Skip to main content
Update

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.16.06 [uitrol gestopt]

Categorie:SuperWifi 2
  • January 21, 2026
  • 225 reacties
  • 9031 keer bekeken
Toon eerste bericht

225 reacties

Jasper van KPN
Moderator

​Voor individuele dingen is een eigen topic beter inderdaad, maar er worden ook dingen genoemd die wel specifiek met de update te maken hebben. Die punten nemen we mee.

Ik heb van jouw vraag een apart topic aangemaakt ​@Cybergamer, je vraag gaat niet over deze specifieke update. Je kunt het gesprek daar verder voortzetten.

• Topper
  • February 26, 2026

​Voor individuele dingen is een eigen topic beter inderdaad, maar er worden ook dingen genoemd die wel specifiek met de update te maken hebben. Die punten nemen we mee.

Ik heb van jouw vraag een apart topic aangemaakt ​@Cybergamer, je vraag gaat niet over deze specifieke update. Je kunt het gesprek daar verder voortzetten.

Zag het ja! Dank je wel!

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • February 27, 2026

Jammer dat de update nog steeds niet beschikbaar is. Wat mij opvalt in de vele reacties dat er met veel ongeduld gecommuniceerd wordt. Ik vind dit wel begrijpelijk. Nu al een maand staat er ergens een update die maar niet komt.

KPN probeer wat meer “verwachtings management” toe te passen door ook gewoon eerlijk toe te geven dat er problemen zijn. Eerlijkheid werkt altijd het beste en vergeet niet dat wij elke maand rond de 50 € of nog meer betalen…...dus de klanten van KPN hebben recht op eerlijke benadering!

Afijn hier geeft ik ekle week het modem een zetje zodat de wifi punten weer correct worden weergegeven. Functioneert goed!

• Topper
  • February 27, 2026

Jammer dat de update nog steeds niet beschikbaar is. Wat mij opvalt in de vele reacties dat er met veel ongeduld gecommuniceerd wordt. Ik vind dit wel begrijpelijk. Nu al een maand staat er ergens een update die maar niet komt.

KPN probeer wat meer “verwachtings management” toe te passen door ook gewoon eerlijk toe te geven dat er problemen zijn. Eerlijkheid werkt altijd het beste en vergeet niet dat wij elke maand rond de 50 € of nog meer betalen…...dus de klanten van KPN hebben recht op eerlijke benadering!

Afijn hier geeft ik ekle week het modem een zetje zodat de wifi punten weer correct worden weergegeven. Functioneert goed!

Hele woning hier is KPN. Thuis en meerdere mobielen internet. Dat is veel meer dan 50 per maand, maar service moet je in Nederland tegenwoordig niet verwachten. Je mag alles zelf oplossen. Vergeet ook niet je eigen eten te koken in het restaurant en daarvoor te betalen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • February 27, 2026

Krijgen we wel een smsje als de update uitgerold gaat worden op jouw locatie?

Of gebeurt dat alleen als de router/modem een update krijgt?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Normaal kun je het beste je abonneren op de Product Updates om een bericht te ontvangen, maar in dit geval is het topic er al. Er volgt verder geen SMS’je of mailtje als de uitrol begint, maar je kunt wel de MijnKPN app in de gaten houden. Daar zou een melding naar voren moeten komen dat je je apparaten kunt updaten. 

TomRoozendaal
Helper
Forum|alt.badge.img+2

Dit is al meerdere keren – ook door mij – bij KPN aangegeven: neem de klant mee in je verhaal. Neem ze mee in de reis, in de keuzes en in de planning. Dat creëert begrip en draagvlak.

Aankondigen dat iets eraan komt en het vervolgens niet uitrollen, zorgt voor meer weerstand dan wanneer je niets zegt en op het juiste moment gewoon klaarstaat met:

“De update is klaar. Je kunt nu upgraden.”

Kijk dan eens hoeveel positiviteit en vertrouwen dat oplevert.

My2Cents

• Slimmerik
  • February 27, 2026

De klant op de hoogte houden van de voortgang van het oplossen van hun eigen gemaakte rommel, dat gaan ze echt niet doen. De klant is er om te betalen en in stilte te ondergaan wat zij vinden dat de klant wil. Oh ja en alsof het de gewoonste zaak van de wereld is om de haverklap de boel weer compleet resetten.

