Skip to main content
Vraag

SuperWifi 2 punten werken niet meer na de laatste update

• November 29, 2025
  • 9 reacties
  • 83 keer bekeken

Niet lang geleden heb ik 2 witte wifi versterkers aangeschaft. Deze waren niet goedkoop.

Na de grote update van KPN in november werken ze alleen niet meer. Ik heb eerst een uur aan de telefoon gezeten met ze, en met een vriendelijke dame stap voor stap alle versterkers moeten resetten in opnieuw installeren. Dit werkte toen ook. 

Een dag later deden ze het niet meer, en brand het lampje rood.  Nogmaals gebeld en alles opnieuw gedaan inclusief dit keer een reset van de modem V10A naar fabrieksinstellingen. Dit werkte ook niet.

Vervolgens weer gebeld, en wordt me doodleuk gezet:

Sorry meneer, de witte wifipunten werken niet meer. U kunt nieuwe kopen of huren….. maar u krijgt 2 maanden gratis huur als u 2 wifipunten huurt i.p.v. koopt.

Dit is absurd! Voor de update werkte alles nog. En nu wordt ik gedwongen om weer nieuwe wifipunten aan te schaffen.

En, waarom wordt dit niet eerst verteld, en moet ik uren bezig zijn met het resetten van alles, terwijl er al bekent was dat het niet zou werken.

Ik ben jaren bij KPN, ook met mobiel. En ik had wel een nettere oplossing verwacht. Het is niet mijn schuld dat de wifiversterkers niet meer werken.

Graag kom ik opnieuw in contact met iemand van KPN. En hoor ik graag waar ik een klacht als dit kan neerleggen.

9 reacties

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 29, 2025

Zelfde probleem hier. 

Vandaag te horen gekregen dat ik maar 2 nieuwe wifiversterkers moet kopen. 

Als ik ze huurde zou ik 2 maanden gratis huur krijgen ter compensatie…..

Niet lang geleden 2 wifiversterkers gekocht, en na een update van KPN kan ik die dus gewoon weg gooien? Belachelijk dit. 

Waar is de service na jaren bij KPN gezeten te hebben met huis en mobiel…

admin: reply verplaatst naar eigen topic

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 30, 2025

Hallo ​@WilfredRoskm ,

Er is inderdaad onlangs een update uitgerold. Hier staat informatie over de update: 

Er staan ook tips in het artikel als je problemen ervaart. 

En hieronder staat de uitleg zoals die al eerder is verstrekt door een moderator: 

In oktober zijn waarschijnlijk je modem en SuperWifi 1 punten overgezet naar de KPN Software. Daarmee is er ook wat ingrijpend veranderd wat betreft de onderlinge communicatie tussen de SuperWifi punten en de V10. De backhaul loopt nu alleen nog via het 5 GHz-signaal en datgene heeft vooral impact op de plaatsing van de versterkers en niet zozeer het zendvermogen. Het kan zijn dat je ze nu dichterbij elkaar dient te plaatsen, omdat het 5 GHz-signaal nu eenmaal minder ver reikt dan het 2,4 GHz-signaal. En of je SuperWifi punten dan in een ketting met elkaar verbonden zijn of dat een versterker verder weg ook alleen met het modem wil verbinden, regelt in principe de master (V10 modem).

Deze masterpositie is dus ook veranderd sinds de update. Eerst was de (eerste) bekabeld aangesloten SuperWifi de master (en regelde het Wifi-verkeer), maar dat is nu het modem geworden. Dat betekent ook dat er nu geen SuperWifi punt meer bekabeld aangesloten hoeft te worden. Je kunt ze allen draadloos ergens neer zetten. Je kunt nog meer hierover lezen in de Product Update. 

Als de onderlinge communicatie niet helemaal goed meer gaat, dan kun je het beste een schone installatie uitvoeren. Bij het herinstalleren van de SuperWifi punten doe je dat dan ook één voor één, zodat je dan een mooie ketting kan vormen. 

Volg vooral de stappen die hieronder beschreven staan goed op, want dan heb je de beste kans op weer een goed werkend netwerk. 

1. Haal alle ethernetkabels uit je wifipunten.
  2. Reset elke SuperWifi via het resetgaatje. Houd die ingedrukt tot het wifipunt 5x rood knippert.
  3. Wacht af tot elke SuperWifi klaar is met resetten en paars is gaan branden. Dat betekent dat ze dan weer helemaal op fabrieksconfiguratie zitten.
  4. Zet alle SuperWifi uit (met de powerknop of door de stekker uit het stopcontact te halen). Dit is om te voorkomen dat de apparaten toch onbedoeld met elkaar gaan synchroniseren voor we dit willen.
  5. Log in op je modem en ga naar Instellingen > Systeem en druk op de oranje knop achter ‘Reset wifi’   

  Dit zorgt ervoor dat het modem qua wifi instellingen terug gaat naar de fabrieksconfiguratie. En dit zorgt ervoor dat in ons beheersysteem opgeslagen wifigegevens ook teruggaan naar die fabriekswaarden.

