Skip to main content
Vraag

SuperWifi 1: Na V10A update geen SW1 meer functioneel

• November 14, 2025
  • 13 reacties
  • 200 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Na de recente update van de Experiabox V10A zijn de SW1 punten niet meer bereikbaar/functioneel.

Zie ook eerdere berichten in SuperWifi 1: Update naar SW1.C.25.12.04 topic.

Alle beschikbare (standaard) reset activiteiten zijn geprobeerd met nog steeds hetzelfde resultaat (rode lamp en geen functionaliteit).

13 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 14, 2025

Hallo ​@Basko82 ,

Er is onlangs inderdaad een update uitgerold. Voor de volledigheid: Hier staat informatie over de update: 

Er staan ook tips in het artikel als je problemen ervaart. 

En hieronder staat de uitleg zoals die al eerder is verstrekt door een moderator: 

In oktober zijn waarschijnlijk je modem en SuperWifi 1 punten overgezet naar de KPN Software. Daarmee is er ook wat ingrijpend veranderd wat betreft de onderlinge communicatie tussen de SuperWifi punten en de V10. De backhaul loopt nu alleen nog via het 5 GHz-signaal en datgene heeft vooral impact op de plaatsing van de versterkers en niet zozeer het zendvermogen. Het kan zijn dat je ze nu dichterbij elkaar dient te plaatsen, omdat het 5 GHz-signaal nu eenmaal minder ver reikt dan het 2,4 GHz-signaal. En of je SuperWifi punten dan in een ketting met elkaar verbonden zijn of dat een versterker verder weg ook alleen met het modem wil verbinden, regelt in principe de master (V10 modem).

Deze masterpositie is dus ook veranderd sinds de update. Eerst was de (eerste) bekabeld aangesloten SuperWifi de master (en regelde het Wifi-verkeer), maar dat is nu het modem geworden. Dat betekent ook dat er nu geen SuperWifi punt meer bekabeld aangesloten hoeft te worden. Je kunt ze allen draadloos ergens neer zetten. Je kunt nog meer hierover lezen in de Product Update

Als de onderlinge communicatie niet helemaal goed meer gaat, dan kun je het beste een schone installatie uitvoeren. Bij het herinstalleren van de SuperWifi punten doe je dat dan ook één voor één, zodat je dan een mooie ketting kan vormen. 

Volg vooral de stappen die hieronder beschreven staan goed op, want dan heb je de beste kans op weer een goed werkend netwerk. 

1. Haal alle ethernetkabels uit je wifipunten.
  2. Reset elke SuperWifi via het resetgaatje. Houd die ingedrukt tot het wifipunt 5x rood knippert.
  3. Wacht af tot elke SuperWifi klaar is met resetten en paars is gaan branden. Dat betekent dat ze dan weer helemaal op fabrieksconfiguratie zitten.
  4. Zet alle SuperWifi uit (met de powerknop of door de stekker uit het stopcontact te halen). Dit is om te voorkomen dat de apparaten toch onbedoeld met elkaar gaan synchroniseren voor we dit willen.
  5. Log in op je modem en ga naar Instellingen > Systeem en druk op de oranje knop achter ‘Reset wifi’   

  Dit zorgt ervoor dat het modem qua wifi instellingen terug gaat naar de fabrieksconfiguratie. En dit zorgt ervoor dat in ons beheersysteem opgeslagen wifigegevens ook teruggaan naar die fabriekswaarden.

6. Reset dan je modem via Instellingen > Systeem en de oranje knop achter 'Reset dit apparaat’. 

     Hierbij reset het modem zichzelf én stuurt een bericht naar ons beheersysteem waarbij de eerdere aanpassing daarin van de wifigegevens naar fabriekswaarden wordt bevestigd. De combinatie van stap 5 en 6 zorgt ervoor dat eventuele issues in dat wifiprofiel in het beheersysteem geëlimineerd zijn.

7. Nadat het modem klaar is met resetten en weer draait, log opnieuw in op het modem. Stel dan je wifi weer in zoals je die wilt hebben qua naam, wachtwoord etc. Zorg er  voor, als je (ook) SuperWifi 1 of Experia Wifi in gebruik hebt, dat je de WPA instelt op WPA2.
  8. Test of je goed kunt verbinden met de wifi van het modem. 
  9. Pak je eerste SuperWifi en sluit deze met een ethernetkabel rechtstreeks aan op je modem. Zet dan de SuperWifi weer aan. Wacht tot deze volledig is opgestart.
  10. Controleer in de interface van je modem of je daar de SuperWifi ook ziet verschijnen met een groen icoon (dit kan in de topologie, of via de netwerknop op de inlogpagina van je modem). Klik het icoon aan en verifieer dat in de pop-up de status synced wordt gegeven.
  11. Je kunt daarna de SuperWifi loskoppelen van het modem. Binnen een minuut of twee, drie zou deze dan groen moeten branden met een goede draadloze connectie met het modem. Daarna kun je ze verplaatsen naar hun definitieve plek.
  12. Herhaal stap 9 tot en met 11 voor elke SuperWifi die je hebt. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 14, 2025

Dank voor de snelle reactie. Ik het andere forum heb ik echter reeds aangegeven dat deze stappen al zijn doorlopen zonder resultaat. Daarnaast betreft het een V10A update van de Experiabox waarna de problemen zijn ontstaan...

