Skip to main content

SuperWifi 2 toont veel lagere bitrate dan de KPN Box 12

• October 31, 2025
  • 18 reacties
  • 136 keer bekeken

Leen59
Wijsgeer

Als ik inlog op een SW2 toont deze een veel lagere bitrate dan wat ik in de box12 zie. SW2 zegt ca 450 Mbps,terwijl box12 ruim 2Gbps laat zien. Alles heeft de laatste firmware.Welke waarde klopt?

18 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 31, 2025

Box12 kan op WAN hoogstens 1Gbs.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • October 31, 2025

Beste ​@TDN , ik heb bij mijn V10 wel eens 4.333Gbit/s zien staan, zal wel een weergave fout zijn .

Leen59
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 31, 2025

Als ik inlog op een SW2 toont deze een veel lagere bitrate dan wat ik in de box12 zie. SW2 zegt ca 450 Mbps,terwijl box12 ruim 2Gbps laat zien. Alles heeft de laatste firmware.Welke waarde klopt?

Het gaat hier om de draadloze verbindingssnelheid tussen box12 en SW2, als het bekabeld is staat er aan beide kanten 1Gbps.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Leen59, goed dat je dit meldt! Gek dat er verschil in zit, zou je screenshots willen sturen van wat je ziet? Poets hierbij eventuele privégegevens weg. Dan kan ik uitzoeken hoe dit zit of navraag doen. 😄

Leen59
Wijsgeer
  • Auteur
  • November 1, 2025

Box12 

SW2

De snelheden zijn nu wat lager omdat ik WiFi6 uitgezet heb.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 2, 2025

​@Leen59 Dat zijn theoretische maximale snelheid bij wifi

Modem 585Mbs = 64-QAM ¾ 80Mhz 2x2 Mimo

SW 292.5Mbs = 64-QAM ¾ 80Mhz 1x1 Mimo

• November 2, 2025

Het gaat hier om de draadloze verbindingssnelheid tussen box12 en SW2, als het bekabeld is staat er aan beide kanten 1Gbps.

Die link snelheid is prima onbedraad, hoe staat je staat je bandbreedte voor 5 ghz ingesteld ? Is dat 40, 80 of 160  mhz? Waarschijnlijk zit het daarin waar het de SW2 betreft. Met wifi 6 zou 160 MHz wel mogelijk moeten zijn staat dit lager dan haal je zeker onbeddaad nooit de hoogst mogelijk linksnelheid.

Leen59
Wijsgeer
  • Auteur
  • November 2, 2025

Waar het om gaat is dat ik verschillende snelheden zie terwijl het om dezelfde verbinding gaat. Ik heb geen klachten, maar ben gewoon nieuwsgierig.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik ga even zoeken of ik hier een duidelijk antwoord op kan vinden, dank voor de foto's ​@Leen59! Zodra ik antwoord heb kom ik hier weer in de lucht. 🫡

Leen59
Wijsgeer
  • Auteur
  • November 2, 2025

Ter aanvulling, bij de 2e SW2 die draadloos verbonden is met de 1e zie ik dit:

Ben benieuwd wat ​@TDN hiervan vindt. (WiFi5, 80MHz)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 2, 2025

Waar het om gaat is dat ik verschillende snelheden zie terwijl het om dezelfde verbinding gaat. Ik heb geen klachten, maar ben gewoon nieuwsgierig.

Is mijn antwoord niet duidelijk waarom? Het verschil tussen modem en sw in vorige plaatje is 2x2 vs 1x1 MIMO. In deze plaatje zijn de theoretische snelheden1625 Mbs = 1024-QAM 80Mhz 3x3 MIMO en 1950 Mbs = 1024-QAM 80Mhz 4x4 MIMO.

Leen59
Wijsgeer
  • Auteur
  • November 2, 2025

Hoe werkt het dan tussen de twee SW’s ?

Ik heb ooit ergens gelezen dat de SW2 2 antennes zou hebben, dus MIMO 2x2, of sla ik nu de plank mis?

Leen59
Wijsgeer
  • Auteur
  • November 3, 2025

Voor de volledigheid mijn configuratie 

De bedraadde SW1 staat op een update te wachten en wordt verder niet gebruikt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 3, 2025

Hoe werkt het dan tussen de twee SW’s ?

Ik heb ooit ergens gelezen dat de SW2 2 antennes zou hebben, dus MIMO 2x2, of sla ik nu de plank mis?

Ze hebben 4 antennes dus theoretisch maximaal 4x4 MIMO. Maar per antenne kan je alleen met 1 apparaat tegelijk verbinden. Mijn vermoeden is 1 antenne is gebruikt voor backhaul, de huidige linkrate is dus met 3x3 lager dan de theoretische maximale 4x4. Hier een voorbeeld van de maximale linkspeeds, de van jouw genoemde linkspeeds zijn met groen onderstreept.

Leen59
Wijsgeer
  • Auteur
  • November 3, 2025

Dank voor de uitleg. Maar dat zou dan betekenen dat wat ik zie geen gemeten waarde is maar een theoretische? Daarnaast heb ik het vermoeden dat deze waarden alleen op het koppeltijdstip worden ingelezen en dus niet realtime zijn. Hierdoor sta je dus soms op het verkeerde been als je af en toe de boel nakijkt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 3, 2025

Maar dat zou dan betekenen dat wat ik zie geen gemeten waarde is maar een theoretische? Daarnaast heb ik het vermoeden dat deze waarden alleen op het koppeltijdstip worden ingelezen en dus niet realtime zijn

Ja, dat zijn alleen theoretische linkspeeds. Het hangt ook nog af van de eigenschappen van de cliënten, ze hebben vaak alleen 1 of 2 antennen, je ziet dan ook de snelheid van 1x1 of 2x2 MIMO ipv 4x4 MIMO. Ik ken niet de specificaties van Box12, vermoedelijk ook 4 antennen op 5Ghz-band. De Box14 heeft 4x4 bij 5Ghz en 3x3 bij 2,4Ghz.

Leen59
Wijsgeer
  • Auteur
  • November 3, 2025

Zoals ik al zei, ik heb op zich geen problemen meer sinds de SW2 ipv SW1, maar omdat ik regelmatig mijn netwerk naloop kom ik dit soort zaken tegen en dan vallen deze mij op. Als techneut ben ik dan nieuwsgierig over hoe en waarom. Nog steeds jammer dat de SW1 niet stabiel blijft, heb er 3 in eigendom, maar door alle problemen nu 2 SW2 in huur totdat de SW1 weer goed gaat werken, maar ik heb mijn twijfels.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Kleine tussentijdse (non-) update: de persoon waar we dit normaal bij navragen is ziek dus het is even wachten tot hij weer terug is. Wat TDN aangeeft klinkt mij ook aannemelijk, maar ik ben ook benieuwd naar wat onze techneuten te zeggen hebben hierover.

Dus in het kort: later hopelijk meer. 🙃