6. Reset dan je modem via Instellingen > Systeem en de oranje knop achter 'Reset dit apparaat’. 

     Hierbij reset het modem zichzelf én stuurt een bericht naar ons beheersysteem waarbij de eerdere aanpassing daarin van de wifigegevens naar fabriekswaarden wordt bevestigd. De combinatie van stap 5 en 6 zorgt ervoor dat eventuele issues in dat wifiprofiel in het beheersysteem geëlimineerd zijn.

7. Nadat het modem klaar is met resetten en weer draait, log opnieuw in op het modem. Stel dan je wifi weer in zoals je die wilt hebben qua naam, wachtwoord etc. Zorg er  voor, als je (ook) SuperWifi 1 of Experia Wifi in gebruik hebt, dat je de WPA instelt op WPA2.
  8. Test of je goed kunt verbinden met de wifi van het modem. 
  9. Pak je eerste SuperWifi en sluit deze met een ethernetkabel rechtstreeks aan op je modem. Zet dan de SuperWifi weer aan. Wacht tot deze volledig is opgestart.
  10. Controleer in de interface van je modem of je daar de SuperWifi ook ziet verschijnen met een groen icoon (dit kan in de topologie, of via de netwerknop op de inlogpagina van je modem). Klik het icoon aan en verifieer dat in de pop-up de status synced wordt gegeven.
  11. Je kunt daarna de SuperWifi loskoppelen van het modem. Binnen een minuut of twee, drie zou deze dan groen moeten branden met een goede draadloze connectie met het modem. Daarna kun je ze verplaatsen naar hun definitieve plek.
  12. Herhaal stap 9 tot en met 11 voor elke SuperWifi die je hebt. 

En hoor ik graag waar ik een klacht als dit kan neerleggen.

Je kunt altijd het klachtenformulier  invullen indien je dit wenst. 

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier.htm

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@WilfredRoskm, dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling dat de SuperWifi punten op dit moment niet goed werken. De witte SuperWifi  horen ook na de recente software updates te werken. Het is absoluut niet zo dat je deze zou moeten vervangen voor het nieuwere type 2. 

Heeft de uitleg die hierboven is geplaatst nog kunnen helpen? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 2, 2025

Beste Jeroen van KPN,

Maar dat is wel letterlijk wat ik van de helpdesk te horen kreeg. Dat de 2 wifipunten door de update niet meer werken en ze vervangen moeten worden door type 2.

Dat zijn dus tegenstrijdige dingen.

En ik heb bovenstaande staande stappen die 'Noordzee' hierboven duidelijk heeft gezet ook gedaan. 2x zelfs maar het heeft niet geholpen.

Vandaag heb ik de 2 wifipunten type 2 ontvangen van KPN. Met de 2 maanden gratis huur. Deze waren in 1 x te instaleren en werken goed.  Maar ik ben van mening dat ik deze niet hoef te kopen of te huren aangezien ik gewoon 2 werkende had voor de update.

Leen59
Wijsgeer
  • December 2, 2025

Als de superwifi 1 geüpdate zijn zouden ze gewoon weer moeten werken. Ik heb dezelfde situatie gehad en dat is uiteindelijk goed gekomen. Ik had ook tijdelijk SW2 gehuurd, maar die kunnen weer retour.

• Nieuwkomer
  • December 3, 2025

Waarom wordt er nu geupdate naar SW1.C.25.12.04 in plaats van gelijk naar V10.C.25.08.15?

Gisteravond de hele avond bezig geweest SuperWifi weer werkend te krijgen terwijl de oorzaak van de problemen al bekend is en opgelost is in versie SW1.C.25.12.04 ?!?

Waarom zou je klanten gaan updaten naar Firmware waarvan bekend is dat deze niet goed werkt? 

Wat zit er in de update naar SW1.C.25.12.04?

• Er kon een situatie ontstaan waarbij de SuperWifi 1 in z'n geheel ophield met werken. De lampjes gingen dan ook uit. Deze hebben we opgelost. 

• Het kwam voor dat een SuperWifi 1 niet zichtbaar was in de topologie in het modem. De SuperWifi 1 was dan wel werkzaam en ook zichtbaar in het netwerkoverzicht vanuit het icoon op het loginscherm. Dit hebben we hersteld zodat de SuperWifi 1 ook in de topologie zichtbaar blijft.

• Het kon gebeuren dat een SuperWifi 1 in de topologie van het modem zichtbaar was met een rood icoon terwijl de SuperWifi wel gewoon werkte. Dit is verholpen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 3, 2025

Bedankt voor de reactie.

Dit is voor mij allemaal wat te technisch.

Feit is dat ze het niet doen.

Ik heb een klacht ingediend bij KPN en ben in afwachting van een antwoord daarop.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 3, 2025

Waarom wordt er nu geupdate naar SW1.C.25.12.04 in plaats van gelijk naar V10.C.25.08.15?

Dat zijn twee verschillende updates. De eerste is voor de SuperWiFi-punten. De tweede is voor jouw modem. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 3, 2025

Bedankt voor de reactie.

Dit is voor mij allemaal wat te technisch.

Feit is dat ze het niet doen.

Ik heb een klacht ingediend bij KPN en ben in afwachting van een antwoord daarop.

Graag gedaan, ben benieuwd wat er uitkomt. Ik hoor graag de uitkomst. 

Â