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • November 14, 2025

Net als ​@Basko82  zie ik dezelfde verschijnselen met mijn V10A gebaseerde setup.

Voor de volledigheid hierbij nog even de details die ik ook in het andere topc geplaatst had:

Helaas zie ik bij mij exact hetzelfde gebeuren als bij ​@Basko82 :

- Afgelopen dinsdag op woensdag nacht de update ontvangen.
- de V10A (op V10A.C.25.08.04) 
- de draadloze SW1 (nu dus op SW1.C.25.12.04) geeft na de update een continue brandend rood lampje
- de bedrade SW1 (ook op SW1.C.25.12.04) werkt wel na de update.

Dit lijkt dus met de update te maken te hebben en ik vind het dan ook passend om het onder dit topic te melden in plaats van het aanmaken van een eigen topic.

Naast de reset stappen met de SW1’s heb ik na telefonisch contact met KPN service desk ook een reset van de V10A gedaan, en wederom een reset van de SW1’s, echter blijft bij de draadloze SW1 de led rood.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 17, 2025

@Basko82, ik zie dat je in de Product Update aangaf dat specifiek het draadloze SuperWifi 1 punt continu rood lampje geeft. En dat deze wel de 25.12.04 versie heeft. Even een basisvraag om mee te beginnen. Hoe ver staat deze SuperWifi van je modem verwijderd? En zitten er ook storingsfactoren in de zichtlijn tussen SW en modem?

@ArieK, voor jou dezelfde vragen. 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • November 17, 2025

@Basko82, ik zie dat je in de Product Update aangaf dat specifiek het draadloze SuperWifi 1 punt continu rood lampje geeft. En dat deze wel de 25.12.04 versie heeft. Even een basisvraag om mee te beginnen. Hoe ver staat deze SuperWifi van je modem verwijderd? En zitten er ook storingsfactoren in de zichtlijn tussen SW en modem?

@Erik van KPN 

Dank voor je reactie.

Om je vraag te beantwoorden: 

De Experiabox staat beneden in de meterkast, de draadloze SW staat op de tweede verdieping.

De deur van de meterkast is eigenlijk het enige obstakel. Voor de rest staat de SW op de overloop van de tweede verdieping, bij het trapgat en de trappen naar de eerste en tweede verdieping zijn in directe open verbinding met de hal waar de meterkast aan grenst.

Ik hoop dat ik het hiermee duidelijk genoeg omschrijf voor je.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • November 18, 2025

Kleine update ​@Erik van KPN :
Ik heb de draadloze verbinding op de eerste verdieping op de overloop bij de trap geprobeerd. Wederom een rood lampje. Alleen als ik de draadloze praktisch tegenover de deur van de meterkast neerzet dan maakt deze succesvol verbinding.

Ik begrijp dat deze update voor het volgende heeft gezorgd:
- “De backhaul loopt nu alleen nog via het 5 GHz-signaal en datgene heeft vooral impact op de plaatsing van de versterkers”

- “Deze masterpositie is dus ook veranderd sinds de update. Eerst was de (eerste) bekabeld aangesloten SuperWifi de master (en regelde het Wifi-verkeer), maar dat is nu het modem geworden”

In de situatie voor de update, was waarschijnlijk de bekabelde SW1 (1 Gb) de master op de eerste verdieping en deze kon zonder issue een goede draadloze verbinding opzetten met de tweede SW1.

Het zou fijn zijn als dit kan worden hersteld op een of andere manier.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 19, 2025

@Erik van KPN ik heb de poging gedaan om hem direct naast de meterkast te zetten, zonder verstoringen maar helaas zonder resultaat..

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 21, 2025

@Erik van KPN ik heb de poging gedaan om hem direct naast de meterkast te zetten, zonder verstoringen maar helaas zonder resultaat..

Ai, dat is jammer, ​@Basko82.

Dan pluk ik even wat stappen uit ons Kennisbank artikel over, onder andere, rode lampjes:

Probeer deze dingen, ook in deze volgorde:

• Sluit het SuperWifi punt bekabeld aan op je modem.
  • Reset het SuperWifi punt door met een puntig voorwerp het resetknopje in te drukken. Houd het knopje ingedrukt tot je SuperWifi punt een aantal keer rood heeft geknipperd.
  • Laat het SuperWifi punt een uur aangesloten. Dit is om te zorgen dat als er toch iets niet goed is gegaan met de update, dat dit hersteld wordt. Brand hij eerder stabiel groen? Laat het SuperWifi punt dan alsnog het hele uur aangesloten zitten.

