Skip to main content

SuperWifi 2 en Experia Box V10 hebben geen goede verbinding meer

• September 29, 2025
  • 10 reacties
  • 194 keer bekeken

Hoi, hier hetzelfde probleem na de update in de nacht van 15/16 sept. In eerste instantie leek alles vlot en vlekkeloos te zijn verlopen maar na een kleine week begon de ellende. Superwifi 2 punten die ineens van geen verbinding meer maken, als ze verbinding hebben is het vaker met de status ‘paired’ dan ‘synced’.. en als ze dan eindelijk op wonderbaarlijke wijze ineens wel synchroniseren is dat nooit voor lang.. 

Het is simpelweg niet of, maar wanneer het weer zover is. Wat het dan wel enigszins ‘leuk’ houdt is dat het iedere keer een verrassing is wat t gebrek zal zijn.

wifipunten die spoorloos zijn op t netwerk, wel wifi maar geen internet, willekeurige telefoons, laptops of wat dan ook die t netwerk zien maar niet kunnen verbinden, wifipunten die 5x een reset nodig hebben alvorens ze het opgeven en dan toch maar het paarse lampje tonen.

Ondertussen heb ik iedere tool die online te vinden is tevergeefs geprobeerd, 3x zowel mijn modem als superwifi punten terug naar fabrieksinstellingen (een hels karwei met 5 van die superwifi ondingen en alle andere rotzooi dat wifi nodig heeft), Apparaten geleend van collega’s en vrienden die nog nooit verbonden hebben met onze wifi, gewoon om zeker re zijn dat het niet aan mijn apparaten ligt. Al was ik daar niet heel erg bang voor, het hele netwerk heeft tenslotte tot de avond van 15 september nog nooit een steekje laten vallen.

De volgende apparatuur heb ik van KPN:

1x experia box v10 software V10.C.25.08.03

5x superwifi 2 software SW2.C.25.05.08

hopelijk ligt t aan mij en is t simpel op te lossen.. 

groet,

Rick

Admin: afgesplitst, eigen topic voor je vraag aangemaakt

10 reacties

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Rick1708, 

Er is een, helaas nogal uitgebreide, procedure die je kunt volgen als je merkt dat de wifipunten regelmatig terugvallen op paired maar not synced (groene lampjes, maar rood in de interface).

Hierbij is het belangrijk dat je echt de stappen precies volgt, in deze volgorde. We zien dat dit helpt. Helemaal permanent durf ik niet te garanderen, maar wel voor langere termijn. Maar, het is wel een klus.

1. Haal alle ethernetkabels uit je wifipunten.
  2. Reset elke SuperWifi via het resetgaatje. Houd die ingedrukt tot het wifipunt 5x rood knippert.
  3. Wacht af tot elke SuperWifi klaar is met resetten en paars is gaan branden. Dat betekent dat ze dan weer helemaal op fabrieksconfiguratie zitten.
  4. Zet alle SuperWifi uit (met de powerknop of door de stekker uit het stopcontact te halen). Dit is om te voorkomen dat de apparaten toch onbedoeld met elkaar gaan synchroniseren voor we dit willen.
  5. Log in op je modem en ga naar Instellingen > Systeem en druk op de oranje knop achter ‘Reset wifi’   

  Dit zorgt ervoor dat het modem qua wifi instellingen terug gaat naar de fabrieksconfiguratie. En dit zorgt ervoor dat in ons beheersysteem opgeslagen wifigegevens ook teruggaan naar die fabriekswaarden.
  6. Reset dan je modem via Instellingen > Systeem en de oranje knop achter 'Reset dit apparaat’.    

