Skip to main content
Beantwoord

Sonos speakers niet meer te groeperen na SuperWifi 2 update naar 26.04.04

• September 18, 2026
  • 32 reacties
  • 481 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Sinds deze update kan ik geen Sonos speakers groeperen als deze niet met hetzelfde SW2 zijn verbonden. Kan uiteraard ook met de nieuwe software op de BOX12 van doen hebben.

Ik heb als oplossing het Wifi signaal op het modem uitgeschakeldĀ 

Beste antwoord door Jeroen van KPN

Hallo ​@JanAssen, is natuurlijk knap lastig en niet de bedoeling van zo'n Sonos speakerset. Als ik het goed begrijp om alle speakers te kunnenĀ gebruiken moeten ze nu met hetzelfde wifi punt verbonden zijn? Zodra er 1 of meerdere verbonden zijn met een ander wifi punt werkt de onderling connectie niet meer?Ā 

Heb ik dan zo het probleem goed omschreven ​@KeizerĀ & ​@zmanĀ & ​@JanAssen?Ā 

32 reacties

• Deelnemer
  • September 19, 2026

Ik heb hetzelfde probleem. Kan alleen wifi op modem niet uitschakelen omdat geen van de superwifi punten bekabeld is.Ā 
Ā 

Speakers zijn wel gegroepeerd, twee hebben een verbinding met modem ĆØĆØn met SW2. Die verbonden is met SW2 geeft geen geluid. Wel als je alleen die speaker aanzet.Ā 
Ā 

Lijkt of Sonos twee verschillende netwerken ziet.Ā 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 21, 2026

Ik heb inderdaad hetzelfde probleem. Contact gehad met Sonos en inderdaad zodra de KPN superwifi zijn uitgeschakeld werken de speakers weer goed>
Gaat KPN hier iets mee doen?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 21, 2026

​@zmanĀ en ​@KeizerĀ waarom gebruiken jullie het wifi netwerk van Sonos niet?

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 21, 2026

​@Joep1965Ā In het verleden heb ik ƩƩn van de Sonos speakers (beam) aan het netwerk gehad en dat gaf heel veel problemen. Na contact met de Sonos helpdesk is mij geadviseerd om de speaker ook via wifi te verbinden. Het kan zijn dat dit probleem is opgelost dus ik kan het proberen of dit het probleem oplost.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 21, 2026

Blijkbaar werkt de nieuwe generatie Sonos speakers nietĀ meerĀ met sonosnet, de ERA 100 biedt geen ondersteuning meerĀ voor sonos netwerk.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 21, 2026

Aha dan zou ik een goedkoop wifipunt met alleen de 2.4ghz band kopen en die alleen voor de Sonos gebruiken. Sonos heeft vaak problemen met bandsteering schijnt.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 21, 2026

Als ik de superwifi uitschakel heb ik geen enkelĀ probleem.
DeĀ problemen zijn begonnen na de update door KPN, dan verwacht ik ook dat KPN dit oplost.
Het zou vreemd zijn dat ik een extra wifipuntĀ aan moet schaffen terwijl ik drie dure KPN superwifi punten heb.
Ā 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 21, 2026

Tsja het is maar watĀ je wil....of een eeuwigheid wachten op aangepaste software ofĀ bij de kringloop een wifipunt van € 5,00 halen....

• Deelnemer
  • September 21, 2026

De sonos app werkt alleen als de telefoon en speakers op hetzelfde netwerk zitten. Een extra wifipunt gaat me dus niet helpen.Ā 
Ā 

Hopelijk doet KPN iets aan dit probleem.Ā 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 22, 2026

Probleem gemeld bij KPN, voor het geval het nog niet bekend zou zijn,Ā wordt doorgegeven aan de technische afdeling.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 22, 2026

