Skip to main content
Vraag

SuperWifi punten bekabeld met switch geeft oranje lampje

• April 23, 2026
  • 6 reacties
  • 27 keer bekeken

Vraag….

Ik heb een Superwifi punt in de garage geplaatst.

Vanuit het huis (KPN Router) loopt er inmiddels een utp kabel naar de garage.

Deze kabel heb ik in de switch gedaan aldaar, want er moeten meer apparaten daar op aangesloten worden.

Op de LAN1 poort vd Superwifi een kabel naar de switch.

Lijkt mij de juiste manier. (Op de switch branden de lampen ook)

Wanneer ik dat doe, is de lamp op de Superwifi Oranje en blijft dat ook.

Kijk ik op MijnModem, zie ik de SW er gewoon bij staan, met welliswaar een oranje lamp.

Waarom brandt deze oranje? (is dat door een beperkte snelheid, althans zo lees ik het bij MijnModem, <1gb))

Alvast dank!

6 reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • April 23, 2026

Ja en om wat voor switch gaat het??

Denk dat het hem daarin zit

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 23, 2026

Of de switch of de internetkabel is tot maximaal 100mb. De switch kan erg oud zijn of de kabel kapot. 

Alternatief kan je de kabel van het modem direct in het superwifi punt steken, en de 2e LAN poort van het wifi punt doorverbinden naar de switch. Dan heeft de SuperWifi de maximale snelheid (als het probleem de switch is) en blijft de rest ook werken.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 23, 2026

Dank voor jullie reactie…

ik denk dat de switch idd het probleem is…. vrees max 100mb.

Wil niet de router rechtstreeks op het wifi punt hebben, wanneer die punten weer eens onaangekondigd geupdate worden en het daar ook weer misgaat(heb er slechte ervaringen mee), werkt daar niets meer. (Thuisbatterij, etc etc.. )

Ga de switch vervangen . Dank!

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 23, 2026

In principe blijft de switch functie werken als de update niet lukt. Maar ik snap wat je zegt.

Let er op dat tv van KPN het IGMP snooping protocol gebruikt. Mocht je nu of in de toekomst daar een tv willen is het van belang dat de switch dit ondersteund.

Bijvoorbeeld:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?soPos=1735

Edit; met het model nummer kan je googlen of je huidige switch 100 of 1000mb is.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 23, 2026

Inderdaad, de switch wel… maar de SW2 niet, vandaar deze constructie.

Ja het wordt een Netgear GS105, die ondersteunt dat.

Dank!

PS. buiten dit onderwerp, maar het viel me vandaag weer op dat wanneer ik naar MijnModem ga (Imac PRO, Macbook Pro, dus geen lichte machines), dit enorm traag is na wat klikken en ook de melding vaak geeft dat teveel geheugen vreet. Is dit normaal ?

Vooral , of juist wanneer ik naar het ‘Thuisnetwerk’ ga.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 23, 2026

Voordat je dit besteld, let op de E op het eind. De Netgear GS105 ondersteunt geen IGMP. de Netgear GS105e doet dit wel.