Skip to main content
Antwoord

Status van SuperWifi 2 blijft hangen op paired

• October 23, 2025
  • 8 reacties
  • 215 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

SuperWifi1brandt groen en is groen op modem. SuperWifi2 brandt groen, inlog op modem V12 laat rood zien. Hoe kan dat nou??

Beste antwoord door Erik van KPN

Hoi ​@Janleerthetwel, wat een leuke gebruikersnaam heb je! Jouw SuperWifi is rood in de webinterface met status paired. Ik ga je hier meer over vertellen, dan weet je hoe het zit :)

Superwifi kunnen twee statussen hebben: synced, of paired. Bij synced brandt het lampje groen en is het punt in de interface ook groen. Bij paired is het lampje groen, maar de status in de interface rood. Dit kan voorkomen bij zowel SuperWifi 1 als SuperWifi 2

Paired noemen we ook wel paired-not-synced. Wat er gebeurd bij deze status is dat de SuperWifi nog wel onderdeel is van je netwerk (paired) maar de synchronisatie (synced) met het modem is er niet. Wil zeggen dat ze in de basis wel werken, maar er is geen sturing meer die je wel nodig hebt voor een goede mesh.

Dus, als een van je eindapparaten verbonden is met een SuperWifi met deze status, dan heeft ‘ie gewoon internet. Maar omdat de sturing dan ontbreekt kan je eindapparaat niet automatisch overgezet worden naar een van de andere Wifipunten of je modem als dat signaal beter is. Zo kan je dan krijgen dat er geen  enkel apparaat (uit zichzelf) met een SuperWifi verbindt als die de paired-not-synced status heeft. 

Het herstarten van de SuperWifi in kwestie, of je hele thuisnetwerk met de knop in het modem (Systeem > Instellingen > Herstart thuisnetwerk), is de snelste manier om dit weer te verhelpen.

Het kan gebeuren dat dit probleem vaker terugkomt. Als dat bij jou ook zo is, dan is er een hele uitgebreide resetprocedure waarvan we zien dat het voor langere tijd een oplossing kan zijn. 

We verwachten in de komende updates voor de modems verbeteringen op dit vlak zodat dit probleem niet meer of in ieder geval een stuk minder voorkomt.

8 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • October 23, 2025

heb hetzelfde probleem en krijg het niet veranderd. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 23, 2025

Hebben we het over hetzelfde? Ik heb het over de 2 losse superwifi punten (1 bij modem en 1 elders) en bij de lange verhalen over updates die ik hier lees gaat het over de systeem SuperWifi1 en systeem Superwifi2?? Verschil wordt niet verklaard?

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • October 23, 2025

is inderdaad hetzelfde

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 26, 2025

Hoi ​@Janleerthetwel, wat een leuke gebruikersnaam heb je! Jouw SuperWifi is rood in de webinterface met status paired. Ik ga je hier meer over vertellen, dan weet je hoe het zit :)

Superwifi kunnen twee statussen hebben: synced, of paired. Bij synced brandt het lampje groen en is het punt in de interface ook groen. Bij paired is het lampje groen, maar de status in de interface rood. Dit kan voorkomen bij zowel SuperWifi 1 als SuperWifi 2

Paired noemen we ook wel paired-not-synced. Wat er gebeurd bij deze status is dat de SuperWifi nog wel onderdeel is van je netwerk (paired) maar de synchronisatie (synced) met het modem is er niet. Wil zeggen dat ze in de basis wel werken, maar er is geen sturing meer die je wel nodig hebt voor een goede mesh.

Dus, als een van je eindapparaten verbonden is met een SuperWifi met deze status, dan heeft ‘ie gewoon internet. Maar omdat de sturing dan ontbreekt kan je eindapparaat niet automatisch overgezet worden naar een van de andere Wifipunten of je modem als dat signaal beter is. Zo kan je dan krijgen dat er geen  enkel apparaat (uit zichzelf) met een SuperWifi verbindt als die de paired-not-synced status heeft. 

Het herstarten van de SuperWifi in kwestie, of je hele thuisnetwerk met de knop in het modem (Systeem > Instellingen > Herstart thuisnetwerk), is de snelste manier om dit weer te verhelpen.

Het kan gebeuren dat dit probleem vaker terugkomt. Als dat bij jou ook zo is, dan is er een hele uitgebreide resetprocedure waarvan we zien dat het voor langere tijd een oplossing kan zijn. 

We verwachten in de komende updates voor de modems verbeteringen op dit vlak zodat dit probleem niet meer of in ieder geval een stuk minder voorkomt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 30, 2025

Super bedankt Erik, Ik begrijp ook dat er maar 1 systeem superwifi is en dat we het hebben over 2 losse Superwifi punten hebben.

Ik ben voorlopig op vakantie in een warmer oord, maar ik denk dat het me zelfs als ouwe electricien gaat lukken. Dus grote dank.

Jankanhetwel waarschijnlijk!

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • November 3, 2025

Bedankt voor de hulp, het probleem is opgelost.

• Topper
  • December 3, 2025

@Erik van KPN : 

Je schrijft: Het herstarten van de SuperWifi in kwestie, of je hele thuisnetwerk met de knop in het modem (Systeem > Instellingen > Herstart thuisnetwerk), is de snelste manier om dit weer te verhelpen.

Ik heb een soortgelijk probleem, alleen branden bij mij de ledjes op de sw2 punten helemaal niet meer. Maar ze werken wel en zijn idd paired. Wat niet wegneemt dat ik op zolder prima wifi signaal krijg als ik daar met de telefoon naartoe loop. 

Ik begrijp niet helemaal welke knop in het modem je bedoelt. Moet ik die zien als ik inlog in mijn experia v10?

Overigens ontstond dit probleem vorige week nadat er een update in de experiabox was uitgevoerd. Hij draait nu op V10.C.25.08.15. Wanneer verwacht je een volgende update die dit probleem oplost? 

• Topper
  • December 3, 2025

Aanvullend, ik denk dat het omgekeerd is: je kiest eerst "instellingen" en dan "systeem". Daar zie ik onder meer een knop "herstart thuisnetwerk". Er is ook een knop "herstart modem". Dat lijkt me een lichtere oplossing en misschien beter om mee te beginnen?