Hallo ​@JanAssen, is natuurlijk knap lastig en niet de bedoeling van zo'n Sonos speakerset. Als ik het goed begrijp om alle speakers te kunnenĀ gebruiken moeten ze nu met hetzelfde wifi punt verbonden zijn? Zodra er 1 of meerdere verbonden zijn met een ander wifi punt werkt de onderling connectie niet meer?Ā 

Heb ik dan zo het probleem goed omschreven ​@KeizerĀ & ​@zmanĀ & ​@JanAssen?Ā 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 22, 2026

@Jeroen, ik heb het volgende net geprobeerd. Ik heb vijf Sonos speakers, die geven nu allemaal geluid.
Na het aanzetten van de twee SW punten werken de speakers nog allemaal. Wanneer ik echter de stekker van één van de speakers er uit haal en terug doe en vervolgens de speakers in de sonos app weer toevoeg geeft de amplitude wel aan dat er iets wordt afgespeeld maar de speaker geeft geen geluid.
In de KPN app zie ik dat de die betreffende speaker nu verbonden is met een SW punt.
Als ik op de speaker afzonderlijk wat afspeel in de sonos app werkt de speaker gewoon.
Met SW puntenĀ lijkt het groeperen van speakers niet goed meer te werken.Ā 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Heldere omschrijving van het issue ​@Keizer. IkĀ ga dit doorgeven aan het technische team hier intern bij KPN.Ā 

• Deelnemer
  • September 22, 2026

​@Jeroen van KPNĀ het is nog iets complexer. Maar door het idee van ​@Joep1965Ā heb ik nu wel een workaround.Ā 

Ik heb een oudere TV Playbar die alleen 2.4Ghz ondersteunt de andere speakers verbinden wel met 5Ghz. Zijn die allemaal verbonden met het modem dan werkt alles. Zijn ze (of minstens één) verbonden met de SW dan werkt het niet. 

Ā 

Ik heb nu het extra 2.4Ghz wifi netwerk aangezet en de speakers daarmee verbonden. Oude netwerk verwijdert van de speakers. Nu verbinden ze allemaal op 2.4Ghz en (lijkt) het stabiel te werken. Mijn telefoon is gewoon verbonden met de ā€œnormaleā€ SSID en ziet de speakers gewoon. Het modem maakt geen onderscheid tussen de netwerken.Ā 

Het maakt niet uit of de speakers verbinden zijn met het SW punt.Ā 

• Deelnemer
  • September 22, 2026

Hier hetzelfde probleem met de sonos speakers.Ā 

Heb 5 sonos speakers in de zaak en ook hier gebeurd dat het lijkt in de sonos app alsof je af aan het spelen bent op alle speakers maar er komt maar geluid uit 1 of 2 speakers.

Lijkt inderdaad te maken te hebben met als de speakers toevallig met hetzelfde wifi punt verbonden zijn ze wel gewoon werken.Ā 

Erg vervelend als je in jeĀ bedrijf afhankelijk bent van muziek via Sonos boxen…

Beide SW2 zitten opĀ 26.04.04

• Nieuwkomer
  • September 23, 2026

Ik heb sinds kort hetzelfde probleem als al vaker beschreven hierboven. 11 Sonos speakers met 3 sw-punten.Ā Hopelijk is het snel opgelost! ​@Jeroen van KPNĀ Hoe blijf ik op de hoogte?

Ā 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Als er een oplossing is voor deze problemen dan zal dit hier op de KPN Community worden gepost ​@NicanderLĀ  Voor nu is toch de workaround om te proberen dat alle Sonos apparatuur verbonden is met het modem en niet met de SuperWifi punten. Ik begrijp 100% dat deze ontstane situatie verre van ideaal en gewenst is.Ā 

Het is nu wachten op een oplossing voor dit probleem.

Fijn om te horen dat jullie hiermee bezig zijn. Ik ondervind helaas dezelfde problemen. Alles rechtstreeks op het modem aansluiten is hier geen optie, omdat enkele speakers op de bovenste verdieping dan te ver van het modem staan.