Hierna kun je het SuperWifi punt weer terugzetten op de plek waar hij vandaan kwam. Het is dan normaal als het lampje even rood blijft branden. Daarna kan het lampje nog tot 15 minuten oranje gaan branden. Daarna moet hij stabiel groen worden.

Gaat het SuperWifi punt toch weer rood branden, of blijft hij rood? Doe dan nog de volgende stappen:

• Sluit je SuperWifi punt weer bekabeld aan op je modem en wacht tot het lampje stabiel groen brandt.
  • Herstart je modem door hem even een minuutje uit te zetten met aan/uitknop, of door hem stroomloos te maken.
  • Laat vervolgens modem en SuperWifi punt een half uurtje met rust. 

Plaats het SuperWifi punt vervolgens weer op z'n oude plek. Gaat hij daarna toch weer rood branden, of blijft rood? Dan is de koppeling tussen je modem en het SuperWifi punt waarschijnlijk niet helemaal goed. Doe dan nog de volgende stappen:

• Sluit je SuperWifi punt bekabeld aan op je modem en wacht tot het lampje stabiel groen brandt.
  • Reset dan zowel je modem als je SuperWifi punt. Dit kan via het resetgaatje op de beide apparaten.
    Dit kan ook via de webinterface van je modem met de functie Reset thuisnetwerk. Deze vind je via  Instellingen > SysteemReset Thuisnwetwerk zet zowel het modem als alle aangesloten SuperWifi terug naar de fabrieksinstellingen. Het modem zal vervolgens de in ons beheersysteem opgeslagen wifigegevens weer overnemen. 
  • Laat het modem en het SuperWifi punt een half uur met rust zodat ze de reset kunnen afronden, en het SuperWifi punt zichzelf weer kan installeren. 

Plaats het SuperWifi punt weer op z'n plek, en wacht een kwartier. Gaat hij ook nu rood branden? Neem dan contact op voor verdere ondersteuning. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je op een moment dat jou uitkomt.

Om je vraag te beantwoorden: 

De Experiabox staat beneden in de meterkast, de draadloze SW staat op de tweede verdieping.

De deur van de meterkast is eigenlijk het enige obstakel. Voor de rest staat de SW op de overloop van de tweede verdieping, bij het trapgat en de trappen naar de eerste en tweede verdieping zijn in directe open verbinding met de hal waar de meterkast aan grenst.

Ik heb de draadloze verbinding op de eerste verdieping op de overloop bij de trap geprobeerd. Wederom een rood lampje. Alleen als ik de draadloze praktisch tegenover de deur van de meterkast neerzet dan maakt deze succesvol verbinding.

Ik begrijp dat deze update voor het volgende heeft gezorgd:
- “De backhaul loopt nu alleen nog via het 5 GHz-signaal en datgene heeft vooral impact op de plaatsing van de versterkers”

- “Deze masterpositie is dus ook veranderd sinds de update. Eerst was de (eerste) bekabeld aangesloten SuperWifi de master (en regelde het Wifi-verkeer), maar dat is nu het modem geworden”

In de situatie voor de update, was waarschijnlijk de bekabelde SW1 (1 Gb) de master op de eerste verdieping en deze kon zonder issue een goede draadloze verbinding opzetten met de tweede SW1.

Het zou fijn zijn als dit kan worden hersteld op een of andere manier.

Jij hebt in totaal dan twee SuperWifi, ​@ArieK

Je gaf eerder aan dat je een V10A hebt, dat modem was ook onder de oude firmware al de master. Dus daarin is niks verandert. Maar andere Software betekent wel dat de manier van mesh anders is dan eerst. En er qua sturing vanuit het modem dingen anders kunnen gaan. En het lijkt er dan op dat de draadloze SW1 probeert te verbinden met de V10A, en niet met de SW1 op de eerste verdieping. Terwijl hij dat nog wel gewoon kan. 

Ik zou je dan in dit geval aanraden om de beide SW eens te resetten, en ze opnieuw te installeren. 

• Sluit het SuperWifi punt rechtstreeks bekabeld aan op je modem. 
  • Reset het SuperWifi punt door met een puntig voorwerp het resetknopje in te drukken. Houd het knopje ingedrukt tot je SuperWifi punt een aantal keer rood heeft geknipperd.
  • Laat het SuperWifi punt een uur aangesloten. Dit is om te zorgen dat als er toch iets niet goed is gegaan met de update, dat dit hersteld wordt. Brand hij eerder stabiel groen? Laat het SuperWifi punt dan alsnog het hele uur aangesloten zitten.