  Hierbij reset het modem zichzelf Ă©n stuurt een bericht naar ons beheersysteem waarbij de eerdere aanpassing daarin van de wifigegevens naar fabriekswaarden wordt bevestigd. De combinatie van stap 5 en 6 zorgt ervoor dat eventuele issues in dat wifiprofiel in het beheersysteem geĂ«limineerd zijn.
  7. Nadat het modem klaar is met resetten en weer draait, log opnieuw in op het modem. Stel dan je wifi weer in zoals je die wilt hebben qua naam, wachtwoord etc. Zorg er  voor, als je (ook) SuperWifi 1 of Experia Wifi in gebruik hebt, dat je de WPA instelt op WPA2.
  8. Test of je goed kunt verbinden met de wifi van het modem. 
  9. Pak je eerste SuperWifi en sluit deze met een ethernetkabel rechtstreeks aan op je modem. Zet dan de SuperWifi weer aan. Wacht tot deze volledig is opgestart.
  10. Controleer in de interface van je modem of je daar de SuperWifi ook ziet verschijnen met een groen icoon (dit kan in de topologie, of via de netwerknop op de inlogpagina van je modem). Klik het icoon aan en verifieer dat in de pop-up de status synced wordt gegeven.
  11. Je kunt daarna de SuperWifi loskoppelen van het modem. Binnen een minuut of twee, drie zou deze dan groen moeten branden met een goede draadloze connectie met het modem. Daarna kun je ze verplaatsen naar hun definitieve plek.
  12. Herhaal stap 9 tot en met 11 voor elke SuperWifi die je hebt. 

• Deelnemer
  • October 8, 2025

Hoi, ik heb exact dezelfde problemen als hierboven worden beschreven. Ik heb 7 superwifi punten (5 bekabeld, 2 wireless) en een box 10. 

Nu kan ik bovenstaande gaan proberen, wel een klusje…. Of is het dan sowieso beter om maar gelijk naar de box 12 over te stappen? Dank 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 8, 2025

Sowieso kan je niet overstappen naar de box 12. Een modem wordt alleen omgeruild als de bestaande kapot is en dan is er nog steeds geen garantie dat je een box 12 krijgt. Maar waarom zoveel wifipunten? Met het modem er bij 8 wifipunten!! Woon je in een kasteelÂ đŸ˜‰?

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Ik begrijp dat het nogal een werkje is, maar het advies is toch om de procedure uit te voeren ​@Maarten101 

• Deelnemer
  • October 9, 2025

​@Jeroen van KPN  dank je en eens ik ga er mee aan de slag. Ik zal mijn bevindingen delen. 

Nog een vraag: moet ik elk superwifi2 apparaat aansluiten direct op de Box 10 en moet dat 1 voor 1, dus eerst de ene afronden en dan de volgende etc. Of kan ik alle bekabelde SW2’s aansluiten ‘tegelijk’ zonder 30 minuten ertussen en kan dit gelijk op de plek in huis zolang dit maar een bekabelde plek is? Er zit dan wel een switch tussen ergens maar het is 100% ethernet verbinding. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Het is wel aan te raden om stap 9 t/m 11 voor elke Superwifi zoveel mogelijk individueel te doen. De locatie waar je deze stappen doet, dat maakt niet zo heel veel uit. 

• Deelnemer
  • October 10, 2025

Ik heb inmiddels alles opnieuw opgestart. Ik had van KPN de box 12 ontvangen. MIjn 5 bekablede SW2’s doen het prima en staan op synced. De twee draadloze SW2 punten blijven op paired staan. En daarnaast is op de box 12 de typologie kaart verdwenen nadat ik deze een keer opnieuw opgestart heb (was een advies van een andere KPN’er om de 2 draadloze SW2’s naar synced te krijgen….). Nog tips ​@Jeroen van KPN  

dank  

Leen59
Wijsgeer
  • October 10, 2025

Probeer vanuit de box12 een herstart thuisnetwerk, dan komt de topologie meestal weer goed terug. Bij instellingen > systeem.

• Deelnemer
  • October 10, 2025

​@Leen59  dank je, dat werkt inderdaad. 

De twee (oorspronkelijk draadloze) SW2 punten krijg ik nog steeds niet aan de praat. Zelfs volledig resetten geeft geen resultaat. Gek genoeg houd hij ook de naam van sw SW punten vast na de reset alsof de Box12 deze onthoudt oid. Ook bedraad - als ik ze gereset aan de modem met UTP kabel hang -  doen deze 2 punten het niet goed na helemaal te zijn opgestart, groen lampje, even blauw lampje knippperen etc.

Alsof ergens de foute instelling worden onthouden….. 

Leen59
Wijsgeer
  • October 10, 2025

Hebben die 2 wel de nieuwe software binnen? Probeer anders de draadloze eens te wisselen met een bedrade om te zien hoe het dan reageert.