Skip to main content
Vraag

SuperWifi 2 gekocht via Marktplaats, maar kan 'm niet draadloos wegzetten na installatie

• October 5, 2026
  • 24 reacties
  • 206 keer bekeken

Installatievraag 

Ik heb een (zwarte) KPN wifi versterker 2.0 gekocht via Marktplaats. Nu heb ik alle installeer-stappen gevolgd via de KPN-app, maar het werkt niet. 
Ik heb de KPN V14 modem, dus de eerste (en enige) versterker moet draadloos kunnen werken. Ik heb hier ook al contact over gehad met de klantenservice en zij zeggen dit ook. Ik heb dit meerdere keren geprobeerd, maar het werkt niet. 

24 reacties

• Topper
  • October 5, 2026

Waarschijnlijk heeft ie nog de oude firmware.

Als je direct met de WiFi van de Superwifi verbind, en naar 192.168.2.150 gaat, kun je dan een screenshot maken met wat je daar ziet? 

• Auteur
  • Topper
  • October 5, 2026

Hoi Robin,

Als ik je goed begrijp moet je dus eerst verbinding maken met de superwifi? Als ik de installatie stappen volg in de app, hoef ik hem alleen aan te sluiten op het stroom en ethernetkabel, vervolgens te resetten en dan zou ik hem kunnen verplaatsen, maar dit doet die niet. 
Maar dat zijn dus niet de juiste stappen??

• Topper
  • October 5, 2026

Hoi. Dat zouden wel de juiste stappen moeten zijn, maar als de superwifi nog de oude firmware heeft, dan werkt dat niet. Wat ik net zei is de manier om daar achter te komen 😊

Op de achterkant van de Superwifi staat een wifinaam en wachtwoord. Als je daarmee verbindt, en in de browser naar 192.168.2.150 gaat, staat daar een firmwareversie. 

• Auteur
  • Topper
  • October 5, 2026

Ah oké. Dus het is een kwestie van aansluiten op stroom en vervolgens verbinden met de wifi van de versterker. Is het aansluiten van de ethernetkabel ook noodzakelijk of hoeft dat in eerste instantie niet? 

Ik zal dit straks gaan proberen en zal dan een foto sturen wat die aangeeft.

Wat zijn vervolgens de mogelijke stappen die ik kan ondernemen, mocht de filmwareversie verouderd zijn?

• Topper
  • October 5, 2026

Ah oké. Dus het is een kwestie van aansluiten op stroom en vervolgens verbinden met de wifi van de versterker. Is het aansluiten van de ethernetkabel ook noodzakelijk of hoeft dat in eerste instantie niet? 

Klopt inderdaad. Aansluiten aan ethernet is niet nodig.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 5, 2026

Hallo ​@Troyvdp ,

Je hebt een grote kans dat je een oude softwareversie (bv 2.00.19) daarop hebt staan. Die SuperWiFi-punten zijn dan niet meer te updaten. Bij KPN heb je er niets meer aan. 

Neem daarom contact op met de klantenservice en vraag om een omruil. Dat omruilen kan niet via dit platform.

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: 

Facebook messenger, Instagram,  X.com en Bluesky.​​​​​​

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

Meer achtergrond geciteerd van moderator Erik:

Het is technisch niet meer mogelijk om SuperWifi punten die nog niet op KPN Software zitten, alsnog te migreren naar KPN Software. Migreren is niet zomaar updaten, het is een ander proces. Dat betekent dat je met SuperWifi punten op legacy firmware, zoals dat dan heet, twee opties hebt. Of je laat het zo, of je vervangt ze door Wifipunten die op KPN Software zitten.

Als je een KPN abonnement hebt, en ook een KPN modem gebruikt, dan is vervangen de beste optie. Want dan werken de Wifipunten goed samen met het modem. In het geval van SuperWifi 1 (dit jaar nog) en SuperWifi 2 wisselen wij ze om als je contact opneemt. Dat gaat op de manier zoals ik al eerder aangaf: je belt ons, er wordt een melding aangemaakt voor de back-office. De back-office handelt dit af en zorgt voor de logistieke aansturing en bericht naar de klant. 

In de praktijk wordt voor bijna iedereen de boel netjes gewisseld. Maar het kan zijn dat er een reden is waardoor de back-office besluit dit niet te doen. Een lopende opzegging kan daar een van zijn. Hun besluit daarin is leidend, en kunnen wij moderators ook niets aan veranderen.

Alleen heb je een kans dat de klantenservice ze niet gaat omwisselen. Tenzij je een aankoopbon bij KPN kunt overleggen. 

• Topper
  • October 5, 2026

Ik zou er persoonlijk niet over beginnen dat ie van Marktplaats komt. Mochten ze toch om een aankoopbewijs vragen zou je bij de verkoper kunnen informeren. 

• Auteur
  • Topper
  • October 5, 2026

Dus als ik het goed begrijp is de enige optie om een nieuwe versterker bij KPN zelf te bestellen? Dan zou die het wel moeten doen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 5, 2026

Ja, je kunt bij KPN een SuperWiFi punt kopen of huren. Dan heb je sowieso de huidige firmware erop staan. 