Bij ziggo al eens een vergelijkbaar iets mee gemaakt rondom eigen ontwikkelde software, waarbij iets verkeer geïmplementeerd was in de drm oplossing voor tv kijken op via het web. Ook continue afleidings verhaaltjes en niet willen toegeven dat ze zelf een fout hebben gemaakt, totdat er een ontwikkelaar uit de rij sprong en toch iets meer duidelijkheid gaf op het forum. Waarna er een berichtje kwam dat deze medewerker dat niet zo had mogen zeggen, en hij ook nooit meer op het forum gezien is. 

Ik verwacht hier niks anders, dat ze al toegeven dat er wat dingen verbeterd kunnen worden, maar niet gewoon durven toe te geven dat ze er een bende van hebben gemaakt zegt genoeg. Pas als ze door een Radar of andere consumenten organisaties aangepakt wordt zullen misschien bij draaien om het gezichtsverlies te beperken. Ben wel benieuwd wat die er van vinden dat ze door klanten gekochte sw punten zo hebben aangepast dat je ze alleen nog maar met een experiabox kunt gebruiken. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 27, 2026

Natuurlijk gaat een en ander niet helemaal goed bij de modem updates maar ik ben kennelijk dan een uitzondering want bij mij werkt alles heel erg stabiel en draai niet eens de laatste software versie.

Natuurlijk zal er vanuit het moderatorteam een gefilterde informatievoorziening zijn. Ik zie juist de contouren van mooie ontwikkelingen zoals de wifi verbeteraar in de kpn app. Het is een reis met vallen en opstaan. Eenieder die in de IT werkzaam is weet dat het soms vallen en weer opstaan is.

Iedereen mag kritiek hebben maar zonder inhoudelijke details van problematiek waarom zaken soms niet goed lopen is het eenvoudig roepen vanaf de bank.

Hopelijk mag ik hier ook een mening over hebben en dat dreigen met Radar of ik zag zelfs juridische stappen vind ik persoonlijk niet erg constructief meer.

• Slimmerik
  • February 27, 2026

Dat er af en toe iets niet goed gaat, snap ik ook wel. Maar dat ze nu op drie verschillende experiaboxen en twee varianten sw punten en experia wifi punten allemaal dezelfde issues hebben is wel wat groter dan iets mis gegaan. Dat ze met leuke dingen bezig is goed natuurlijk maar de poging om op drie versies experiabox en wifipunten van verschillende leveranciers en leeftijden dezelfde ogende en functionerende software te geven is gewoon te ambitieus geweest en slecht uitgevoerd.

Dat hij nog niet op de laatste versies zit is waarschijnlijk je redding.

Je mag zeker een mening hebben en die geven geen probleem.

Wat ik een probleem vind is dat kpn heeft besloten om mij de mogelijkheid te ontnemen om mijn super wifi punten te blijven gebruiken wanneer ik zou besluiten naar een andere provider te gaan. Ze hebben de nieuwe software op sw punten zo aangepast dat ze alleen nog maar vanuit een experiabox ingesteld kunnen worden. Als ik de wifipunten nu huurde of in bruikleen had oftewel ze waren nog eigendom van kpn dan geen probleem, maar ze verkopen die dingen ook maar behandelen ze als hun eigendom.

RonaldM01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 28, 2026

Goedemorgen, het blijft een vreemde gewaarwording. Het SuperWifi 2 punt direct verbonden aan V10 met een groen lampje. Verdwenen uit de topologie van de webinterface en als offline in de MijnKPN app met de status paired. 

Het 2e SuperWifi 2 punt staat draadloos nog steeds keurig op Synced. 

Als je als normale gebruiker niet dagelijks de instellingen controleert zou je denken dat er niets aan de hand is 🫣

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 28, 2026

Dat er af en toe iets niet goed gaat, snap ik ook wel. Maar dat ze nu op drie verschillende experiaboxen en twee varianten sw punten en experia wifi punten allemaal dezelfde issues hebben is wel wat groter dan iets mis gegaan. Dat ze met leuke dingen bezig is goed natuurlijk maar de poging om op drie versies experiabox en wifipunten van verschillende leveranciers en leeftijden dezelfde ogende en functionerende software te geven is gewoon te ambitieus geweest en slecht uitgevoerd.

