Skip to main content
Vraag

Sonos en Wifibooster 2.0 conflicteren

• September 19, 2026
  • 7 reacties
  • 129 keer bekeken

Ik heb maanden veel plezier van mijn Sonos multiroom-speakers, maar de laatste week spelen sommige apparaten ineens random geen muziek af. Welke speakers wel en niet afspelen, is volledig willekeurig.

In de Sonos-app zijn ze dan nog zichtbaar en spelen ze wel af, echter is er geen geluid.

Na contact met Sonos klantenservice, blijkt dit een bekend probleem te zijn onder KPN-gebruikers met een Wifibooster 2.0

Deze schijnen met elkaar te conflicteren.

Helaas is er geen permanente oplossing, maar een tijdelijk oplossing is om de wifibooster tijdelijk van het stroom af te halen (ca. Minuut)

Omdat er nu veel irritaties zijn van een niet goed werkend systeem, zou ik graag een permanente oplossing willen. Help!

7 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 19, 2026

Sonos producten kunnen inderdaad slecht omgaan met bandsteering. Dat is een Sonos probleem. Het advies van Sonos is om één product met een kabel aan te sluiten. Sonos maakt dan een eigen beveiligd draadloos netwerk(Sonosnet) waardoor wifiproblemen of bandsteering geen vat hebben op het systeem. Een andere optie is om een goedkoop wifipunt met alleen de 2.4ghz band te kopen en die alleen voor de Sonos producten te gebruiken. Uiteraard is de eerste optie het meest stabiele. 

• Nieuwkomer
  • September 20, 2026

Exact dezelfde problemen ineens veroorzaakt door een super wifi booster.

Ondanks kanaalbreedte vast te hebben gezet op 20mhz ipv auto en een vast wifikanaal (1, 6 of 11) voor de 2.4 ghz wifi, blijft deze booster een conflict geven bij het Sonos systeem.

Nu ik de booster niet meer in gebruik heb, zijn er sindsdien geen Sonos speaker problemen meer geweest.

Gevolg is minder wifi signaal in de tuin, maar wel weer optimaal genieten van het Sonos geluid.

• Nieuwkomer
  • September 20, 2026

Arc Ultra, Era100 en Move2 kunnen niet op Sonosnet.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@DolfK en ​@Wifi van de buren, is natuurlijk knap lastig als een deel van de Sonos apparatuur niet meer goed werkt. We zien op dit moment meer meldingen over niet goed functionerende Sonos apparatuur. Het lijkt er op dat als de Sonos apparatuur niet allemaal met hetzelfde wifi punt is verbonden er onderling geen verbinding meer is. Dit issue is in onderzoek en hopelijk is hiervoor snel een oplossing. 

• Nieuwkomer
  • September 24, 2026

Dag, ik ervaar precies dezelfde problemen sinds de nieuwe update. Ik heb 7 speakers, en ze gaan willekeurig aan en uit. Alleen als ik de wifi versterkers van de stroom afhaal, werkt het. Het probleem doet zich specifiek voor bij het vinden en groeperen van de de speakers die via verschillende wifipunten zijn verbonden. Als alle speakers alleen op de box 12 staan (bij uitschakelen wifi 2.0 versterkers) werkt alles prima.  Ook geprobeerd een extra wifi netwerk 2,4 ghz aan te maken (wat ook ergens wordt genoemd), maar dit werkt ook niet goed.  Ik wil graag op de hoogte worden gehouden van de oplossing.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Op dit moment is er nog geen definitieve oplossing voor dit probleem. Als er een oplossing is, zullen we die uiteraard delen. We zien wel dat als tijdelijke oplossing/workaround het onderstaande stappenplan kan helpen.

​​

1. Extra 2.4Ghz netwerk aanzetten in KPN app
  2. Alle sonos speakers verbinden met dat netwerk. Start het proces in de Sonos app en volg de stappen. Best wat werk voor veel speakers. 
  3. Verwijder de oude SSID van de speakers via de Sonos app
  4. Telefoon kan gewoon op normale SSID blijven. Soms laat een speaker het extra netwerk niet zien. Je kunt dan kiezen voor ander netwerk en de SSID naam zelf invullen. 

• Nieuwkomer
  • September 25, 2026

Hoi Jeroen, dank voor het antwoord. Ook geprobeerd, maar dan ervaart de Era300 problemen. Hopelijk komt de definitieve oplossing snel in een nieuwe update.