Ik hoop daarom dat er snel een oplossing wordt gevonden. Mocht dat op korte termijn niet lukken, dan zou het misschien een optie zijn om terug te gaan naar de vorige firmwareversie. Deze huidige versie lijkt duidelijk niet goed compatibel met deze situatie.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 23, 2026

​@Jeroen van KPNĀ Volgens de info kiest een sonos speaker automatisch het sterkste signaal van je wifinetwerk met dezelfde netwerknaam (SSID)

• Deelnemer
  • September 23, 2026

Bij mij werkt alles nog stabiel door gebruik te maken van het 2.4Ghz WiFi netwerk dat je kan aanzetten via de KPN app.Ā 
Ā 

Dit zijn de stappen:

1. Extra 2.4Ghz netwerk aanzetten in KPN app
  2. Alle sonos speakers verbinden met dat netwerk. Start het proces in de Sonos app en volg de stappen. Best wat werk voor veel speakers.Ā 
  3. Verwijder de oude SSID van de speakers via de Sonos app

Bij mij werkt alles dan zoals het moet. Het extra netwerk is ook beschikbaar via de SW punten.Ā 
Ā 

Telefoon kan gewoon op normale SSID blijven.Ā 
Ā 

Soms laat een speaker het extra netwerk niet zien. Je kunt dan kiezen voor ander netwerk en de SSID naam zelf invullen.Ā 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 23, 2026

De oplossing van ​@zmanĀ werkt bij mij ook. Op de router het extra 2.4Ghz netwerk aangezet met dus een ander SSID en alle sonos speakers aan het 2.4Ghz netwerk gekoppeld.
Oorspronkelijk netwerk verwijderd uit de sonos app.

​@zman  ​@KeizerĀ 

Ik heb dit meteen geprobeerd, maar helaas werkt deze oplossing bij mij niet. Ik krijg nog steeds hetzelfde probleem zodra ik de speakers van de bovenste verdieping met die op de begane grond wil verbinden; dan verschijnt de fout opnieuw.

Ook wanneer ik een apart 2,4 GHz-netwerk aanmaak met een ander SSID en alle Sonos-speakers daarmee verbind, terwijl ik het oude netwerk volledig uit de Sonos-app heb verwijderd, blijft het probleem helaas bestaan.

Bij mij werkt alles nog stabiel door gebruik te maken van het 2.4Ghz WiFi netwerk dat je kan aanzetten via de KPN app.Ā 
Ā 

Dit zijn de stappen:

2. Alle sonos speakers verbinden met dat netwerk. Start het proces in de Sonos app en volg de stappen. Best wat werk voor veel speakers.Ā 

Bij mij werkt alles dan zoals het moet. Het extra netwerk is ook beschikbaar via de SW punten.Ā 
Ā 

Ā 

Soms laat een speaker het extra netwerk niet zien. Je kunt dan kiezen voor ander netwerk en de SSID naam zelf invullen.Ā 

Dit is nogal veel werk als je tien Sonos speakers hebt en geen technische kennis. EnĀ ze het eerst gewoon goed deden maar door de update van KPN ineens niet meer. Ik ben net drie dagen overgestapt naar KPN:Ā het abonnementsgeld wordt direct afgeschreven maar de problemen beginnen ook direct. Bij Odido nooit problemen met mijn Sonos netwerk gehad.

Ā 

ik vermoed ook een licht ander probleem dan sommige anderen hier, want telefoon verbind ook niet met SW2 punten. Verder kan ik in de app geen herstart van het netwerk vinden? Dan wil hij de hele tijd mijn netwerk checken en dat lijkt volgens die app in orde te zijn.Ā 

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • September 24, 2026

​@JohanCotnelisĀ Netwerk herstarten staat onder modem in de KPN app

Ā 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Ā 

Dit zijn de stappen:

Ā 

Ā 

Ā 

Fijn dat het op deze wijze bij jou nu weer werkt en ik wil je danken voor het delen van wat voor jou de oplossing is.Ā