KPN SuperWifi kopen of huren

Het aanschaffen van SuperWifi blijft ook mogelijk. Als je kiest voor aanschaf betaal je eenmalig een bedrag en heb je twee jaar garantie op het apparaat.

Kies je voor huur, dan betaal je maandelijks 2,99 en heb je garantie zo lang als het abonnement loopt. De huur staat los van de looptijd van het contract, je kunt het starten en stoppen wanneer je wilt.

Het huren van SuperWifi kan je maandelijks opzeggen via MijnKPN en de klantenservice (0800-0402). 

bron:

https://community.kpn.com/wifiversterkers%2D124/kpn%2Dsuperwifi%2Dpunten%2Dnu%2Dook%2Dte%2Dhuur%2D607021?tid=607021&fid=124

• Auteur
  • Topper
  • October 5, 2026

Kun je de firmware checken van je modem en de versterker? Dan is het dus wifi-verbinding maken en vervolgens op de browser 192.168.2.150 opzoeken? 

Als je een versterker via Marktplaats koopt, weet je dus eigenlijk nooit of die het gaat doen of niet. Aangezien ik de V14 modem heb, dus de nieuwste modem met software.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 5, 2026

Kun je de firmware checken van je modem en de versterker?

Ja, Via de MijnKPN-(app). Ga naar Mijn wijnetwerk, dan apparaten en dan kun je per apparaat de firmwareversie opzoeken. 

• Topper
  • October 5, 2026

​@Noordzee Op die manier werkt alleen als de SW al de nieuwe firmware heeft😉

​@Troyvdp Firmware checken van het modem hoeft niet. Lukt het je met onderstaande uitleg? :

1. Kijk op de sticker op de achterkant van het SuperWifi-punt voor de wifinaam (SSID) en het bijbehorende wachtwoord.
  2. Zoek op je telefoon, tablet of computer naar dit wifi-netwerk en maak verbinding met het wachtwoord van de sticker.
  3. Open een internetbrowser en typ 192.168.2.150 in de adresbalk. Druk op enter.
  4. Op de pagina die nu laadt, zie je direct de huidige firmwareversie van de Superwifi staan.
  5. Reset de Superwifi: resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert. Probeer het vervolgens, zodra de Superwifi weer is opgestart, opnieuw.

• Auteur
  • Topper
  • October 5, 2026

Ik ga zometeen de filmware checken van de Superwifi. 

Als ik de reset-knop van de Superwifi indruk, gaat die vervolgens groen knipperen en niet rood. Klopt dit?

Is het verder niet mogelijk om de Superwifi te updaten naar de filmware van de modem? 

• Topper
  • October 5, 2026

Waarschijnlijk heb je het knopje niet lang genoeg ingedrukt, houd het echt ingedrukt totdat het rood knipperen begint. Dan loslaten.

• Auteur
  • Topper
  • October 5, 2026

​@Robin_vz Ik probeer verbinding te maken met de Superwifi, maar dat lukt niet. Als ik op “verbinden” klik zegt die dat het niet mogelijk is om verbinding te maken. Ik heb de Superwifi nu aangesloten op stroom en hij brandt paars nu. 

• Auteur
  • Topper
  • October 5, 2026

Heb de reset-knop ook al vastgehouden tot die rood begint te knipperen, maar vervolgens wordt die eerst groen en nu weer paars. Verbinding maken via wifi-instellingen lukt nog steeds niet.

• Topper
  • October 5, 2026

Aan het paarse lampje te zien is het resetten is in elk geval gelukt. Lukt het verbinden ook met een andere telefoon of laptop niet?

• Auteur
  • Topper
  • October 5, 2026

Nee, als ik op “verbinden” klik zegt die dat die geen verbinding kan maken. Zowel op m’n telefoon als laptop.

• Topper
  • October 5, 2026

Oke. Je kunt nog proberen de laptop met een ethernetkabel op de Superwifi aan te sluiten, en dan in te loggen. Wifi op de laptop dan even uitzetten.

• Auteur
  • Topper
  • October 5, 2026

Mocht dat niet werken, is de enige oplossing een andere (nieuwe) Superwifi kopen/huren? 
Deze is dan verouderd en gaat niet meer werken?

• Topper
  • October 5, 2026

Als hij nog de oude software heeft is dat de enige oplossing inderdaad, maar je kunt dus proberen wat ​@Noordzee schreef. Als dat lukt kost het je niks.

Anders zal je toch zelf een nieuwe moeten kopen, helaas.

• Auteur
  • Topper
  • October 5, 2026

Oké, dus als ik een nieuwe zou kopen/huren, zou die het wel moeten doen als ik zou installeren via de installatie-hulp?

• Topper
  • October 5, 2026

Ja, dan wel.

• Auteur
  • Topper
  • October 5, 2026

Oké dan ga ik dat overwegen, aangezien deze het toch niet doet.