Skip to main content
Vraag

Topologie klopt niet van het mesh-netwerk en laat maar één van de drie SuperWifi punten zien

• March 22, 2026
  • 3 reacties
  • 32 keer bekeken

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img

Onderstaande is nu mijn topologie. En daar gaat iets goed fout. Ik had altijd een goed werkend mesh netwerk (via Orbi Netgear) met een 2e netwerk via de KPN Super wifi punten (3). Nu heb ik mijn Orbi netwerk afgebouwd en draai voor Wifi nog alleen op de zwarte KPN Super Wifi boxjes. Dat werkte prima. Tot een week of zo geleden (software update? herstart complete netwerk na internet probleem?).

Echter zie ik van de 3 super wifi punten, alleen diegene nog die rechtstreeks op het modem is aangesloten en in de meterkast staat. De overige 2 (in de woonkamer en slaapkamer eerste verdieping) zijn niet meer zichtbaar. Wel worden er dan 3 extenders genoemd? 

Graag ontvang ik van één van de aanwezigen hier de juiste volgorde en manier van aansluiten om het mesh netwerk weer werkend te krijgen, nu dienen de gebruikers bij het wisselen van de verdieping in het huis Wifi uit en weer aan te zetten, dan pakt deze het beste signaal (eerste verdieping bijvoorbeeld of woonkamer). Dat is te meten met speedtest dan, want controleren via de interface lukt dus niet omdat de super wifi punten niet (meer) gezien worden.

Ik heb ook interactieve TV van KPN (2 boxjes) en een aantal switches in huis. Alle Wifi2 punten rechtstreeks aansluiten op het modem zal niet lukken, er zal altijd minimaal een (unmanaged) switch tussen moeten zitten (D-Link, Netgear of TP-Link). Voor de compleetheid: ik heb door het hele huis ethernet CAT 6 kabels liggen, dus ik wil de backhaul graag bekabeld aansluiten tussen de 3 super wifi punten.

3 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • March 22, 2026

Alles resetten en opnieuw de installatie stappen doorlopen. 

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 22, 2026

Dus alle punten harde reset, eerste punt bedraad verbinden en dan de andere twee punten laten verbinden? Eerst dan via wifi, daarna bedraad? Moet ik dan wifi op de box12 uitschakelen? Of gaat die zich dan ook als wifi punt gedragen en kan ik één wifi punt inleveren bij KPN (dan 1 in woonkamer en 2e op eerste verdieping)? 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • March 22, 2026

Om alles perfect te doen deze stappen. Glaskastje ( als je die hebt) 2 minuten stroomloos en dan weer stroom erop. Wacht tot het modem weer volledig terug is, ja met wifilampje. Terwijl het glaskastje stroomloos is zou je alle superwifi alvast kunnen terugzetten naar fabrieksinstellingen (paars lampje). Als modem weer volledig terug is dan eerst controleren of je een wifiverbinding hebt met het modem. Als wifi werkt dan elk wifipunt, de 1 na de andere, een uur aan het modem verbinden. Als elk superwifipunt een uur heeft gehangen dan mag je elk punt los plaatsen.  Het modem wordt het primair e punt. Je hoeft niet meer een superwifi punt bedraad naast het modem te plaatsen.  Bedraad aansluiten kan wel, maar hoeft niet direct naast het modem. De klantenservice kan ook een link sturen met deze uitleg, maar natuurlijk veel duidelijker, met een filmpje etc. Succes!