omhoog doen. 

Stap 2: Reset de Superwifi schotel met het reset gaatje aan de achterkant. Dit doet u door een scherp voorwerp (bijvoorbeeld een paperclip of een oorbel) aan de achterzijde van de Superwifi 1.0 schotel bij het reset gaatje in te prikken. Deze houdt u vast totdat het lampje aan de voorkant uit gaat.

Stap 3: Laat de Superwifi 1.0 schotel minimaal 30 minuten bekabeld aangesloten staan op het modem. In deze 30 minuten neemt de Superwifi schotel alle gegevens van het modem over en zet deze opnieuw de verbinding met het modem op.

Stap 4: Na 30 minuten koppelt u de Superwifi 1.0 schotel los van het modem door alleen de internetkabel uit het modem en de Superwifi 1.0 schotel te halen. Daarna start de Superwifi 1.0 schotel opnieuw op, dit kan tot 5 minuten duren. Als de herstart gelukt is brandt het lampje aan de voorkant groen. U kunt de Superwifi 1.0 schotel dan verplaatsen naar een plek in uw woning waar u goede wifi wilt hebben. 

___________________________________________________________________________________

Ik mag wel zeggen dat deze procedure geholpen heeft. Het SuperWiFi-punt deed eerst helemaal niets en nu maakt dat punt wel verbinding met apparatuur in die kamer. 

Mijn advies: Maak dit weekend hier tijd voor en probeer nog één keer deze update.  

• Auteur
  • Helper
  • January 26, 2026

@Jason1988 

Ik lees hier al een flinke tijd mee omdat ik dezelfde problemen had. 

Uiteindelijk contact opgenomen met KPN en wat bleek: Ergens achter de schermen was er toch iets niet goed meegegaan in de software-update ondanks dat in MijnKPN wel de huidige software-versie te zien was bij de SuperWiFi-punten. 

Ik kreeg toen per e-mail onderstaande oplossing:

Dit lost u makkelijk op met de volgende stappen. Zorg er wel voor dat u voordat u 1 van de onderstaande handelingen doorloopt, de witte Superwifi 1.0 schotel bekabeld met een internetkabel op het modem aansluit. De rest van alle gele vlakjes achterop het modem moeten leeg zijn, dus geen internetkabels in het modem. Dan loopt de update binnen 30 minuten door en moeten de wifi problemen opgelost zijn:

Stap 1: Sluit het Superwifi 1.0 schotel met serienummer ……… met een internetkabel aan op het modem. Dit serienummer kunt u op de sticker achterop de Superwifi 1.0 schotel vinden. Hiervoor moet u het klepje achterop de Superwifi 1.0 schotel omhoog doen. 

Stap 2: Reset de Superwifi schotel met het reset gaatje aan de achterkant. Dit doet u door een scherp voorwerp (bijvoorbeeld een paperclip of een oorbel) aan de achterzijde van de Superwifi 1.0 schotel bij het reset gaatje in te prikken. Deze houdt u vast totdat het lampje aan de voorkant uit gaat.

Stap 3: Laat de Superwifi 1.0 schotel minimaal 30 minuten bekabeld aangesloten staan op het modem. In deze 30 minuten neemt de Superwifi schotel alle gegevens van het modem over en zet deze opnieuw de verbinding met het modem op.

Stap 4: Na 30 minuten koppelt u de Superwifi 1.0 schotel los van het modem door alleen de internetkabel uit het modem en de Superwifi 1.0 schotel te halen. Daarna start de Superwifi 1.0 schotel opnieuw op, dit kan tot 5 minuten duren. Als de herstart gelukt is brandt het lampje aan de voorkant groen. U kunt de Superwifi 1.0 schotel dan verplaatsen naar een plek in uw woning waar u goede wifi wilt hebben. 

___________________________________________________________________________________

Ik mag wel zeggen dat deze procedure geholpen heeft. Het SuperWiFi-punt deed eerst helemaal niets en nu maakt dat punt wel verbinding met apparatuur in die kamer. 

Mijn advies: Maak dit weekend hier tijd voor en probeer nog één keer deze update.  

Ik heb dkt soort dingen wel al gedaan echter nog niet met alles losgekoppeld zal het eens proberen deze week.

Het blijft drama nu laptop verbonden pu t naast hem en toch maar 2 a 3 streepjes.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 30, 2026

Ben benieuwd ​@Jason1988