Dat hij nog niet op de laatste versies zit is waarschijnlijk je redding.

Je mag zeker een mening hebben en die geven geen probleem.

Wat ik een probleem vind is dat kpn heeft besloten om mij de mogelijkheid te ontnemen om mijn super wifi punten te blijven gebruiken wanneer ik zou besluiten naar een andere provider te gaan. Ze hebben de nieuwe software op sw punten zo aangepast dat ze alleen nog maar vanuit een experiabox ingesteld kunnen worden. Als ik de wifipunten nu huurde of in bruikleen had oftewel ze waren nog eigendom van kpn dan geen probleem, maar ze verkopen die dingen ook maar behandelen ze als hun eigendom.

Ik kan je bewering dat iets te ambitieus is niet beoordelen. Ik ken de architectuur van de modems niet goed genoeg daarvoor. Ik kan me voorstellen dat de KPN software als transparante laag bovenop de hardware specifieke laag van de fabrikant draait. Dat opent natuurlijk duren om integraties te bouwen met bijvoorbeeld de KPn app schat ik zo in. Verder niet gespeend van enige kennis op dit gebied. Ik laat me graag informeren en gaf dit al als tip voor een Community on tour.

Dat de uitrol niet goed loopt, daar ben ik het wel mee eens. Ik had overigens ook het paired issue voordat ik rond de kerst de voorlaatste versie kreeg. Nu is al drie maanden stabiel. Ik lees nu vooral problemen als er meerdere Superwifi’s gebruikt worden.

Toen ik zelf mijn Superwifi kocht deed ik dat met de veronderstelling dat het een KPN product was dat hoort bij de modem van KPN. Ik kreeg er een met een mooie korting aangeboden via de KPN app en ben erg tevreden over dit product gezien de aantrekkelijke prijs. Ik realiseer me dat dit voor iemand anders niet zo kan zijn en daar heb ik respect voor.

Ik ben zelf tevreden met de combinatie van Box12 en Superwifi en ken de beperkingen ervan. Het is nu eenmaal een one size fits all oplossing. Als ik er ontevreden over was zou ik zelf een Fritz oplossing aanschaffen. Kost meer maar je krijgt dan ook meer. Heb zelf ook geen intentie om weg te gaan bij KPN dus voor mij is de vendor gebonden Superwifi geen probleem. Ik tel mijn zegeningen en hoor om me heen genoeg ellende bij andere providers. Economisch is de Superwifi ook al even afgeschreven.

Overigens al fijn dat er op normale wijze een discussie kan zijn. Ik stoor me er soms aan dat er alleen negatieve geluiden te zien zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • February 28, 2026

Wat je schrijft klopt niet. Je kunt ze gebruiken met je eigen router. Hier is een post over geschreven in het tweakers forum. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • February 28, 2026

Waar blijft deze update. Mijn sw 2 ligt er weer uit. Ga er nu toch wel heel erg aan twijfelen of ik niet de overstap moet gaan maken naar een ander. Update beloven en niet doorvoeren. Slechte zaak 

Sinds ik 1x per week op een vast tijdstip het modem opnieuw opstart heb ik geen problemen meer. Het blijft bij mij in ieder geval voor een week stabiel. Niet ideaal maar het helpt mij wel. 

MIjn tip voor KPN, maak de AVM hardware voor dezelfde prijs beschikbaar voor mensen die problemen ervaren. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 28, 2026

Er is wel iets aan de hand ​@RonaldM01 maar de vraag is of je er in de praktijk veel hinder van hebt. Voor de laatste update had ik ook de situatie dat Superwifi de status paired had. Superwifi is daarmee nog steeds werkende maar alleen de roaming functioneert dan niet. Ik had er totaal geen last van. Ik heb Superwifi voornamelijk voor mijn statische apparatuur zoals Tv+ die ik draadloos aangesloten heb en via Superwifi is verbonden. Dat bleef vlekkeloos werken. Alleen apparatuur dat door het huis beweegt kan er hinder van hebben als roaming niet werkt. In de praktijk viel dat bij mij ook wel mee. Ik bleef wel eens plakken op Box12 waar Superwifi meer logisch leek. Sinds de voorlaatste update werkt roaming hier weer vlekkeloos.

