Skip to main content
Beantwoord

Sonos werkt niet goed sinds update, WiFi Experiabox en SuperWiFi lopen door elkaar

• June 11, 2025
  • 4 reacties
  • 162 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Sinds de updates van begin deze maand loop ik tegen een probleem aan m.b.t. de wifi. Het gaat om de combinatie Experiabox v10 (V10.C.25.04.05) en 2 Superwifi 2-punten (beide SW2.C.25.05.06). Aanvankelijk was het probleem dat de Superwifi-punten soms plotseling verbinding verloren, maar na een reset lijkt dat nu stabiel (2,5e dag). Nu alle wifi-punten werken, heb ik wel een ander probleem.

Het probleem komt naar voren bij het gebruik van Sonos-boxen. Die synchroniseren niet goed meer en ik vermoed dat dat komt doordat de ene box verbinding maakt met de Experiabox en de ander met een Superwifi-punt. Sonos ziet dat op een of andere manier als 2 verschillende netwerken (ondanks dat het qua naam en wachtwoord e.d. hetzelfde netwerk is), waardoor de boxen onderling niet goed meer met elkaar communiceren en ik dus niet meer op verschillende boxen tegelijk muziek kan afspelen.

Ik wilde het probleem oplossen door de wifi van de Experiabox uit te zetten. Vóór de update stond de wifi van de box ook uit. Na de update lijkt dat plots niet meer te kunnen. Verplaatsen van de wifi-punten biedt helaas ook geen garantie dat de Sonos-boxen continu met 1 specifiek wifi-apparaat verbinding maken. Hoe voorkom ik dat de wifi van de Experiabox en de wifi van de Superwifi elkaar in de weg zitten? Of liever nog: hoe zorg ik ervoor dat de wifi-signalen die beide apparaten uitzenden naadloos in elkaar overlopen?

Ik voeg een screenshot van de topologie toe, waarin ook de verschillende Sonos-boxen terugkomen:

Aanvullende opmerking: in deze topologie staat dat het SW2-punt ‘werkkamer’ bedraad is aangesloten, maar dat is NIET het geval. Die in de meterkast is bedraad aangesloten, die in de werkkamer niet (die communiceert draadloos met SW2-punt ‘meterkast’).

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@mtotdei. Welkom op de KPN Community! Niet zo fijn dat je Sonos apparatuur elkaar niet meer zo goed kunnen vinden. 

Het zou eigenlijk niet mogen liggen aan het feit dat de Sonos boxen met verschillende Wifi punten verbinden. De Wifi punten vormen namelijk één groot Mesh-netwerk en het zou daarbij niet mogen uitmaken of het Wifi punt het modem of een SuperWifi punt is. Dat gezegd hebbende heb je nog wel steeds het probleem, dus je zou toch kunnen proberen de Wifi op de V10 even uit te zetten. Dit is gelukkig nog wel mogelijk en doe je door te gaan naar Wifinetwerk en daarna Wifisignaal. Daar kun je Wifisignaal uitzetten en een vinkje zetten bij ‘Wifi op extenders aanlaten’. 

Mocht dat niet helpen, dan raad ik aan om even je Thuisnetwerk een herstart te geven. Dan worden alle Wifi-punten weer even opnieuw gesynchroniseerd. Dit doe je door te kiezen voor Instellingen en dan Systeem. Klik daarna op Herstart bij Herstart thuisnetwerk. 

Laat maar weten of dit iets uitgehaald heeft. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

4 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • June 13, 2025

Hoi ​@mtotdei. Welkom op de KPN Community! Niet zo fijn dat je Sonos apparatuur elkaar niet meer zo goed kunnen vinden. 

Het zou eigenlijk niet mogen liggen aan het feit dat de Sonos boxen met verschillende Wifi punten verbinden. De Wifi punten vormen namelijk één groot Mesh-netwerk en het zou daarbij niet mogen uitmaken of het Wifi punt het modem of een SuperWifi punt is. Dat gezegd hebbende heb je nog wel steeds het probleem, dus je zou toch kunnen proberen de Wifi op de V10 even uit te zetten. Dit is gelukkig nog wel mogelijk en doe je door te gaan naar Wifinetwerk en daarna Wifisignaal. Daar kun je Wifisignaal uitzetten en een vinkje zetten bij ‘Wifi op extenders aanlaten’. 

Mocht dat niet helpen, dan raad ik aan om even je Thuisnetwerk een herstart te geven. Dan worden alle Wifi-punten weer even opnieuw gesynchroniseerd. Dit doe je door te kiezen voor Instellingen en dan Systeem. Klik daarna op Herstart bij Herstart thuisnetwerk. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 13, 2025

Beste Arjan, bedankt voor de reactie en de uitleg. Blij om te horen dat het toch mogelijk is om de wifi op de modem uit te schakelen. Ik zag dit niet staan, maar zie nu dat de optie verschijnt als je de wifi uitzet.

Ik ga dat morgen eerst proberen en daarna eventueel een herstart uitvoeren.

Ik laat over een paar dagen weten of ook de Sonos weer stabiel draait.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 16, 2025

Update van 3 dagen later: 
Sonos-boxen werken weer goed nu de wifi op de modem uitgeschakeld is. Ik snap dat het (in theorie) niet zou moeten uitmaken als het samen met de SuperWifi één groot mesh-netwerk is, maar blijkbaar draaien ze toch stabieler als de wifi alleen door de SuperWifi-punten wordt verzorgd. Dank voor het laten weten dat wifi van de modem uitschakelen mogelijk is!

Nog 1 andere opmerking, heeft niet direct met bovenstaand probleem te maken, maar misschien goed om te weten: 
Als ik de modem-interface via de browser open, dan zitten er wat rare weergave-bugs in. Zo staat aangegeven dat de Gast-wifi uitgeschakeld is, terwijl die toch echt aanstaat. Ook de topologie klopt niet. Bij meerdere apparaten (ook een SuperWifi-punt) staat aangegeven dat ze bedraad zijn aangesloten, terwijl ze via wifi (dus niet bedraad) zijn aangesloten. Daarnaast geeft de topologie aan dat er meerdere apparaten (al dan niet bedraad) op de modem zijn aangesloten, terwijl de wifi zoals gezegd uit staat en er geen kabels in de modem zitten. Ook na herstart van het systeem blijft dat verkeerd staan. Ik lig er verder niet wakker van, maar kan me voorstellen dat het verwarring zaait. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Het blijkt maar weer dat de praktijk weerbarstiger is dan de theorie. Graag gedaan en mooi dat het weer naar wens werkt. 

Die weergave issues die je benoemd zijn inderdaad bekend en werken we aan om die in toekomstige updates eruit te halen. Dat heeft wel onze aandacht om dat te herstellen, maar voor nu kan dat behoorlijk verwarrend zijn jammer genoeg. Wat betreft het gastnetwerk kun je eens proberen dat uit en weer aan te togglen. Dat wil wel eens helpen om die weergave te herstellen.