Hierna kun je de SW in kwestie terugzetten waar hij stond. Mocht je na dit problemen houden met die ene, volg dan ook de rest van de stappen zoals ik ze hierboven voor Basko heb neergezet.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • November 21, 2025

Dank voor je reactie ​@Erik van KPN 

De genoemde stappen heb ik reeds doorlopen naar aanleiding van het telefonisch contact met jullie helpdesk. Het resultaat is zoals beschreven.

Met andere woorden: helaas is dit niet de oplossing.

Het lijkt dus ergens anders aan te liggen op de een of andere manier. Nog andere opties?

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • November 22, 2025

Hier net zo als bovenstaande. Na de update van de V10a krijg ik allebei mijn SW1 niet draadloos verbonden. Alle reset procedures als beschreven doorlopen. Ook met behulp van KPN medewerker.

KPN service weigert verdere service omdat de SW1 uit de garantie zijn. Ik zou nu zelf weer nieuwe moeten kopen of huren. Dat vind ik bijzonder klantonvriendelijk omdat als voor de update prima werkte. 

Ik vraag mij af hoe nu verder?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 23, 2025

Ai, dat is jammer, ​@Basko82.

Dan pluk ik even wat stappen uit ons Kennisbank artikel over, onder andere, rode lampjes:

Probeer deze dingen, ook in deze volgorde:

• Sluit het SuperWifi punt bekabeld aan op je modem.

Hierna kun je het SuperWifi punt weer terugzetten op de plek waar hij vandaan kwam. Het is dan normaal als het lampje even rood blijft branden. Daarna kan het lampje nog tot 15 minuten oranje gaan branden. Daarna moet hij stabiel groen worden.

Gaat het SuperWifi punt toch weer rood branden, of blijft hij rood? Doe dan nog de volgende stappen:

• Sluit je SuperWifi punt weer bekabeld aan op je modem en wacht tot het lampje stabiel groen brandt.
  • Herstart je modem door hem even een minuutje uit te zetten met aan/uitknop, of door hem stroomloos te maken.
  • Laat vervolgens modem en SuperWifi punt een half uurtje met rust. 

Plaats het SuperWifi punt vervolgens weer op z'n oude plek. Gaat hij daarna toch weer rood branden, of blijft rood? Dan is de koppeling tussen je modem en het SuperWifi punt waarschijnlijk niet helemaal goed. Doe dan nog de volgende stappen:

• Sluit je SuperWifi punt bekabeld aan op je modem en wacht tot het lampje stabiel groen brandt.
  • Reset dan zowel je modem als je SuperWifi punt. Dit kan via het resetgaatje op de beide apparaten.
    Dit kan ook via de webinterface van je modem met de functie Reset thuisnetwerk. Deze vind je via  Instellingen > SysteemReset Thuisnwetwerk zet zowel het modem als alle aangesloten SuperWifi terug naar de fabrieksinstellingen. Het modem zal vervolgens de in ons beheersysteem opgeslagen wifigegevens weer overnemen. 
  • Laat het modem en het SuperWifi punt een half uur met rust zodat ze de reset kunnen afronden, en het SuperWifi punt zichzelf weer kan installeren. 

Plaats het SuperWifi punt weer op z'n plek, en wacht een kwartier. Gaat hij ook nu rood branden? Neem dan contact op voor verdere ondersteuning. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je op een moment dat jou uitkomt.

Beste ​@Erik van KPN : helaas bieden bovenstaande acties geen oplossing. 

Ik vind het erg jammer om dit te constateren en hoor graag wat KPN hieraan gaat doen.

Het is bijzonder dat door een update van KPN een goed werkende installatie is gewijzigd in een installatie waar ik slechts in een deel van de woning nog stabiel intermet heb.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 25, 2025

@Erik van KPN ​@KPN 

Ik zou het zeer op prijs stellen als er contact wordt opgenomen voor een passende oplossing.

De huidige adviezen worden zeer gewaardeerd maar hebben helaas de problematiek niet opgelost.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • November 27, 2025

@Erik van KPN ​@KPN 

Ik zou het zeer op prijs stellen als er contact wordt opgenomen voor een passende oplossing.

De huidige adviezen worden zeer gewaardeerd maar hebben helaas de problematiek niet opgelost.

hetzelfde geldt helaas voor mij, fijn dat er betere ondersteuning/ informatie wordt gegeven dan de collega’s aan de telefoon.

Het probleem is echter nog niet opgelost en het is erg vervelend dat na deze update de wifi niet werk via een draadloos aangesloten SW1.

Ik ga er vanuit dat jullie werken aan een oplossing ​@Erik van KPN ​@KPN 💪🏻👍🏻