Neemt niet weg dat het voor iedereen opgelost dient te worden. Jij hebt dus ook meerdere Superwifi”s. Het lijkt dan vaker mis te gaan.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 28, 2026

Wat je schrijft klopt niet. Je kunt ze gebruiken met je eigen router. Hier is een post over geschreven in het tweakers forum. 

Maar volgens mij dan geen updates.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • February 28, 2026

Ook updates maar dat moet je handmatig in de gaten houden. Als je 2 SW2 punten hebt op je eigen router wordt een een master. Vandaaruit kun je handmatig updates uitvoeren door naar het IP adres van het SW2 punt te gaan.

• Slimmerik
  • February 28, 2026

Ik heb even zitten zoeken op Tweakers maar vind alleen iets over dat het misschien weer mogelijk zou zijn voor de sw2. Maar nog niks bevestigd. Ik heb twee Sw1 en die hebben geen eigen weg interface meer en zijn dus niet meer te configureren.  

Heb je een link voor me?

Kpn zegt zelf ook dat de sw punten geen eigen interface meer hebben en dus alle instellingen vanuit de experiabox krijgen, hoe kun je ze dan nog zelf configureren?

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • February 28, 2026

Waar blijft deze update. Mijn sw 2 ligt er weer uit. Ga er nu toch wel heel erg aan twijfelen of ik niet de overstap moet gaan maken naar een ander. Update beloven en niet doorvoeren. Slechte zaak 

Sinds ik 1x per week op een vast tijdstip het modem opnieuw opstart heb ik geen problemen meer. Het blijft bij mij in ieder geval voor een week stabiel. Niet ideaal maar het helpt mij wel. 

MIjn tip voor KPN, maak de AVM hardware voor dezelfde prijs beschikbaar voor mensen die problemen ervaren. 

Dat doe ik dus ook om de zeven dagen even opnieuw opstarten. Voor de rest werkt het prima en hoor je mij niet klagen 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • February 28, 2026

Ik heb even zitten zoeken op Tweakers maar vind alleen iets over dat het misschien weer mogelijk zou zijn voor de sw2. Maar nog niks bevestigd. Ik heb twee Sw1 en die hebben geen eigen weg interface meer en zijn dus niet meer te configureren.  

Heb je een link voor me?

Kpn zegt zelf ook dat de sw punten geen eigen interface meer hebben en dus alle instellingen vanuit de experiabox krijgen, hoe kun je ze dan nog zelf configureren?

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2316356

• Slimmerik
  • February 28, 2026

@JanAssen Die had ik ook gevonden, maar daar lees je ook dat wanneer je de laatste updates op de punten hebt staan dat het niet meer werkt, je kunt ze niet meer zelf configureren en dus ook niet zonder experiabox gebruiken.

Als ik het zo lees zou je met wat geknutsel op de Sw1 alternatieve software kunnen zetten maar daar moet je zin in hebben. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • February 28, 2026

Krijgen we wel een smsje als de update uitgerold gaat worden op jouw locatie?

Of gebeurt dat alleen als de router/modem een update krijgt?

Nee, überhaupt niet. Dat hebben we alleen gedaan, in de afgelopen twee jaar, op de migratiemoment. Dus als mensen van de oude firmware naar de KPN Software gingen. Dat was een zodanig ingrijpende update dat informeren nodig was. Maar als je eenmaal op KPN Software zit, dan krijg je in principe geen bericht van updates omdat je er in principe ook niets van zou moeten merken. Voor de meeste klanten is dat ook prima. Als je wel op de hoogte wilt blijven dan zijn de Product Updates hier de beste manier. 

