Skip to main content
Vraag

Superwifi 2 en interferentie?

• March 25, 2025
  • 4 reacties
  • 60 keer bekeken

Ik heb sinds een week twee superwifi’s. Heb ze geïnstalleerd volgens de handleiding en vervolgens ook begeleid door een KPN medewerker (2 verschillende). Mijn probleem is niet de installatie maar zodra ik beide aan heb (een op de verdieping en een in mijn werkkamer (vrij dicht bij de V12 Experia box) die een wifi signaal in mijn tuin moet verzorgen.
De iphone 15 (maar ook bv de iPad air) wisselen dan steeds van wifiversterker denk ik. Je ziet het wifi signaal wegvallen en 5G actief worden en dat in een hoge frequentie (5 -10 seconden wifi dan 5G dan weer wifi etc). Ik heb de beveiliging nu op hoog ipv middel maar dat maakt ook geen verschil. Verder is er niks aangepast.
Moeten de versterkers beide rechtstreeks met het modem verbonden zijn (in de topologie van het netwerk te zien) of aan elkaar, dus 1 versterker is verbonden met de andere. 
Ik heb de versterker op de verdieping aan een slimme stekker zodat ik die uit kan schakelen indien er niemand werkt. Dit om sluipstroom tegen te gaan.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

4 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 26, 2025

Na een nieuwe installatie van de twee versterkers nog steeds hetzelfde probleem. Gebeld met KPN (de 5e of 6e keer) eindelijk duidelijk wat het probleem is.
De Iphone verbindt in mijn studeerkamer met wifi 6 op 5 GHz. Het bereik daarvan is veel kleiner dan van 2,4 GHz. In de kamer naast de studeerkamer is het wifi 6 netwerk zo zwak dat de verbinding steeds wegvalt en weer even probeert te verbinden en weer wegvalt.
Ik heb een extra 2,4, GHz wifi netwerk toegevoegd aan het modem en deze geselecteerd. De verbinding blijft dan op 2,4 GHz in stand. 
De KPN medewerker vond het raar dat de iPhone niet vanzelf overschakelde naar het 2,4 GHz netwerk in de kamer. De iPad air heeft hetzelfde probleem dus het is echt een bug in de manier waarop de beste verbinding wordt gezocht of verkregen, ik weet niet of het een apple of kpn bug is …..

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 26, 2025

“In de kamer naast de studeerkamer is het wifi 6 netwerk zo zwak“ lees : “wifi 6 signaal via 5 GHz netwerk”

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hallo ​@Frits S wat jammer dat dit niet optimaal werkt. Heb je het al beter aan het functioneren gekregen? Heb je al eens getest of het beter werkt als je de Box 12 weer terugzet op Wifi 5? 

Je kan ook altijd even onze artikelen voor Wifi doornemen:

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 31, 2025

Ik heb nu 1 versterker in gebruik want tweede is voor bereik dieper in de tuin . Zodra de tweede aan is, is het probleem aanwezig.

Alleen extrawifi 2,4 ghz aanzetten en verbinding daarmee is een oplossing maar ik vind als je daarvoor moet kiezen, het een bug.