Ik snap je. Maar SuperWifi 2 hebben een stand alone modus, en gewoon een eigen interface. Dus die kun je prima gebruiken in combinatie met een eigen modem, en ook als je naar een andere provider gaat. SuperWifi 1 hebben inderdaad geen eigen webinterface meer, dat was technisch niet haalbaar in combinatie met de KPN Software. Maar, als je SuperWifi 1 hebt, dan is het toevoegen van een enkele SuperWifi 2 voldoende. De SuperWifi 2 zal dan als hoofdapparaat fungeren voor de SuperWifi 1. 

Ook updates maar dat moet je handmatig in de gaten houden. Als je 2 SW2 punten hebt op je eigen router wordt een een master. Vandaaruit kun je handmatig updates uitvoeren door naar het IP adres van het SW2 punt te gaan.

En dit inderdaad. Zolang de SuperWifi een versie hebben die met 25 begint zijn ze handmatig te updaten zoals Jan aangeeft. 

• Slimmerik
  • March 1, 2026

@Erik van KPN Wat een bijzondere beslissing, hier heeft de product owner of wie dan ook dus een besluit genomen niet met de eind klant in gedachte maar de eigen doelen 'one piece of software to rule them all'. En het nog slecht uitgevoerd ook gezien alle problemen die er zijn.

Waarom dan niet de keuze om sw1 te laten zoals ze waren? Zodat de eigenaren de vrijheid om er mee te doen en laten wat ze willen konden behouden. Zoals je aangeeft zou ik extra moeten investeren in een sw2 erbij om ze weer zonder experiabox te laten werken.

Nu heb ik geen idee wat de verhouding tussen eigenaren en huurders van de sw1 punten is, maar hier heeft iemand, zich verschuilend achter technische mogelijkheden, een grote groep klanten flink benadeeld. Zonder dat daar wat tegenover staat. Een grote groep klanten die blijft, zit met problemen vanwege scorings drang om maar zo snel mogelijk iets op te leveren waarbij er allerlei test stappen zijn overgeslagen of definitions of done zijn heel erg zijn versoepeld. En klanten die geen zin meer hebben om te wachten tot kpn iets wat wel stabiel werkt oplevert moeten extra investeren in frtizboxen of wanneer ze overstappen naar een ander in nieuwe mesh of extender oplossingen omdat kpn de sw1 onbruikbaar heeft gemaak, zonder compensatie.

Maar ja, dat kun je ook verwachten van grote organisaties met weinig echt oog voor de klant, zeker de langer zittende klant. Voor nieuwe klanten kan alles grote kortingen, wifipunten, PlayStations enz. Éénmaal klant ben je vooral de melkkoe en is weinig tot niks meer mogelijk, ik kreeg laatst ook een verleng aanbod met "korting" de tijd die het me kost om het te lezen en regelen is bijna meer waard dan de gehele korting... Maar goed dat is overal of het nou internet, mobiel of energie is een nieuwe klant krijgt vanalles, waar de bestaande klant aan mee betaald.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • March 1, 2026

Waarom dan niet de keuze om sw1 te laten zoals ze waren? 

Is besproken, net als vele andere opties, maar is niet de uiteindelijke keuze geworden. De waarom, hoe en wat van die verdere interne bedrijfsprocessen is verder niet iets waar we hier op ingaan. Hoewel ik zeker snap dat men erin geïnteresseerd is. 

• Slimmerik
  • March 1, 2026

@Erik van KPN Wat een heerlijk arrogante beslissing uit de ivoren toren door hoge heren die denken te weten wat goed is voor de klant. Of dat ook daadwerkelijk zo is dat is niet belangrijk, wij hebben besloten dat je zelf geen controle meer mag hebben over jouw eigendom, dat gaan wij wel voor je doen. En die paar klantjes die er over klagen das niet belangrijk daar zijn wij toch veel te groot voor.

Een optie om zelf te kunnen kiezen of je zelf controle wilt houden of alles uithanden geven aan kpn was dan nog netjes geweest.

Kun jij niks aan doen, maar maakt wel dat mijn vertrouwen in kpn nog verder gedaald is. Een oplossing voor alle issues laat ook op zich wachten, zometeen maar weer een van de sw1 punten resetten omdat ie weer compleet van de wereld is. Geweldige beslissing geweest die nieuwe firmware..........